Financieel onafhankelijk zijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 17:50

Ben jij het? Of wil je het worden? En hoe?

Ik ben sinds een aantal jaar steeds meer geïnteresseerd in het fenomeen 'Financieel Onafhankelijk'. Voor mij betekent dit, niet meer hoeven werken, maar het alleen nog doen als ik dat LEUK vind.

Ik ben getrouwd, geen kinderen, wel huisdieren. Wij hebben onze stek eindelijk gevonden dit jaar en zijn nu druk bezig met opknappen.

Daarnaast zijn wij ook een stel wat veel (heel veel ;)) plannen maakt. Of die allemaal haalbaar zijn, of ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden, zien we in de toekomst wel.

Nu komt steeds meer de vraag, hoe gaan we dat doen dan?

Beleggen? Investeren in vastgoed? Investeren in crowdfunding? Andere opties?

Sparen is leuk maar brengt niks op,zeker nu niet, het kost je uiteindelijk alleen maar geld.

Heb je blogs die je volgt, of heb je zelf een blog hierover? Of bijvoorbeeld tips waar goede informatie of berekeningen te vinden zijn hoeveel geld er nodig is om financieel onafhankelijk te worden?

Ik ben benieuwd wat Bokt hiervan denkt en hoop dat we elkaar nog een en ander kunnen leren.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:52

Niet helemaal dezelfde insteek, maar ik moest meteen aan dit topic denken. Staan vast handige tips en ervaringen in :)

[STW] Vervroegd met pensioen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:57

Ik las toevallig deze week dat zoiets heel erg moeilijk is.

De eerste stap is: super zuinig leven zodat je het geld wat je over hebt kunt investeren.
Maar eigenlijk wordt dividend pas vanaf een half miljoen een beetje een bedrag waar je van kunt leven.

Wél is het mogelijk om vrij snel in een stadium te komen waarin je een stuk minder kunt gaan werken. Dat is misschien ook al een leuk doel. :)

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:58

Financieel onafhankelijk noem ik alleen alles kunnen betalen zonder op anderen te moeten terugvallen.
In dat geval ben ik financieel onafhankelijk.
Ik heb mijn eigen woning en eigen inkomen.
Ik red mij prima alleen.

In jouw geval zou ik niet kunnen leven. Ik moet wel echt werken.
Maar ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:06

Ik lees mee :D Het topic waar leeslampje naar verwijst heb ik een tijdje geleden gestart, en eigenlijk is die topictitel niet helemaal juist gekozen, want wij zijn ook vooral op zoek naar financiële onafhankelijkheid :j Inderdaad, niet hoeven werken voor het geld, maar alleen voor de lol en alleen wanneer jij er zin in hebt. Dat is ook ons doel.
In het topic hierboven heb ik al een beetje uitgelegd hoe wij het van plan zijn. Inderdaad door vrij zuinig te leven, en ook door te beleggen, maar we zijn ons ook aan het verdiepen in passieve inkomsten.
Op Youtube vind ik Project Life Mastery vaak interessant.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:24

Oja zelfvoorzienendheid is ook belangrijk denk ik, dat kan je geld schelen maar is ook (mijns inziens) een belangrijke vorm van onafhankelijkheid.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:27

Wij hebben geld in de bitcoin, en dan vooral in het traden in andere crypto's. Een bedrijfje handelt hierin en wij dragen iedere maand 20% van de behaalde winst af, maar hoeven hier niets voor te doen. In een half jaar is onze hoeveelhied aan bitcoin tot nu toe verdubbeld, helaas hebben wij de bitcoin toen veel te duur gekocht en dus alsnog geen winst :')

Maar mocht je nu instappen zou je goed bezig zijn en heel makkelijk geld kunnen verdienen!

Verder proveren geld te investeren in grond of een 2e huis kopen en deze verhuren zijn dingen die wij doen of overwegen. Al is het maar een flatje van een ton, als je deze verhuurt voor de maandelijkse kosten spaar je vrijwel gratis. En dan zal dat huis waarschijnlijk meer waard worden ook, dus extra geld.

Zoveel opties!

Enne, doe je paard weg, scheelt bakken geld :=

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:34

Er zijn ook mensen die geen huis hebben en spullen ze passen op huizen van andere mensen.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 19:58

Magrathea, zelfvoorzienend is inderdaad ook één van onze punten.

Dat is één van de redenen dat we ons huis gekocht hebben.

