Love of Life op wedstrijd debuut in Windhoek, Namibie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Love of Life op wedstrijd debuut in Windhoek, Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 18:45

Het is alweer een maandje geleden, maar omdat ik er toch erg trots op ben wil ik een filmpje delen van het wedstrijd debuut van mijn inmiddels 6 jarige merrie.
Love of Life is een Zuid Afrikaans warmbloed, met als moeder een KWPN merrie van Flemmingh en een vader met Duits springbloed.

Na 1 oefenwedstrijd heb ik haar meegenomen op wedstrijd, waar we Prelim en Novice zijn gestart, vergelijkbaar met een lagere B en lagere L proef.

Hier het filmpje van de L proef.

Onze scores waren 67% in de B en 68% in de L, met een 2e plaats voor de B en 1e in t L.


juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Love of Life op wedstrijd debuut in Windhoek, Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 18:50

Gefeliciteerd met je score! Wat grappig, ik heb er latterlijk nog nooit bij stil gestaan dat dressuur proefjes ook in andere talen dan Nederlands bestaan.

Kun je wat vertellen over de dressuur en wedstrijd cultuur in Namibie?

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Love of Life op wedstrijd debuut in Windhoek, Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:43

Leuk om te zien.
Ik ben een aantal jaar geleden in Namibie geweest en heb daar ook paard gereden, zij vertelde mij toen dat paarden houden alleen voor de ultra ultra rijken is.
Of dat het iig zo wordt gezien. Lijkt me lekker buitenrijden daar!
Ik heb toen in Swakopmund gereden en zijn we ook langs een pensionstal gereden. Lijkt me elke keer weer een kadotje om daar buiten te rijden.

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Love of Life op wedstrijd debuut in Windhoek, Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:08

Ben ook heel benieuwd, naar alles wat hier boven gevraagd wordt !

Hoe ver heb je hiervoor moeten rijden?

Het ziet er keurig uit. Zijn er veel deelnemers?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Love of Life op wedstrijd debuut in Windhoek, Namibie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 14:31

Bedankt voor het leuke commentaar! De paardensport is hier niet erg groot, we hebben tussen de 6-10 dressuurwedstrijden in Namibie per jaar en soms moet je daar dan 350 km voor rijden.
Gelukkig was deze wedstrijd in Windhoek, en dus lekker dicht bij huis.

Omdat het zo'n kleine sport is, rij je eigenlijk bijna altijd tegen dezelfde mensen en iedereen kent elkaar dus. Afhankelijk van het niveau zijn er tussen de 20 (uitzonderlijk en enkel B en L niveau) en 1 of 2 deelnemers. GP wordt niet uitgeschreven, het hoogste proefje is denk ik vergelijkbaar met ZZ. Een wedstrijd is meestal een weekend lang en dan is er ook springen, een soort concours dus. We zijn dan vaak het hele weekend weg, mijn instructrice, ik en mn paarden. Een heel gezellige boel waarin er ook veel gefeest en gebraaid wordt, vaak gekampeerd wordt en vooral veel successen worden gevierd met champagne.

Qua dressuur is het hier zeer moeilijk om goede instructie te vinden, het niveau is schokkend laag, de paarden lopen meestal de oefeningen van een niveau wel, maar zijn totaal niet zo verzameld als je op dat niveau zou willen zien. Zo lopen ze bijv verzameld zoals je in NL in t L zou zien een Z-achtige proef met eenvoudige wissels en appuyementen en een nekje waar geen spier op zit. Hoe die arme paarden dat doen is me een raadsel.

Gelukkig heb ik een super instructrice gevonden en hopen we mensen te laten zien dat er meer is dan in de krul trekken en hangend en wurgend een Z proefje eruit wringen. Er is veel ruimte voor verbetering maar voor een land waarin de paardensport nog zo betrekkelijk jong is, is dat op zich ook niet heel vreemd. Ik hoop dat ik wat bij kan dragen aan de sport door een goed voorbeeld te geven.

Ik zou mezelf niet ultra ultra rijk noemen, maar gezien het gemiddelde inkomen hier, kan ik me die opmerking wel voorstellen.