2018 met Mac & Pim , mijn HSP maatjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

2018 met Mac & Pim , mijn HSP maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 19:00

Graag wil ik Mac & Pim hun half jaartje delen.
Ik heb heb hun ook maar een half jaar.

Ik heb heel mijn leven lang gespendeerd rondom paarden. Van de dag dat ik 6 werd tot ik 25 werd.
Wegens hernias kon ik amper rijden en ook verhuisden mijn verzorgpaarden naar een heel eindje weg waardoor ik (die inmiddels een relatie had, op punt stond te trouwen en een full time job had met weekend werk geen tijd voor had). Mijn shetlandmix heb ik verkocht omdat de weiden ook verdwenen en ik mijn pony niet de hele dag in een box wou zetten.

Fast forward... 5 jaar zonder paarden

Januari 2018
Ik ben inmiddels 30, mama van 2 kleine dochters, getrouwd, een huisje gekocht en diep ongelukkig..
Ik voel me schuldig want ik weet niet wat er “fout” is met mij. Ik hoor van iedereen dat ik zo negatief ben, dat ik niet meer ben wie ik was...

Ik heb HSP dus ik ben rap onder de indruk, neem emoties feilloos over en overdenk ALLES.
Ik heb moeite met de drukte van mijn dochters.. het niet meer kunnen terugtrekken uit de alle daagse dingen. Het werken in een winkel helpt er niet bij. Want klanten kunnen echt het leven uit je zuigen. (Tip voor iedereen die gaat winkelen... verkopers zijn ook mensen! Die kunnen er niet aan doen als u een slechte dat heeft).

Ik voelde me ongelukkiger en ongelukkiger. Ik kocht dingen om me beter te doen voelen maar dat was maar voor even.

Ik heb toen mijn moeder proberen te overhalen om samen een paard te kopen (mijn mama had vroeger ook een liefde voor paarden maar heeft een valse heup en angst gekregen toch blijft ze een zwak hebben voor paarden). Echter zijn ze ertegen dat ik een paard zou kopen want als mama van 2 kindjes heb je geen tijd en is het gevaarlijk en het kost zo veel.....

Mijn mama, papa, zus, schoonbroer en mijn man gaan wel allemaal met de moto rijden maar ik.. ik mag geen paard.

Ik sukkelde met mijn gevoelens, mijn hormonen.. tot mijn man zei dat het genoeg was en dat als ik een paard wou... ik een paard moest kopen



Alles viel op zijn plek... ik vond snel een weide te huur dicht aan huis. Ik moest wel alles zelf doen.
Mijn man en ik spraken af dat dat hij op de kinderen lette als ik naar de paarden ging en andersom als hij ging joggen of motor rijden. En dat werkt prima.


Toen kwam ik online een prachtig tinkerveulen tegen.
Ik dacht een veulen... dan zouden de kinderen groot genoeg zijn als het oud genoeg was om te worden bereden.
Ik ben gaan kijken en kocht hem!
Dat werd onze Pim (gekocht in mei 2018)


Afbeelding


Uiteraard... een veulen alleen houden is geen optie en ook knaagde het aan mij om te rijden. Bovendien moest Pim nog bij zijn mama blijven staan.

Ik heb toen nog rondgezocht voor een rijpaard. Ik ging bij een pinto kijken bij een “wannabe cowboy” die heel zijn hebbe en houden verkocht wegens verhuis naar canada. Helaas vond ik de pinto niets.
Ik heb nog een palomino staan.... zei de man.

Ik met een zwak voor palomino’s wou hem wel eens zien... en ik werd opslag verliefd.
Maar ow ow wat zat hij uit...
Omwille van een kleine navelbreuk (nog kleiner dan een pink) kon ik hem kopen.. voor de prijs van de slachtwaarde...

Afbeelding

Zo zag de arme stakker eruit.

De eerste week van augustus was het zover.
Ik ging mijn beide aanwinsten ophalen.
Ik was in de wolken.

Ze passeerde de dierenarts, de hoefsmid en mac begon ik langzaam bij te voederen.
Al snel zat hij er al beter uit en begon de training

Afbeelding

Alleen hadden we heel wat zadelleed. Mijn kentaur zadel wat ik destijds met mijn eerste loon kocht pastte niet. Zelfs na het opvullen en nakijken nog steeds niet.
Ik viel van het ene in het andere en liet ik me ompraten naar boomloos.

Maar met mac ging het beter en beter
Zo veranderde hij:
Augustus

Afbeelding

Oktober


Afbeelding

Naar december



Afbeelding



Ik heb inmiddels een paardentak crisis gehad. Ik kon maar niet beslissen wat ik wou doen.. bleef ik bij dressuur dat wat ik kende of ging ik over naar western.. dat wat ik wou?

Mac is geen dressuur krak.


Mac met de barefoot dat hem voor geen meter lag en schoof langs alle kanten

Afbeelding


Mac gedraagde zich steeds vervelender en dominanter, bijten, voedernijd..

Ik heb toen lang nagedacht, besloten om al mijn zadels te verkopen. En de volgende checklist te maken.

- zadels verkopen: check!
- nieuw zadel laten aanmeten... check.. het werd een tweedehands zadel want de zadelpasser zei dat hij nog veel ging veranderen en dat nieuw geen zin had
- osteopaat laten komen.. check dat was vandaag.
- tandarts laten komen : geboekt
- grondwerk lessen nemen: geboekt
- westernlessen nemen eens hij fysiek in orden is: geboekt.


Vandaag kwam de osteo dus langs. Wat was dat nodig. Mac zat compleet vast in zijn hoofd. Alles zat potvast.
Ze had wat naalden gestoken om de spanning in zijn lenden weg te nemen en vervolgens 2 uur aan zijn hoofd gewerkt. Alle puzzelstukjes vielen op zijn plaats.. waarom hij zo hoofdschuw is, Waar hij dwars doet bij het bit innemen..

Na 1,5 uur kon de osteo haar hand op mac zn hoofd leggen wat ik met veel moeite voor elkaar kreeg. Hij begon te gapen zoals in hem nog nooit zag doen, voor het eerst zag ik zijn tanden!!! Hij smakte, en likte en gaapte zich onozel. Ook zijn lid liet hij hangen, iets wat ik nog nooit bij hem zag!

Afbeelding



Over twee weken komt ze terug om aan zijn lijf te werken.

Ook Pim mijn kleine vriend brengt steeds een lach om mijn gezicht.

Hij groeit ook mooi
Augustus
Afbeelding
December
Afbeelding

Sinds ik Mac en Pim hem ben ik niet 1x depressief geweest, en als ik een slechte dag heb ga ik wat langer naar de paarden en is dat zo van mij af, ben ik overstressed ga ik naar ze toe.

Ze zijn beide mijn redders geweest.

Afbeelding

Ik heb inmiddels ook ander werk met een hoger inkome en meer vrije tijd voor mijn gezin en uiteraard de paarden!!

Ik hoop dat mijn gevoel juist is en dat 2019 ons jaar wordt!

Afbeelding

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: 2018 met Mac & Pim , mijn HSP maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:25

Wat een goede beslissing! Je moet ook zelf gelukkig zijn om je gezin gelukkig te maken
Veel plezier nog met deze twee

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: 2018 met Mac & Pim , mijn HSP maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:17

Geweldig toch, hoe paardjes geluk kunnen brengen in je leven !

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: 2018 met Mac & Pim , mijn HSP maatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:34

Wauw super! Wat een goede beslissing, wat een paard wel niet kan doen hè!
Heel veel plezier nog met je mooie beestjes <3 *\o/*