Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 16:05

Hallo :wave:
Na de hele dag te zijn nat geregend zit ik nu even heerlijk droog binnen en ik dacht het is misschien wel leuk om nog een laatste topic van mijn grote vriend Narcos te maken.
Hij is namelijk verkocht en gaat over 2 weken naar zijn nieuwe huisje. Gister heb ik nog een filmpje met hem opgenomen, leuk voor in het archief :D
En toen heb ik ook gelijk een filmpje gemaakt van het aller eerste begin met zadelmak maken tot en met nu. Ik vind dat hij zich mooi aan het ontwikkelen is en ik ben benieuwd wat de toekomst hem en zijn nieuwe eigenaren gaat brengen. Ze gaan er in ieder geval een heel lief en leuk paard aan hebben.

Afbeelding

Narcos is een 3 jarige ruin van Governor x Larix. Ik heb hem een half jaar geleden ongeveer zadelmak gemaakt. Dit was het 2e paard wat ik zelf zadelmak heb gemaakt dus het was voor mij ook nog allemaal nieuw. Hij heeft veel tijd nodig gehad (en gekregen) want hij vond in het begin heel veel dingen spannend. Door de tijd heen werd hij steeds zekerder (en stoerder) en ondertussen is het gewoon een heel fijn en leuk paard om mee aan de slag te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Wat galop

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot nog even de hals wat strekken
Afbeelding

En tot slot nog het filmpje.



Bedankt voor het kijken :D

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 17:00

Wat vind je zelf van het inrijden van hem als je het filmpje zo bekijkt? Want heel eerlijk, ik word er niet heel enthousiast van. Ik vind slofgebruik met inrijden iets tot daar aan toe, maar hij kan zijn hoofd amper bewegen. En ja, ik zie hem uitbreken, of tenminste de poging tot, maar als hij dat wil, dan kun je dat ook op een andere manier oplossen. En ja, hij is schrikkerig, maar ok dan hoeft de slof niet zo strak te staan.
Ik zie hier nog een beetje de ouderwetse manier van inrijden, hij moet lopen in het 'beeld' wat men wil zien, en niets anders. Jammer, want ik denk dat je daarmee je paard en jezelf te kort doet. Mocht je nog eens zadelmak gaan maken, dan hoop ik dat je het jezelf gunt om een manier te vinden waarbij je het meer vanuit rust en ontspanning aanpakt. Daar krijg je uiteindelijk echt meer voldoening van.

Edit: Ik zie nu jouw onderschrift pas, dat zie ik helaas niet echt terug in het filmpje :)

Earth het reisbureau.

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:55

Earth schreef:
Wat vind je zelf van het inrijden van hem als je het filmpje zo bekijkt? Want heel eerlijk, ik word er niet heel enthousiast van. Ik vind slofgebruik met inrijden iets tot daar aan toe, maar hij kan zijn hoofd amper bewegen. En ja, ik zie hem uitbreken, of tenminste de poging tot, maar als hij dat wil, dan kun je dat ook op een andere manier oplossen. En ja, hij is schrikkerig, maar ok dan hoeft de slof niet zo strak te staan.
Ik zie hier nog een beetje de ouderwetse manier van inrijden, hij moet lopen in het 'beeld' wat men wil zien, en niets anders. Jammer, want ik denk dat je daarmee je paard en jezelf te kort doet. Mocht je nog eens zadelmak gaan maken, dan hoop ik dat je het jezelf gunt om een manier te vinden waarbij je het meer vanuit rust en ontspanning aanpakt. Daar krijg je uiteindelijk echt meer voldoening van.

Edit: Ik zie nu jouw onderschrift pas, dat zie ik helaas niet echt terug in het filmpje :)


Ik sluit me hier volledig bij aan.
De enige foto die een wat fijner beeld geeft is die van het hals strekken.

marleen_88

Berichten: 14044
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:57

Ik vind het er ook streng en onvriendelijk uitzien. Zonde dat zo'n jong knap paard zo vroeg in de krul gedwongen wordt.

Doe wel en zie niet om

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 18:59

Wat ik er zelf van vind is wel duidelijk toch anders post ik het niet :) ik ben tevreden over zijn ontwikkeling en de manier waarop we dit aangepakt hebben.
Ik schaam mij niet voor het feit dat ik mij veiliger voelde destijds met een hulpteugel. Ik schaam mij er ook niet voor dat deze op sommige momenten in grijpt. Maar zoals je al aangeeft breekt hij soms uit en dat kan hij ook. Dat geeft ook aan dat ik de slof niet constant strak hou. Ik zie hem vaak genoeg los bungelen.

En ik denk dat voldoening ergens uithalen voor iedereen anders is. Dat dit niet jouw manier is dat is helemaal goed toch? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dit is er een van. Noem het ouderwets of een beeld want ‘iedereen wil zien’. Ik noem het een beeld wat ik graag wil zien en mijn gevoel erbij, ik zit op het paard en als ik hierbij een bepaalde veiligheid en zekerheid voel dan is dat denk ik op dat moment de juiste keuze. Ik ben geen slof ruiter (sterker nog tot eind vorige jaar nog nooit een in huis gehad) maar op dat moment gaf het mij vertrouwen en zodra ik het vertrouwen van het paard kreeg ging de slof er al snel weer af.

Ik denk dat zadelmak maken een proces is waarbij je geen angst of onzekerheid kunt hebben. Je wilt je paard iets leren wat hij niet kent maar wat wel spannend is. Ik denk dat het enige goede wat je dan kunt doen is de spanning bij jezelf minimaal maken en hoe dat gebeurt is voor iedereen anders.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:01

marleen_88 schreef:
Ik vind het er ook streng en onvriendelijk uitzien. Zonde dat zo'n jong knap paard zo vroeg in de krul gedwongen wordt.

Hoeveel seconde/minuten zie jij dit paard ‘in de krul lopen’ dan? Puur interesse. Mensen denken gelijk bij een slof dat je focus ligt op de hoofd hals houding van het paard maar in feite is dat helemaal niet de doelstelling er van en kun je naar mijn idee duidelijk zien op het filmpje dat de slof teugel de hoofd hals houding niet bepaald. Het enige wat het doet is het te hoog houden van het hoofd blokkeren.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:10

huricane schreef:
Ik sluit me hier volledig bij aan.
De enige foto die een wat fijner beeld geeft is die van het hals strekken.

Ben je bekend met jonge paarden? Dan zou je ook wel weten dat de houding van het halsstrekken geen houding is waarin een 3 jarige constant gereden kan worden. Daar is namelijk veel kracht en balans voor nodig. Iets wat een 3 jarige nog maar minimaal heeft.

Als ik dit paard zou rijden zoals iedereen het graag zou zien (verwijt dat mij wel vaker gegeven wordt) dan zou ik hem constant zo moeten rijden, lang en laag lekker over de rug. Maar dat laat ik niet zien want dit is niet mogelijk. Paarden moeten balans krijgen en kracht om het lichaam goed te leren gebruiken en dat kost tijd.
Het is jammer dat mensen de opleiding van een jong paard vergelijken met die van een ouder paard. Het is gewoon niet mogelijk om van jonge paarden dat de verwachten. Dat is ook de reden waarom de houding die op Bokt graag gezien wordt (lang en laag) niet bij jonge paarden wedstrijden vertoont wordt. Het is oneerlijk voor een paard om dat te verwachten.
Maar dat komt zeker wel! Narcos laat het nu al stukjes zien en dat bouwen we rustig uit maar dat heeft nog maanden nodig.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:16

xmarliez schreef:
huricane schreef:
Ik sluit me hier volledig bij aan.
De enige foto die een wat fijner beeld geeft is die van het hals strekken.

Ben je bekend met jonge paarden? Dan zou je ook wel weten dat de houding van het halsstrekken geen houding is waarin een 3 jarige constant gereden kan worden. Daar is namelijk veel kracht en balans voor nodig. Iets wat een 3 jarige nog maar minimaal heeft.

Als ik dit paard zou rijden zoals iedereen het graag zou zien (verwijt dat mij wel vaker gegeven wordt) dan zou ik hem constant zo moeten rijden, lang en laag lekker over de rug. Maar dat laat ik niet zien want dit is niet mogelijk. Paarden moeten balans krijgen en kracht om het lichaam goed te leren gebruiken en dat kost tijd.
Het is jammer dat mensen de opleiding van een jong paard vergelijken met die van een ouder paard. Het is gewoon niet mogelijk om van jonge paarden dat de verwachten. Dat is ook de reden waarom de houding die op Bokt graag gezien wordt (lang en laag) niet bij jonge paarden wedstrijden vertoont wordt. Het is oneerlijk voor een paard om dat te verwachten.
Maar dat komt zeker wel! Narcos laat het nu al stukjes zien en dat bouwen we rustig uit maar dat heeft nog maanden nodig.


Ja hoor, ik ben bekend met jonge paarden. En ik schrijf nergens dat hij heel de tijd lang en laag moet lopen.
Misschien ben ik van de oude stempel, maar zoals wij ze vroeger zadelmak maakte op 3 jarige leeftijd was laten lopen met het neusje eruit.
Beugelriem om de nek, zodat mocht bij het opzij springen die riem vastgepakt kon worden zodat het paard niet gestoord werd in de mond.
En ze bleven gewoon langer aan de longeerlijn, ook met iemand erop.

Het is geen aanval, maar jij plaatst foto’s, en daar komt reactie op. :)

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:18

Ik vind het een beetje verwarrend, in dat opzicht dat je in je onderschrift praat over harmonie en in je profiel heb je voorbeelden met vriendelijk van achter naar voren rijden. Maar dat is niet het beeld wat ik zie. De filmpjes heb ik op groot scherm gekeken en ik zie de slof helaas niet los hangen, maar een paard wat zich door de slof heel erg op kropt en ver achter de loodlijn duikt. Vooral met zo'n dier die dat ook graag lijkt te doen zou ik er pas blij van worden als hij mooi op lengte de hand op zoekt. Ook zonder slof vind ik hem niet in harmonie en in balans lopen, dan zou ik helemaal meer ontspanning en lengte willen zien. Ik weet dat een jonkie niet altijd met het neusje eruit kan lopen, maar op zijn minst wel op lengte. Dan heb ik liever dat een jonkie er wat met de neus uit loopt ipv zo achter de loodlijn :)

Earth het reisbureau.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:21

huricane schreef:
Ja hoor, ik ben bekend met jonge paarden. En ik schrijf nergens dat hij heel de tijd lang en laag moet lopen.
Misschien ben ik van de oude stempel, maar zoals wij ze vroeger zadelmak maakte op 3 jarige leeftijd was laten lopen met het neusje eruit.
Beugelriem om de nek, zodat mocht bij het opzij springen die riem vastgepakt kon worden zodat het paard niet gestoord werd in de mond.
En ze bleven gewoon langer aan de longeerlijn, ook met iemand erop.

Het is geen aanval, maar jij plaatst foto’s, en daar komt reactie op. :)

Die reactie is ook zeer welkom hoor! We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn. Daarom is dat ook het leuke van zo een forum.
Wat jij noemt is uiteraard ook gebeurd. De eerste paar keren heb ik de slof ook niet gebruikt tot het punt dat hij aangaf iets meer begrenzing nodig te hebben. Dit is iets wat een paard natuurlijk niet kan zeggen maar je kunt het als ruiter wel voelen. En op dat moment heb ik voor dit gekozen. Maar wat ik al schreef zodra ik voelde dat er genoeg vertrouwen was was dit ook niet meer nodig.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:25

xmarliez schreef:
huricane schreef:
Ik sluit me hier volledig bij aan.
De enige foto die een wat fijner beeld geeft is die van het hals strekken.

Ben je bekend met jonge paarden? Dan zou je ook wel weten dat de houding van het halsstrekken geen houding is waarin een 3 jarige constant gereden kan worden. Daar is namelijk veel kracht en balans voor nodig. Iets wat een 3 jarige nog maar minimaal heeft.

Als ik dit paard zou rijden zoals iedereen het graag zou zien (verwijt dat mij wel vaker gegeven wordt) dan zou ik hem constant zo moeten rijden, lang en laag lekker over de rug. Maar dat laat ik niet zien want dit is niet mogelijk. Paarden moeten balans krijgen en kracht om het lichaam goed te leren gebruiken en dat kost tijd.
Het is jammer dat mensen de opleiding van een jong paard vergelijken met die van een ouder paard. Het is gewoon niet mogelijk om van jonge paarden dat de verwachten. Dat is ook de reden waarom de houding die op Bokt graag gezien wordt (lang en laag) niet bij jonge paarden wedstrijden vertoont wordt. Het is oneerlijk voor een paard om dat te verwachten.
Maar dat komt zeker wel! Narcos laat het nu al stukjes zien en dat bouwen we rustig uit maar dat heeft nog maanden nodig.


Na takt is naar mijn weten ontspaning juist het volgende focus punt bij het opleiden van een dressuur paard. Lang en laag is dus juist iets waarvanuit je aan het werk gaat naar oprichting en aanleuning. Dus niet andersom.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:28

Earth schreef:
Ik vind het een beetje verwarrend, in dat opzicht dat je in je onderschrift praat over harmonie en in je profiel heb je voorbeelden met vriendelijk van achter naar voren rijden. Maar dat is niet het beeld wat ik zie. De filmpjes heb ik op groot scherm gekeken en ik zie de slof helaas niet los hangen, maar een paard wat zich door de slof heel erg op kropt en ver achter de loodlijn duikt. Vooral met zo'n dier die dat ook graag lijkt te doen zou ik er pas blij van worden als hij mooi op lengte de hand op zoekt. Ook zonder slof vind ik hem niet in harmonie en in balans lopen, dan zou ik helemaal meer ontspanning en lengte willen zien. Ik weet dat een jonkie niet altijd met het neusje eruit kan lopen, maar op zijn minst wel op lengte. Dan heb ik liever dat een jonkie er wat met de neus uit loopt ipv zo achter de loodlijn :)

In mijn profiel staan filmpjes van mensen die GP rijden. Ik zou mezelf er graag mee willen vergelijken maar helaas is dit nog lang niet het geval :D Er valt altijd iets om na te streven toch? En ik denk dat we dat allemaal op onze eigen manier doen.

Het paard van dit topic is een halve Gelderse. De meeste mensen weten dat deze paarden graag kort in de hals worden en moeilijk op lengte te rijden zijn. In de eerste paar filmpjes zie je hem soms ook echt terug knikken en dat is geen reactie op de slof maar meer het heel kort willen lopen. Op de latere filmpjes zie je mijn hand hem soms ook even naar voren ‘duwen’. Hij heeft altijd een enorme onderhals gehad (eigenlijk al vanaf veulen af aan) en we hadden verwacht dat dit enorm tegen zou gaan werken maar verrassend genoeg is die onderhals nu helemaal weg alleen het op lengte rijden is iets wat pas sinds kort met kleine stukjes mogelijk is. Hij vind het heel moeilijk om lengte te pakken omdat hij dan nog te veel uit balans komt.
Maar de kleine stukjes die hij al laat zien geeft hoop voor de toekomst.

Toch uit interesse hoeveel minuten loopt hij achter de loodlijn volgens jou in het filmpje? Naar mijn idee probeer ik hem er constant voor te houden om juist te zeggen ‘druk die neus er maar uit’ ipv hem bij mij te houden. Zijn voorkeurshouding was kin op de borst (vooral de eerste keren zonder slof) en we hebben juist geprobeerd dit om te zetten naar de neus op of over de loodlijn met als compromis nog wat kort in de hals maar wat ik al zei dat is het volgende werkpunt, dat hij lengte op gaat zoeken.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:30

Jonge paarden hebben inderdaad minder balans, zij moeten dat nog ontwikkelen, evenals de kracht om in balans te lopen. Ik vind alleen wel dat er nog meer zit tussen kort in de hals en in balans hals strekken. Je kunt het paard ook uitnodigen om ondanks het gebrek aan balans wel de lengte en je hand op te zoeken. Misschien helpt het ook als je daarbij het tempo 2 slagen verlaagd. Hij draaft op de video zo hard dat hij zijn passen nauwelijks af kan maken. Dan is het nog moeilijker om in balans te komen en op lengte gereden te worden.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Angie1990

Berichten: 199
Geregistreerd: 22-09-20
Woonplaats: Nijkerk

Re: Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:33

Mag ik vragen waarom je hem nu al met sporen rijdt?

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:33

Alou schreef:
Na takt is naar mijn weten ontspaning juist het volgende focus punt bij het opleiden van een dressuur paard. Lang en laag is dus juist iets waarvanuit je aan het werk gaat naar oprichting en aanleuning. Dus niet andersom.

Dus zonder aanleuning lang en laag rijden? Is voor mij onbekend terrein dus daar waag ik mij niet aan maar ik leer graag bij.
Het mooie van het skala is is dat het geen stappenplan is. Een dressuurpaard moet voldoen aan alle aspecten van het skala (per africhtingsfase) maar het wil niet zeggen dat je het moet gebruiken als een stappenplan (naar mijn idee). Maar wat ik al zei ik leer graag bij. Dus interessant om te leren hoe ik bij ontspanning en lang en laag kom zonder een paard want in de aanleuning gaat.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:35

SophievdV schreef:
Jonge paarden hebben inderdaad minder balans, zij moeten dat nog ontwikkelen, evenals de kracht om in balans te lopen. Ik vind alleen wel dat er nog meer zit tussen kort in de hals en in balans hals strekken. Je kunt het paard ook uitnodigen om ondanks het gebrek aan balans wel de lengte en je hand op te zoeken. Misschien helpt het ook als je daarbij het tempo 2 slagen verlaagd. Hij draaft op de video zo hard dat hij zijn passen nauwelijks af kan maken. Dan is het nog moeilijker om in balans te komen en op lengte gereden te worden.

Heb je de video af gekeken? Aan het einde toon ik een stukje verlenging van de hals met een rustiger tempo. Sinds kort hoeven we niet meer ‘hard door de baan’ want hij heeft het juiste tempo gevonden en geleerd dat hij altijd naar voren moet denken. Vanaf dat moment gaat het tempo zoetjes aan om laag en werken we inderdaad aan het afmaken van de passen en de daarbij komende ontspanning in de bovenlijn. Nogmaals, work in progress dus dat gaat nog maanden duren (maar niet met mij er op uiteraard).

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:38

Angie1990 schreef:
Mag ik vragen waarom je hem nu al met sporen rijdt?

Zeker! Ik vind een spoortje fijner om de 2e hulp te kunnen geven. In deze fase is de spoor geen verfijning maar een sterkere hulp. Meeste jonge paarden worden met de zweep gereden maar dat heeft niet mijn voorkeur omdat je dan snel schrik reacties krijgt. En ik wil dat het paard naar voren gaat zonder schrik reacties dus kies ik hier voor. Eerste hulp is kuit en 2e hulp is tikje spoor. En dat herhaal ik in hetzelfde ritme totdat ik de gewenste reactie krijg en dan is hij ‘braaaaaf’.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:43

Het is inderdaad de bouw van dit paard icm met een wat ril kantje wat het zo moeilijk maakt hem in dit stadium van z'n opleiding op lengte te rijden.

TO zegt dat ze ermee aan het werk is gegaan en durft hier 'work in progress' te laten zien, kan ik alleen maar respect voor hebben. Ik denk dat uit haar berichten wel blijkt dat ze zelf goed genoeg weet welke richting dit paard op moet. Vind dat je al een wereld van verschil ziet op het filmpje tussen begin en eind.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:44

Ik vind het een heel knap paard, maar ik moet mij helaas aansluiten bij wat hierboven al gezegd is. Juist een jong paard moet kracht en stabiliteit ontwikkelen. Dat leer je ze door vooral op hun eigen benen te laten lopen. Tussen twee beugels en twee teugels. Ik zie daar helaas hier helemaal niets van. Paard wordt heel kort gehouden, constant been erbij en het hele gebeuren oogt strak en onder dwang.

Hij is nog maar drie hè… je zegt zelf dat hij tijd nodig had, maar dat zie ik op geen enkele manier terug in je filmpjes. Ik zie wel een heel, heel braaf paard. Ik hoop dat zijn nieuwe eigenaren hem wel tijd en vooral ruimte gunnen om zich op de juiste manier te ontwikkelen.

Overigens rijd ik mijn jonge merrie zonder spoor en zonder zweep. En die is hartstikke scherp aan het been. Tja…

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Gini
Berichten: 17895
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:44

Zou er een manier zijn om jou meer zekerheid te geven zonder die slof? Want ik vind het gedeelte met slof inderdaad wel wat hectisch en druk. Dat terwijl ik de rest van de beelden eigenlijk niet zo slecht vind. Uiteraard nog werkpunten (wat wil je met een pas ingereden dier), maar in vergelijking met het stukje met slof wel een heel ander beeld. En zeker bij een paard dat van zichzelf al heel graag opkropt, zou ik niet meteen een hulpteugel gebruiken die in de mond doorwerkt.
Nu, ik snap dat het je tweede paard is dat je inrijdt en dat je voor veiligheid kiest, maar misschien is er iets anders wat je ook die zekerheid geeft? Wat langer aan de longeerlijn? Een riem rond de hals of bokteugel?

SammyOS
Berichten: 16
Geregistreerd: 29-09-21

Re: Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:48

Wat een knapperd! Hij is echt mooi <3

Tamor watching you

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41555
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:52

Gini schreef:
Zou er een manier zijn om jou meer zekerheid te geven zonder die slof? Want ik vind het gedeelte met slof inderdaad wel wat hectisch en druk. Dat terwijl ik de rest van de beelden eigenlijk niet zo slecht vind. Uiteraard nog werkpunten (wat wil je met een pas ingereden dier), maar in vergelijking met het stukje met slof wel een heel ander beeld. En zeker bij een paard dat van zichzelf al heel graag opkropt, zou ik niet meteen een hulpteugel gebruiken die in de mond doorwerkt.
Nu, ik snap dat het je tweede paard is dat je inrijdt en dat je voor veiligheid kiest, maar misschien is er iets anders wat je ook die zekerheid geeft? Wat langer aan de longeerlijn? Een riem rond de hals of bokteugel?

Als ik het goed zie, zit er een riem om de hals in het begin van het filmpje.

Ik vind de beelden zonder slof best goed ogen, iig rustiger en ruimer. Zelf zou ik in de hals nog meer ruimte willen zien zodat het kan zakken. Maar zeker geen verkeerd beeld.

Alsnog vind ik m teveel puppy en had ik m nog een (paar) jaar laten staan.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 20:03

Rytm schreef:
Het is inderdaad de bouw van dit paard icm met een wat ril kantje wat het zo moeilijk maakt hem in dit stadium van z'n opleiding op lengte te rijden.

TO zegt dat ze ermee aan het werk is gegaan en durft hier 'work in progress' te laten zien, kan ik alleen maar respect voor hebben. Ik denk dat uit haar berichten wel blijkt dat ze zelf goed genoeg weet welke richting dit paard op moet. Vind dat je al een wereld van verschil ziet op het filmpje tussen begin en eind.

Bedankt voor je reactie! Ik wil inderdaad het ‘work in progress’ laten zien omdat dat juist weinig getoond wordt (omdat daar vaak kritiek op komt). Ik vind het zelf altijd leerzaam om juist niet alleen het eindresultaat te zien. De weg er naar toe wordt te weinig getoond waardoor er dus ook veel weerstand tegen is. Jammer als je het mij vraagt. Ik ben niet bang voor de kritiek en loop er ook niet voor weg, wil het graag onderbouwen en vind het ook geen probleem als we niet tot een gezamenlijk antwoord of conclusie komen.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 20:06

Berdien schreef:
Ik vind het een heel knap paard, maar ik moet mij helaas aansluiten bij wat hierboven al gezegd is. Juist een jong paard moet kracht en stabiliteit ontwikkelen. Dat leer je ze door vooral op hun eigen benen te laten lopen. Tussen twee beugels en twee teugels. Ik zie daar helaas hier helemaal niets van. Paard wordt heel kort gehouden, constant been erbij en het hele gebeuren oogt strak en onder dwang.

Hij is nog maar drie hè… je zegt zelf dat hij tijd nodig had, maar dat zie ik op geen enkele manier terug in je filmpjes. Ik zie wel een heel, heel braaf paard. Ik hoop dat zijn nieuwe eigenaren hem wel tijd en vooral ruimte gunnen om zich op de juiste manier te ontwikkelen.

Overigens rijd ik mijn jonge merrie zonder spoor en zonder zweep. En die is hartstikke scherp aan het been. Tja…

Ook weer puur interesse want je verwoord het zoals ik het ook zou verwoorden maar wat als een paard de lengte zelf niet pakt? Moet ik hem dan dwingen zijn hoofd naar beneden te doen? Wat ik nu doe ik puur een contactteugel aanbieden en daar op ontspant hij. De lengte pakt hij nog niet voldoende maar wat ik al zei dat begint steeds meer te komen. Hoe zou jij dat aanpakken met een paard die net zadelmak is?

Ik ben wel blij met het compliment dat hij braaf oogt. Ik heb er 3 jaar tijd en energie in zitten om hem te laten ontwikkelen tot een braaf, gehoorzaam en meewerkend paard dus het is fijn om te horen dat dit zichtbaar is.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 20:10

_San87_ schreef:
Gini schreef:
Zou er een manier zijn om jou meer zekerheid te geven zonder die slof? Want ik vind het gedeelte met slof inderdaad wel wat hectisch en druk. Dat terwijl ik de rest van de beelden eigenlijk niet zo slecht vind. Uiteraard nog werkpunten (wat wil je met een pas ingereden dier), maar in vergelijking met het stukje met slof wel een heel ander beeld. En zeker bij een paard dat van zichzelf al heel graag opkropt, zou ik niet meteen een hulpteugel gebruiken die in de mond doorwerkt.
Nu, ik snap dat het je tweede paard is dat je inrijdt en dat je voor veiligheid kiest, maar misschien is er iets anders wat je ook die zekerheid geeft? Wat langer aan de longeerlijn? Een riem rond de hals of bokteugel?

Als ik het goed zie, zit er een riem om de hals in het begin van het filmpje.

Ik vind de beelden zonder slof best goed ogen, iig rustiger en ruimer. Zelf zou ik in de hals nog meer ruimte willen zien zodat het kan zakken. Maar zeker geen verkeerd beeld.

Alsnog vind ik m teveel puppy en had ik m nog een (paar) jaar laten staan.

Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad de eerste 2 maanden met een touw om de hals gereden. Slof was puur begrenzing op het echt wegdrukken van zijn onderhals. Bij het er vandoor gaan helpt een slof toch niet. Touw vast houden en blijven zitten is effectiever vandaar dat ik ook een lange tijd met het touw gereden heb.

Hij is inderdaad nog echt een puppy. Daarom heb ik er ook voor gekozen hem aan mensen te verkopen die er alle tijd mee hebben. Dit paard is nu netjes zadelmak/doorgereden en nu is het tijd om mentaal en fysiek door te ontwikkelen en dat kan alleen met voldoende rust. Als hij niet verkocht was had ik dat uiteraard ook gedaan.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers