Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:00

Ik heb inmiddels de eerste 15.000 woorden op papier. Ben best te vrede, ben nog nooit zo ver gekomen :Y)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 17:21

Ik zou heel graag tegen het einde van de zomer mijn 'eerste' versie volledig afhebben. (Heb al heel veel herleden en verbeterd tijdens het schrijven zelf)
Nu heb ik ongeveer 41 000 woorden.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:15

Ik moest even grinniken net. Ik heb meegedaan aan de Sweekstars wedstrijd van Sweek en ben in een categorie finalist geworden. De inzendingen van alle finalisten en winnaars wordt in een bundel uitgegeven door Sweek. Nu was ik mijzelf net even aan het googelen, kom ik dit tegen: https://www.goodreads.com/author/show/1 ... a_van_Deur

Ik moest even 2 keer nadenken haha. Het heeft nog nul ratingen etc maar vond het wel grappig.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:17

Haha nice!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:19

Amandavd schreef:
Ik moest even grinniken net. Ik heb meegedaan aan de Sweekstars wedstrijd van Sweek en ben in een categorie finalist geworden. De inzendingen van alle finalisten en winnaars wordt in een bundel uitgegeven door Sweek. Nu was ik mijzelf net even aan het googelen, kom ik dit tegen: https://www.goodreads.com/author/show/1 ... a_van_Deur

Ik moest even 2 keer nadenken haha. Het heeft nog nul ratingen etc maar vond het wel grappig.


Super tof!

Ik krijg het allemaal niet juist uit mijn vingers!
Maar eigenlijk zoek ik iemand die mij niet kent die even wil proef lezen. Zodat ik een beetje weet waar ik sta.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:28

Kennen jullie die site/app Wattpad? Ik schrijf daar altijd heel veel op, maar ik moet mijn boeken er wel afhalen als ze uitgegeven gaan worden. Het is echt een leuke site, want je kan ook de boeken lezen van anderen en er kan op je boek gestemt worden als ze het hoofdstuk goed vinden! :)

Ik heb daar nu dus mijn nieuwste boek op afgeschreven, het heet Voor altijd (maar op Wattpad nog niet haha). Dit gaat over een meisje dat verliefd is op een meisje. Dat word nog wel spannend met uitgeven, omdat ik er zelf ook ervaring mee heb. En ik ben de vorige keer best vaak geïnterviewd, dus dat zal misschien nu ook weer zo zijn. Maar ik denk dat het wel goed komt :)

Als jullie het leuk vinden kunnen jullie het nog lezen, het gaat binnenkort wel van Wattpad af. Mijn naam is op Wattpad Marije Bruggeman en het boek heet nu nog “the ‘perfect’ love story”.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:58

Ik ken Wattpad wel maar ik schrijf en lees er niet meer op. Het heeft een hoog gehalte aan pennymeisjes die verhalen schrijven over verliefdheid. En als dat goed gebeurd is het nog wel leuk om te lezen maar de meeste verhalen zijn echt niet goed geschreven en dan haak ik met dit onderwerp heel snel af. Niks voor mij.

Foaly

Berichten: 4845
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:15

Even een egopost :D

Ik schrijf (zoals ik geloof ik al had gezegd) fanfiction, en sinds kort voor een nieuwe fandom. Nu heb ik al 2x een berichtje gehad van mensen die vragen of ze mijn fic mogen vertalen _O- *\o/* Naar het Frans en Russisch respectievelijk, heb gezegd dat ik het prima vind zolang ze mij de credits maar geven voor het origineel :')

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:19

Foaly schreef:
Even een egopost :D

Ik schrijf (zoals ik geloof ik al had gezegd) fanfiction, en sinds kort voor een nieuwe fandom. Nu heb ik al 2x een berichtje gehad van mensen die vragen of ze mijn fic mogen vertalen _O- *\o/* Naar het Frans en Russisch respectievelijk, heb gezegd dat ik het prima vind zolang ze mij de credits maar geven voor het origineel :')


Tof zeg, gefeliciteerd!