We hebben een klein huis, met 2,26ha grond. Daarvan is een deel voor het huis, hiervan gaan we nog een eetbare tuin maken. Ongeveer 1ha is productie bos, dus we zullen nooit een tekort aan hout in te stoken of bouwen hebben.

8000m2 is nu weide, hier op wil ik een soort voedselbos gaan planten. We krijgen een leuke subsidie voor een deel van de aanplant, het plan ten uitvoer brengen zal ongeveer volgend jaar worden.

Op het huis hebben we nu 9 zonnepanelen liggen, daar komt volgend jaar nog een zonneboiler bij. De boiler heb ik al, nu de rest (en tijd om te plaatsen) nog.

Verder 3 kipjes voor eigen eieren, vlees kan ik nog niet over mijn hart verkrijgen.

In 2015 hebben we een vakantie woning gekocht en helemaal opgeknapt. Die staat op erfpacht grond en kost ons per jaar ongeveer 4000 euro incl park kosten, onderhoud en belasting. Op dit moment hebben we deze verhuurd en komt er dus iedere maand 725 voor binnen. Ik heb net zitten kijken, we maken daar een rendement op van ongeveer 11% in het eerste jaar.

Na ongeveer 7/8 jaar hebben we onze investering er volledig uit en gaat het rendement omhoog naar ongeveer 16-20%.

We wilden hem eigenlijk verkopen en met dat geld een ander pandje kopen, maar nu ik het rendement echt zo zie, gaan we het waarschijnlijk aanhouden.

We zijn aan het denken wat er nog meer met onze eigen grond kan. Even het bestemmingsplan terzijde (dit is dus een plan voor op de langere termijn).
We zijn aan het denken om er 4-5 recreatie woningen te bouwen voor short stay/vakantie verblijf. Hiervan moeten we dus nog kijken wat het kost en wat de opbrengsten zijn.

Ook staat er nu een gare stal die we voor eigen gebruik om willen bouwen naar sauna hut, mogelijk dat we die ook gaan verhuren als privé sauna.

8nnemiek,jouw topic had ik idd ook gezien, dit is (denk ik) een iets breder onderwerp, ben heel benieuwd naar jullie plannen.

Ik moet me dus nog verdiepen in spreiding, bijvoorbeeld door beleggen. Cryptocurrency vind mijn man interessant, ik heb daar iets minder vertrouwen in een wil (ook) gewoon beleggen.

Als laatste gaan we in april (dan hebben we het huis 1 jaar) een aflossing doen op de hypotheek en het huis opnieuw laten taxeren. Daarmee komen we op 90% hypotheek tov marktwaarde huis, en dat scheelt ons 0,3% hypotheek rente. Grofweg scheelt ons dat iets van 2000 euro per jaar aan rente.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:04

Cool! Lees graag mee. Sinds begin dit jaar steeds meer interesse in financiën, vooral omdat ik het nooit heb geleerd. Ben wat boeken gaan lezen en volg een aantal blogs, waaronder portorenee.nl, die ik echt heel leuk vind. Inmiddels onze uitgaven wel aardig op een rijtje en het gat in mijn hand is al wat minder groot. Zijn nu aan het sparen zodat we een flinke buffer hebben, mocht 1 van ons ooit werkloos raken. En dan willen we gaan kijken naar beleggen zodat we ons geld voor ons kunnen laten werken. Maar zijn daar nog noobs in haha.

Willen over een jaar of 10 naar een groter huis (of nou ja, huis met grotere tuin) en tegen die tijd kijken of we ons huidige huis kunnen verhuren. Maar eerst maar zien hoe alles er dan uit ziet.

Merk dat ik snel op Amerikaanse/Engelse sites stuit over dit onderwerp, dat is natuurlijk niet altijd passend bij onze situatie. Dus ben wel benieuwd of jullie nog goede (begrijpelijke) bronnen hebben.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:07

Wat gaaf dat jullie zo veel grond hebben, prairy!
Lijkt me geweldig om écht zelfvoorzienend te kunnen leven.
Wij hebben dan wel een moestuin, grondwaterput, zonnepanelen, veel fruitbomen, een paar bomen gekapt voor hout, kipjes voor de eieren en als afvalverwerkers (en vooral ook voor de gezelligheid :+ ) maar ik mis nog extra grond voor meer hout en diervoer.

Uiteindelijk willen wij gaan reizen, en zou ik zelf graag over de hele wereld zo nu en dan huwelijksfilms blijven maken.

Cryptocurrency trekt ons iets minder. Het is zo onstabiel := Totaal niet te voorspellen wat het gaat doen, en als het een hype wordt dan schijnt het ook vrij snel weer in te kunnen storten.
Wij zijn ons nu aan t inlezen in normaal beleggen. Beetje aan t kijken of de magic formula goed werkt, en we proberen wat bedrijven te vinden die nogal ondergewaardeerd zijn. Ook niet risicovrij, maar het schijnt mogelijk te zijn om een leuk rendement te behalen bij de kleinere, ondergewaardeerde bedrijven.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-11-18 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 20:08

Ik vind mr fob van financieelonafhankelijkblog.nl ook erg leuk. Porterenee heeft ook vaak leuke stukjes inderdaad.

De Engelse /Amerikaanse zijn misschien niet volledig toepasbaar hier in NL, toch zijn ze wel interessant soms. Ik volg er één op Facebook maar weet zo even niet meer hoe die heet.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:24

Hoe werkt dat met die bitcoins? Kan je ook voor weinig geld kopen? Voor een paar honderd euro bijvoorbeeld? Ik zou niet weten waar en bij wie ik moet beginnen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:30

Ja, je koopt een percentage van een bitcoin dan.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 20:33

Of je koopt een ander soort cryptomunt, er zijn verschillende. Mijn man heeft een account bij Litebit bijvoorbeeld.

Ik denk dat wij voor een 1 indexfonds gaan om mee te beginnen met beleggen, samen met het investeren in crowdfunding. Daar geven ze ook een mooie rente en daar kun je bijvoorbeeld met 100 euro ook gewoon inleggen. Ik zit nu bijvoorbeeld te loeren naar een pizzatent :D En die geeft dan 9% rente met een looptijd van 60 maanden (annuitaire aflossing).

Leuk om startups te helpen en je verdient er ook nog een fijne rente mee.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 05:28

Wij zijn er nog niet heel erg mee bezig, maar vind het wel erg interessant. Wij zijn 28 en 29 (bijna 30) en hebben wel wat spaargeld staan. We willen volgend jaar als we weer in België zijn graag een huis kopen, maar de markt staat zo op ontploffen dat ik nogal weerhoudend ben om nu een huis te kopen, zeker als je ziet voor wat voor krotten ze een half miljoen vragen. Ik vraag me af of we dat er later ooit nog uit krijgen en ga dan misschien liever nog even huren.

Mij lijkt het op korte termijn wel interessant om bv. zoals jou Prairy een huis op een grote eigendom te hebben en daar dan een kleinere woning te hebben/bouwen die je als bijvoorbeeld Airbnb verhuurt. Ik vind het ontzettend leuk om host te zijn, en zo heb je nog wat extra inkomen. Voordat ik mijn man kende, verhuurde hij 1 slaapkamer van het appartement via Airbnb uit en zo verdiende hij gemakkelijk €7000 per jaar bij. We zijn nu aan het reizen en verblijven veel in Airbnbs, waar je van mensen hoort hoe ze er een mooie duit mee verdienen. Laatst waren we bij een ouder koppel die een boerderij op een heel groot stuk land had, en op één van de heuvels hadden ze een pracht van een huis gebouwd. Voor €200 per nacht was dat huis bijna iedere dag verhuurd, dus alles opgeteld denk ik dat ze hun investering heel snel hebben terugverdiend. Al is een huis in de bergen in Australië natuurlijk sowieso wel aantrekkelijker dan een huisje ergens in een Belgische stad :+

Mijn schoonouders hebben dan weer een heel groot herenhuis dat ze 30 jaar geleden voor een prikje gekocht en gerenoveerd hebben. Aan dat huis zat een soort van diensthuis voor de kamermeisjes en koks, en dat hebben ze gerestaureerd naar 10 studentenkamers. Ze verhuren de kamers niet voor heel veel geld en alleen aan vrienden/kennissen van, maar 10 x €200 per maand erbij is toch ook een heel erg mooi bedrag op jaarbasis.

Mijn vriend had ooit 1 Bitcoin gemined, maar die is nergens meer terug te vinden, dus dat was wel even janken toen we hoorden dat de Bitcoin op een paar duizend stond :')

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:11

Ik ontvang de meeste inkomsten dus in die zin ben ik financieel onafhankelijk. Maar samen sparen we voor dingen. We willen in de toekomst vrijstaand wonen en naar Australië en dan heb ik nog een hele lijst met waar ik naartoe zou willen.

