Ijslander in vijf gangen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:12

Wat vreselijk! Heel veel beterschap.

Mag ik trouwens in dit topic vragen waar jullie je IJslanders hebben gekocht? Ik zie wel eens wat op Facebook of marktplaats voorbij komen. Maar hoe betrouwbaar is deze koop? Of adviseren jullie bepaalde fokkers etc?

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:23

harriehoef schreef:
Wat vreselijk! Heel veel beterschap.

Mag ik trouwens in dit topic vragen waar jullie je IJslanders hebben gekocht? Ik zie wel eens wat op Facebook of marktplaats voorbij komen. Maar hoe betrouwbaar is deze koop? Of adviseren jullie bepaalde fokkers etc?


Heel veel IJslanders gaan inderdaad via Facebook heb ik het idee. Ik heb er zelf een via het toenmalige tölt.nl gekocht, de andere twee via via.

Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je zoekt of ik naar een fokker of een particulier zou gaan. Ik heb niet direct een voorkeur, ik zou - maar dat is in de 'gewone' paarden natuurlijk niet anders - wel uitgebreid gaan proefrijden en laten keuren.

De eerste vragen die ik je zou stellen zijn:
- hoeveel ervaring heb je zelf met het rijden van IJslanders? Kun je eventueel iemand met meer ervaring meenemen?
- wat zoek je? Een jong, onervaren paard, of juist eentje die goed ingereden is en waar alle knopjes al op zitten?

Ik denk dat je zowel bij particulieren als bij fokkers goed kunt slagen. Met weinig ervaring met IJslanders is het wellicht aan te raden om een tijdje bij de fokker/trainer te blijven lessen (indien mogelijk uiteraard) of anders zo snel mogelijk een goede instructie erbij te zoeken. In zo'n geval zou ik ook altijd voor een paard met een fijne basis gaan.
Heb je zelf al meer ervaring met het rijden, is het makkelijker beslissen na een of twee keer proefrijden en mag er eventueel nog wat werk in zitten.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:32

harriehoef schreef:
Mag ik trouwens in dit topic vragen waar jullie je IJslanders hebben gekocht? Ik zie wel eens wat op Facebook of marktplaats voorbij komen. Maar hoe betrouwbaar is deze koop? Of adviseren jullie bepaalde fokkers etc?


Heel veel gaat idd via Facebook, of via via. Of het een betrouwbare koop is, tja niks van te zeggen. Ik kocht bij mensen die ik door en door vertrouwde, goed bekend staan, de hele geschiedenis van het paard was bekend, en toch ging dat vreselijk mis. Ik heb weleens een ijslander gekocht met een vaag verhaal (maar een prijs waarvoor ik het risico durfde te nemen) waar ik vreselijk veel plezier mee heb gehad, maar waar achteraf allemaal nare verhalen over naar boven kwamen die echt klonken alsof ze over een heel ander paard gingen, want zo kende ik hem helemaal niet.
Bij een particulier ben je meestal iets goedkoper uit, maar per maand kosten ze allemaal hetzelfde dus om het daar nou voor te doen...
Neem in elk geval iemand mee die verstand heeft van ijslanders. Je mag me altijd een pb sturen voor specifieke vragen.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:49

harriehoef schreef:
Wat vreselijk! Heel veel beterschap.

Mag ik trouwens in dit topic vragen waar jullie je IJslanders hebben gekocht? Ik zie wel eens wat op Facebook of marktplaats voorbij komen. Maar hoe betrouwbaar is deze koop? Of adviseren jullie bepaalde fokkers etc?


Gekocht op IJsland (2), zelf gefokt (1), en gekocht bij een stoeterij (1).

Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen, komt het rijden van de gangen heel precies. Ik kan een berg ijslanders noemen die bij aankoop alle gangen onder de knie hadden, en nu alleen nog kunnen schweinepassen en krabbelen in draf.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:28

harriehoef schreef:
Mag ik trouwens in dit topic vragen waar jullie je IJslanders hebben gekocht? Ik zie wel eens wat op Facebook of marktplaats voorbij komen. Maar hoe betrouwbaar is deze koop? Of adviseren jullie bepaalde fokkers etc?

Mijn eerste Ijslander heb ik in 2004 gekocht via een advertentie op tölt.nl, mijn tweede paard stond in dezelfde kudde en omdat de vorige eigenaar niet veel tijd voor hem had, reed ik hem regelmatig. Toen hij dus te koop kwam heb ik hem gekocht.
Als ik nu een paard zou willen kopen dan zou ik waarschijnlijk op Facebook gaan zoeken en verschillende paarden gaan bekijken.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 18:31

Dank allemaal!

Mijn IJslander heb ik gekocht van mezelf haha! Hij kwam bij ons uit België ter verkoop. Eigenaresse vond hem lief maar niet veel soeps....hij was net vijf en je kon erop zitten en verder kon hij vooral schweinen hihi maar als hij ging, ging ie dus heb ik hem zelf maar gekocht. (Overigens ook niet 1 geïnteresseerde)

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:47

Via via (eigenlijk een hele weg :D )

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:29

Ik zag het op facebook voorbij komen Manon... wat vreselijk. Hopelijk voelt Katli zich snel minder beurs...

Ik heb als trainer regelmatig IJslanders in de verkoop en dat lijkt me op zich wel een goede manier om er eentje te kopen. Een trainer kent het paard vaak goed en kan ook kijken of het echt matcht met de koper.

Zelf heb ik bijna al mijn IJslanderes gekocht nadat ze bij mij in training kwamen en vaak niet matchten met de eigenaar.
Eentje heb ik gekocht toen ik haar als veulen bij de fokker door de weide zag telgangen. Die moest ik hebben. :D
En nog een andere ook een beetje 'per ongeluk' gekocht van een collega. Paard stond daar in de verkoop en ik had wel zin in een projectje. :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:01

Afschuwelijk ongeluk, sterkte voor de eigenaresse en beterschap voor Katli.

Mijn IJslanders heb ik via Reiterhof Bramsche gekocht, net over de grens in Duitsland. Ze trainen de paarden zelf voor verkoop en ik ben heel tevreden over hoe mijn aankopen zijn verlopen. Nog altijd een heel fijn contact met ze.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 06:56

Dank jullie wel! Hij heeft, na bijna twee weken, eindelijk gelegen
Heeft behandeling MLD gekregen en morgen de osteo. Je ziet nu overal oedeemvorming op zijn rechterzijde en onder zijn buik maar er lijkt niets onherstelbaar beschadigd.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 07:27



Wat mij betreft is de stap een onderschatte gang...hier nog een stapfilmpje met ook mindere momenten (te snel, afgeleid etc, dat heeft hij snel helaas...zodat op wedstrijden de stap wordt beoordeeld met een 7,5 tot een 5 )

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:03

Dat stap een vaak onderschatte gang is, ben ik geheel met je eens. Ik train heel veel in stap. En laat mijn lesklanten ook heel veel stappen. Je kunt aan eindeloos veel dingen werken in stap, zowel bij de ruiter als bij het paard, en daarmee een goede basis leggen voor de snellere gangen.
Het is ook onzin dat je de stap niet zou kunnen verbeteren, wat weleens beweerd wordt.

Fijn dat het herstel goed vordert en dat er geen blijvende schade is!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 12:26

Ja indd, nieuwe oefeningen doe ik altijd eerst in stap. Maar ook actief, ontspannen stappen...dat is nog best lastig. Vind het ook interessant om te zien in het filmpje, hoe de stap minder wordt als hij spanning heeft en hoeveel beter, vloeiender, als hij zich rond maakt....

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:57

Dat is logisch, als hij spanning heeft verkort de bovenlijn en kan de beweging niet mooi doorvloeien.

Daarom is het m.i. ook zo belangrijk om een paard in stap te leren voorwaarts-neerwaarts te ontspannen en zich in die houding in verbinding te laten rijden zonder meteen aan te spannen/te verkorten/ omhoog te komen. Dan kun je die ontspanningsreflex ook in een meer opwaartse houding en vervolgens ook in de andere gangen (ook in tölt) veel gemakkelijker opvragen.

Bij jouw paard vertaalt de spanning in stap zich ook een beetje in het verkorten van de hals en achter de teugel/te diep komen. De uitdaging is dan om het hoofd meer 'van je af' te rijden zonder dat je paard uit de verbinding komt. Halslengte geeft, bij een nageeflijk paard, immers paslengte. Kwestie van zelf consequent ontspannen meezitten in de beweging, met een zachte onderrug, dus niet (stiekem) aanspannen en remmen met je zit (alleen even heel kort als je paard echt onder je uit loopt), je teugelcontact zó reguleren dat je steeds een naar voren gerichte verbinding hebt (het helpt hierbij om.je handen en onderarmen steeds goed vóór je te dragen), je paard met een korte opwaartse ophouding even oprichten zodra ie te diep komt, en en hem gedoseerd voorwaarts activeren in het teugelcontact. Zodat ie je hand beter gaat volgen.

Met actieve, voorwaartse paarden is dat soms best lastig omdat ze zo snel aanspannen, maar zeker wel te trainen, en als je dat punt bereikt komt er veel meer stabiliteit in takt, ontspanning en aanleuning. En dan kun je die 7,5 in stap ook veel constanter vasthouden ;)

Sorry voor de lap tekst, ik ging even in de lesmodus. Hopelijk heb je er iets aan.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 19:08

Gisteren een dagje cursus na een weekje weer opbouwen. Hij is er weer helemaal! Osteo/ dryneedling en mld hebben hem goed gedaan. Gisteren gewerkt aan het bochtenwerk op de baan, impuls en losgelatenheid en overgangen van gang naar andere gang.
Filmpje hieronder

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 19:09


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:21

Ziet er goed uit hoor! Goede takt en houding in tölt.
Vpor het mooie zou je zelf je handen nog iets beter vóór je kunnen dragen.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 19:23

Ja die handen... leer het maar af...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:43

Je kunt af en toe eens rijden met een zweepje tussen je duimen (horizontaal dus). Of je voorstellen dat je een dienblad voor je draagt ;-)

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 19:50

I know! Ik heb al met takjes op mijn handen gereden, voorgesteld dat ik twee hete koppen thee vasthad, en als ik er aan denk, gaat het goed, maar als de concentratie dan naar impuls en bochtenwerk verschuift..... you het the picture

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Ijslander in vijf gangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:07

Ja, zo werkt dat, heel herkenbaar, maar je kunt het wel verbeteren. De aanhouder wint!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 05:54

Zeker, daarom les ik me suf ☺️