Nistral dressuur Texelweekend 22-04-22

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

corientjuhh

Nistral dressuur Texelweekend 22-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-22 21:11

Vorige week was het dan eindelijk zo ver
Na een paar keer dat het uitgesteld was, werd 22 tm 24 april eindelijk weer het texelweekend georganiseerd
Dit was de laatste keer dat ik met Nistral mee doe. Als alles mee zit gaat volgend jaar mijn jonge paard mee
Ik wilde nog heel graag 1x mee doen met het Texelweekend met Nistral, en dit is ons gelukt :)

Nistral is een 20 jarige merrie, wij rijden M2 dressuur (dit is wel echt ons laatste niveau) we hebben 2 winspunten, we springen zo'n 70/80 cm, doen oefencrossjes en rijden western (als mijn jonge paard beleerd is, ga ik met Nistral me veel meer richten op de western)

Hieronder wat foto's die gemaakt zijn van ons op de vrijdag, we hebben dit weekend 1 winstpunt gereden, helaas vielen de punten op zaterdag en zondag tegen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

Avalanche

Re: Nistral dressuur Texelweekend 22-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:54

Sorry maar ik vind de combinatie echt niet tof.

Ik geloof best dat je je best doet, maar het ziet er niet fijn uit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-22 22:38

Avalanche schreef:
Sorry maar ik vind de combinatie echt niet tof.

Ik geloof best dat je je best doet, maar het ziet er niet fijn uit.

Kan je je verder toelichten?
Over mijn postuur hoef je verder niks te vermelden, dit weet ik en daar wordt aan gewerkt :)

Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:02

Prima. Dan kan ik het niet verder toelichten :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:53

Sorry ts maar ik zal als ik jou was eerst eens lekker op de grond samen dingen gaan doen totdat de combinatie beter passend is.
Paard ziet er ongemakkelijk uit en drukt ontzettend de rug weg en loopt niet fijn door het lijf.
Ik begrijp dat dit vervelende woorden zijn maar je bent echt te groot voor dit paard op dit moment.

Ga lekker grondwerken wandelen rechtrichten en samen sporten .
En stap pas weer op wanneer het eerlijker is

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 06:47

Ik vind het lastig om hier te reageren maar ik vind dat ik het wel moet doen. TS ik ben ook niet de lichtste en ik heb ook een wat fijner gebouwd paard van 18. Een half jaar geleden liet ik ook trots mijn wedstrijdfoto's zien en kreeg een beetje hetzelfde te horen (terecht). Bij mij is daardoor wel extra een stuk besef binnen gekomen en ik heb een knop omgezet. Inmiddels ben ik 13 kg kwijt en er moet nog genoeg af maar ik merk nu al zoveel verschil, ook bij mijn paard! Het moet wel eerlijk zijn naar hem/haar toe. Als je goed naar je foto's kijkt dan zie je dat het paard nu moeite heeft met je, hij drukt zijn rug er echt uit. Ik zag ook nog een ander topic van je met springfoto's en lees dat jullie ook nog crossen. Ik zou dat allemaal even gaan laten nu. Ik zeg niet dat je niet op je paard zou kunnen, maar terwijl je aan jezelf werkt, hou rekening met hem (niet springen, niet doorzitten, lichte trainingen). Mij heeft een voedingsapp (lifesum) bijhouden heel erg geholpen. Veel succes!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Wainonia (v. Oliver) - Elonia ~04-04-2021 / 16-03-2025 ~ (v. Eckstein's Eminenz)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 06:59

Naast wat de vorige bokkers al gezegd hebben en ik hoop dat je het heel serieus neemt, kijk ook eens naar jouw handhouding. Op elke foto ligt jouw linkerhand plat en is sterker en meer terug en dus meer contact als op rechts. Tot zelfs 1 foto waarbij de rechterteugel helemaal loshangt.
Zo krijg je dus geen fijne aanleuning, maar ook geen rechtgericht actief paard die van achter naar voren loopt.

Ik snap dat het niet leuk is om te horen, maar ik zou echt hard aan jezelf werken. Zowel voor dit paard als het jonge paard, want handhouding en dus gelijkmatig en verend contact op twee teugels is wel echt de basis.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-22 07:32

Van mn hand weet ik, hier besteden we ook aandacht aan. Ook als ik zelf rij denk ik steeds oh ja mn handen, gelijke druk op de teugels. En verder idd rechtrichten. Tussen 2 teugels en 2 benen. Maar tijdens een proef en parcours ben ik zo bezig met rondkomen zelf, dat ik mn hand vergeet

En verder postuur, ik weet het. Ook straks met mijn jonge paardje. Het is wel allemaal verdomde moeilijk. Ik zal ook eens naar de app kijken :) ben al begonnen met hardlopen en merk hierin al wel dat mijn conditie verbeterd. Helaas door medicijngebruik gaat t afvallen al wel lastiger dan het al ging, ik weet dat is geen 'excuses', maar wel iets waar ik nog meer rekening moet houden. Maar work in progress dus :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:37

Zolang je nog bezig bent met afvallen zou ik niet dit soort prestaties van een 20 jarige vragen. Je ziet duidelijk een weggedrukt ruggetje en spanning. Zeker voor de M zou ze achter meer onder moeten treden maar ik vraag me af of ze dat wel kan op deze manier. Ik vind haar ook wel eea aan bespiering missen.

Idd niet leuk om te horen maar met dit postuur op een ranke 20 jarige gaan zitten en wedstrijdprestaties vragen is gewoonweg niet eerlijk.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:43

Maar is het dan niet eerlijker naar je paarden toe om er gewoon nog even niet op te gaan zitten? Ik weet hoe moeilijk het is, ik ben ook door ziekte erg aangekomen en ik heb besloten om niet eerder weer op mijn paard te klimmen dan ik weer onder een bepaald gewicht ben. Ik kan het niet maken om van mijn paard te verwachten fit te zijn en extra gewicht mee te sjouwen. We wandelen veel samen, ze gaat mee naast de fiets als we op buitenrit gaan en ik doe grondwerk en longeren in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:45

Oei... je paard drukt enorm de rug weg. Sorry maar ik zou niet meer opstappen en op de grond gaan werken. Dit is niet eerlijk voor het paard.

Je ziet ze eigenijk amper bespiering op de rug heeft wat het nog lastiger maakt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:40

Plus, als je ook nog western gaat rijden dan ga je er nog eens 10kg extra op leggen aan zadel...(Of je moet een kunststof zadel hebben?). Lijkt me niet wenselijk.

Er is alleen maar nu

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:01

Poeh TS, ik kan niet anders dan meegaan met mijn voorgangers. Het is duidelijk dat het paard moeite heeft met het dragen van het gewicht.. nu ben ik zelf ook niet super slank en ook een periode gestopt met rijden om af te vallen. Daar is niks mis mee, in mijn geval kon ik redelijk mennen (en men ik sowieso altijd elk paard naast ohz rijden) dus dat hebben we die periode alleen maar gedaan. Maar zou mennen geen leukere en eerlijkere optie zijn voor jullie beide?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:06

En vooral ook voor het jonge paard. Helemaal als die nog niet uitgegroeid is zijn jouw houding en helaas gewicht heel erg belangrijk om te zorgen dat die gezond uitgroeit en blijft.

Ik snap dat het heel lastig is, maar wel eerlijker voor jouw paarden en hun gezondheid.

Ik train bijvoorbeeld meerdere dagen mezelf zonder paard. Voor mij niet vanwege gewicht, maar andere medische dingen. Als ik dat niet doe is mijn lijf niet fit genoeg om op het paard te stappen. En op momenten dat mijn lijf tegenwerkt waardoor ik met rijden paard tegenwerk stap ik niet op tot dat weer opgelost is. Dat is niet leuk, maar wel het eerlijkste en beste voor het paard.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:14

Ik zag de foto's en toen dacht ik nee, dit is geen blij paard, wel een paard die heel graag haar best voor jou wil doen. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Daarnaast vind ik je soort sporen ook erg onvriendelijk.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:20

Ik zou je ook van harte willen aanbevelen om veel naast je paard te doen. Zeker ook met je jonge paard. Ik begrijp dat je niets over je postuur wilt horen, maar je hebt een verantwoordelijkheid naar je paard. Complimenten trouwens dat je ermee bezig bent, het is allemaal niet zo makkelijk!

Ben zelf met veel met mijn jonge paard aan het grondwerken (figuren op de grond, enkele longe, dubbele longe) en er gaat een wereld voor me open. Het is echt heel leuk om te doen en heel nuttig om het paard correct te trainen. Ik zou zeggen: probeer het eens, je krijgt er een hele goed band met je paard door.

Homo sapiens non urinat in ventum.
Bucas Smartex Rain 135/183 https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... at-135-183

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:05

Afvallen, de knop omzetten, is zeker niet makkelijk! I know.
En ook nog eens een kwestie van geduld.

Maar zie het positief, nu voorlopig niet kunnen rijden vanwege het welzijn en de gezondheid van je paarden is wel een toffe motivator en flinke stof achter de deur om met je gewicht en je gezondheid aan de slag te gaan.

Ik wens je heel veel succes en discipline.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:19

Ach meis, het lijkt me heel vervelend om te horen, maar met jouw postuur ga je toch niet meer op een paard zitten? :(:)
Voor anderen is het makkelijk praten, maar we moeten het opnemen voor je paard. Zelf kan ze dat niet doen…

En iedereen begrijpt dat het lastig is en het is ook een gevoelig onderwerp, maar ik vind het wel schrikken dat je zelf niet inziet dat dit niet kan.

Wees eerlijke naar je knappe paard, want dit kan echt niet.
Alle succes gewenst met aan je zelf werken, je kan het!! +:)+
Maar je paardje mag in de tussentijd niet de dupe zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:26

Een paard kan 15-20% van zijn lichaamsgewicht dragen. Voor een pony van 450 kg (gokje) betekend dit dus grofweg 65-90 kg inclusief tuig.

Ik vind zelf 20% al veel te veel maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Lekker op de grond gaan werken tot dat je fit genoeg bent om weer op het paard te stappen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:48

Ik vind TS netjes reageren en denk dat ze het nu wel weet!
Zoals ze zelf zegt, er wordt aan gewerkt.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:55

Er wordt aan gewerkt maar ik zie een topic van 2 jaar geleden waar TS ook al met dit postuur op hetzelfde paard rond rijdt. Dat vind ik gewoon oneerlijk naar het dier toe en niet raar dat ze bepaalde signalen laat zien.

Er is alleen maar nu

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:57

Leuk TS! Ik zou ook graag eens naar het Texelweekend willen. Is dat veel gedoe met de boot en stalling regelen? Hoe heb je dat gedaan? Volgens mij kost de boot al snel 100 euro. Dan ook nog 3x starten en stalling betalen, wordt het dan niet super duur allemaal? Dan zou voor mij de lol er snel af zijn := Leuk paard heb je. Verder is er al genoeg over gezegd. Zou het onnodig vinden dit te moeten herhalen

Heeft Ingrid Truijens de foto's gemaakt? Een vermelding van de fotograaf wordt vaak op prijs gesteld als de foto's (gratis) gebruikt worden :j

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:06

chanicha schreef:
Ik vind TS netjes reageren en denk dat ze het nu wel weet!
Zoals ze zelf zegt, er wordt aan gewerkt.

Er wordt aan gewerkt, dat klopt. Maar ik denk dat iedereen hier graag zou zien dat ze in de tussentijd niet op haar paardje rijdt. En dat is niet duidelijk uit haar berichten, in tegendeel.

Het dier is 1.53 meter, daar hoor je, met alle respect want afvallen is super k*t en moeilijk, in de tussentijd echt niet op te gaan zitten :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 04-05-22 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:28

Ik vind het net zoals de voorgangers helaas geen fijne plaatjes, het paard geeft duidelijk aan last van het ruitergewicht te hebben en drukt telkens de rug weg. Ik lees dat het een kleine E-pony is, zo te zien best een rank type ook, zou je niet kunnen overstappen op een groot, stevig paard en wat rustiger aan doen zolang het work in progress is wat gewicht betreft?

Waar ik trouwens oprecht van schrik is springen met een paard van 20 bij deze gewichtsverhouding. Dat is gewoon oneerlijk, hoe bot het wellicht ook klinkt. De plaatjes zijn dan ook enorm storend en als ik eerlijk mag zijn - als je paard zulke mini hindernisjes zomaar weigert zegt het duidelijk genoeg dat het ergens niet goed gaat.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:44

Zo mensen zijn jullie nu klaar qua gewicht?
Het is inmiddels goed besproken geloof ik.
En ik geloof dat de ts het ook vernomen heeft dat een poging doen tot afvallen voor haar paard fijner gaat zijn.

Maar om bijna 1 pagina vol te kalken is niet netjes.

Ik weet zelf dondersgoed hoe verrekte moeilijk afvallen is.
Pas nu na de hernia operatie kan ik eindelijk weer bewegen en alsnog val ik niet af.

Ts, fijn dat je het hebt kunnen doen en nog veel meer gun ik je veel succes met afvallen zodat het er straks voor alle partijen leuker is