Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:13

Rytm schreef:
Het is inderdaad de bouw van dit paard icm met een wat ril kantje wat het zo moeilijk maakt hem in dit stadium van z'n opleiding op lengte te rijden.

TO zegt dat ze ermee aan het werk is gegaan en durft hier 'work in progress' te laten zien, kan ik alleen maar respect voor hebben. Ik denk dat uit haar berichten wel blijkt dat ze zelf goed genoeg weet welke richting dit paard op moet. Vind dat je al een wereld van verschil ziet op het filmpje tussen begin en eind.


Eens. Dapper, xmarliez want je weet dat er reactie op gaat komen. Ik snap de slof (en de noodzaak) met zo’n wat rillerig paard met zo’n hals heel goed. Ik vind het zo apart dat mensen denken dat een paard direct in een mooie balans kan lopen met het neusje eruit. Ik snap dus ook dat je eerst voorwaarts wil en dat in de eerste instantie wat achter de loodlijn een stuk beter is dan een kanon met het hoofd richting sterren.

Thx voor het posten en je geduldige uitleg! Ik vind het een ontzettend leuk paard, denk dat de nieuwe eigenaren hier veel plezier aan gaan beleven!


Earth

Berichten: 7737
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:19

Op het moment dat ik een paard verder ga doorrijden zorg ik er vooraf al voor dat het rille eraf is, dat hij relaxed is als hij aan het werk gaat. Dus ik kom dan niet bij het moment van het hectische. Natuurlijk zijn de dieren die ik reed wel eens ril, maar niet zoals bij jou. Dus ik zorg eerst dat het paard ontspannen is onder het zadel, dan kan ik vanuit ontspanning gaan rijden. En niet vanuit de druk om het hectische op te vangen.
Ik het laatste deel loopt hij achter loodlijn. Ik zie dat hij soms wat ruimte zoekt maar dan zie ik direct een ruiterhand die dat niet toelaat en dan zie je hem weer inknikken en achter de loodlijn komen. Het zou heel mooi zijn als je hem dan juist wat vertrouwen in de ruiterhand geeft en meer lengte laat pakken.

Earth het reisbureau.

_Mir
Berichten: 1356
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:26

Vind het haastig en gespannen overkomen. Wellicht had je, in plaats van gelijk naar de slof te grijpen, meer grondwerk kunnen doen, het paard meer vertrouwen geven. Maar goed, als je een paard alleen hebt voor de handel.. Een dier dat zo wordt of is ingereden zou niet mijn eerste keuze zijn qua aanschaf.

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:35

Earth schreef:
Op het moment dat ik een paard verder ga doorrijden zorg ik er vooraf al voor dat het rille eraf is, dat hij relaxed is als hij aan het werk gaat.

Sommige paarden blijven ril. Mijn EV van 18 is nog altijd ril. Dat geeft ook niet, want ze heeft inmiddels geleerd om zelf de spanning af te vloeien, maar zij is nu eenmaal zo.

Verder: ik ben niet anti slof, ik snap hem hier ook, en toch zou ik willen dat je probeert door zelf de ontspanning op te zoeken, wat meer lengte in de hals en vooral in het lijf rijdt.

Iets heel anders: ik stoor me wat aan je lichtrijden: je komt vrij hoog uit het zadel, je gaat actief staan en gaat dan weer zitten waardoor je wat achter de beweging komt, en ik vermoed dat dat mede het hectische beeld veroorzaakt in draf. Probeer eens een paar keer 2x staan en 1x zitten, voor je eigen balans, en dan, laat je opgooien en kom rustig weer neer, dan blijf je zelf veel meer in balans.
Doordat je wat achter de beweging komt zet je je paard op de rem, en ben je aan het remmen met je zit, terwijl je been moet geven om het tempo gelijk te houden.
Dit kun je vrij simpel oplossen door je simpelweg op te laten gooien en weer rustig en zachtjes te landen, dan blijf je in de beweging, paard kan de rug en dus kaak en nek loslaten, waardoor hij ook meer lengte zal gaan zoeken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:38

Wat een aanname dat er geen grondwerk is verricht met dit paard :)
Ik kan de parelli carrot stick en string er loeihard boven zwaaien, van links naar rechts over hem heen op de grond slaan er mee. De string rond alle benen zwiepen en over zijn rug en billen. Paard heeft geen kik. Ik kan er een pop op hangen over zijn hals, op het zadel, zelfs over zijn kont. Is allemaal al uitgebreid met hem doorlopen. Mijn parelli level 2 kwalificatie heb ik weer even uit de kast gepakt voordat ik met de jonge paarden begon hoor :') moest het stof er even afkloppen _O-

Toch blijf ik mij we over verbazen dat er al 2 pagina’s over de slof gepraat wordt terwijl ik op 3(?) stukjes video met slof rij en de rest van de video’s niet :') het maakt veel los.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:38

nps schreef:
Rytm schreef:
Het is inderdaad de bouw van dit paard icm met een wat ril kantje wat het zo moeilijk maakt hem in dit stadium van z'n opleiding op lengte te rijden.

TO zegt dat ze ermee aan het werk is gegaan en durft hier 'work in progress' te laten zien, kan ik alleen maar respect voor hebben. Ik denk dat uit haar berichten wel blijkt dat ze zelf goed genoeg weet welke richting dit paard op moet. Vind dat je al een wereld van verschil ziet op het filmpje tussen begin en eind.


Eens. Dapper, xmarliez want je weet dat er reactie op gaat komen. Ik snap de slof (en de noodzaak) met zo’n wat rillerig paard met zo’n hals heel goed. Ik vind het zo apart dat mensen denken dat een paard direct in een mooie balans kan lopen met het neusje eruit. Ik snap dus ook dat je eerst voorwaarts wil en dat in de eerste instantie wat achter de loodlijn een stuk beter is dan een kanon met het hoofd richting sterren.

Thx voor het posten en je geduldige uitleg! Ik vind het een ontzettend leuk paard, denk dat de nieuwe eigenaren hier veel plezier aan gaan beleven!

Bedankt voor je reactie!’

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:39

Avalanche81 schreef:
Earth schreef:
Op het moment dat ik een paard verder ga doorrijden zorg ik er vooraf al voor dat het rille eraf is, dat hij relaxed is als hij aan het werk gaat.

Sommige paarden blijven ril. Mijn EV van 18 is nog altijd ril. Dat geeft ook niet, want ze heeft inmiddels geleerd om zelf de spanning af te vloeien, maar zij is nu eenmaal zo.

Verder: ik ben niet anti slof, ik snap hem hier ook, en toch zou ik willen dat je probeert door zelf de ontspanning op te zoeken, wat meer lengte in de hals en vooral in het lijf rijdt.

Iets heel anders: ik stoor me wat aan je lichtrijden: je komt vrij hoog uit het zadel, je gaat actief staan en gaat dan weer zitten waardoor je wat achter de beweging komt, en ik vermoed dat dat mede het hectische beeld veroorzaakt in draf. Probeer eens een paar keer 2x staan en 1x zitten, voor je eigen balans, en dan, laat je opgooien en kom rustig weer neer, dan blijf je zelf veel meer in balans.
Doordat je wat achter de beweging komt zet je je paard op de rem, en ben je aan het remmen met je zit, terwijl je been moet geven om het tempo gelijk te houden.
Dit kun je vrij simpel oplossen door je simpelweg op te laten gooien en weer rustig en zachtjes te landen, dan blijf je in de beweging, paard kan de rug en dus kaak en nek loslaten, waardoor hij ook meer lengte zal gaan zoeken.

Bedankt voor de tip! Ik neem het mee de volgende keer als ik ga rijden!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:41

Berdien schreef:
Ik vind het een heel knap paard, maar ik moet mij helaas aansluiten bij wat hierboven al gezegd is. Juist een jong paard moet kracht en stabiliteit ontwikkelen. Dat leer je ze door vooral op hun eigen benen te laten lopen. Tussen twee beugels en twee teugels. Ik zie daar helaas hier helemaal niets van. Paard wordt heel kort gehouden, constant been erbij en het hele gebeuren oogt strak en onder dwang.

Hij is nog maar drie hè… je zegt zelf dat hij tijd nodig had, maar dat zie ik op geen enkele manier terug in je filmpjes. Ik zie wel een heel, heel braaf paard. Ik hoop dat zijn nieuwe eigenaren hem wel tijd en vooral ruimte gunnen om zich op de juiste manier te ontwikkelen.

Overigens rijd ik mijn jonge merrie zonder spoor en zonder zweep. En die is hartstikke scherp aan het been. Tja…

Wat fijn dat dat jou gelukt is met jouw merrie! Mijn voorkeur gaat uit naar een spoortje.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:45

Dapper is het zeker, maar ik moet toch ook mee gaan met de rest. Het is een beetje ironisch dat je praktijk zo ongeveer het tegenovergestelde is van je profiel en onderschrift, dat levert natuurlijk al gauw reactie op.

Het is een leuk paard, maar wel overduidelijk typisch voor de verkoop gereden. Naast de slof zie ik je ook regelmatig pittig inkomen met je handen en wat me bijstaat van vorige topics was dat daar niet anders. Ook wat Avalanche zei ben ik het mee eens.


Ongetwijfeld heb je het beste met je dieren voor, maar ik denk echt dat je hier de plank misslaat. Daar hoef je natuurlijk helemaal niks mee te doen, maar je zet het openbaar dus dan kan je ook wel reacties verwachten. En dan is blijkbaar jouw methode een methode die door veel mensen paardonvriendelijk wordt gevonden, ongeacht hoe je er zelf in staat. Misschien iets om toch over na te denken, want dat komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:46

Gini schreef:
Zou er een manier zijn om jou meer zekerheid te geven zonder die slof? Want ik vind het gedeelte met slof inderdaad wel wat hectisch en druk. Dat terwijl ik de rest van de beelden eigenlijk niet zo slecht vind. Uiteraard nog werkpunten (wat wil je met een pas ingereden dier), maar in vergelijking met het stukje met slof wel een heel ander beeld. En zeker bij een paard dat van zichzelf al heel graag opkropt, zou ik niet meteen een hulpteugel gebruiken die in de mond doorwerkt.
Nu, ik snap dat het je tweede paard is dat je inrijdt en dat je voor veiligheid kiest, maar misschien is er iets anders wat je ook die zekerheid geeft? Wat langer aan de longeerlijn? Een riem rond de hals of bokteugel?

De slof hebben we een aantal keer gebruikt want ik had eigenlijk al snel ‘the feeling’ met hem. Het was meer om het uitdrukken van zijn onderhals tegen te gaan. Zodra hij dat deed trok hij zijn kont aan en ik had liever niet dat ik dan te traag was in de reactie en hij dit gedrag verder ging ontwikkelen. Toen ik snel genoeg was ging de slof eraf. Ik hou zelf niet veel veel teugels in mijn hand dus het heeft ook niet mijn voorkeur. Maar zekerheid en dus veiligheid voor alles.

Bokriem heb ik standaard aan het zadel en het touw om de hals heb ik nog wel een tijdje om gehad voor het geval hij een snelle schrik/schijnbeweging ging maken.
De filmpjes met slof zijn ook van het prille begin vandaar nog de enorme onbalans en hectiek. Het ene paard ondergaat alles met veel rust en lijkt zadelmak geboren en voor de ander opent een hele nieuwe wereld. Waarin alles nieuw en spannend is. Dat is wat minder mooi maar ach ondertussen is hij super braaf en betrouwbaar :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 19:52

BaileyMix schreef:
Dapper is het zeker, maar ik moet toch ook mee gaan met de rest. Het is een beetje ironisch dat je praktijk zo ongeveer het tegenovergestelde is van je profiel en onderschrift, dat levert natuurlijk al gauw reactie op.

Het is een leuk paard, maar wel overduidelijk typisch voor de verkoop gereden. Naast de slof zie ik je ook regelmatig pittig inkomen met je handen en wat me bijstaat van vorige topics was dat daar niet anders. Ook wat Avalanche zei ben ik het mee eens.


Ongetwijfeld heb je het beste met je dieren voor, maar ik denk echt dat je hier de plank misslaat. Daar hoef je natuurlijk helemaal niks mee te doen, maar je zet het openbaar dus dan kan je ook wel reacties verwachten. En dan is blijkbaar jouw methode een methode die door veel mensen paardonvriendelijk wordt gevonden, ongeacht hoe je er zelf in staat. Misschien iets om toch over na te denken, want dat komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.


Ik sta zeker open voor jullie reacties want als dat niet zo was dan had ik net zo goed geen topic kunnen openen natuurlijk.
Je hebt het over mijn andere topics en dan waarschijnlijk van de 3 jarige. Kleine gok maar ik denk niet dat je gereageerd hebt in mijn topics van mijn oudere paarden? Daar kwamen hele leuke en lieve reacties op omdat ik daar een redelijk ‘eind resultaat’ toonde. Maar mijn ervaring is dat er ook genoeg mensen zijn die de work in progress topics wel kunnen waarderen. Net zoals ik het ook leuk vind om ‘achter de schermen’ te kijken bij andere ruiters/amazones. Het ideaal beeld is wat we nastreven maar de illusie is om zo iedere dag te rijden.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

SophievdV
Berichten: 14715
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:55

Ik vind eigenlijk dat je overal een weerwoord op geeft. Ik had de laatste paar seconden van je video niet gezien. Maar ik vraag me nu alleen maar meer af waarom je dat dier niet gewoon de hele tijd zo reed als op het einde vd video.

