Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 16:19

Vanwege allerlei blessures en natuurlijk corona konden Ivy en ik een tijd lang niet meedoen met de wedstrijden die op stal werden georganiseerd. Aangezien eindelijk alles weer op zijn plek viel, zijn we de afgelopen tijd twee keer gestart en dat werd beter beloond dan ik had gedacht!

Op 20 maart startten we voor de eerste keer. Ik rij proefjes van de FNRS en dit was de F8. Ik was ontzettend zenuwachtig, maar had wel heel goed geoefend. Ik reed de beste proef die ik ooit gereden had *\o/* Dat werd dan ook beloond met een mooie tweede plaats met 239 punten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Afbeelding

Afbeelding

Daarna gingen we langzaamaan verder trainen met het verfijnen van de hulpen. Aangezien ik door kon stromen naar de F9. 24 april was er weer een wedstrijd. Ik verwachtte er niet heel veel van, aangezien ik vond dat we nog niet klaar waren voor de proef, maar ik deed vooral weer mee voor de ervaring. Tijdens het knotten was ze al ontzettend druk en vervelend, dus toen verwachtte ik er nog minder van :+ Tijdens de proef had ze er zin in :') In het begin zat ze even niet zo lekker in haar lijf, maar daarna werd ze vanzelf losser. Ik was totaal verbaasd tijdens de prijsuitreiking, want ik behaalde een eerste plaats met alweer 239 punten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Reacties en tips zijn altijd welkom!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:47

Wat knap zeg en wat een fantastische punten! :):) Dat smaakt vast naar meer *\o/*

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 18:53

Dankjewel! Ja zeker, ben heel gemotiveerd om verder te trainen nu :)

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 19:21

Ziet er netjes uit TS! Wil je ook KNHS starten?
Is jouw paard trouwens zo onrustig in haar aanleuning dat haar hoofd van links naar rechts gaat of ben jij onrustig met je handhouding?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 19:22

Leuk hoor,

Maar ligt je zadel niet erg veel naar voren?
Je benen liggen ook tegen de schouder aan, en daar horen ze niet ;)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 19:46

Dankjewel!

Autumnn, uiteindelijk wel, maar daar ben ik nu nog niet klaar voor. Mijn paard is best onrustig in haar aanleuning. Ik probeer erop te letten om mijn handen zo stil mogelijk te houden namelijk. Ik mis nog wel wat stabiliteit, maar ben al ver vooruit gegaan daarin.

Cinnepin, in principe niet, meestal leg ik hem wel op de juiste plek neer, maar ik zal er eens op letten of hij niet naar voren schuift. Mijn beenligging kan ook wel komen doordat het een veelzijdigheidszadel en mijn voorkeurshouding is. Ik probeer er in de training al veel op te letten, maar het is echt nog wel heel moeilijk

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:18

Je bent al stuk voorruit gegaan. Ik denk alleen dat je zadel echt te ver naar voren ligt en dit haar belemmerd in haar beweging. Hij lijkt op haar schouder te liggen. En probeer haar hoofd iets meer voor je te houden zie haar veel naar buiten kijken

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:24

Je gaat elke keer vooruit ts, ik vind het ook heel knap dat je topics blijft openen en open staat voor tips

Het eerste wat mij opviel was dat je een stoelzit hebt. Heb je wel eens van centerd riding gehoord?
Op deze website zie je trouwens een goed voorbeeld van een stoelzit
https://www.meulegoorn.nl/centered-ridi ... -stoelzit/

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:38

Wat knap TS, gefeliciteerd!
Het valt me op dat je soms iets teveel doet. Je paard reageert keurig op je hulpen dus probeer zelf heel stil te zitten en alleen hulpen te geven als er ook daadwerkelijk iets moet gebeuren. Lekker kilometers maken met de F proeven, daar worden jullie beide alleen maar handig van ;)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:40

Ik krijg op beide filmpjes ernstig het idee dat het paard graag uit die valse knik wil, maar niet kan..

Als ik dan de laatste foto's zie moet ik erg goed kijken, maar zie ik dat je een soort martingaal constructie hebt, maar dan met een extra teugelstuk die door het bit direct op je teugelclip bevestigd zit.

Ik krijg het idee dat het paard zonder deze hulpteugel heel anders zou lopen en vind het er niet aangenaam uitzien.

Daarnaast kan een paard niet goed lopen als jij in zijn of haar nek zit. Dat zadel moet veel verder naar achter.

Ik heb respect voor het feit dat je zo je best doet, maar zou dat zonder dit soort hulpmiddelen proberen.
Ja, het ziet er cool uit dat hoofd naar beneden, maar je paard loopt niet los door het lijf, is onrustig met de mond en nog vrij scheef. Dat los je niet op met een hulpteugel.

Edit: wat is de naam van deze hulpteugel eigenlijk?

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:48

Sunnda een thiedeman

Qua rijtechnisch commentaar hebben al veel bokkers wat gezegt
Leuk paard heb je! Is dit je eigen? Er zijn altijd verbeterpunten. Heel knap dat je blijft vragen om tips! Komt wel goed :j

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:54

Kabayo schreef:
Sunnda een thiedeman

Qua rijtechnisch commentaar hebben al veel bokkers wat gezegt
Leuk paard heb je! Is dit je eigen? Er zijn altijd verbeterpunten. Heel knap dat je blijft vragen om tips! Komt wel goed :j

Ik had hem gevonden.

Kan er geen fan van zijn. Een martingaal kan werken bij echt sterrenkijken, maar zo'n onrustig direct op het bit werkend systeem bij iemand met onrustige handen en een paard wat moeite heeft met nageefelijkheid. Dan is het gewoon een truc en dat zie je hier ook weer terug in het paard.

Jammer dat een jury daar niets van zegt.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:59

Sunnda: een Tiedemann of bij western een German martingale. Ik verbaas mij erover dat dit soort hulpteugels toegestaan zijn bij dressuurwedstrijden. Het geeft een heel vertekend beeld van hoe het paard écht loopt.
Bij western is dit illegal equipment in elk geval.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:03

Bijzonder dat een thiedemanteugel is toegestaan tijdens FNRS wedstrijden. Bij de KNHS is het verboden namelijk.

Rij je het paard altijd met deze hulpteugel? Wat gebeurt er wanneer je hem aflaat?

Je rijdt de figuren netjes op de letter. Nu zelf nog meer ontspannen en meer op je zit gaan rijden :)

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:05

sevke schreef:
Sunnda: een Tiedemann of bij western een German martingale. Ik verbaas mij erover dat dit soort hulpteugels toegestaan zijn bij dressuurwedstrijden. Het geeft een heel vertekend beeld van hoe het paard écht loopt.
Bij western is dit illegal equipment in elk geval.



T is géén officiële wedstrijd. Ik had m destijds ook bij mn verzorgpaard ( viel dr af brak mn arm en zat er 8 weken later weer op. Paard was een goedzak, maar een klier op zn tijd. Thiedeman stond bij mij op t eerste haakje. En dat bij een tuiger)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:06

Ik heb hem ook, hoor, en ook eens een tijdje gebruikt op één van mijn paarden, maar ik vond het vreemd dat dit mag op wedstrijden.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:08

sevke schreef:
Ik heb hem ook, hoor, en ook eens een tijdje gebruikt op één van mijn paarden, maar ik vond het vreemd dat dit mag op wedstrijden.

Op officiële wedstrijden is het niet toegestaan.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:55

Mooie resultaten! En inderdaad ook een goede vooruitgang vergeleken met de vorige keer.

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel!

Autumnn, uiteindelijk wel, maar daar ben ik nu nog niet klaar voor. Mijn paard is best onrustig in haar aanleuning. Ik probeer erop te letten om mijn handen zo stil mogelijk te houden namelijk. Ik mis nog wel wat stabiliteit, maar ben al ver vooruit gegaan daarin.

Cinnepin, in principe niet, meestal leg ik hem wel op de juiste plek neer, maar ik zal er eens op letten of hij niet naar voren schuift. Mijn beenligging kan ook wel komen doordat het een veelzijdigheidszadel en mijn voorkeurshouding is. Ik probeer er in de training al veel op te letten, maar het is echt nog wel heel moeilijk

Het lijkt me verstandig om nog bij de FNRS te blijven. Ik weet niet wat er gebeurt zonder thiedemann, maar bij de KNHS wordt een onrustig aanleuning best wel afgestraft. En ook de verkeerde stelling en het kantelen zal worden afgestraft. Dat werkt niet motiverend :)

Ik denk dat het wel goed is om eens naar je zadel te laten kijken, zowel hoe hij ligt op je paard, of je hem goed legt bij opzadelen en of hij wel bij jou past. Een stoelzit kan ook zeker worden veroorzaakt door je zadel.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:07

Nou Kim, knap dat je weer lekker bent begonnen na alles!

Probeer erop te letten dat je haar niet gaat dwingen. Daardoor neigt ze wat teugelkreupel te worden (eerste filmpje in de wendingen) en te kantelen in het hoofd (tweede filmpje). Ook als ze vervelend is, proberen rustig je handen op gelijke hoogte te houden en je teugels ook gelijk op druk te houden, en even lang.

Wat betreft het zadel, hij lijkt inderdaad wat naar voren te schuiven en ik heb het idee dat jij er niet heel erg lekker op zit?

Gewoon doorgaan en genieten!

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:22

Ik ga mee met bovenstaande reacties. Wat een fantastisch paard heb jij zeg! <3

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:59

Ineke2 schreef:
sevke schreef:
Ik heb hem ook, hoor, en ook eens een tijdje gebruikt op één van mijn paarden, maar ik vond het vreemd dat dit mag op wedstrijden.

Op officiële wedstrijden is het niet toegestaan.


Staat gewoon netjes in het regelement van de FNRS

Citaat:
Artikel 2
a. Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke
staat van onderhoud verkerend zadel, hoofdstel en bit (een trens-optoming).
b. Beenbeschermers, sporen en hulpteugels (mits goed afgesteld), zijn alleen toegestaan
met toestemming van de manegehouder.
c. Vanaf proef F12 is alleen het gebruik van een martingaal (mits goed afgesteld)
toegestaan.
d. Een bitloze optoming is alleen toegestaan met toestemming van de manegehouder.


Knap gereden TS :) behoorlijke punten ook, gezien het feit dat 210 een PP is.

Er staan genoeg tips op je protocol, lekker dooroefenen :)

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Na lange tijd weer eens wedstrijd met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:08

Met officiële wedstrijden bedoel ik via de KNHS.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:13

Ineke2 schreef:
Met officiële wedstrijden bedoel ik via de KNHS.


Dat begreep ik, ik doelde meer, dat je het bijzonder vond dat het mocht :)

FNRS is ook niet te vergelijken met KNHS, tenminste tot op een
zekere hoogte. Er wordt veel meer naar de ruiter gekeken, dan de combinatie an sich.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:23

BloemBloem schreef:
Ineke2 schreef:
Met officiële wedstrijden bedoel ik via de KNHS.


Dat begreep ik, ik doelde meer, dat je het bijzonder vond dat het mocht :)

FNRS is ook niet te vergelijken met KNHS, tenminste tot op een
zekere hoogte. Er wordt veel meer naar de ruiter gekeken, dan de combinatie an sich.

Ik heb nooit FNRS proeven gereden. Qua oefeningen / lijnen die gevraagd worden is het wel net wat meer uitdaging dan een KNHS B proef.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:25

Ineke2 schreef:
Ik heb nooit FNRS proeven gereden. Qua oefeningen / lijnen die gevraagd worden is het wel net wat meer uitdaging dan een KNHS B proef.


Absoluut!

Mijn dochter start eind van de maand voor de tweede keer F6, en ik vind
dat een behoorlijke proef hoor voor een 10 jarige!