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:48

Leuk zeg!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:51

Wat gaaf!

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:38

Dat is een egopost die best mag hoor, wat leuk om te lezen! *geeft virtueel schouderklopje*

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:40

Zijn er hier bokkers die heel goed zijn in het bedenken van een samenzwering? -O-

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:17

Ik vrees dat je dat alleen zelf kunt doen :+ . En als ik ergens niet uitkom zoek ik vaak gewoon standaard scenario's op op internet. Niet dat ik die dan één op één overneem, maar meestal krijg ik daardoor wel een idee van wat ik wél wil.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:08

Dat heb ik geprobeerd, maar die kon ik niet zo 123 vinden := Denk dat ik wel wat heb, maar het is verrekte lastig!

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:52

Heeft iemand van jullie ervaringen met het uitgeven via Brave new books?
https://home.bravenewbooks.nl/eigen-boek-uitgeven/

Ik vind het er best interessant uit zien, juist omdat het alle pluspunten van zelf uitgeven heeft die me aanspreken (zelf de kaft bepalen, formaat en lay-out), maar de dingen die me niet aanspreken (verspreiding via CB, regelt verkoop via Bol) juist uit handen neemt. Het enige wat ik niet zie zitten is om zelf exemplaren in te kopen om zelf op markten/beursen te verkopen. Dit omdat je dan die winst weer bij de belasting moet opgeven en dan al snel aan een KvK nummer vast zit. Ik ben al eens ingeschreven geweest als ZZP-ER, en daar heb ik dus echt geen trek in. Maar op deze manier kan het dus ook al aardig verspreid worden. Ik ben ook niet dol op PoD, maar als ik geen gewone uitgever weet te strikken vind ik dit nog best een aardig alternatief.

Aan de positieve kant: mijn boek ligt nu weer bij iemand die als het goed is kritisch aan het proeflezen is. Ik heb een paar uitgevers gevonden die ik wil contacten, maar wacht even haar feedback af. Ik hoop van harte dat hier iets uit komt, en zo niet, dan ga ik even met mijn man in conclaaf hoe we het uitgeven van mijn boek gaan aanpakken. Geld om er zelf in te steken hebben we namelijk niet, omdat we net flink wat uitgaven hebben gehad voor onze bruiloft, en eigenlijk willen gaan sparen voor een eigen huis, en daar dus al ons geld in zal komen te zitten voorlopig (ik vind mijn schoonmoeder heel lief en kan goed met haar overweg, maar wil toch wel een eigen plekje voor ons).

Mijn drakenboek gaat waarschijnlijk die titel houden :+ trouwens. Ik ben nu consequent iedere ochtend 1500 woorden minstens aan het schrijven, voordeel van op een BSO werken, dan heb je de ochtenden vrij. Ik heb nu een idee gekregen hoe die titel gewoon als titel kan en ik niets anders hoef te verzinnen.

Hoe staat het bij jullie er voor met schrijven? Is toch best stil de laatste tijd hier.

Foaly

Berichten: 4845
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:35

Succes Merileth, precies de reden waarom ik maar niet aan het uitgeven ga beginnen. Veel te veel gedoe en uitzoekwerk, laat mij maar lekker schrijven :+

En over schrijven gesproken: ik heb een nieuw personage in mn hoofd zitten, heb alleen nog totaal niets eromheen. Geen plot, geen backstory, ik weet amper hoe hij eruit ziet maar:

hij is ongeveer 18-20 jaar en hij heet Marlowe. Nee, dat is niet zn echte naam: hij heet eigenlijk Christopher (afgekort Kit) en hij is een x gruwelijk uit zijn plaat gegaan tijdens een Engelse les over Shakespeare. Iemand riep 'Marlowe, calm down' en aangezien dat soort stomme bijnamen hilarisch zijn als je zestien bent, is ie daar nooit meer van af gekomen :')

Personage: check. Nu dus nog een plot :')

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:08

Leuk om te horen dat het met iedereen zo goed gaat! :D Sorry voor mijn afwezigheid, ik was het topic kwijtgeraakt... zie dat ik bepaalde mensen ook nog niet geantwoord heb. Niet netjes, ga ik vanavond even doen! :)


Hier ook leuk nieuws: ik heb 99% zeker een stage in Stockholm vanaf februari tm juni! :D Bij B-Reel creative agency, als copywriter en scenarioschrijver. Het bedrijf heeft ook een zustercompany genaamd B-Reel films wat in hetzelfde gebouw zit, dus ik denk dat ik daar ook even vriendjes ga worden. Gewoon brutaal vragen of ik eens mee mag schrijven aan een script daar.


Ook leuk: mijn boek, waar ik me maar niet toe kan zetten om verder te schrijven, speelt zich af in Stockholm. Dus dan kan ik daar lekker op plekjes gaan zitten om te schrijven! :)

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:35

Wat leuk Resistance, gefeliciteerd met je mooie stageplek !

Hier geen tijd /zin om te schrijven op moment. Ben een beetje vastgelopen in het verhaal, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:39

Myrthe3 schreef:
Wat leuk Resistance, gefeliciteerd met je mooie stageplek !

Hier geen tijd /zin om te schrijven op moment. Ben een beetje vastgelopen in het verhaal, helaas.



Dankje! )

Wat jammer :( Waar ben je precies op vastgelopen?

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:07

Myrthe, wat naar. Ik ken dat, is geen fijn gevoel.

Foaly, nieuw personage klinkt in ieder geval wel als een leuk uitgangspunt. En ja, dat uitgeven is een heel proces, daarom wil ik het eigenlijk niet zelf doen. Ik heb lol van het schrijven, maar vind het tegelijkertijd zonde van de tijd die ik er in gestoken heb om het niet te proberen.

Resistance, klinkt vet! Ben benieuwd wat voor leuke dingen hier uit gaan komen voor je.

xSagan
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:08

Hier ook even uit geweest, maar begin weer in schrijfmodus te komen en de eerste woorden staan weer op papier. Al een paar schetsten gemaakt en daar borduur ik op verder, merk dat dat voor mij dus het beste werkt.xD

Ook in april meegedaan aan een workshop personage creëren meegedaan waar ik mee vooruit kwam, dus tot zover ben ik blij. Heb hier alleen de pech dat mijn proeflezers na een tijd afhaken... wanneer ik er dan eindelijk 1 gevonden heb.xD

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:14

Fijn dat je weer lekker bezig bent! Ik laat eerlijk gezegd zelden iets proeflezen, al weet ik dat je dat het beste wel kunt doen.

Vorige week heb ik de eerste versie van mijn gothic/mysterie manuscript afgerond. Maar pff, als ik er nu naar kijk denk ik echt: wat een rotzooi. Qua plot vind ik het allemaal wel oké, maar ik vind mijn stijl gewoon niet goed genoeg. Hebben jullie daar ook weleens last van? Ik krijg een beetje de neiging om het hele gedoe in de prullenbak te doen maar het zou zonde zijn om een project waar ik de eerste helft van dit jaar aan heb besteed zomaar weg te gooien, dus ik neem er wat afstand van en als ik genoeg moed verzameld heb ga ik toch maar proberen iets moois ervan te maken.

In de tussentijd ben ik wel weer korte verhalen aan het schrijven, en dat voelt heel fijn en vertrouwd. Heb het gevoel dat ik daar meer van mezelf in kan leggen, en dat het ook veel beter op papier komt. Er is er laatst ook weer eentje geaccepteerd voor publicatie in een tijdschrift, dus dat geeft weer een beetje vertrouwen dat ik toch nog wel íets kan op schrijfgebied :+ .

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:20

Prulletje, je bent je eigen grootste criticus. Alleen daarom zou ik al aanbevelen je eerste versie te laten proeflezen, dan krijg je objectief een beeld van je werk.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:31

Waar vinden jullie proeflezers? In je eigen omgeving?