Tante Tani aan het werk

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

different1

Tante Tani aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-22 20:01

Tante Tani is een 18jr grote maat hackney, ze is tot haar 14e ingezet als fokmerrie en heeft 8 nakomelingen.
We hebben haar niet gekocht met het doel er een rijpaard van te maken, maar soms lopen dingen anders en pakt het positief uit.
Tani is M1 geklasseerd en ik ben haar langzaam klaar aan het maken voor het Z.
Maar dat is geen must, elke dag genieten we van haar ongeacht wat we met haar doen.
Ze is gekocht om naar te kijken, al de rest is een dikke bonus.
------------------------------------

De zon schijnt, de temperatuur is prima en om het compleet te maken ook nog eens een waanzinnig paard onder m'n (te dikke) kont.

Wat een heerlijke training vandaag, ik ben hard bezig om Tani in een iets lager tempo met meer lengte in de hals te rijden en een zo licht mogelijk contact te onderhouden.
Zo worden Tani d'r passen minder hectisch (het blijft een hackney) en heb ik meer tijd om de oefeningen voor te bereiden en af te werken.
Ze zal nooit traag worden, er moest bij mij een knop om dat ze gewoon heel ruim is en ik dus niet hard hoef...
Ook heeft ze veel meer kracht dan ik dacht, het begint steeds meer te voelen of ik niks hoef te doen, op gedachten kan rijden <3
En het gaat echt zo fijn!
Zo gaaf om te merken dat het gevoel en het beeld steeds beter op elkaar aansluiten.

Helaas zijn er bij mij wat coronakilo's blijven plakken, daarom ben ik maar begonnen met konijnvoer ipv chocola :+

Perfect is het zeker nog niet, maar we doen hard ons best en Tani heeft werklust en inzet voor een 10!
Wat een gouden paard <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belonen na galopappuyement
Afbeelding

Drafappuyement
Afbeelding

Lekker uit galopperen <3
Afbeelding

xmarliez

Re: Tante Tani aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:23

Wat ziet dat er heerlijk vrolijk en goed uit! En al helemaal als ik lees dat ze gekocht is met de intentie om alleen maar naar te kijken. Super knap dat je haar dan toch zo goed voor elkaar hebt en dat het er op wedstrijd ook uit komt. Lekker van genieten!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:27

Tof zeg! Ziet er super uit :D Wanneer ga je weer met haar starten?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 03:22

Zo mooi hoe je t omschrijft: je eigen denk en beweging gevoel relativeren naar t natuurlijke aanleg van je paard < daarop je basis scholing aanpassen. 1ding weet ik zeker de Klasse Z+ w komt er zeker wel met jou instelling!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:55

Jullie staan (welverdiend!) in Uitgelicht. Mooie foto’s weer!

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:05

Lekker bezig tante! ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:31

Ziet er goed uit, inderdaad een aandachtspuntje om ze goed over de rug te houden. Fijn ook lekker op een trensje..het geeft een vriendelijk beeld.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-22 15:07

xmarliez schreef:
Wat ziet dat er heerlijk vrolijk en goed uit! En al helemaal als ik lees dat ze gekocht is met de intentie om alleen maar naar te kijken. Super knap dat je haar dan toch zo goed voor elkaar hebt en dat het er op wedstrijd ook uit komt. Lekker van genieten!

Dank je wel!
Ze is officieel niet van mij, maar van mijn moeder.
In ons volgtopic wat in m'n onderschrift staat, staat het hele verhaal.

Wauw, wat een toffe reacties!
Bedankt allemaal <3
En in uitgelicht, helemaal leuk :D

Elke dag is een feestje met haar, of we nu trainen, een buitenrit maken, longeren of gewoon als ze op de wei staat.
Altijd vrolijk, altijd met je mee willen, altijd meedenken etc etc.

Autumnn: Ik zou eigenlijk eind mei weer op concours gaan, maar had net een nieuwe baan dus de wedstrijd afgezegd.
Nu hoop ik in juli weer te kunnen gaan, maar zag op m'n favoriete locatie nog niks gepland op knhs...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:32

Ik vind het elke keer weer knap hoe je een paardje, wat voor het rijden eigenlijk onvoordelig is gebouwd, toch weer elke keer zo goed aan het lopen krijgt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-22 17:52

Dank je wel Avalanche!

