na jaren nog eens...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

na jaren nog eens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:44

Een poging doen tot 'dressuur'.
Nu om een lang verhaal even kort te maken, stel ik eerst even ons voor:
Flint is mijn eigen paard al 13 jaar (is hier geboren en zelf opgeleid) nu rijden we vooral buiten en af en toe eens een sprongetje, dressuur was nooit echt ons ding. Nu sinds 7 maanden heb ik een halve stal die hem bijrijd en die hem dressuurmatig dus ook wel de 'kneepjes' van het dressuur leert.
ik weet dat ik niet de perfecte ruiter ben en we nog van ver komen, tips mag altijd, maar houd het netjes ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dan de galop, hier stond hij redelijk vooruit dus alleen even geoefend om bij me te houden
Afbeelding
Afbeelding

Amado7

Re: na jaren nog eens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:58

Leuk dat je hem zelf opgeleid hebt!

Wat ik zie is alleen wel een paard die zijn achterkant niet gebruikt met een ruiter die zijn handen vastzet en hem daardoor aan de voorkant vastzet. Dit zie je goed op de foto in galop waar je bij zet dat je hem leert bij je te houden.

Ik denk dat je even terug mag naar de basis. Ellebogen in een knik, naar voren gericht. Wel contact maar niet zoals nu dat je je handen vastzet waardoor je geen verende verbinding hebt met de mond van je pony. Vanuit daar aan de achterkant werken, schakelen, overgangen en schijnovergangen. Sturen vanuit je zit, en vanuit daar moet je pony gaan dragen en de nageeflijkheid gaan opzoeken want dit is helaas geen nageven maar een vals knikje. Je pony zet niet zijn achterhand er onder. In de galopfotos vind ik zijn achterkant beter, maar door je strakheid aan de voorkant krijgt je pony geen kans om zich te gaan dragen en te gaan zakken. Geef je handen mee en rij hem door je been naar voren. Vanuit daar moet hij gaan zoeken.

Ik wil je niet voor het blok stoten, maar ik denk dat het goed is om echt even terug te gaan naar de basis en je handen mee te geven. Dan gaat je pony misschien met zijn hoofd omhoog maar dan krijgt hij vanzelf de ruimte om uit zichzelf te gaan zakken in plaats van door je handen.

Succes! :D

Niet perfect is ook goed

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:38

Leuk dat je al zo’n lange tijd samen met je paard optrekt en nu wat meer een nieuw/ander hoofdstuk erbij opendoet :) Mijn complimenten voor de vriendelijke opbouwende en goed uitgelegde feedback van Amado hierboven! Zelfs ik vond het als buitenstaander leerzaam om de foto’s naast de feedback te leggen en zo te begrijpen en zien wat amado schrijft :) dus ik heb er niet veel aan toe toe te voegen. Veel plezier en succes!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:41

Ziet er een leuk paardje uit, TS. Ziet er niet slecht uit om niet veel dressuur te rijden.
Op de laatste foto lijk je inderdaad je hand vast te zetten. Probeer je ellebogen te buigen en zachter te zijn met je hand. Hoe meer jij je hand vastzet, hoe meer je paard zich sterk kan maken en op de druk gaat reageren door zich ook vast te zetten, heet te worden etc.
Verder valt het mij op dat je veel naar beneden kijkt. Probeer vooruit te kijken, je hoofd rechter te houden. Op die manier ga je beter / rechter zitten. Wanneer je naar beneden kijkt, wordt je paard gestimuleerd om meer voorwaarts te gaan en / of op de voorhand te gaan lopen. Zit je rechter dan kan je je gewichtshulpen beter gebruiken.

Maar vooral: blijf genieten van en met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 23:59

Kijk vooruit en beweeg mee, draag je je handen. Geniet (dus vlieg als het ware mee met je paard, laat gedachten los. Je werkt hem onbewust tegen. Lief paard volgens mij! Veel geluk samen!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:29

Dressuur rijden zou mee rechtrichten, opnieuw in balans brengen onder gewicht van de ruiter en gymnastiseren moeten zijn en minder de hals rond proberen te krijgen/houden. Probeer in gedachten te houden dat hij vanzelf gaat nageven wanneer hij over 4 benen gaat (Dus niet zoals nu zoveel gewicht op voor en 'scheef') en hij wat losser en lichter zichzelf gaat dragen. Probeer instructie te vinden die daar vooral op focust. Wanneer jij goed meezit, de voorkant loslaat en jij en je paard samen beter in balans komen zal hij vanzelf de nekkaak ontspannen en 'rond' worden. Er bestaat geen Quick fix en een paard wat geforceerd word toch in een knik te lopen is niet iets waar je mee verder kan. Je klinkt als iemand die het beste voor haar paard wil, dus dan zul je moeten investeren in kennis! Succes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie