Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-22 17:42

Hoi allemaal,

Het werd weer eens tijd voor een fototopic van mijn knappe merrie Hussy. Ze is op dit moment 274 dagen drachtig (9 maanden) van For Ferrero.
Qua rijden is het allemaal niet zo bijzonder want het doel is gewoon haar lekker fit en soepel te houden. Ze laat nog steeds blijken dat ze het trainen leuk vindt en het haar niet in de weg zit. Uiteraard hou ik het goed in de gaten zodat ik haar niet in de weg ga zitten en op tijd stop met trainen wanneer zij dit aangeeft.

Dit was ons vorige topic voor wie haar nog niet kent: [RIJ-ITP] Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) mijn trots!

Afbeelding

Afgelopen jaar hebben we ons wedstrijd debuut gemaakt in het L2. We moesten echt kilometers maken omdat ze op vreemd terrein soms een beetje veel paard kon worden. Gelukkig werd dit iedere wedstrijd minder en kon ik er steeds beter aan rijden.
In het L2 heeft ze meerdere keren boven de 70% gelopen en liep ze er eigenlijk super fijn doorheen.



Daarna zijn we naar het M1 gegaan en ook daar liep ze eigenlijk heel erg fijn en ook altijd met mooie scores.



Toen besloten de overstap te maken naar het Z1 en daar liepen we in het begin even tegen het probleem aan dat ik geen controle meer had in de middengalop. Dan vloog ze echt even onder mij vandaan. Dus daar goed aan proberen te werken in de training thuis en op wedstrijd. Uiteindelijk een paar fijne wedstrijden kunnen rijden en toen begonnen met doortrainen thuis voor de wissels.



Altijd al geweten dat alles bij Hussy tijd kost en zo ook dit. We hebben haar nu zover dat ze de wissel begint te snappen en beide kanten op in een keer kan springen alleen de lijn tussen een ontspannen wissel en een gespannen wissel is nog altijd erg dun. Ze kan net voordat ze wil wisselen ineens heel veel spanning krijgen dus we focussen ons vooral op de ontspanning en niet zo zeer het wisselen. Het gaat nog veel tijd nodig hebben maar dat komt allemaal wel. Vooral nu pak ik dat allemaal niet meer zo veel mee. Nu ligt ze focus gewoon op ontspannen rond rijden en haar soepel houden en dan hoop ik volgend jaar zomer weer een beetje het echte werk met haar op te kunnen pakken.

Dus dit is zoals we nu een beetje rond tuffen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Nou ik hoop dat jullie het leuk vonden onze ontwikkeling een beetje te zien. Er is nog genoeg werk aan de winkel maar dat komt volgend jaar wel. Nu eerst maar eens zorgen/hopen dat ze over 2 maanden een gezond veulen op de wereld brengt en verder zien we het wel wat de toekomst ons brengt :)

(het zadel lijkt wat te ver naar voren te liggen maar dit valt gelukkig mee. Ze heeft al een best dikke buik waardoor het zadel niet verder naar achter kan. Gelukkig heeft ze er geen last van!).

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:48

Waar haal je ze vandaan!?

Fijn paard :D

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:18

Ziet er superfijn uit! wat een knap paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:24

Ja fijn dier. Ik mis wel wat tact en sprong in galop, maar dat kan ook door de dikkere buik komen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:29

Knappe merrie, maar waarom zou je je paard slet noemen :=.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:54

Jij hebt je paarden altijd fijn voor elkaar volgens mij, zo ook deze ;)

De galop mag volgens mij nog wat meer sprong krijgen en meer opwaarts, dan gaan de wissels denk ik ook makkelijker. Maar goed, dat komt wel weer na het veulen. Fijn dat jullie nog zo lekker kunnen werken tijdens haar dracht!

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:28

Wat ziet dat er fijn uit...wat kan jij mooi de proef door rijden...zo soepeltjes. Het straalt echt een gemak uit. Hussy heeft een fijne manier van bewegen. Zou idd mss voor het perfecte nog wat meer tot dragen mogen komen en krijgt dan mss ook wat minder spanning op de nek/halsspier. Maar jee, als ik jury was zou ik hier echt van kunnen genieten :o

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:14

Goh, dat jullie vorige topic alweer uit april was, jeetje wat vliegt te tijd. Mooi om jullie stappen te mogen volgen, jullie zijn een sympathieke combinatie.
Heel fijn paard en een mooi beeld in de proeven <3

Op het laatste filmpje mis ik ook net dat beetje kracht en activiteit van achteren om de oprichting goed te houden.
De sprong in galop en het doortreden in draf gaan een beetje verloren en dat zie je in de aanleuning terug, maar je hebt er meer dan genoeg gevoel voor dus daar puzzelen jullie wel doorheen +:)+ veel succes en haar veulen kan niet anders dan een fijne worden *D


TROY (2019) & LAYS (2014)

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 13:27

Bedankt voor de leuke reacties! :D
Jullie hebben helemaal gelijk wat betreft de galop. Ze galoppeert van nature enorm groot en daardoor drukt ze erg in de schouders/op de voorhand. We hebben de afgelopen periode vooral gefocust op minder groot galopperen en meer geslotenheid in het lijf. Hierdoor zijn het ritme en de sprong wat verminderd en merk ik soms ook bij mezelf dat ik het gevoel daar voor even kwijt ben. Maar voor nu ben ik gewoon tevreden als ze niet zo drukt in de voorhand in de galop en ik echt het idee heb dat ze haar gewicht over 4 benen verdeeld. En dan zijn er inderdaad nog 101 andere rommeltjes maar dat pakken we na de dracht wel weer fanatiek op :j de sprong hebben we bewust wat minder 'omhoog' laten komen omdat ze daardoor weer te traag werd in het ritme, work in progress zullen we maar zeggen :')

Wat leuk dat jullie de proeven zo fijn vinden om te zien! Heeft mij jaaaaaren gekost om met meer gemak door zo een proef te sturen dus erg leuk om te horen dat het een beetje begint te komen bij mij haha! :D
We hadden er ook echt juryleden tussen zitten die absurt hoge punten gaven en ons een hele fijne combinatie vonden. Echt zo leuk om te horen <3

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:54

Wat een fijne paarden heb je toch, maar deze vind ik wel heel leuk. Fijne manier van proeven rijden idd!

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:23

Oh dat is inderdaad heel lastig bij die paarden die zo groot galopperen. Dan snap ik je keuze helemaal. Rustig de tijd geven om hierin sterker te worden dan komt het helemaal goed ;)

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:06

Toch is tact/sprong het belangrijkste en de basis van een goede galop. Natuurlijk mag je daar soms wel even een compromis op doen maar ik zou hier zelf persoonlijk toch meer aandacht aan geven. Als trainer en als jury zou ik hier over vallen in ieder geval.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-22 21:27

Suzanne F. schreef:
Toch is tact/sprong het belangrijkste en de basis van een goede galop. Natuurlijk mag je daar soms wel even een compromis op doen maar ik zou hier zelf persoonlijk toch meer aandacht aan geven. Als trainer en als jury zou ik hier over vallen in ieder geval.

Dat mag ook! Het is ook niet zo dat ik daar niet iedere keer mee bezig ben. Ik rij veel tempo variaties en ben daar constant mee bezig maar op dit stukje video heb ik haar in een simpele galop met inderdaad weinig sprong en ritme. Voor nu heb ik met die momenten geen moeite omdat ik weet dat we daar constant mee aan het werk zijn. De focus ligt in iedergeval niet op het terug brengen van die hele grote galop maar uiteraard wil ik wel genoeg sprong en ritme in de galop. Het is ook niet zo dat alles in een keer te regelen is. Het is een proces waar ik iedere keer verbetering in zie en voel maar nog steeds niet ‘af’ is.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:24

Ligt toch wel geheel aan het trainingsdoel? Mijn inziens wil de TS de galop eerst wat "ronder" krijgen over de rug. Als dit bevestigd is dan kan de TS gaan schakelen in de galop met behoudt van het ronder over de rug blijven lopen zodat ze leert groter en beter te galloperen maar dan met goed ruggebruik zodat ze niet weer erg op de voorhand gaat drukken. Work in progress denk ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 12:05

Ja precies dat! :D Ik weet dat ik wat laat liggen in de galop maar als ik haar bijv naar voren reed in de galop werd ze strak en recht in haar lijf en ging ze enorm versnellen. Door de focus meer gehad te hebben op het gesloten blijven in het lijf merk ik dat als ik nu een pas naar voren rij in de galop ze al veel meer in de aanspanning blijft en ook haar passen vergroot ipv versneld. Natuurlijk nog geen middengalop voor een 10 daardoor is het nog te weinig maar met deze basis kan het wel een goede middengalop worden (denk ik). Daarom rij ik ook steeds meer tempo variaties zodat ze die geslotenheid blijft bewaren ongeacht het tempo waar we in rijden. En die overgangen zijn ook altijd lastig geweest voor haar, ze drukt zichzelf dan helemaal door in de schouders terwijl ik in de overgangen de schouders juist ‘omhoog’ wil hebben. Echt work in progress inderdaad en ik weet dat dat niet altijd is zoals we zouden willen zien maar uiteindelijk hoop ik dat het dan natuurlijk wel wordt!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:28

xmarliez schreef:
Ja precies dat! :D Ik weet dat ik wat laat liggen in de galop maar als ik haar bijv naar voren reed in de galop werd ze strak en recht in haar lijf en ging ze enorm versnellen. Door de focus meer gehad te hebben op het gesloten blijven in het lijf merk ik dat als ik nu een pas naar voren rij in de galop ze al veel meer in de aanspanning blijft en ook haar passen vergroot ipv versneld. Natuurlijk nog geen middengalop voor een 10 daardoor is het nog te weinig maar met deze basis kan het wel een goede middengalop worden (denk ik). Daarom rij ik ook steeds meer tempo variaties zodat ze die geslotenheid blijft bewaren ongeacht het tempo waar we in rijden. En die overgangen zijn ook altijd lastig geweest voor haar, ze drukt zichzelf dan helemaal door in de schouders terwijl ik in de overgangen de schouders juist ‘omhoog’ wil hebben. Echt work in progress inderdaad en ik weet dat dat niet altijd is zoals we zouden willen zien maar uiteindelijk hoop ik dat het dan natuurlijk wel wordt!


Klinkt goed! Keep up the good work.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:14

xmarliez schreef:
Ja precies dat! :D Ik weet dat ik wat laat liggen in de galop maar als ik haar bijv naar voren reed in de galop werd ze strak en recht in haar lijf en ging ze enorm versnellen. Door de focus meer gehad te hebben op het gesloten blijven in het lijf merk ik dat als ik nu een pas naar voren rij in de galop ze al veel meer in de aanspanning blijft en ook haar passen vergroot ipv versneld. Natuurlijk nog geen middengalop voor een 10 daardoor is het nog te weinig maar met deze basis kan het wel een goede middengalop worden (denk ik). Daarom rij ik ook steeds meer tempo variaties zodat ze die geslotenheid blijft bewaren ongeacht het tempo waar we in rijden. En die overgangen zijn ook altijd lastig geweest voor haar, ze drukt zichzelf dan helemaal door in de schouders terwijl ik in de overgangen de schouders juist ‘omhoog’ wil hebben. Echt work in progress inderdaad en ik weet dat dat niet altijd is zoals we zouden willen zien maar uiteindelijk hoop ik dat het dan natuurlijk wel wordt!


Juist mooi dat dit zo naar voren komt denk ik, dit laat mensen zien dat als je traint met een bepaald doel het er even wat anders uit kan zien en niet "perfect" in een wedstrijdhouding e.d. Je uitleg erbij is denk ik leerzaam om het in het juiste perspectief te kunnen plaatsen. En uiteindelijk denk ik ook dat je met deze basis de galop uiteindelijk echt goed kan verbeteren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:22

Waarom sporen?
En dat ook nog eens bij een drachtig paard

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-22 23:05

_Mir schreef:
Waarom sporen?
En dat ook nog eens bij een drachtig paard

Ik prik het veulen niet dood denk ik :) waarom sporen, vind het fijner inwerken dan mijn hele been.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:06

_Mir schreef:
Waarom sporen?
En dat ook nog eens bij een drachtig paard


Omdat TS inmiddels kundig genoeg is om ermee te rijden in tegenstelling tot jou waarschijnlijk? :+

Nutteloze opmerking...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


CdeB

Berichten: 225
Geregistreerd: 20-11-11

Re: Hussy-Marilla (Cachet L x Krack C) door het jaar heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:40

Hai ! Wat leuk , ik heb ook een nakomeling van Cachet L (x San Brentano ). Heel erg benieuwd naar je veulen :)

Bustina M ( Ustinov x Randelson ) Dit jaar insimineren
Hiphop M ( Cachet L x San Brentano ) ZZL
- Zadelmak maken en doorijden doe ik met het grootste plezier!
[ITP] Fotoshoot Cheyenne de bruyn en Bustina M.
[RIJ-ITP] Clinic Wim Ernes
[ITP] Bustina M ; Ustinov X Randelson[/i]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: robbie88 en 43 bezoekers