Ik vind Tani wel een voorbeeld voor wat er allemaal kan wanneer het paard gezond is en wil werken.
Er wordt door sommigen behoorlijk neergekeken op Tani, maar ze doet het wél! En met gemak en plezier.

Des te leuker zijn de reacties van mensen die er wel verstand van hebben, o.a hier op bokt.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:39

Wat ziet dat er fijn uit! Leuk ik heb het volgtopic in het begin wel eens gezien maar had haar niet herkend op deze foto's :D

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:41

different1 schreef:
Dank je wel Avalanche!

Ik vind Tani wel een voorbeeld voor wat er allemaal kan wanneer het paard gezond is en wil werken.
Er wordt door sommigen behoorlijk neergekeken op Tani, maar ze doet het wél! En met gemak en plezier.

Des te leuker zijn de reacties van mensen die er wel verstand van hebben, o.a hier op bokt.

Een Hackney is natuurlijk niet met meest rijtypische paard wat je kunt bedenken. Ze heeft een lang lijf, gaan zitten en dragen kost haar veel meer moeite dan een paard dat daarop gebouwd is.

Maar met haar karakter, haar werkwilligheid, haar energie (en ook dat is Hackney he, we gaan ervoor) doet ze het wel! En ze doet het goed :D

En het is leuk als zo'n paard dan een eigenaar heeft die dat ziet, en waardeert en samen met de pony wil werken naar een hoger plan, en dat dat dan verdomme nog lukt ook :D

Dus jullie bedankt. Ik volg jullie topic met plezier, als stille meelezer, en ik geniet! Dus bedankt voor elke keer dat je een grote glimlach op mijn gezicht hebt gebracht <3

They tried to bury me.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:04

Nou...ik weet niet of zitten en dragen meer moeite kost bij een hackney, mijn hackney pony is daar in het meest getalenteerde dier wat ik ooit gehad heb. Sluiten, zitten, piafferen, passageren allemaal moeiteloos..de kunst is meer ontspanning over de rug te vinden en lossigheid. In het tuigen moeten ze ook echt gaan zitten om die voorbenen er zo uit te kunnen gooien.

Dus ik ben benieuwd hoe TS dat ervaart bij Tani, zie wel meer verschil qua bouw bij de hackney paarden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-22 20:07

Toevallig vorige week nog met m'n moeder over dit stukje gehad, en we waren het eens dat hackney's over het algemeen niet echt zakken.
Ze zijn daar ook niet echt voor gefokt, ze moeten vooral een flitsende beweging laten zien en niet zozeer front maken als bijv. het tuigpaard.

Wat ik bij Tani merkte, was dat ze weinig spieren opbouwde.
Zoals ze beweegt kostte het geen moeite, en dan spreek je dus ook geen spieren aan.
Inmiddels met behulp van oefeningen van m'n instructeur bouwt ze wel spieren, en veel meer draagkracht op.

Er zit ook veel verschil in type tussen de hackney's, en dan ook nog grote maat en kleine maat.
Mijn beste paard tot nu toe had geen papier, maar ik vermoed dat daar ook wel hackney in heeft gezeten en die had echt de wereld aan talent!
Helaas onherstelbaar geblesseerd door een val en al lang geleden in laten slapen, maar daar had ik echt subtop dromen mee...
Die kon idd heel goed zitten, pirouettes, passage etc deed hij met 2 hoeven in z'n neus.
Tani kan ook best zitten, maar kan daarin heel heet worden en dan gaat ze "doortanken", dat is dat stuk draagkracht wat dan nog mist naast dat ze gewoon heel ril kan reageren op been of een zweepje aanleggen, wat ze dan weer om wil zetten in gas geven :D

@avalanche: klopt helemaal, en ik snap ook heel goed dat er mensen zijn die haar (type/ras/kleur/aftekeningen) nooit zouden willen/het lelijk vinden etc, maar des te leuker en knapper dat ze dikke winst in het M loopt.
Wat wil/verwacht men nog meer van zo'n paard?
Neerkijken op haar en neerbuigend over haar praten vind ik echt >;), maar ja, zelf rijden ze nog geen deuk in een pakje boter, en alleen in de achtertuin dus dan is het makkelijk praten :D

En tot slot: wij zien echt wel dat Tani absoluut niet knap is, dat benoemen we ook, maar haar beweging en vooral haar karakter en inzet maakt dat we er zo gek op zijn <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:09

Beauty is ook maar een aspect.

Uiteindelijk gaat het om de klik met je paard, past het karakter, willen ze werken, en je ziet soms dat middelmatige paarden veel hoger scoren, gewoon omdat ze netjes en correct gereden worden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de bewegingswonders niet donders gaaf zijn, maar er is zoveel meer.......

They tried to bury me.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:26

different1 schreef:
Toevallig vorige week nog met m'n moeder over dit stukje gehad, en we waren het eens dat hackney's over het algemeen niet echt zakken.
Ze zijn daar ook niet echt voor gefokt, ze moeten vooral een flitsende beweging laten zien en niet zozeer front maken als bijv. het tuigpaard.

Wat ik bij Tani merkte, was dat ze weinig spieren opbouwde.
Zoals ze beweegt kostte het geen moeite, en dan spreek je dus ook geen spieren aan.
Inmiddels met behulp van oefeningen van m'n instructeur bouwt ze wel spieren, en veel meer draagkracht op.

Er zit ook veel verschil in type tussen de hackney's, en dan ook nog grote maat en kleine maat.
Mijn beste paard tot nu toe had geen papier, maar ik vermoed dat daar ook wel hackney in heeft gezeten en die had echt de wereld aan talent!
Helaas onherstelbaar geblesseerd door een val en al lang geleden in laten slapen, maar daar had ik echt subtop dromen mee...
Die kon idd heel goed zitten, pirouettes, passage etc deed hij met 2 hoeven in z'n neus.
Tani kan ook best zitten, maar kan daarin heel heet worden en dan gaat ze "doortanken", dat is dat stuk draagkracht wat dan nog mist naast dat ze gewoon heel ril kan reageren op been of een zweepje aanleggen, wat ze dan weer om wil zetten in gas geven :D

@avalanche: klopt helemaal, en ik snap ook heel goed dat er mensen zijn die haar (type/ras/kleur/aftekeningen) nooit zouden willen/het lelijk vinden etc, maar des te leuker en knapper dat ze dikke winst in het M loopt.
Wat wil/verwacht men nog meer van zo'n paard?
Neerkijken op haar en neerbuigend over haar praten vind ik echt >;), maar ja, zelf rijden ze nog geen deuk in een pakje boter, en alleen in de achtertuin dus dan is het makkelijk praten :D

En tot slot: wij zien echt wel dat Tani absoluut niet knap is, dat benoemen we ook, maar haar beweging en vooral haar karakter en inzet maakt dat we er zo gek op zijn <3

Dat laatste is wel herkenbaar. Ooit naar een Hackney gaan kijken; die was echt zo lelijk, zelden gezien maar d'r zat een karakter in voor 10. Was ook heel slecht gereden, alsof ze een bezemsteel ingeslikt had, echt 0 buiging! Heb haar laten staan omdat ze vrij klein was (met moeite 1,50) en tenger gebouwd. Dat moet je als persoon van 180cm+ niet gaan doen, niet eerlijk voor het paard. Maar wel jammer vanwege het karakter.

Afgaand op de foto's die je plaatst zie ik inderdaad nog wat gebrek aan dragen, met name de eerste twee lijken dat te tonen maar op de andere foto's lijkt het al minder.
Maar als je het zelf al benoemd, zal dat met de tijd waarschijnlijk wel goed komen.

En heel eerlijk: ik vind d'r mooi van lelijkheid maar d'r uitstraling vind ik wel heel leuk.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-22 06:45

Idd Avalanche, mijn paard welke afgelopen jaar is ingeslapen was bloedmooi, maar lastig en achteraf gezien ook heel erg kapot (ataxie).
Tani is, zoals ikke zegt, knap van lelijkheid :')
Maar gezond en dus een karakter voor een 10!
Ik heb tot nu toe het meeste plezier gehad met paarden waarvan ik dacht mehh, maar die dan onder het zadel zo goed voelde en dan echt naar je toe groeien.

Even een trots momentje hier <3

Afbeelding

Dit is haar kleinzoon, deze beauty heeft de rubriek van driejarige hengsten gewonnen en werd Junior Champion Stallion en Supreme Champion Stallion op de Annual Breed Show in Ardingly 2022!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 06:51

Ben ik de enige die dit paard absoluut niet lelijk vind?? <3

En wat loopt die gaaf zeg! De ontspanning straalg ervanaf

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 06:59

Ik zat ook al te kijken, waar is dat lelijke paard dan?

Fijne plaatjes om naar te kijken. Alles duidelijkheid gereden om ontspanning te houden.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-22 08:01

<3 <3 <3

Hier zie je dus al hoe verschillend er naar Tani gekeken wordt, dank jullie wel voor de leuke berichten en complimenten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:40

Wat een prachtige dame! Ik heb net haar openingstopic ook helemaal zitten lezen.

Haar hoofd, sprekend onze Janssen (al enige jaren wijlen), een tuiger met veel hackneybloed. Ik herken zoveel van wat je schrijft. Die eerlijkheid, nieuwsgierigheid, trouw. Wereldpaarden!

Webshop - digital art: MoTekent

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:48

Ik vind haar ook absoluut niet lelijk!

Wel leuk om die verschillen te lezen, en ook de verschillen die jij ervaren hebt bij de verschillende hackney's Different. Tani lijkt ook vrij lang in de rug wat het zitten ook niet makkelijker maakt denk ik. Ik vind het altijd extra knap als mensen goed rijden met een paard die wat minder functioneel in elkaar zit. Dat neerkijken snap ik absoluut niet, bij zo een moet je wel goed rijden om te scoren en daar wordt je een veel betere ruiter van uiteindelijk dan een met de wereld aan talent waar je alleen maar op hoeft te blijven zitten.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:50

different1 schreef:
Idd Avalanche, mijn paard welke afgelopen jaar is ingeslapen was bloedmooi, maar lastig en achteraf gezien ook heel erg kapot (ataxie).
Tani is, zoals ikke zegt, knap van lelijkheid :')
Maar gezond en dus een karakter voor een 10!
Ik heb tot nu toe het meeste plezier gehad met paarden waarvan ik dacht mehh, maar die dan onder het zadel zo goed voelde en dan echt naar je toe groeien.

Even een trots momentje hier <3

[ [url=m/MqORmP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is haar kleinzoon, deze beauty heeft de rubriek van driejarige hengsten gewonnen en werd Junior Champion Stallion en Supreme Champion Stallion op de Annual Breed Show in Ardingly 2022!!

Gaaf! zie haar er wel in terug ja..ook deze vind ik absoluut niet lelijk.

-Kurt Albrecht-

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:04

Ik ben wel benieuwd waarom mensen dit paard lelijk vinden. Het is niet mijn type paard en de aftekeningen zijn ook niet mijn smaak, maar ik kan niet zeggen dat ik dit een lelijk paard vind.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:23

Jaaa, heel herkenbaar van de spieropbouw. Mijn hackney liep ook zo vreselijk soepel en makkelijk uit zichzelf dat spieren erop rijden niet zo vanzelfsprekend was. Wegens verhuizing van stal en o.a. geen vervoer om verder te kunnen starten is hij destijds bos cross pony geworden. En dan de karakters, altijd go en willen pleasen. Dat Z starten en daar succesvol in zijn gaat jullie wel lukken hoor!
Prachtige kleinzoon heeft ze trouwens. Echt een plaatje.

Ik weet niet of jij hetzelfde ervaart met Tani, maar ik vergeleek het uitzitten mijn ouwe hackney altijd met het rijden op een hobbelige weg in een goed geveerde Citroën in plaats van in een strak afgestelde Volkswagen Golf. Veel beweging, maar door de vering comfortabel uit te zitten. Zelfs mensen met rugklachten konden het gedribbel en gehups van mijn oude paard goed uitzitten op buitenritten.