Een jaar lang met Alano met veel up's en down's

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Een jaar lang met Alano met veel up's en down's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 12:25

2022 is alweer bijna voorbij, de tijd vliegt voorbij :'). Het is dus weer tijd om terug te blikken naar het afgelopen jaar.

Ik heb al een aantal topics gemaakt over ons maar wie ons nog niet kent zal ik even voorstellen.
Ik ben Charity & Alano is mijn 5,5 jarige haflinger ruin. Inmiddels alweer 4,5 jaar in mijn bezit. Zelf zadelmak gemaakt en opgeleid tot waar we nu zijn. Alano is een gevoelig paard met een enorme looplust & energie. Hij kan snel heet worden. Hierdoor vind hij het lastig om de spanning langdurig los te laten. Maar momenteel maken we kleine stapjes vooruit en krijgt hij alle tijd om zichzelf op zijn eigen tempo te ontwikkelen.

In 2021 heb ik ook een heel leuk overzichtje gemaakt.
Jaar overzicht 2021

Januari
Wij stonden net een maandje op jouw nieuwe stal. Het was voor ons beide heel erg wennen. We deden het rustig aan want Alano had echt wel even de tijd nodig om aan alles te wennen.

Februari
Ik pakte heel rustig de basis onder het zadel weer op. Het ging niet vlekkeloos en we begonnen gewoon weer even opnieuw. Hij was nog geen jaar onder zadel en net verhuisd. We hadden enorme mazzel met het weer en hebben lekker veel bosritjes gemaakt. Voordeel als je dicht bij het bos staat. Ook zijn wij die maand naar Extreme Trail Park in Empe geweest.



Maart
Hij was al wat meer gewend aan zijn nieuwe stal. Alano vind het leuk om lekker veel afwisseling te hebben. Daarom werd het tijd om een springzadel aan te schaffen. We hebben toen ook onze eerste springles gehad :'). Hebben weer regelmatig bosritjes gemaakt en aan de basis dressuur gewerkt. Ohja ook zijn wie deze maand voor het eerst naar vreemd bos geweest namelijk; Kootwijk. Jeetje wat is het daar prachtig :o.



April
Hadden we vaker springles. Alano was enorm onzeker :'). Maar hij vind het enorm leuk om te doen. We hadden ook weer dressuurles. We maakten weer wat stappen vooruit. Deze maand werd hij ook ziek en had hij al ruim twee weken te weinig tot niet gegeten. Hooi, brokken alles liet hij liggen. We zijn toen naar de kliniek gegaan. Bloedonderzoek gedaan, urine en mest onderzoek laten doen. Waarom hij toen niet at is nog steeds een raadsel maar we denken door de bloedworm besmetting. Er zat wel zand in zijn darmen maar te weinig om daarvan ziek te zijn. Hij knapte langzaam op gelukkig.

Afbeelding

Mei
We konden langzaam de training weer oppakken. Wel lekker rustig aan en kijken hoe hij zich voelt en wat hij kan. We maakten lekker veel bosritjes. Niks hoefde alles mocht. Conditie en kracht opbouwen. Ook pakte ik het springen weer op. Eind mei hadden wij onze eerste crossles. Dit vonden wij heel leuk om te doen. Hij knapte steeds verder op en at ook al tijdje weer heel goed.



Juni
We maakte zoals voorheen weer lekker bosritjes met en zonder stalgenoten. Met springen maakten wij echt enorm stappen. We begonnen steeds meer zelfvertrouwen te krijgen in het springen. Helaas moesten wij ook opzoek gaan naar een nieuwe instructrice. Maar dit heeft uiteindelijk goed uitgepakt want met haar hebben we weer veel stappen gemaakt in de dressuur.



Juli
We waren fanatiek aan het lessen. Ik liep tegen problemen en kon die zelf niet oplossen. We maakten ook weer lekkere bosritjes. Voor de rest niks spannends gedaan.