Nogmaals, ik snap het verhaal vd balans maar het verschil tussen het begin en het einde vd video is groot.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:57

Ik vind dat je top reageert eigenlijk, TS, je gaat overal super netjes op in.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 20:03

SophievdV schreef:
Ik vind eigenlijk dat je overal een weerwoord op geeft. Ik had de laatste paar seconden van je video niet gezien. Maar ik vraag me nu alleen maar meer af waarom je dat dier niet gewoon de hele tijd zo reed als op het einde vd video.

Nogmaals, ik snap het verhaal vd balans maar het verschil tussen het begin en het einde vd video is groot.

Ik geef gewoon op iedere reactie een antwoord (probeer ik, soms schiet er een tussendoor excuus!). Lijkt mij wel zo netjes of moet ik iedereen negeren? Zo ben ik niet opgevoed.
Ik heb al een aantal keer aangegeven waarom ik hem niet constant zo rij. Dat is nu nog niet mogelijk.

Het is ook de bedoeling dat het verschil tussen het begin en eind van het filmpje groot is. Dat is de ontwikkeling die Narcos door heeft gemaakt. Dat gaat met vallen en opstaan, mooie beelden en minder mooie beelden. Dat is de reden waarom ik de complicatie gemaakt heb. Om niet alleen het eind resultaat te laten zien (al is er bij een 3 jarige natuurlijk nog geen eind resultaat).

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:50

Ik vind je in je posts en profiel ook wat tegenstrijdig met je filmpje. Je vraagt waar hij achter de loodlijn loopt, dat zie ik bijna het hele filmpje :) Zodra hij ook wat meer ruimte probeert te zoeken of zijn hoofd om hoog doet grijp je gelijk in. Er zit een verschil tussen contact hebben of kort pakken, ik neig hierbij meer naar kort pakken dan contact hebben. Ik ben benieuwd wat hij doet met wat meer lengte, ik vind het halsstrekken ook een fijner beeld geven.

Ik vind het ook vrij vroeg om zo'n jonge al in zo'n houding te laten lopen omdat ze geen balans hebben. Natuurlijk zal het wat lastiger zijn met zo'n nekje die zich opkropt maar blijkbaar kan hij prima wat meer op lengte. Naar mijn weten werk je vanuit lang en laag naar meer oprichten, juist om goed onder te treden heb je meer balans nodig, dat heeft hij nog niet. Dan zou ik hem liever zien met zijn neusje er wat meer uit en wat langer, dat hoeft niet te betekenen dat hij gelijk aan het halsstrekken is, maar er zit ook nog wat tussen halsstrekken of je filmpjes.


Daarnaast vind ik het een leuke pony die het vast en zeker goed zal doen. :)

Niet perfect is ook goed

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:26

xmarliez schreef:
Ik denk dat zadelmak maken een proces is waarbij je geen angst of onzekerheid kunt hebben. Je wilt je paard iets leren wat hij niet kent maar wat wel spannend is. Ik denk dat het enige goede wat je dan kunt doen is de spanning bij jezelf minimaal maken en hoe dat gebeurt is voor iedereen anders.


En dan ben ik als een onzekere muts, een 3 jarige aan het doorrijden (na zelf ingereden te hebben, met hulp van een vriendin met wat meer 'durf') wat weinig gewend was en ook wel ineens kan schrikken (van onverwachte harde lawaai op dak van wind/onweer) en dan paar passen naae voren gaat en dan braaf stil gaat staan.
En ja, hij loopt met zijn hoofd omhoog, ok hij begint zelf al wat meer te zakken (vanuit zijn rug) maar nog nooit 1 hulpteugel aangehangen.
Zelfs geen touw oid om de nek heen.
Rij zelf liever zonder sporen en zweep, hij reageert op lichte kuitdruk en wil hij echt niet is enkel zweepje erbij pakken vaak al voldoende. Uiteraard tik ik hem wel iets bij om zijn achterhand actiever mee te krijgen.
Maar ik ben meer iemand die maar hele kleine doelen per keer zet (bv. nu wil ik bij kuitdruk gelijk actief aandraven of wegstappen). En als dat lukt is het euforisch!
Mijne is een tuiger, dus ja ik herken het hals/hoofd probleem. Maar dan ben ik ouderwets en doe ik er liever langer over maar dat hij vanuit zijn achterhand over de rug gaat zakken. Pas dan weet ik dat hij balans heeft en de kracht om zich zelf te dragen

Loran ♡10-4-1994 - ☆9-8-2017
No Joke ♡ 30-04-1995 - ☆ 22-04-2021
2 schatten 4-ever!

Nolen ♡26-03-2018 ♡ New chapter begins..
Valente ♡10-08-2014 ♡

Avalanche

Berichten: 15797
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:50

Loran schreef:
Maar dan ben ik ouderwets en doe ik er liever langer over maar dat hij vanuit zijn achterhand over de rug gaat zakken. Pas dan weet ik dat hij balans heeft en de kracht om zich zelf te dragen

Ja of hij heeft last van de rug en inmiddels is het tegen de hand in komen een gewoonte geworden.

Ik heb echt niet zoveel problemen met een hulpteugel eraan hangen. En er is ook de optie van ze aan de hand werken waarbij je ze leert wat ze met dat bit aan moeten, zodat ze als je erop zit, niet tegen je hand in komen. Sterrenkijkend rond scheuren in de baan resulteert vaak in blessures, allerlei rijtechnische problemen die je prima kunt voorkomen door het paard in de eerste plaats uit te leggen hoe ze je moet dragen.

Zichzelf dragen vind ik ook zo een bijzondere term. Een paard draagt zichzelf pas als het horizontaal en verticaal in balans is maar daar zitten wel een paar jaartjes training aan voordat je dat voor elkaar hebt, en hoe wil je ze dat aanleren zonder eraan te komen? Je paard al die tijd uit elkaar laten lopen wordt ze niet rechter van en komt ook niet meer in balans.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Narcos (Governor x Larix) zijn laatste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:09

Knap proces en heel dapper dat je dit hier laat zien!
Zie echt nog een jong beestje met veel looplust. Tuurlijk komt ‘ie een keertje te diep of oogt het strak, maar ontspanning van achteren naar voren zit er nooit vanaf de 1e keer ohz in, dat heeft tijd, herhaling, kracht en balans nodig. Ik vind dat je het keurig hebt aangepakt. Je kunt goed onderbouwen wat je doet en waarom. Laatste stukjes film ziet er fijn uit, mooi voorwaarts en al stukken meer balans en lengte van voor!

Contemplate
Berichten: 192
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 23:28

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het beeld ook niet overal even fijn vond, onrustig en ik ben geen fan van de slof. Zelf heb ik niet genoeg kennis om inhoudelijk bij te dragen, maar ik kon het niet laten om te reageren. Dit topic springt eruit voor me op bokt door de manier waarop je reageert TS, complimenten daarvoor!

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 07:38

Oh is hij verkocht? Je andere niet? Nero?

Ik denk dat je goed bezig bent en echt wel weet wat je doet. Kan iedereen dit zo zonder gevolgen nadoen? Nee. 9 van de 10 ruiters die dit zouden doen zouden hun paard kapot rijden of de opleiding verkeerd voltooien. Ik kan zien dat je weet wat je doet en natuurlijk zitten er minder ‘mooie’ of lees ‘boktproof’ stukjes tussen. Hier op Bokt kan je het vaak alleen maar goed doen als je inrijdt met 5 jaar, de neus compleet de lucht in, geen sporen en het liefst nog geen bit ook. En hij moet in een paddock paradise natuurlijk met allerlei kruiden om uit te kiezen.

Je hebt hem netjes opgeleid en dit is een leerproces. Voor het paard maar ook voor jou. Ik weet zeker dat je naar gelang je meer paarden zadelmak maakt je sommige dingen misschien net iets anders gaat doen. Maar je blijft altijd leren. De nieuwe eigenaren gaan er een fijn dier aan hebben.

En nu graag een topic van Nero! :P

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 07:42

Loran schreef:
xmarliez schreef:
Ik denk dat zadelmak maken een proces is waarbij je geen angst of onzekerheid kunt hebben. Je wilt je paard iets leren wat hij niet kent maar wat wel spannend is. Ik denk dat het enige goede wat je dan kunt doen is de spanning bij jezelf minimaal maken en hoe dat gebeurt is voor iedereen anders.


En dan ben ik als een onzekere muts, een 3 jarige aan het doorrijden (na zelf ingereden te hebben, met hulp van een vriendin met wat meer 'durf') wat weinig gewend was en ook wel ineens kan schrikken (van onverwachte harde lawaai op dak van wind/onweer) en dan paar passen naae voren gaat en dan braaf stil gaat staan.
En ja, hij loopt met zijn hoofd omhoog, ok hij begint zelf al wat meer te zakken (vanuit zijn rug) maar nog nooit 1 hulpteugel aangehangen.
Zelfs geen touw oid om de nek heen.
Rij zelf liever zonder sporen en zweep, hij reageert op lichte kuitdruk en wil hij echt niet is enkel zweepje erbij pakken vaak al voldoende. Uiteraard tik ik hem wel iets bij om zijn achterhand actiever mee te krijgen.
Maar ik ben meer iemand die maar hele kleine doelen per keer zet (bv. nu wil ik bij kuitdruk gelijk actief aandraven of wegstappen). En als dat lukt is het euforisch!
Mijne is een tuiger, dus ja ik herken het hals/hoofd probleem. Maar dan ben ik ouderwets en doe ik er liever langer over maar dat hij vanuit zijn achterhand over de rug gaat zakken. Pas dan weet ik dat hij balans heeft en de kracht om zich zelf te dragen

Fijn dat je een manier hebt gevonden die bij jou en je paard past! Dat is het mooie van de paardensport toch? Dat je er je eigen invulling/draai aan kunt geven en er zo veel manieren zijn dat er altijd wel een passende tussen zit.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Elisa2

Berichten: 36691
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 07:43

Opbouwend wil ik graag bijdragen dat het loont om jonge paarden aan de longe te trainen in welke houding ze het beste kunnen lopen, dubbele longe (menpositie) werkt heel fijn om het stuur en de rem te installeren en ze zonder ruitergewicht in balans te laten lopen. Daarnaast denk ik dat als je meer jonge paarden zadelmak gaat maken het belangrijk is dat je ze leert voortwaarts/ neerwaarts te lopen. Ik weet niet of je dat zelf kent in het rijden, maar op die manier houdt je altijd de hand naar voren en kan het paard op eigen benen leren lopen in een ontspannen houding.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 07:48

Avalanche81 schreef:
Loran schreef:
Maar dan ben ik ouderwets en doe ik er liever langer over maar dat hij vanuit zijn achterhand over de rug gaat zakken. Pas dan weet ik dat hij balans heeft en de kracht om zich zelf te dragen

Ja of hij heeft last van de rug en inmiddels is het tegen de hand in komen een gewoonte geworden.

Ik heb echt niet zoveel problemen met een hulpteugel eraan hangen. En er is ook de optie van ze aan de hand werken waarbij je ze leert wat ze met dat bit aan moeten, zodat ze als je erop zit, niet tegen je hand in komen. Sterrenkijkend rond scheuren in de baan resulteert vaak in blessures, allerlei rijtechnische problemen die je prima kunt voorkomen door het paard in de eerste plaats uit te leggen hoe ze je moet dragen.

Zichzelf dragen vind ik ook zo een bijzondere term. Een paard draagt zichzelf pas als het horizontaal en verticaal in balans is maar daar zitten wel een paar jaartjes training aan voordat je dat voor elkaar hebt, en hoe wil je ze dat aanleren zonder eraan te komen? Je paard al die tijd uit elkaar laten lopen wordt ze niet rechter van en komt ook niet meer in balans.

Hier ben ik het mee eens. Bedankt voor de bijdrage.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 07:48

Julia schreef:
Knap proces en heel dapper dat je dit hier laat zien!
Zie echt nog een jong beestje met veel looplust. Tuurlijk komt ‘ie een keertje te diep of oogt het strak, maar ontspanning van achteren naar voren zit er nooit vanaf de 1e keer ohz in, dat heeft tijd, herhaling, kracht en balans nodig. Ik vind dat je het keurig hebt aangepakt. Je kunt goed onderbouwen wat je doet en waarom. Laatste stukjes film ziet er fijn uit, mooi voorwaarts en al stukken meer balans en lengte van voor!

Bedankt voor je reactie!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 07:49

Contemplate schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het beeld ook niet overal even fijn vond, onrustig en ik ben geen fan van de slof. Zelf heb ik niet genoeg kennis om inhoudelijk bij te dragen, maar ik kon het niet laten om te reageren. Dit topic springt eruit voor me op bokt door de manier waarop je reageert TS, complimenten daarvoor!

Bedankt voor het compliment! Ik doe mijn best :o :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers