Das toch gewoon gaaf!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Muronia

Berichten: 19500
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 11:43

Ja echt, gewoon gaaf, niks anders :D . Met je eigen gefokte paard in zo'n setting mogen rijden, het voelde "net echt"!

Ik zal het even uitleggen :+ . Sinds januari dit jaar hebben Veronia en ik een startkaart en zijn we heel rustig aan begonnen met wat wedstrijdjes in de B dressuur. Inmiddels is het buitenseizoen begonnen en gezien haar jonge leeftijd (4) leek het me leerzaam om juist die wedstrijden uit te zoeken waar veel te zien en te leren is, zodat ze op een relaxte manier aan allerlei gekkigheid kan wennen. Zo kwam ik dit nationale Concours Hippique tegen, wat aardig in de buurt was en ik dacht, we doen alsof we gek zijn en we gaan gewoon inschrijven. Het werd onze derde buitenwedstrijd ooit, maar wat boeit dat :') .

Eerlijk is eerlijk, toen de dag dichterbij kwam kreeg ik wel een beetje van die "waar ben ik in vredesnaam aan begonnen" kriebels, helemaal toen de weersvoorspellingen ook nog 30 graden aangaven voor de bewuste dag. Maar we gingen alsnog :).

Eenmaal aangekomen eerst even een rondje over het terrein gewandeld om het secretariaat te zoeken en na drie keer slikken het paard van de trailer af gehaald en opgestapt. Het was precies zoals ik me had voorgesteld: wapperende vlaggen, uitgestrekte banen, een strodorp, terras, verschillende vrachtwagens en andere machines, grote hekken en veeeeel witte tenten. Helemaal compleet dus!

En wat deed Veronia ermee..?

Nou.. niks. <3 Wat een heerlijk paard is ze toch, echt een Groninger karakter, zoals ik me dat gewenst had.

Door mijn eigen domme inschattingsfout bij het losrijden hebben we in de eerste proef de galop verprutst. Ik had door de hitte namelijk besloten om alleen maar een beetje te gaan stappen en draven en het vooral op de ontspanning te houden en dat had ik beter niet kunnen doen. Resulteerde in tig keer verkeerd aanspringen in ring 1, maar gelukkig was ze na die proef warmgedraaid en verliep de tweede proef vrijwel foutloos. Misschien nog een beetje te braaf gereden, maar joh, het was 30 graden en we reden daar even in een omgeving waar je U tegen zegt. En dat we ook nog werden beloond met 190.5 punten in die proef, daar had ik van te voren helemaal niet aan durven denken.

Dik, maar dan ook dik tevreden konden we weer naar huis. Ik ben zo megatrots op mijn kleine meid! Nee, ze is geen typisch dressuurpaard en ja, we moeten er hard aan werken, maar ze heeft zo'n fijne instelling en er is nog zoveel te leren, daar kun je niet anders dan heel veel plezier aan beleven <3

losrijden:
Afbeelding

Afbeelding

De eerste proef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de tweede proef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar!!
Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:48

Amai, zal wel zijn dat je trots bent op je ukkie! Ze doet het toch maar in die omgeving +:)+

Don't take anything for granted

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:51

Jullie zijn zo’n leuke combinatie! Ik vind jullie allebei stoer :j

Nicje87

Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:54

Wauw wat knap zeg!
Gefeliciteerd met je punten!

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:16

super leuk zeg, dat smaakt naar meer proefjes rijden.

feli met je fijne gevoel en punten .

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:49

Hier houd ik zo enorm van! Ondanks belemmerende gedachten en gevoelens (kunnen we dat wel? zo'n spannende entourage enz...) toch gewoon doen en kijk wat voor resultaat je neer zet. En naast de punten, een supergoede ervaring voor jullie beide.
Lekker zo doorgaan!

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

loez

Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:11

Wat goed van jullie! Jullie zijn echt een leuk team en veronia is gewoon knap <3

[o]

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:16

Wat heerlijk om te zien en te lezen. Het gaat om het genieten van en met je paard. Top!

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:19

Mooi en gefeliciteerd met de dikke winstpunt en toch??? Kijk eens of je zadel wel goed ligt, je zit voorover op veel foto's en dat is zo niet nodig.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:28

Wauw wat tof! Dit ziet er zoveel beter uit dan de topics van een paar jaartjes terug. Supergoed zeg!

Niet perfect is ook goed

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:11

Gefeliciteerd met je winstpunt! Je zadel ligt er wel heel beroerd op daar zou ik toch eens kritisch na laten kijken door een goede zadelmaker. Overigens viel het mij ook al eerder op dat Flo zijn zadel ook niet goed past. Voor het totaalplaatje je tenen naar binnen toe draaien in de galop en rechtop zitten.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:24

Wat cool! Dat lijkt me echt een ervaring om nooit meer te vergeten :D
Mag je met dat wedstrijdshirt normaal ook starten onder je wedstrijdjasje? Ik heb er zo een in grijs, maar hoorde ineens dat alles wat onder je jasje te zien is wit moet zijn.

La vie est belle

xSannee

Berichten: 4341
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:21

Stoere foto's Murosch! Veroon begint echt flink uit te zwaren nu!!