Augustus
Dit was een toffe maand. We reden onze eerste oefencross. Ik was zo zenuwachtig maar Alano gaf mij zoveel vertrouwen dat het enorm goed ging.

Afbeelding

Wil je de hele cross zien klik dan op onderstaande link.
https://www.instagram.com/reel/ChyomcSIBS9/

September
Hadden wij sinds lange tijd weer een shoot. Alano is een echte model voor de camera, maar hij is ook enorm knap <3. Hebben we genoten van de prachtige natuur rondom stal. Oefende ik onze eerste proef. Want ik had mij ingeschreven voor onze eerste dressuurwedstrijd.

Afbeelding

Oktober
We trainden lekker verder aan zijn fanatiek aan het lessen. We kregen steeds meer controle over het tempo en we konden hierdoor meer ontspannen. Alano was inmiddels enorm veranderd in zijn lichaam dat hij uit zijn springzadel is gegroeid :'). Ik moest dus opzoek gaan naar een nieuw springzadel. Leuk joh jonge paarden hihi. Dit was ook de maand van onze eerste wedstrijd. Ik kan de wedstrijd omschrijven in twee woorden omschrijven; Max Verstappen. We reden de proef in een hoog tempo :'). We waren beide enorm gespannen. Mar ik had vooraf bepaalde doelen gesteld en deze heb ik gehaald.



November
We hadden deze maand een shoot van een vriendin. Ben zo trots op mijn paard <3. Dit was ook de maand van onze tweede wedstrijd. Weer had ik bepaalde doelen gesteld, ook deze gehaald. Er was meer rust en ontspanning. Er zaten dan ook hele mooie stukken tussen. Zelfs een 8 voor stap verruimen. Omdat we ook enorme mazzel hadden met het weer kon ik nog een crosslesje mee pakken.

Afbeelding
Afbeelding


Nog een leuke reels van een paar hindernissen.
https://www.instagram.com/reel/Ck6Rj5goMZi/

December
Onze derde wedstrijd stond deze maand gepland. Doelen weer gehaald. Veel meer rust en ontspanning. December is ook de maand dat het weer kouder gaat worden. Alano was dan ook heel fris tijdens de wedstrijd dat het een loperige proef is geworden. Maar ondanks dat zaten en hele fijne stukken tussen. Met regelmatig momenten voor rust en ontspanning. Voor de rest heeft hij regelmatig gehad ivm de extreme vorst.



-----------------------------
Ik kijk positief terug op 2022. We hebben weer een hoop leuke maar ook minder leuke dingen meegemaakt. Dit jaar ook ontdekt dat het crossen helemaal ons ding is. Dit wil ik in 2023 meer gaan oppakken.

Ik kijk vooral heel veel uit naar 2023. Ben benieuwd wat ons dat brengt <3.

Afbeelding

hannelot
Berichten: 967
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Een jaar lang met Alano met veel up's en down's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:59

Leuke haflinger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:22

Mooi overzicht! En een evenzo mooie Haflinger! Hopelijk gaat 2023 een fijn jaar worden voor jullie! :)

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 21:01

hannelot schreef:
Leuke haflinger!

Dank je wel

Adelaide71 schreef:
Mooi overzicht! En een evenzo mooie Haflinger! Hopelijk gaat 2023 een fijn jaar worden voor jullie! :)


Dankjewel.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Een jaar lang met Alano met veel up's en down's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:41

Mooi veelzijdig overzicht! Hij is ook goed opgeknapt zo te zien, hij ziet er goed uit op de foto’s van de laatste maanden.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Een jaar lang met Alano met veel up's en down's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:47

leuk verhaal

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 10:51

Ellen_ov schreef:
Mooi veelzijdig overzicht! Hij is ook goed opgeknapt zo te zien, hij ziet er goed uit op de foto’s van de laatste maanden.


Hij heeft zich gelukkig goed ontwikkeld. Iets te goed aangezien ik mijn zadel om de drie maanden kan laten aanpassen :'). Dankjewel

Flurk schreef:
leuk verhaal


Dankjewel