2018: een jaar lang vertrouwen hervinden en herstellen

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Unseen
Blogger

2018: een jaar lang vertrouwen hervinden en herstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 21:29

Hoi allemaal,

Voor wie Top Cat niet kent:
Mijn Engels volbloed ruin van inmiddels 12 jaar. Geboren in Ierland, getogen en geraced in Engeland, omgeschoold bij mij in Nederland. Hij kwam als 5-jarige bij mij als opvolger van mijn merrie waar ik polocrosse mee speelde. Met Top Cat heb ik jaren polocrosse in het Nederlandse team gespeeld en sinds 2016 rijden we endurance in klasse 2.

Ik begin ons jaarverslag graag met een korte introductie op 2018, want de ellende begon in 2017. Top begon in 2017 heel geleidelijk aan van gedrag te veranderen, maar zoals het gezegde van Cruijff gaat: je gaat het pas zien als je het doorhebt. Hij werd vooral erg heet, barstensvol energie en aangezien wij heel veel in het bos trainden zorgde dat voor spannende situaties waardoor ik erg veel vertrouwen in hem verloor. We reden 3 endurancewedstrijden, met horten en stoten maar veilig en goedgekeurd over de finish in de klasse 2. We speelden in april een polocrosse toernooi in een lagere klasse dan we voorheen deden. Dat deed hij weer subliem, ook op trainingsweekend liet hij zich erg goed zien en wonnen we zelfs de prijs voor Beste Combinatie van het weekend uitgereikt door de Engelse coach. In juli organiseer ik nu al enkele jaren ook zelf een polocrosse toernooi en nog voordat ik op het veld stond met Top stijgerde hij verticaal omhoog, waarbij ik mijn voeten uit de beugels gooide en mij tegen hem moest afzetten om achter hem op mijn voeten te landen. Hierna galoppeerde hij bokkend weg. Dit herhaalde hij nog 2 keer tot ik besloot dat dit geen geintjes meer waren maar hij wel iets moest mankeren, dit is mijn paard niet, zo ken ik mijn maatje niet. Ik zette hem in de paddock en trok hem terug voor de rest van het toernooi zonder ook maar een bal te hebben aangeraakt.
En hier begon onze weg tot waar we nu zijn. Een weg vol hoop en opnieuw teleurstelling, revalideren en nieuwe pech. We hebben hem de rest van 2017 vrijgegeven, door de medische molen gehaald, van stal verhuisd terug naar zijn stabiele kudde bij mijn ouders, nieuw zadel aangeschaft en vol medicatie, revalidatie en met als doel vooral heel veel nieuw vertrouwen opbouwen zijn we 2018 in gegaan.

In januari gebeurde er met Top even niks, hij had nog 1 maand vakantie voordat we weer zouden beginnen met het opbouwen. Daarbij zijn mijn vriend en ik in januari verhuisd dus moest er ook vooral veel geklust worden.

Vanaf februari heb ik Top weer verhuisd naar een supermooie pensionstalling aan de Veluwe, veel weidegang, prachtig grote stal van 3x5m en half uur stappen naar de bossen.
We begonnen de training met longeren en korte stukjes dressuurmatige bakwerk.

Afbeelding

Er lag sneeuw en ik nam eerste stappen om mijn angst te overwinnen. We reden aan het eind van de maand zelfs weer op het grote open veld. We deden mee aan de selectie voor het Nederlands polocrosse team van 2018-2019, maar na de eerste selectietraining in de binnenbak, waar hij zich weer ontpopte tot een ongeleid projectiel, heb ik besloten dat dit voor ons te vroeg komt en we hebben ons teruggetrokken. Geen polocrosse voor Top dit jaar. Eerst vertrouwen herwinnen, kalmte krijgen, weer leren plezier maken samen. Want we hadden onszelf de afgelopen jaren veel te veel druk opgelegd om te presteren en dat vroeg nu zijn tol.

Afbeelding

In maart stond de eerste buitenrit weer gepland samen met een stalgenootje. Veel stap en wat draf, maar wat vonden we het weer heerlijk samen.

Afbeelding

Ook heb ik met een vriendin weer een polocrosse training gedaan. Super spannend, maar Top zette geen stap verkeerd. In maart werd hij geschoren en klaargestoomd voor het werk. Aan het eind van de maand scheen de zon steeds vaker en konden we eindelijk die winterangst weer van ons afschudden. Spanning bleef er bij mij nog steeds.

Afbeelding

Op de laatste dag van maart hadden we ons ingeschreven voor Endurance Epe, maar bij de voorkeuring bleek hij onregelmatig te lopen en mochten we niet aan de start verschijnen. Drie weken van rust in het land volgden en de kreupelheid verdween ook weer even snel als dat hij opkwam. Daarbij raakte ik deze maand in een lichte burn-out en lag ik er enkele weken uit op werk. Al vrij snel begon ik weer halve dagen te werken en de andere helft van de dag bracht ik in bed of in de wei bij Top door.

Afbeelding

In april ging de dressuurmatige training op het grote veld door, we trokken weer sprintjes en pakten wat vaker stick en bal erbij. Mijn energieniveau was laag en veel konden we niet doen, maar op zijn rug zitten en voelen dat we het nog in ons hadden voelde fantastisch.

Afbeelding

In mei begonnen de spieren te groeien en glom hij in zijn vachtje. Heerlijk om hem weer zo te zien en de training steeds wat meer op te pakken. We gingen ook weer lekker naar de heide, tot hij plots halverwege een rit kreupel liep. We moesten onze tweede endurancewedstrijd een week van tevoren afzeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dierenarts kwam er na röntgenfoto’s van zijn voorvoeten achter dat hij extreem dunne hoefzolen aan de voorhoeven heeft en adviseerde samen met de smid gelzooltjes aan te meten. Er volgde een strikt hoefbeleid en het kostte klauwen met geld, maar mijn paard liep weer goed. Er volgden rustige dressuurtrainingen en ik durfde inmiddels niet meer te plannen, dit jaar loopt toch alles anders.

Juni verliep voor Top heel rustig. Ik ging op vakantie en hij heeft deze maand kunnen wennen aan zijn zolen en veel kunnen eten en slapen. Hij kreeg een dikke koker waar de dierenarts voor moest komen en weer konden we niet verder. Ook raakte hij om de 2-3 weken zijn voorijzers met die achterlijke zooltjes kwijt in het land.

In juli stond ik aan de zijlijn ‘mijn’ oude polocrosse-team aan te moedigen en te juichen toen zij de Europese titel in beslag namen. Een trots, maar ook moeilijk moment, want andere jaren had ik daar met Top bij gestaan…

Wel heb ik deze maand een fantastische bosrit gemaakt met mijn vader, in onze vertrouwde bossen in Drenthe en heb ik weer intens genoten van mijn paard Top.

Afbeelding

Top verhuisde terug naar mijn ouders, we hadden dit jaar al zo vaak weer de training opgebouwd en opnieuw rust moeten nemen, dat ik besloot dat hij nu echt meer tijd nodig had. Top was voor de zoveelste keer terug naar de smid geweest omdat hij zijn gelzool in het land had gecapituleerd en ik wilde een second-opinion bij en andere hoefsmid. Daarbij wilde ik de merrie van mijn vader verder trainen voor endurance en is Ilory naar de stalling van Top gegaan.

In augustus reed ik met Top wat bosritjes in Drenthe en trainde ik Ilory fanatiek op de Veluwe. Inmiddels had ik ook besloten Top niet meer terug te brengen toen de stalling aangaf te zullen stoppen per december. Top kreeg een nieuw hoefbeleid bij mijn nieuwe smid en gaat daarmee zichtbaar vooruit. De gelzolen werden vervangen door zachtere zolen die zijn doorbloeding veel beter stimuleren.

In september is ook Ilory naar huis gegaan en hebben we (helaas) maar een half jaar van de stalling aan de Veluwe kunnen ‘genieten’. Daarbij begon ik deze maand na een half jaar wachttijd aan een traject bij de psycholoog, getriggered door de burn-out maar onderliggende problematiek die naar boven kwam.
Top had gek gedaan in het land en een had plots een jaap op zijn voorhoofd. Gelukkig geen probleem maar hij zag er nogal idioot uit.

Begin oktober is Top naar zijn nieuwe plek gegaan, een paddock paradise met binnenbak. Vanaf dag 1 stond hij met een dik been. De introductie in de kudde ging helaas niet heel voorspoedig, waar mijn sociale paard altijd direct geaccepteerd wordt, was hij nu het pispaaltje van de dominante ruin in de kudde. Het heeft 5 weken geduurd voordat hij zich niet meer liet wegjagen.
We hebben genoten van de binnenbak en door een oude dressuurmatige training op te pakken, kon ik mij meer focussen op de oefeningen en minder op hem, wat ervoor zorgde dat bij mij de knop om ging en het vertrouwen in mijn paard in 1 klap terug was.
Ik had al enkele weken last van mijn nek en rug en ging een eigen traject bij de fysiotherapeut in.

Afbeelding

Afbeelding

In november ben ik met mijn vriendin Karin weer een weekend weggeweest, zoals we elk jaar doen. We vertrokken naar een blokhut in Epe en hebben een heerlijk weekend met lange ritten en snelle galoppaden gehad. Top en ik genoten. Top was inmiddels van de gelzolen af en had een ‘promotie’ gemaakt naar een leren zooltje. De hoefjes zagen er al een stuk beter uit. Hij stond dit weekend ’s nachts op stal en heeft geslapen als een otter.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas was het hooibeleid op de nieuwe stal wat minder dan ik dacht en aangezien hij de eerste weken onderaan stond in de rangorde, kwam hij vaak niet eens toe aan de hooinetten. Hij begon flink af te vallen. Na meerdere gesprekken met de staleigenaresse is het voerbeleid gelukkig aangepast en is er nu wel telkens voldoende ruwvoer, maar ik ben hem vooralsnog dagelijks aan het bijvoeren. Doordat zijn vet afnam ben ik minder gaan rijden, zijn spiermassa nam af en op een gegeven moment was mijn hulk nog maar een iel scharminkeltje.
Wel is Top inmiddels ook van de leren zooltjes af en staat hij weer op normale voorijzers, de hoeven gaan zo goed vooruit dat de smid er zelf versteld van stond. Mijn kreupele Nelis kan weer lopen.

En, 2018 zou 2018 niet zijn, om nét op het moment dat hij in december weer wat ging aankomen en ik hem wéér wilde oppakken, kreupel te raken aan zijn áchtervoeten. De dierenarts denkt aan een hoefzweer en de smid denkt aan de dunne zolen, maar vooralsnog loopt mijn paard weer niet goed en gaan we hinkend en hopend het nieuwe jaar in. En starten we maar weer een nieuw onderzoek naar de herkomst en oplossing van de klachten.

Afbeelding

Wat dit jaar ons wél gebracht heeft: vertrouwen in elkaar, rust, grenzen leren stellen, onze eigen koers varen, maar vooral: het plezier in elkaar is terug. Geen angst, geen druk, geen verwachtingen. Enkel puur genieten. We hopen dat het nieuwe jaar wat minder pech voor Top met zich meebrengt en we weer dingen kunnen doen die we altijd deden toen het leven nog zorgeloos was.

amsterdam10

Re: 2018: een jaar lang vertrouwen hervinden en herstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 10:25

Dat is nogal een turbulent jaar! Veel sterkte en succes voor het nieuwe jaar!

Unseen
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 16:41

Zeg dat! Dankjewel :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:51

Wow dat is inderdaad een jaar geweest om snel achter jullie te laten, al hebben jullie er zo te zien ook positieve dingen uit gehaald. :)
Op naar een blessure-vrij en pech-vrij 2019!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 04:15

Wat een pech TS! Gelukkig heeft 2018 jullie toch wel iets heel goeds kunnen brengen zoals je onderaan schrijft. Ik hoop dat 2019 voor jullie ook nog de gezondheid brengt die jullie nodig hebben en dat jullie weer voor de volle 100% kunnen genieten!

Unseen
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-19 12:45

Wat een lieve reacties, dank jullie <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie