Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 15:35

In dit (hilarische en best trieste) topic, kwam het onderwerp kostgeld aan bod.
Vjestagirl @ [LZP] Terroriserende schoonmoeder

Er was nogal wat verdeeldheid, sommige mensen vinden het logisch dat als je thuis woont je vanaf een bepaalde leeftijd of vanaf een bepaald moment (bijvoorbeeld zodra je geld gaat verdienen) kostgeld betaald aan je ouders. Anderen vinden het maar raar en vinden dat je als je bij je ouders woont je daar niet voor hoeft te betalen.

Wat denkt bokt: is kostgeld logisch of not-done? En als je het logisch vindt: wat is dan een goed bedrag om te betalen?

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:40

Ik ben uit mezelf mee gaan betalen, boodschappen x tv rekening ect.

Vind dat zelf niet meer dan normaal sinds ik werk
Bedrag verschilt elke maand.
Laatst bijgewerkt door rayoow op 06-01-19 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:40

Ik vind kostgeld belachelijk := je kunt je kinderen beter laten sparen om zelf te kunnen gaan wonen.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:41

Ik betaalde vroeger kostgeld aan mijn moeder toen ik nog studeerde.
Onze zoon hoeft niks te betalen qua kostgeld nu hij studeert.
Als hij werkt heb ik liever dat hij spaart om op zichzelf te kunnen wonen.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:42

Door omstandigheden wonen mijn peuterzoontje en ik weer bij mijn ouders in. Ik studeer fulltime en mijn eerste jaar is betaald door de vader van mijn zoon. We (zoontje en ik) mogen enorm in de handjes knijpen dat we hier niet hoeven te betalen en dat we gewoon mee kunnen eten met de pot, de auto mogen lenen indien nodig en dat er altijd back-up oppas is voor mijn zoontje. Zodra ik in wat ruimer sop zit, wil ik graag zo nu en dan bijdragen. Nu doe ik dat in de vorm van af en toe handje helpen in de zaak als dat lukt of door zo nu en dan eens een bos bloemen te kopen als dat uitkomt. Ik zou kostgeld nog wel begrijpen, maar daar is hier gelukkig geen sprake van.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:42

Ik vind het wel logisch, als je werkt (en niet meer studeert ofzo), en je in theorie gewoon op jezelf kan wonen, vind ik dat je wel mee mag gaan betalen. Hoeven geen wereld bedragen te zijn, maar meebetalen aan boodschappen etc. lijkt mij wel logisch.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 15:43

Ik weet zelf niet zo goed hoe ik er tegenover sta. Aan de ene kant vind ik het logisch dat je, zeker als je werkt en een inkomen hebt, meebetaald aan de kosten. Je eten is niet gratis, je drinken is niet gratis, de stroom die je verbruikt is niet gratis en ik heb bij mensen die wel werken en nog bij hun ouders wonen (en niets betalen) vaak het gevoel dat ze denken er recht op te hebben, dat het totaal logisch is om niets te betalen. Veel geld gaat op aan kleding, aan auto's, aan dure telefoons of weekendjes weg.

Aan de andere kant vind ik het mooi als je het als ouder kunt veroorloven om je kind goed te laten sparen, zodat ze met veel meer eigen vermogen straks de wereld in stappen.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:44

Ik vind kostgeld een goed idee, maar dan zodat je kind verantwoordelijkheidsgevoel krijgt (leven kost geld) en zodat jij het voor je kind kunt sparen (en dan weer bijleggen als ze zelf een huis gaan kopen bijv.).
En dan geen absurde bedragen zoals in dat topic. 450/maand per kind, hallo hee. Dan hoef je als je er drie hebt zelf niet meer te werken, dat is meer dan er netto overblijft van het minimumloon...
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 06-01-19 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:44

Ik denk ook dat het afhankelijk is hoe de ouders het financieel hebben, als de ouders moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, dan vind ik het logisch dat thuiswonende volwassen kinderen hun steentje bijdragen.
In ons geval zal ik geen kostgeld vragen, maar wel van de kinderen verwachten dat ze flink sparen, zodat ze een buffer hebben voordat ze op zichzelf gaan wonen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:44

Vanaf het moment dat je een baan hebt en nog thuis woont mag je kostgeld betalen.

Hoeveel? Plm 300 euro.
Ligt er aan, als je bij alleenstaande ouder woont dan betaal je meer.
Als je bij allebei je ouders woont wat minder.
Als je woont bij ouder en stiefouder dan bepaald de laatste mee.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:45

Ik betaal kostgeld sinds ik ben afgestudeerd en een baan heb. Ik heb het zelf aangeboden, ik vind het niet meer dan normaal op het moment dat je werkt. Ik had 350,- voorgesteld, maar dat vond mijn vader teveel :+. Hij heeft er 250,- van gemaakt. Daarmee kan ik alsnog ruim sparen voor een eigen woning.

Kostgeld als student betalen vind ik een heel ander verhaal. Het is al lastig genoeg om tijd te vinden om te werken naast je fulltime studie.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:45

verootjoo schreef:
Ik vind kostgeld belachelijk := je kunt je kinderen beter laten sparen om zelf te kunnen gaan wonen.


Vind ik ook. Maar wil ze wel stimuleren om dat dan ook te doen en niet al hun verdiende geld uit te geven aan stappen, zuipen, vakantie en auto’s.
Mijn dochter zal bij mij altijd te eten kunnen krijgen en kunnen slapen. Maar niet teren op mijn zak en dan lui en ongemotiveerd zijn. Dus er wordt gestudeerd of gewerkt.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:46

Bij ons thuis noodzaak. De uitkering werd gekort, omdat inwonende kinderen een inkomem hadden. Door werk, maar ook studiefinanciering werd daartoe gerekend. Ik betaalde daardoor al vroeg kostgeld.

Ik heb er nooit problemen mee gehad. Leuk was het natuurlijk niet, maar ik ben er zeker niet dommer van geworden.

Dat meerderjarige, inwonende kinderen met een inkomen uit een fulltime baan een bedrag afgeven aan hun ouders vind ik niet meer dan normaal. Dat zouden ze uit zichzelf moeten doen. Er komt een moment dat de zorgplicht van de ouders stopt en dat je een beetje zelfstandigheid moet gaan tonen. Parasiteren met een gevulde beurs vind ik egoistisch.

Vanuit de ouders vind ik het onverstandig om niets te vragen. Heb je het niet nodig, dan kan je opsparen en het ooit geven als onverwacht cadeau. Maar dan heeft kindlief intussen wel iets geleerd over geld.
Laatst bijgewerkt door Boras op 06-01-19 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:46

Hangt er van af, onze kinderen hebben allemaal gestudeerd en op kamers gewoond. Schoolgeld betaalden wij en de rest was voor eigen rekening, dmv bijbanen. Toen twee een baan in onze regio kregen en weer thuis kwamen wonen heb ik ze geen kostgeld laten betalen maar ik hield wel bij of ze spaarden of het geld over de balk gooiden, bij het laatste had ik meteen ingegrepen en kostgeld gevraagd. Maar nu was en is het bij ons ook nooit nodig geweest om bij te dragen, fijn voor ons en zeker voor de kids. Kan me wel voorstellen dat wanneer je geen subsidies meer krijgt omdat een goed verdienend kind weer thuis komt dat je dat dan wel verrekend.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:48

Toen ik net fulltime werkte wilde ik perse kostgeld gaan betalen. Mijn moeder wilde het perse niet. Ik moest van haar maar gaan sparen. Uiteindelijk een compromis gesloten, dat ik 1x per maand de boodschappen betaalde en deze ook deed (we woonden met 4 personen in 1 huis, dus vonden we een redelijk bedrag). Hierdoor droeg ik toch bij in het huishouden, maar bleef er genoeg over om te sparen.
Ik maakte tenslotte ook gebruik van; water, elektra, eten en de auto van mijn moeder (werk ging ik met het OV). Kosten die ze niet maakten als ik op mezelf zou wonen.

Ik vind heel eerlijk dat, zodra je fulltime werkt en je nog thuis woont en je voorlopig niet van plan bent om uit huis te gaan, je best kostgeld kan betalen. Ze maken tenslotte veel meer kosten als je nog thuis woont, dan wanneer je er niet woont. Alleen al aan elektra en water zijn ze veel meer kwijt.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:48

Hier vind ik het redelijk logisch, zolang je studeert uiteraard niet maar meer dan de helft van mijn vrienden die al afgestudeerd zijn, werken en nog thuis wonen betalen dit. Bij de meeste ligt dit tussen de 200-400 euro denk ik. Hoeft niet veel te zijn, maar toch iets.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:49

Ligt eraan hoe de ouders er financieel bij zitten en wat kind aan salaris verdient. Lijkt me ook belangrijk dat kind ook wat kan sparen om op zichzelf te gaan later.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:49

Ik woon sindskort tijdelijk weer bij mn ouders en betaal elke maand een bedrag. Dit vind ik niet meer dan normaal. Ze waren gewend om boodschappen voor hun 2en te doen en hadden net het bedrag voor gas ed naar beneden gedaan en toen kwam ik weer thuis. Ik betaal dus gewoon mee aan boodschappen ed. Ik eet het ook op...

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:50

Het ligt idd aan de situatie.

Ik heb thuis nooit kostgeld betaald maar zolang ik thuis woonde studeerde ik en mijn inkomsten waren minder dan de uitgaven (puur opleiding etc) dus mijn ouders gaven me juist kleedgeld en betaalde bepaalde andere dingen zoals me verzekeringen.

Maar als kinderen werken en ouders hebben het financieel zwaar dan is een bijdrage niet gek vind ik.

Ik hoop dat ik mijn kinderen nooit in kostgeld hoef te vragen. Zie ze liever sparen voor de toekomst. Maar zoals Suzanne zegt wil niet dat ze op me zak teren dus ze mogen zich best nuttig maken en verstandig met hun geld etc om gaan. Studeren en werken zou ik wel stimuleren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34622
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:51

Ik heb na mijn afstuderen kostgeld betaalt vanaf het moment dat ik werk had. Ik vind dat een logische stap ook om te leren wat het is om vaste lasten te hebben.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:51

Ik heb kostgeld betaald vanaf het moment dat ik werkte. Vond ik ook prima. Mijn ouders hebben het niet nodig, maar mijn zusje heeft een tijd op kamers gewoond en dat kost ook geld, dus ik kost ook geld. Ik eet/drink/woon er, dus dat kost geld. Ik heb toen een bedrag van 250 euro per maand betaald.

Een vriend van me, inmiddels 40 en nog thuiswonend, werkt fulltime en betaald een klein bedrag aan zijn ouders. Zijn ouders willen het eigenlijk niet hebben, maar hij staat erop en maakt het gewoon over. Vind ik ook niet meer dan normaal. Natuurlijk kosten kinderen geld, maar als ze zelf werken mogen ze ook wel meebetalen.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:54

verootjoo schreef:
Ik vind kostgeld belachelijk := je kunt je kinderen beter laten sparen om zelf te kunnen gaan wonen.

Ik vind het niet meer dan logisch. Ik heb vroeger ook altijd kostgeld betaald en leerde zo dat ik niet alles gratis kan krijgen.
Je kunt als ouder zijnde ook een deel voor je kind wegleggen met het kostgeld.

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:55

Omdat mijn zussen en ik verschillende bedragen verdienden, moesten we zodra we een baantje hadden allemaal 10% van het salaris inleveren. Vond het heel eerlijk en prima :) Hoort ook bij leren met geld omgaan etc. +:)+

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:57

Bij ons is het nooit van toepassing geweest tot mijn broer het echt te bont maakt.
Films digitaal huren (2-3 films per dag), niet werken, steeds geld lenen,....
Vanaf dat moment heeft mama wel kostgeld ingevoerd.

Vind ik ook normaal.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:57

Ik ben kostgeld gaan betalen toen ik klaar was met mijn opleiding en ging werken.
De eerste maanden ging ik parttime werken bij mijn bijbaan die ik naast mijn studie al had.
Toen verdiende ik niet zoveel en betaalde iets van 50 euro p.m.
Toen ik fulltime ging werken betaalde ik 150 euro p.m.
Als ik boodschappen ging doen vroeg mijn moeder altijd hoeveel het was om het terug te betalen..
Alleen vond ik dat onzin en liet het haar gewoon niet betalen dan :')