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:56

Wat stoer zeg! En dan ook nog zulke punten rijden is het helemaal leuk.
Jullie zijn een leuke combi

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:27

Super gaaf! Wat een heerlijk paard heb je gefokt :)

Wel blijf ik erbij dat je zadel voor jou echt beroerd ligt. Zo ik kan zien ligt hij bij haar wel oké maar jij kiept gigantisch naar voren wat toch een beetje afbreuk doet op jullie prachtige combinatie

Muronia

Berichten: 19500
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 17:39

Onwijs bedankt, wat een leuke reacties <3 !

Ik heb normaal gesproken een plastron om en daar het jasje over, dus dan zie je niks van het blauwe van het shirt als ik een jasje aan heb.

Sanne ja ze wordt steeds meer paard, maar ik denk dat ze nog wel wat meer zal gaan uitzwaren de komende 1-2 jaren. Ze is eerst flink de hoogte in gegaan en was daar wat sprietig van. Ik vermoed dat ze nu niet meer de hoogte in groeit.

Jolandee dank je, we lessen regelmatig en werken hard :). Mn zelfvertrouwen is ook weer een beetje gegroeid en dat was wel hard nodig.

Bigone, ik zit eigenlijk op elk zadel en elk paard zo. Dat is echt iets van mijzelf. Ik weet ook dat het verre van perfect is, maar daar moet ik zelf aan werken en dat doen we in de lessen ook. Dit zadel ligt op dit paard goed, het ligt echt aan mij.

Maria je weet dat ik zelf ook wist dat dit zadel tijdelijk was op Flo omdat het daar niet goed op lag (en dat hij inmiddels al een ander zadel heeft).

Het was absoluut een goede ervaring voor ons en daar ging ik ook voor. Die punten zijn bijzaak. :j

Autumn, tegelijk getypt maar zie mn reactie op bigone. Maakt niet uit op wat voor paard of zadel ik zit. Ik ben bang dat het door mijn spierprobleem (fibromyalgie) komt en de hernia die ik heb gehad heeft er ook geen goed aan gedaan.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:40

Waarschijnlijk dat dit nog het oude zadel is, want ik las dacht ik ergens dat er al een nieuw zadel gekocht is?
Dit zadel ligt inderdaad nog vrij beroerd omdat de zitting te klein is voor de ruiter en het zadel elke drafpas (en waarschijnlijk ook galoppas?) met de achterste helft los komt van de rug waardoor alle ruiterkilo's dus alleen door de singel/stijgbeugelhelft van het zadel worden gedragen, en dat geeft een enorme piekbelasting direct achter de schouder terwijl je de schouderbladen juist de ruimte wilt geven om vrij naar achteren te kunnen bewegen onder het zadel door.
Ik vind het knap hoe Veronia ondanks deze handicap nog steeds zo netjes loopt, dat doen niet veel paarden haar na. Dat getuigt wel van haar superbrave karakter. +:)+

edit: tegelijk gepost. :+
Het zou goed kunnen dat Veronia met haar duikbootbouw/bewegingen jou in jouw houdingfouten versterkt, en dat jullie er puur samen op eigen kracht niet uit gaan komen. Is het niet een beter idee om dit op te lossen op een mechanisch paard zodat je echt op je zit kunt focussen zonder dat je paard je steeds de verkeerde kant op gooit?

Muronia

Berichten: 19500
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 17:49

Ik denk dat je in de war bent met Wainonia of Flo? Die laatste heeft een ander zadel gekregen inderdaad en Wainonia wordt met een vzh zadel gereden door mn verzorgsters. Dit zadel is Veroons eigen zadel. Volgens mij heb je die nog nooit "beoordeeld". Flo is trouwens geen "duikbootmodel" _O- maar zoals ik netjes probeerde uit te leggen, heb ik deze houding op elk paard en in elk zadel en ligt het aan mijzelf. Zie bovenstaand.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:00

Voor TS haar paard ligt het zadel beroerd omdat het zadel druk uitoefent op de schoft en rug dit is te zien aan de puntkont van TS haar merrie waar haast geen bespiering opzit plus aan de boom die naar voren toe kantelt op de schoft. Bij een goed passend zadel is de kans groter dat ze mooi gaat uitzwaren in de achterhand. Wellicht zijn zitlessen een optie voor TS want daar ga je veel profijt van hebben en jouw merrie ook. Of een tijd zonder stijgbeugels rijden zou ook een optie kunnen zijn zodat je houding beter wordt. Ik weet dat het B dressuur is en het nog niet gevraagd wordt in de proeven, maar ik zou haar van die voorhand af willen zien omdat ze nogal de neiging heeft om naar beneden toe te duiken met haar volle gewicht en dat is ook niet gezond voor de pezen.

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:22

Jullie zijn wel knapper dan de beste zadelmakers, om dit soort dingen zo stellig te kunnen melden op basis van foto's.

Persoonlijk vind ik het heel knap gedaan en een goed idee om dit zo te oefenen. De volgende keer zit je er ook vast geruster op ts :D.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:32

Murosch schreef:
Ik denk dat je in de war bent met Wainonia of Flo? Die laatste heeft een ander zadel gekregen inderdaad en Wainonia wordt met een vzh zadel gereden door mn verzorgsters. Dit zadel is Veroons eigen zadel. Volgens mij heb je die nog nooit "beoordeeld". Flo is trouwens geen "duikbootmodel" _O- maar zoals ik netjes probeerde uit te leggen, heb ik deze houding op elk paard en in elk zadel en ligt het aan mijzelf. Zie bovenstaand.


Maar dit topic gaat toch over Veronia? Waar schrijf ik dat een "Flo" een duikbootmodel heeft? Ik heb het over het paard in dit topic.
Ik denk dat jouw houding de ligging van je zadel en beweging van je paard inderdaad negatief beïnvloed, maar zelfs de slechtste houding mag er niet voor zorgen dat de achterste helft van het zadel met elke pas de lucht in wipt. Dat is echt niet jouw fout, maar die van je zadel/zadelpasser.
Als dit serieus Veronia's eigen zadel is dan zou ik om te beginnen het schapenvachtje eronderuit halen, want misschien dat dat het opwippen wel versterkt, maar als dit 'normaal' is voor dit zadel dan zou ik hier toch serieus naar laten kijken want een klapperend zadel is voor elk paard onprettig. Misschien dat er iets niet goed gaat met je dekjes of de kussens of kamerbreedte, de manier van opzadelen of stomweg dat de achterste singel verder aan de achterkant van de boom bevestigd moet worden voor een stabiele ligging om opwippen te voorkomen, dat kan alleen een goede zadelpasser bepalen. Wat er niet goed gaat is niet van foto's te bepalen, maar dat dit niet goed gaat is wel duidelijk.

Muronia

Berichten: 19500
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 18:55

Insinueer je nu dat ik een grapje maak en dit een of ander ander zadel is? Ik haalde andere paarden aan omdat jij benoemt dat ik voor Veronia een ander zadel zou kopen. Dat is helemaal niet ter sprake noch geweest. Dit zadel is op haar aangemeten. Bontje zou er inderdaad wel tussen weg kunnen, die had ik eronder omdat ik het zadel ook wel eens op een ander paard gebruikte. Maar.. hij ligt niet voorover, knijpt niet bij de schoft en klappert ook niet elke pas aan de achterkant omhoog. Kzal eens een filmpje aan de longe maken dan kun je t zien als je wilt.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Anoniem

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:12

?
Ik heb voor de zekerheid mijn oude post nog eens teruggelezen, en volgens mij schrijf ik daar 'waarschijnlijk' en 'ik dacht dat ik ergens las'...? Dan heb ik het toch gewoon fout gelezen en heb je voor een ander zadel wel een nieuw zadel gekocht en laat je Veronia gewoon met haar oude zadel doorlopen?
Mijn excuses daarvoor, je post zoveel topics over zoveel paarden dat ik gewoon even in de war was en dacht dat dit paard inmiddels een goed passend zadel had gekregen, maar dat was blijkbaar een ander paard. Sorry, my bad. Y;(

Los daarvan: waarom zou je een filmpje aan de longe willen plaatsen? Je kunt zadels toch alleen beoordelen als er iemand op zit? Of bedoel je dat je een filmpje wilt plaatsen waarop jij rijdt aan de longe?
Mocht je inderdaad een filmpje zonder ruiter bedoelen: daar heb je helemaal niets aan helaas. Het punt van zadels is dat je die alleen kunt beoordelen met het gewicht van de ruiter erop, want juist dat gewicht zorgt ervoor dat het netjes aansluit, of bij een slecht passende boom juist naar voren of naar achteren kiept. Dus ik geloof je meteen dat je zadel niet klappert als je er niet op zit, het punt is dat het op de foto's klappert als je er wel op zit, en dat is iets wat een boomzadel nooit mag doen, zelfs niet bij een niet optimaal meebewegende ruiter.

Muronia

Berichten: 19500
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Das toch gewoon gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 19:16

Ik kan er ook niks aan doen dat je blijkbaar mijn topics zo in de gaten houdt dat je ervan in de war raakt :D maar oke. Het hoeft ook niet hoor, dat filmpje, het was maar een voorstel. Bedankt voor je advies verder!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:18

TS op alle drie jouw paarden liggen de zadels niet goed hoe verklaar je dat dan? Gebruik je voor elk paard hetzelfde zadel? Je bent straks verder van huis als jouw paarden rugproblemen gaan ontwikkelen door een niet goed passend zadel. Flo is een heel gevoelig paard en hij gaf al aan dat het zadel hem niet lekker zat door met een weggedrukte rug rond te lopen. Je zit met je billen over de lepel heen en dat hoort imo ook niet en is ook niet fijn voor het paard dus wellicht kun je een grotere inch maat nemen zodat het zadel zowel voor jouw als je paarden fijn zit :)

Waarschijnlijk is Veronia de rust zelve en blijft ze vanwege haar goede karakter braaf onder dit zadel lopen die totaal niet past. TS We proberen je alleen maar te helpen. Als jij de noodzaak er niet van inziet dan houdt het op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers