Limo back on track...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Limo back on track...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 12:29

... Dankzij een fijne en geduldige lesgeefster die alles fijn uitlegt en limo ook begrijpt.

Nog maar 4 lesjes gehad dus verwacht geen hoogstaande foto's van uitstekende dressuur. We zijn wel op de goede weg samen.

Aansingelen
Afbeelding

Hoe hij nog het meest rondstapt
Afbeelding

Maar zakken lukt ook al af en toe
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Draf nog veel spanning
Afbeelding

Balkjes stappen
Afbeelding
Afbeelding

Toppertje
Afbeelding

En foto's van oefenen eergisteren want tussendoor rij ik hem 2x per week zonder les.

Stap
Afbeelding

En in draf ook al wat zakken af en toe
Afbeelding

Lesgeefster is zeer tevreden over de vooruitgang die we al geboekt hebben.
Ik durfde eergisteren zelfs een galop te doen.

Leef en laat leven.


Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:34

Het zijn niet zoveel zeggende foto's, dus echt veel kan er niet gezegd worden.

Maar ik zou de galop even laten voor wat het is en werk vooral aan de staf en draf. Waar hij lijkt te zakken zie ik hem persoonlijk eerder hangen en op de voorhand lopen, dat wil je niet hebben. Hij lijkt op zo goed als alle foto's je teugels uit je handen te trekken, waardoor jij voorover komt te leunen en je handen enorm naar beneden zet.

*pb'tje om hierop te antwoorden hoeft niet*
Het lijkt mij raar dat je juist je teugels zo lang moet houden dat er geen contact is. Je paard lijkt mij nog niet de balans en kracht te hebben om te laag te kunnen lopen, zonder op de voorhand te lopen. Net zoals lange teugels niet betekend dat je voorover moet leunen. Een goede houding is de basis van het rijden, dan komt de rest vanzelf.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 12:53

Iedere lesgever is anders. Ik doe enkel wat zij mij aanleert. En voorover buigen heb ik altijd gehad, is goed te zien in draf dan val ik ook naar voor.
Dat zijn werkpunten.

Maar misschien past het topic dan beter bij rij itp.

Leef en laat leven.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Limo back on track...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:08

Wat een ontzettend lief koppie heeft je paard! Hoe oud is hij/zij? En hoe lang vormen jullie al een combinatie?

Lekker door blijven lessen en oefenen! Dan komen jullie er vanzelf :)

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Limo back on track...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:22

Wat fijn dat hij begint te zakken, mooi begin hoor!

Probeer inderdaad zelf goed recht op te blijven zitten, dan zal hij ook minder op de voorhand vallen.
Wat je ook kan proberen is als hij zakt, gedoseerd een beetje been bij te geven. Dan gaat hij nog wat mooier van achter naar voor.
Probeer je armen en handen te ontspannen, op sommige foto's zet je je polsen op slot.

Fijn dat hij begint te onstpannen in stap, probeer dat gevoel vast te houden en uit te bouwen.
Lekker doorgaan, en veel succes.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:27

Wat een leukerd. Hoe meer jij voorover gaat zitten des te meer valt hij op de voorhand. Daarom zou ik je willen adviseren om te investeren in zitlessen zodat hij zijn rug kan ontspannen en jij beter in het zadel kunt zitten.

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Limo back on track...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:39

Ik zie eerlijk gezegd niet echt zo zeer de spanning in draf, hooguit verkeerde spierspanning.
Zou hem dan ook zeker twee keer per week een kwartiertje aan de bijzet longeren. Zoals Jolynne ook al benoemt, het is niet echt praktisch rijden zonder contact op je teugel. (kijk eens op dressage pro, kan je heel wat leren over die zogenoemde 'contactteugel' van Rien van de Schaft). Je paard gaat op deze manier nooit leren hoe hij zich wel moet houden. Wat resulteert in de huidige bespiering van het paard.

Hij zal vast niet exterieurmatig een huzarenstukje zijn, maar de juiste bespiering is voor je paard een stuk prettiger een ruiter dragen! Daarom lekker simpel met bijzet gaan longeren, zover is hij echt wel.
Op deze manier werk je naar mijn idee blessures in de hand, waarbij dit paard volgens mij ook al volledig is uitgeplozen op verdenkingen van vage dingetjes in het lichaam. Nogmaals, een paard dat exterieurmatig niet optimaal in elkaar zit, moet je de juiste bespiering gunnen om mee te kunnen werken. Op deze manier alleen maar rijden gaat jullie in een negatieve spiraal brengen.

Verkeerde spierspanning gaat resulteren in spanning tussen de oren, wat wordt overgebracht op de ruiter, die zich er naar gaat aanpassen. Waardoor de spierspanning niet beter wordt, maar juist slechter.
Geen lekkere basis. Je wilt een paard dat lekker in zijn vel zit en die bij een beetje spierspanning zichzelf ook weer kan releasen.

Er zitten een paar prettige foto's tussen hoor. Zo kort onder het zadel mag je niet verwachten dat een paard volledig op de achterhand loopt. Ik heb ook niet het idee dat hij extreem voorover valt. Maar je moet er uiteraard wel voor waken, zeker omdat je zelf nog wat voorover zit. Wat ook begrijpelijk is bij een jong paard met wat spanning.
En juist daarom wil je meer contact met je paard, hij moet jou leren vertrouwen. Jouw hand en jouw lichaam. Maar daar kan je het beste op twee manieren naartoe werken.

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:41

Wat goed dat de hals al wat zakt...!

Ik zag op de 2e foto een scherpe neerwaartse lijn tussen bekken en zadel - bij het 'zakken' komt de rug wat hoger. Prima!

(En idd werk aan zelf recht op zitten en laat je teugels door glijden zou hij willen gaan hangen. Dat scheelt met de belasting van de voorhand.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:50

Ik verplaats dit topic naar Rijden in de picture aangezien het niet aan de regels van Horses at work voldoet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Limo back on track...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 14:55

Bedankt voor de reacties en de tips.
Ik ga ze ook bespreken met de lesgeefster.

Janneke2 klopt daarom heb ik expres ook de foto erbij gezet waar hij de rug eigenlijk wegdrukt, dat is namelijk ook het beeld wat nu het meest te zien is. Maar ik moet eerlijk blijven, had ook net zo goed de "goede" foto's kunnen plaatsen, alleen geef ik dan een verkeerd beeld van ons

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 14:58

sharon488 schreef:
Wat een ontzettend lief koppie heeft je paard! Hoe oud is hij/zij? En hoe lang vormen jullie al een combinatie?

Lekker door blijven lessen en oefenen! Dan komen jullie er vanzelf :)

Hij wordt in mei alweer 5 jaar.
Heb hem van februari 2017 maar pas echt zadelmak gemaakt (dus beginnen rijden) toen hij 3,5 was.
Er is veel mis gegaan, limo vertoonde vluchtgedrag en kreeg me eraf door pijlsnel weg te rennen en scherp te draaien bij de bak wand.
Maar we gaan nu weer op de juiste weg. Ik ben ook bitloos gegaan en volledig aangepast zadel. Die 2 factoren helpen ook al een stuk mee.

Leef en laat leven.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Limo back on track...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:09

Ik ben het eens met Janine1990, met deze toevoeging; ik denk dat het balkjes stappen juist ook bijdraagt aan het ontspannen en de afwisseling. Dat doe je goed! En inderdaad, aan de longe kun je hem al leren te zakken en de juiste spieren ontwikkelen zonder ballast. Heeft bij elk paard wat ik gereden heb echt geholpen, plus dat je hem dan ziet bewegen waar je ook veel informatie uit kunt halen. Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Selina en 25 bezoekers