Ik werk 36 uur want een beetje vrije tijd voel ik me ook rijk mee, maar ik werk wel hard en heb me zo in 7 jaar zonder diploma een aantal functies op weten te hogen. Daarnaast schrijf ik nog artikelen.

Ik kijk vaak hoe ik vanuit huis meer zou kunnen verdienen, maar dat blijkt nog niet makkelijk als bijbaantje. Ik keek bijvoorbeeld eerst naar vertalen maar op veel websites is er al teveel animo voor Engels - Nederlands en andersom.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:52

Zo lang je nog moet werken voor je geld ben je eigenlijk nog niet financieel onafhankelijk. Dan ben je nog afhankelijk van je werk natuurlijk.
Wel knap dat je zonder diploma toch hogerop hebt kunnen komen!

Werken vanuit huis is heerlijk, maar het heeft ook wat nadelen. Je bent toch sneller afgeleid, en het werk wordt al snel wat minder serieus genomen; 'ach kom toch even mee naar de winkel, je kan toch wel even pauze pakken? Dan doe je dat werk toch gewoon vanavond?'..

Oh Yasmine wat zonde van die bitcoin! Onvoorstelbaar ook hoe enorm die waarde gestegen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:10

Yasmine schreef:
Wij zijn er nog niet heel erg mee bezig, maar vind het wel erg interessant. Wij zijn 28 en 29 (bijna 30) en hebben wel wat spaargeld staan. We willen volgend jaar als we weer in België zijn graag een huis kopen, maar de markt staat zo op ontploffen dat ik nogal weerhoudend ben om nu een huis te kopen, zeker als je ziet voor wat voor krotten ze een half miljoen vragen. Ik vraag me af of we dat er later ooit nog uit krijgen en ga dan misschien liever nog even huren.

Mij lijkt het op korte termijn wel interessant om bv. zoals jou Prairy een huis op een grote eigendom te hebben en daar dan een kleinere woning te hebben/bouwen die je als bijvoorbeeld Airbnb verhuurt. Ik vind het ontzettend leuk om host te zijn, en zo heb je nog wat extra inkomen. Voordat ik mijn man kende, verhuurde hij 1 slaapkamer van het appartement via Airbnb uit en zo verdiende hij gemakkelijk €7000 per jaar bij. We zijn nu aan het reizen en verblijven veel in Airbnbs, waar je van mensen hoort hoe ze er een mooie duit mee verdienen. Laatst waren we bij een ouder koppel die een boerderij op een heel groot stuk land had, en op één van de heuvels hadden ze een pracht van een huis gebouwd. Voor €200 per nacht was dat huis bijna iedere dag verhuurd, dus alles opgeteld denk ik dat ze hun investering heel snel hebben terugverdiend. Al is een huis in de bergen in Australië natuurlijk sowieso wel aantrekkelijker dan een huisje ergens in een Belgische stad :+

Mijn schoonouders hebben dan weer een heel groot herenhuis dat ze 30 jaar geleden voor een prikje gekocht en gerenoveerd hebben. Aan dat huis zat een soort van diensthuis voor de kamermeisjes en koks, en dat hebben ze gerestaureerd naar 10 studentenkamers. Ze verhuren de kamers niet voor heel veel geld en alleen aan vrienden/kennissen van, maar 10 x €200 per maand erbij is toch ook een heel erg mooi bedrag op jaarbasis.

Mijn vriend had ooit 1 Bitcoin gemined, maar die is nergens meer terug te vinden, dus dat was wel even janken toen we hoorden dat de Bitcoin op een paar duizend stond :')

Vergeet niet dat het Airbnb’en zeer waarschijnlijk als inkomsten zullen worden gezien in de toekomst. Dat maakt het een stuk minder rendabel.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:11

Ik kwam een hut tegen op een 4 sterren camping, kosten 2500 euro per jaar en de opbrengst zou 10.000 euro zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:30

Ik geef het topic nog eens een schopje :D
Blijf het erg interessant vinden en wij zijn ook nog steeds bezig om meer passief inkomen te genereren. Het is nu een mooie tijd om wat aandelen te kopen.

Hoe loopt het bij jou, TS? Al nieuwe plannen?

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Financieel onafhankelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 19:49

Haha, ik zat toevallig vandaag jouw topic te lezen!

Ik heb afgelopen maand een nieuw financieel overzicht gemaakt voor het komende jaar, en wil ook echt goed gaan bijhouden wat er nu uit gaat en in komt.

Ons vakantiehuisje is verhuurd en de huurders hebben het goed naar hun zin en willen nog een tijd langer huren dan de initiële 3 maanden :D
Hier houden we 400 euro schoon aan over per maand.

Verder nog bezig met de plannen voor de komende 5 jaar, en ook uitgeschreven wat we in welk jaar van plan zijn. Dat helpt ook moet ik zeggen. We weten wat we de afgelopen 4 jaar aan extra / investeringen uitgegeven hebben en wat er dus ongeveer uitgegeven zou moeten kunnen worden. Daarop verder bordurend hebben we dus grofweg en planning kunnen maken. Een hoop plannen hebben is leuk, maar denken dat ze allemaal kunnen in 2 jaar is niet altijd realistisch. Wat dat betreft is zo'n planning ook heel fijn!

Qua beleggen, ik heb wel een rekening aangemaakt bij DeGiro, maar nog niet gebruikt. De planning was eigenlijk deze maand starten met inleggen maar door extra investeringen (hout voor de kachel gekocht voor de komende 2 jaar, daarna is ons eigen gekapte hout droog) gaat dat nog even niet lukken.

Ik wil denk ik vooral beginnen met crowdfunding. Zit nog te kijken welke de beste tarieven heeft, is nog wat lastig te vergelijken maar mijn voorkeur gaat nu uit naar geldvoorelkaar.

Hoe gaat het bij jou? Lekker bezig?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:12

Dat klinkt goed zeg!
Planning en uitgaven bijhouden is inderdaad zó belangrijk!
Wij hebben nu ruim een half jaar alle uitgaves bijgehouden, en zo zie ik nu bv dat mijn paard 75 euro per maand kost (wel incl 1x dierenarts á €160) en de hond 50 euro (incl 1x DA á €65), en dat is gewoon heel handig om te weten voor de planning in de toekomst.
Op basis van de huidige uitgaves hebben wij ongeveer 750 euro p/m nodig, als we aan boord gaan wonen en mijn vriend stopt met werken (die autokosten zijn echt enorm hoog := )
En als je dan eenmaal dat doel voor ogen hebt, dat je weet hoe veel passief inkomen je nodig hebt, dan wordt het ook echt leuk om daar naartoe te werken!

Wat fijn dat jullie zo veel hout hebben ingeslagen. Bij ons staat al jaren een fatsoenlijk houthok op de planning en dat komt er maar niet van..
We hebben wel al de kersenboom uitgezocht die binnenkort het leven moet laten.. naja, wat er nog van leven in zit :+

En wat fijn van de huurders! Ideaal!

Mijn vriend belegt bij Binq. Wel opvallend dat de fondsen en ook de rabobank beleggingen allemaal behoorlijk de min in gaan, terwijl de losse aandelen maar minimaal in de min staan. Ik hoop dat het binnenkort flink rechttrekt, want we hebben pas nog wat extra ingelegd.

Crowdfunding ben ik eigenlijk nog steeds niet bekend mee. Daar moet ik me toch eens in verdiepen.
Wel ben ik aan het kijken naar Amazon, als seller van duurzame producten ofzo, dat lijkt me wel wat.

En ik ben weer eens bezig aan mijn blog. Mee begonnen omdat ik het gewoon leuk vond, maar de affiliate inkomsten zijn ook leuk, al liggen die nog niet heel hoog.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:35

@prairy voor hoeveel hebben jullie de woning gekocht dan? Want 400 per maand klinkt eigenlijk helemaal niet veel :o

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 21:03

21.000, nog eens zoveel geïnvesteerd (had voor minder gekund maar we wilden er eigenlijk zelf in wonen), héél veel van geleerd.

Huur is 725 per maand ex gwl, maar daar gaan nog belastingen en parkkosten vanaf.

Ons volgend project zal een huis of appartement zijn. Maar ook daar zal de netto opbrengst waarschijnlijk ergens rond dit bedrag zijn met kosten van onderhoud, hypotheek (die hebben we nu niet op dat huisje!) en belastingen.

Blog lijkt me op zich ook leuk, en schijnbaar kan ik ook best leuk schrijven, maar iets houdt me tegen, net als iets mee tegen houdt om als zzper aan de slag te gaan. Nou nog uitzoeken hoe ik daaroverheen kan komen. De tijd zal nog wel komen dat ik dat ga doen denk ik. Zzper dan iig, Blog weet ik niet.