Nog mensen bewust geen smartphone?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 12:02

rond me weinig begrip en geen soortgenoten.

Hier nog mensen die bewust geen smartphone hebben?

Zelf heb ik een Nokia die kan bellen en sms-en.
Heel bewust.

Ik kom gek van iedereen die verslaafd is aan hun telefoon.
Overal waar je komt kijken mensen meer naar hun schermpje dan naar elkaar.
Daar wil ik bewust geen deel van uitmaken.

Zelfs mijn man zaagt al jaren de oren van mijn hoofd,wanneer ik nu ook een smartphone neem,want dan kunnen we whatsappen en foto's doorsturen,....
Tja,ik mis dat niet en hoef dat niet,als er iets is,bel ik hem wel even op toch?

Bij deze dus,nog mensen?

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:08

Leven en laten leven.

Echter, bij sommige werkgevers wordt het tegenwoordig ook verwacht. En eerlijk is eerlijk, de WA groepen vind ik erg handig.

Als er iets op het werk gebeurt wordt dit verzonden in vijf groepen en daar zitten alle leidinggevende in, vanuit daar kan het weer per afdeling in de groep gedeeld worden. Binnen een aantal minuten is alle personeel met WA op de hoogte, wat ideaal is.

En niet iedereen met een Smartphone is verslaafd natuurlijk. ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:14

Ik heb nu een kleine drie jaar een smartphone. Kon oude van ex overnemen juist vanwege fotos. Die is inmiddels stuk maar heb dezelfde terug gekocht. Wat staat erop. Wordfeut,een kaartspelletje, messenger(voor drie mensen :+ ) en een slaapgeluiden app die zonder internet werkt. Geen mail, geen facebook. Mijn internet verbruik is 200 mb per maand of zo :') gebruik hem om te bellen als nodig is en fotos maken heb geen camera thuis hihi.

Mijn vader liep ook altijd te zeuren toe koop er nou een. Mwa deze blijft gelukkig heel daarom heb ik hem ook. Bouwtelefoon.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:17

Hahaha, heel herkenbaar. Tot maart vorig jaar had ik ook alleen een bel en sms telefoon. Ook mijn man vond dat ik maar eens over moest naar modernere communicatie, dus ik kreeg een smartfoon voor mijn verjaardag.

Heb daar nu wel plezier van. Maak gebruik van What'sapp en de camera is ook fijn en leuk als je bijv. onderweg iets bijzonders ziet. Internetten doe ik er nauwelijks mee, tenzij ik onderweg ben en even iets moet opzoeken. Wil echter niet zo iemand zijn die steeds op een schermpje zit te staren. Heb daarom ook bewust geen e-mail, fb of bijv. Bokt op mijn telefoon staan.

Maar even een timertje zetten voor een afspraak oid, of in het donker even bij de paarden met de zaklamp-functie, zijn wel errug handige dingen!

Kortom, ik ben blij met die paar extra functies die de smartfoon biedt, maar zit niet de hele dag erop te kijken.

Silly1972

Berichten: 14776
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:19

Ik snap je punt, maar voor somigge dingen is het echt wel handig.
En jij bepaalt toch wat je ermee doet?

En bij sommige mensen is het niet eens het niet willen, maar de angst voor iets nieuws

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:20

Moet er niet aan denken.
Ik vind een smartphone onmisbaar. Doe er alles mee. Vind whatsapp enorm handig, maar ook alle apps die je erop kan zetten en je leven echt makkelijker maken. :j

En het is niet zo dat als je er een hebt je verplicht bent elke 5 minuten te kijken, dat bepaal je zelf. Dus als ik in gezelschap ben zit hij gewoon in mijn tas.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:21

Ik heb het heel lang niet gehad maar om mee te komen in mijn werk is het helaas wel nodig, net als het hebben van een computer. Maar ik heb gewoon geen internetabonnement genomen, en mensen weten ook wel dat ze gewoon niet elke minuut een reactie hoeven te verwachten. Dat is heel normaal.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:30

Mijn beste vriendin (we zijn beide 23) heeft pas sinds een half jaar oid een smartphone. :) Maar die laat hem ook gerust thuis als ze ergens heen gaat.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:30

Ik heb ook geen smartphone :D
Enkel een oud gsm'ke ( Nokia :+ ) wat kan bellen en sms'en en 1 keer per week aan de lader moet +:)+
Meer heb ik niet nodig, dus zie ook niet in waarom ik dan een smartphone zou kopen.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:34

OMG ik ben zo jaloers! Ik irriteer mij gewoon aan mijn eigen smartphone gedrag en hoe verslaafd ik eraan ben! En soms denk ik zal ik gewoon een nokia nemen om te smsen en de boel de boel te laten! Het is inderdaad handig voor foto's maarja die kan je ook met een toestel nemen...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:38

Ik gebruik hem ook voornamelijk voor foto's van onze verbouwing (telefoon kan beter tegen stof dan m'n spiegelreflex) en voor onze algemene agenda. Als 1 van ons er wat in zet komt dat ook meteen bij de andere terecht.

Straks hebben we er ook software op staan om alles bij te houden omtrent onze kudde schapen. Uiteraard kan alles nog op papier maar op een telefoon is het veel makkelijker en vooral sneller.

Facebook en Whatsapp heb ik vooral om nog een beetje contact te hebben met de mensen in Nederland en voor beroepsgerichte groepen voor nieuwe ontwikkelingen etc.

Internet gebruik ik alleen als er wifi is en sms'en is tegenwoordig gratis dus sms gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:39

Ik vind het handig om wel in whatsapp groepjes te zitten (voor mijn vrijwilligerswerk onmisbaar), te kunnen skypen met een goede vriend die in het buitenland woont, en foto's te kunnen maken, maar ook om niet altijd en overal gestoord te worden.
Ik heb daarom na heel lang geen smartphone nu een tussenweg; wel een smartphone maar geen data-abonnement. Ik kan dus alleen online op de WiFi thuis (en ik gebruik soms de wifi in de trein). Ook laat ik bepaalde apps er bewust af, zoals facebook en mijn email en heb ik mijn schermtijd begrenst.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:52

ik heb helemaal geen mobiele telefoon, mijn vriend heeft toevallig afgelopen weekend een nieuwe nokia gekocht... de Nokia 105 dan wel,hiervoor had ie een alleen bellen en opnemen mobieltje,alleen ging helaas de batterij heel snel leeg...dus uit noodzaak maar een nieuwe gekocht..zonde geld eigenlijk,maar ja..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:54

Ik kan hem niet missen, al ben ik bij lange na niet verslaafd. Ik kan er eigenlijk niet zonder. Sport vd kinderen (vertrektijden, wedstrijdtijden, afmeldingen), ziekmelden op school of inschrijven oudergesprekken … zo veel loopt er via whatsapp of een app.

Tijdens het eten, uit eten gaan, op visite/visite krijgen, tijdens een gesprek e.d. heb ik mijn gsm nooit in de hand. Daar stoor ik me wel aan. In het begin liet ik mijn telefoon soms ook gewoon thuis liggen. Nu heb ik hem altijd bij voor het geval de leerkracht belt dat er een kind ziek is of er is iets (autopech oid).

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:56

Ik kan me helaas niet meer melden; sinds november 2018 heb ik er ook eentje. Voor sommige dingen is het inderdaad handig. Bijvoorbeeld om de kalender van mijn man met de mijne te syncroniseren. Maar ik kijk er vrij weinig op, eerlijk gezegd. WhatsApp heb ik niet. Internetabbo ook niet. Geen behoefte aan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:58

Ik heb sinds een jaar (kwam gister een foto tegen op FB, van mijn nieuwe telefoon stond erbij :D ) een smartphone, en eerlijk ik ben het slechtste smartphonebaasje wat er maar te vinden is :D
90% van de tijd is de batterij leeg. Hij zit altijd in mijn tas en als ik die niet bij me heb, heb ik ook geen telefoon bij me. Thuis zit hij nog steeds in mijn tas of ik moet al speciaal hem mee willen nemen om een foto van het een of ander te maken. En kom er dan weer achter dat de batterij leeg is :+ :')

Als iemand mij wil bereiken geef ik em meer kans op de huistelefoon of via FB's messenger als ik achter de PC zit. En zelfs die is al meer dan lastig, als ik buiten ben krijg je mij gewoon niet aan de lijn _O-

WA staat erop maar wordt nooit gebruikt, heb zeggen en schrijven 5 man in mijn WA staan :+ Die er overigens ook alleen maar instaan omdat ze mijn mobiele nummer kennen en mij een WA bericht gestuurd hebben. En zie die berichten vaak pas weken later als ik toevallig de foon (als hij opgeladen moet) naast de laptop heb liggen en ze verbonden zijn. FB staat er niet op. Alleen een paar kleine Apps als een zaklamp, een paar spelletjes, sudoku, woord zoeken en snail bob en that's it :')

Tja super handig een smartphone, maar of ik hem nodig ben........... niet echt. Heel eerlijk ik heb hier ook geen ontvangst, alleen in de wifi in huis. En daar heb ik dan een laptop die veel makkelijker tikt dan zon gruwel beeldscherm toetsenbord. Ik heb hem alleen maar in het geval van dat wederhelft ergens zit waar geen normale telefoon ter beschikking is en ik via WA, mijn laptop, contact met hem kan hebben.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:21

mijn relatie met smartfones zijn ook ronduit slecht,die dingen gaan echt áltijd uit als iemand zo'n telefoon aan mij geeft...willen ze iets laten zien,krijg ik zo'n telefoon en ploep >uit... laatst bij een vriendin tot 3x toe,en die begon zelfs geirriteerd te raken dat ze steeds opnieuw moest opstarten ,dus ik heb het maar uiteindelijk gewoon op tafel laten leggen zodat ik het filmpje kon kijken ,zonder dat ik die telefoon aan hoefde te pakken...

ik durf ze niet eens meer aan te raken :')

ergste ervaring was een poosje geleden, de modem van de computer en telefoon deed het niet meer en ik moest dus de telekom bellen wat er aan de hand was,zo onhandig dat tegenwoordig de huistelefoon dus niet meer analoog is,maar óók op die modem functioneert.

maar niet getreurd,mijn buurman heeft een mobiele telefoon ,dus dan kan ik daar mee bellen ,toch?

goed ik vraag die telefoon en die krijg ik,op dat moment kijk ik naar een scherm met allemaal puntjes..

ik: :?

ik dacht nog misschien wat tikken op dat scherm,maar noppes,het bleven puntjes, dus buurman geroepen en die zegt ohhh dan moet ik inloggen ofzoiets,in ieder geval zijn vinger maakte magische rondjes over het scherm en waarachtig.. ik kreeg de telefoon met schermpje met een berg logootjes erin,en geeft die telefoon weer aan mij,dan kon ik bellen...

alleen zie ik nergens iets waar ik cijfers kan intoetsen..

ik nog gekeken of ik iets moest uitschuiven maar nee,dus buurman geroepen waar ik dan een telefoonnummer in moest toetsen,hij doet "iets"op dat scherm en jawel... allemaal cijfers,....joepie na een kwartier kan ik eindelijk gaan bellen...

ik loop naar de kast waar telefoonnummer op ligt kijk naar het scherm om eindelijk te gaan bellen , is het beeld helemaal > rood

nergens cijfers meer te bekennen, nee een rood scherm


geloof mij op dit punt is het een wonder dat een telefoon het overleefd,alles in mij zegt dan > de muur is hetgeen wat een eind maakt aan deze ellende.. }>

maar gezien het ding niet van mij was buurman geroepen, en meteen die het telefoonnummer gegeven dat hij kon bellen ,ik wil gewoon heel simpel een telefoonnummer bellen...

hij lachte wat deed weer iets waardoor het rood wegging en jawel er cijfers ontstonden op dat scherm,en hij belde voor mij..

he he...ik kreeg dus het antwoordt apparaat van de telekom welke eerst wat vraagt waarop je ja of nee moet zeggen en daarna vraagt ie je telefoonnummer die je in moet toetsen..

ik wil dat doen,kijk naar het schermpje...helemaal > rood


die dag heb ik dus niet met de telekom gebeld...ik heb de buurman geroepen ding gegeven en gezegd dat ik niet wist hoelang het internet eruit zou gaan liggen.. ^)

ik heb het er gewoon niet mee denk ik :D

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:25

Ik heb het tegengestelde van de meesten hier gedaan. Jaren een smartphone gehad en sinds een paar maanden terug naar een 'normale' nokia die belt en sms't. Ik speel een beetje vals, want ik gebruik nog een hele oude smartphone zonder sim voor wat groepsappen, maar check die maar eens in de paar weken.

Voor mij was mijn smartphone te veel iets onmisbaars in mijn leven geworden en had ik continu de drang om appjes te checken, want mijn generatie belt niet graag meer. Nu wordt mijn omgeving gedwongen om mij te bellen, en weet ik dat ik gewoon gebeld wordt als ze iets van me moeten. Heeft me erg veel rust gegeven, al begrijp ik ook dat heel veel mensen niet zo in elkaar zitten.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:26

Ik heb er wel een maar zou als de rest van de menigte er mee kapt er ook makkelijk mee kunnen kappen.
Momenteel kan ik dat niet want ik vind het niet leuk en fijn als de rest er wel gebruik van maakt en ik niet. Er word imo dan ook teveel op de smartphone gezeten, gesloten houding en afgeleid.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:27

Heb om praktische redenen alleen een telefoon waarmee ik kan bellen of anders met de Wifi appen.
Heerlijk rustig. Behalve als ik na een lange dag thuis kom. :+

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:30

Als je geen smartfoon wil, koop je er toch geen een.
Ik vind het een apparaat van de huidige tijd.

Ziggo doet het weleens niet en dan kan ik met mijn smartfoon een storing melden.
Agenda van mijn man kan ik inzien.
WA groep van orkest saxofoonclub staat erin.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:31

MarlindeRooz schreef:
Mijn beste vriendin (we zijn beide 23) heeft pas sinds een half jaar oid een smartphone. :) Maar die laat hem ook gerust thuis als ze ergens heen gaat.


Maar dit snap ik dan weer niet, los van of het wel of geen smartphone is. Een mobieltje is zodat je mobiel kan bellen. Als je hem dan het grootste deel van de tijd thuis laat kun je er net zo goed geen nemen :P

Mijn moeder heeft hier ook een handje van maar ik vind het vreselijk irritant. Als er wat met haar gebeurt onderweg of er is met mij iets aan de hand kan ik dr niet bereiken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:56

nu inmiddels wel sinds een maand of 6. Ik moest een andere telefoon de oude was kapot.Ik nam hem vooral omdat je met de clubs van de kinderen anders echt wel eens een bericht mist als je niet in de wa groep zit idem met school . Maar tja het is wel handig maar loop er ook niet constant mee.eigenlijk kun je er niet bijna niet omheen.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:00

Ik heb een goedkope smartphone. Heb er wel geteld twee apps op.
Watts app en een weer app. Dan is die ook al vol kwam geheugen.

Af en toe op een nieuwsite of Facebook bokt kijk ik dan wel vaker nu ik hem heb maar niet elk uur zoals ik andere zie.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:07

Ik vind ze ideaal, zeker als je ergens naar toe gaat.
Geen gezeul meer met een camera, telefoon, tomtom etc. Nu gewoon alles in 1.

Daarnaast heeft het mijn werk een stuk makkelijker gemaakt en ben ik niet aan werk gebonden. Niet meer thuis blijven, maar gewoon onderweg even een mail beantwoorden onderweg.

Whats app groepen, ideaal. Niet meer tich berichtjes versturen aan verschillende personen. Hop 1 berichtje in de groep en klaar.

En ja ik ben ook nog van voor de tijd van mobieltjes whahaha