Rijden met Ivy

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 16:47

Het was al weer een tijdje geleden dat ik Ivy zelf had gereden. Dit kwam omdat Ivy helaas last had van haar rug, maar we zijn nu het rijden langzaam weer aan het opbouwen. Twee keer in de week wordt ze bijgereden door iemand die haar goed over de rug kan rijden en één keer in de week rij ik haar zelf terwijl ik privéles heb. Als ik haar dan nog een keer zelf rijd, is dit wel alleen in stap. Ik kan haar namelijk in de les wel redelijk goed rijden, maar ik heb daar echt nog wel begeleiding voor nodig. In stap kan ik haar al wel zelf goed rijden (hoewel het natuurlijk altijd beter kan :)) ). Een vriendin van mij was mee om mij wat tips te geven tijdens het rijden en om foto's te maken. Ze mocht al haar creativiteit op mij botvieren :') en daar zijn best leuke foto's uitgekomen. De volgende keer neemt ze haar goede camera mee, voor nog betere kwaliteit foto's.
De foto's staan trouwens niet op volgorde!


Afbeelding

Hier zie je duidelijk dat ik nogal scheef zit. Daar ben ik nu hard mee aan het werk door middel van flexchair therapie.

Afbeelding

Ik moet mijn hak niet optrekken als ik been geef :7

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volte 10 meter insturen

Afbeelding


Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Tips en reacties ben ik altijd blij mee!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:53

Het is een goed ding dat je begeleiding hebt :) ik vind het wijs zo jij dit aanpakt, zo zouden er meer moeten zijn, vind het heel goed van je :)

En ik vind het een leuk paard, en leuke combi zo :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kidrauhl
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-01-16

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:57

Precies wat Avalanche zegt! Complimenten daar voor!

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:21

Probeer er goed op te letten dat Ivy ook recht is. Ze loopt op iedere foto met rechterstelling op de rechte zijde.
Vraag maar eens aan je instructeur hoe je kan werken aan recht richten.
Daar kan je in stap heel fijn mee aan het werk en het is de basis van goede dressuur. Daar help je Ivy en haar rug ook flink mee!

[o]

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 18:13

Dankjewel allemaal!
Ikkedus, daar zijn we idd in de les al heel veel mee bezig. Ik probeer er wel altijd op te letten, maar dat is nog best lastig als je zelf rijdt. Ik ga er zeker meer op letten!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:12

ikkedus schreef:
Probeer er goed op te letten dat Ivy ook recht is. Ze loopt op iedere foto met rechterstelling op de rechte zijde.
Vraag maar eens aan je instructeur hoe je kan werken aan recht richten.
Daar kan je in stap heel fijn mee aan het werk en het is de basis van goede dressuur. Daar help je Ivy en haar rug ook flink mee!


Waarom?

Rechtrichten draait niet om een kaarsrecht paard op een lange zijde. Dit is fysiologisch niet eens mogelijk. Om onder te kunnen treden heeft een paard een heel minimale stelling nodig. Het is daarbij wél van belang dat dit twee kanten om kan.

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:13

Buiging bedoel je waarschijnlijk in dit geval, stelling is alleen de hals namelijk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 19:17

Dat ben ik wel met je eens Sasquia. Maar wat je zegt, het moet beide kanten op kunnen en dat us nu soms nog een klein probleempje haha

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:20

Avalanche81 schreef:
Buiging bedoel je waarschijnlijk in dit geval, stelling is alleen de hals namelijk.


Oui, je m'excuse (:

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:00

Maar het is hoe dan ook niet de bedoeling dat er permanent stelling naar buiten te zien is!
En uiteraard is recht richten veel meer dan recht gaan. Vandaar het advies om hier net instructeur aan te werken. Belangrijke basis en ze werkt er aan, dus top! +:)+

[o]

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 20:07

Dank je!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:21

Eens met ikkedus, en er komt idd veel meer bij rechtrichten kijken, Dat hoort in de basis.
Ook vind ik je een wat stoelzit hebben, kunnen je beugels misschien langer?

Wel mijn complimenten dat je begeleiding hebt gezocht!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 20:27

Ja kan ik zeker doen! Heb net een nieuw zadel en ben dus nog erg zoekend naar een goede houding :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

abc
Berichten: 202
Geregistreerd: 31-03-05

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:40

Zoals je zelf zegt, zit je heel scheef op je paard. Dat ligt niet aan jou, dat komt voornamelijk omdat jouw paard zelf erg scheef loopt en jou daardoor zelf scheef op haar rug zet. Je ziet dan ook heel goed dat jij helemaal naar links hangt, want je paard gooit haar gewicht op haar linkerschouder en daardoor wordt jij mee op links gegooid. Je probeert haar op de hoefslag te houden door haar hoofd naar buiten te plaatsen, maar de rest van het lichaam blijft dan nog even scheef en je paard gaat compenseren. Dus idd, rechtrichten (of beter gezegd je paard leren in balans te lopen en haar gewicht gelijk over 4 benen te verdelen) is hier super belangrijk, want anders gaat je paard heel snel terug last krijgen van haar rug. Maar top dat je iemand anders ermee laat rijden om je paard al aan te leren haar balans te vinden en dat je zelf enkel rijdt tijdens de les. En iedereen moet het leren en dat kan niet op 1 2 3, dus dit is zeker niet als commentaar bedoeld. Maar wel logisch dat er blessures volgen als dit zo zou blijven.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 13:44

Bedankt voor je tips! Het klopt wat je zegt hoor, ben nu met flexchair hard aan de slag om rechter te worden! Verder ga ik zeker nog meer bezig met rechtrichten!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

abc
Berichten: 202
Geregistreerd: 31-03-05

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:41

Super dat je aan jezelf werkt met de flexchair, maar het is vooral je paard dat moet leren om lange spieren aan te spannen en korte spieren langer te maken, zodat ze haar gewicht gelijk over 4 benen verdeelt, pas dan zal jij ook netjes in het midden kunnen zitten. Dus leren voelen wanneer je paard scheef is en dat leren oplossen, dat is het belangrijkste dat moet gebeuren. Anders gaat jouw gewicht ook nog extra mee naar dat linkervoorbeen, waar ze zelf al zoveel van haar eigen gewicht op gooit. Dat been wordt dan serieus overbelast, waardoor je paard in zijn lichaam gaat compenseren en last van rug enzo krijgt. Maar iedereen moet dat leren hoor. En pas wanneer je dat zelf voelt gebeuren en weet hoe je het moet oplossen, kan je er wat aan doen. Komt wel goed. Misschien ook eens op een goed opgeleid paard rijden, zodat je kan voelen hoe het moet voelen, daar leer je ook heel veel van.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rijden met Ivy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 12:02

Ik ga er zeker mee aan de slag! Ik zal idd ook eens kijken of ik op een goed opgeleid paard kan rijden :j

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lottehorse27 en 25 bezoekers