Een jaar met overwonnen obstakels

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Een jaar met overwonnen obstakels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 17:52

2016 was het jaar van het vallen en extreme angst ontwikkelen, maar ook veel leermomenten.
[RIJ-ITP] Mijn eerste jaar met eigen paard


2017 was het jaar om vooruit te gaan en mijn angst te overwinnen
viewtopic.php?f=256&t=1936331

Ik ben in 2017 geeindigd met rijden. Ik zat er weer op! Veel deed ik nog niet, vooral veel stappen en altijd met iemand die Cheana aan een leadrope vasthield.

Januari en februari

Ik heb geen beeldmateriaal van deze maanden. De lessen waren in deze maanden ook wat minder door het weer. Soms waren de paddock en rijbak te nat en soms was het code oranje, ook geen goed idee. De lessen die zijn doorgegaan gingen zoals vanouds. Eerst grondwerken en uiteindelijk een kwartiertje rijden. Mijn instructeur houd Cheana vast aan een leadrope. In principe rijd ik zelf, maar mocht het nodig zijn kan er ingegrepen worden.

Ik rijd alleen nog met mijn instructeur.

Maart

Deze maand gaan we weer een sprong vooruit, we draven! Ja, nog aan de leadrope, maar we draven! Trots! Ik heb wel wat spanning, maar die vloeit snel af, angst heb ik niet meer. Zou het toch die hypnotherapie zijn die daarin geholpen heeft?

Afbeelding


April

Ik heb zo'n fijne instructeur, ze kan mijn paard precies lezen en weet precies wat wij beide nodig hebben. Dat voelt zo goed en fijn. Ze wil ook echt dat we vooruit gaan en zoekt daarin dus wel grenzen op. Dat is ook nodig, anders blijven we hangen op hetzelfde.
Deze maand maken we weer een stap, ik rijd los! Mijn instructeur staat in het midden om zo steun aan mij en Cheana te geven, maar er is een stap gemaakt, de leadrope is eraf!

Afbeelding

En als klap op de vuurpijl, we gaan buiten een rondje uitstappen. De leadrope zit er dan wel weer aan, en we gaan een mini stukje los. Wauw!

Afbeelding

Inmiddels rijd ik ook zonder mijn instructeur. Mijn vriend en stalgenootjes helpen mij. Zonder mijn instructeur vind ik het spannender, dus de leadrope zit er dan wel weer aan.


Mei

Tijd voor een les met buitenrit! Ooh wat spannend, maar leuk spannend! Cheana kan prima alleen op buitenrit, maar met een ander paard erbij is ze net wat relaxter. Dus ik vraag een stalgenootje mee. Uiteindelijk blijken Cheana en haar paardenvriendje een super combinatie te zijn samen buiten.

Cheana zit nog wel aan de leadrope en soms mini stukjes los. We hebben zelfs een stuk gedraafd op deze eerste buitenrit!

Afbeelding


Juni

Omdat het zo goed gaat met rijden en de buitenritjes zijn gemaakt, besluit ik opeens om alleen op pad te gaan. Nou ja, alleen... Met mijn vriend, maar dus geen paardenvriendje. Gewoon ook nog aan leadrope. Waar mijn instructeur mij steeds meer losklikt, vind ik dat zonder mijn instructeur nog te spannend. Ik rijd vanaf deze maand elke week, minstens 1 keer, meestal 2 keer in de week. Hulde aan mijn vriend! Zo lief, en maar meelopen en rennen! Want ja, we draven ook

Afbeelding


Juli

Ik blijf gestaag oefenen, korte rondjes buiten. Het zijn rondjes van zo'n 4 km. Het gaat allemaal heel goed en ik leer veel. Ook ben ik lange stukken aan het draven, wel allemaal aan de leadrope.

Deze maand gaan we ook weer samen een weekend weg. Workshop werken aan de hand. Je mocht ook rijden, maar dat durf ik nog niet. Een vreemd terrein en mijn vertrouwen is daarin nog niet goed genoeg. Wel hebben we een enorm leuk leerzaam weekend.

Afbeelding



Augustus


Deze maand heb ik veel les, het is namelijk de laatste maand voordat mijn instructeur voor een paar maanden naar het buitenland gaat. Ze weet mij goed klaar te stomen om alleen verder te gaan. Ik krijg veel handvaten mee en tips om bepaalde situaties op te lossen.

Het zelf rijden gaat ook super. Mijn vriend gaat vaak mee, leadrope blijft eraan, maar we genieten enorm!

Deze maand doen we ook even een fotoshoot. We zijn gevraagd als model, altijd leuk! De heide is uiteindelijk, ondanks de droogte, mooi paars gekleurd.

Afbeelding


September

Vanaf deze maand heb ik geen les meer, spannend. Aangezien mijn stalgenoot elke les is meegegaan naar buiten, weet ze heel goed wat mijn instructeur allemaal heeft gezegd. Ze helpt mij dan ook enorm!
Deze maand ga ik dan ook voor het eerst naar buiten zonder dat iemand meeloopt! Uiteraard wel met een ander paard erbij, maar niemand houd Cheana vast!

Afbeelding


Oktober

Deze maand blijf ik oefenen met alleen rijden. Mijn vriend vraag ik mee als mijn stalgenoot niet kan. De leadrope blijft steeds meer eraf. Ook draf oefen ik veel, en met stalgenoot dus niemand ernaast. Gaat super. Uiteraard komen we ook obstakels tegen, blijft een dier. Cheana is soms best nerveus en schrikt wel eens, maar ze blijft altijd bij me en kan het gelukkig snel loslaten. Allemaal hele mooie leermomentjes voor mij, maar ook voor Cheana.

Afbeelding

Deze maand verhuist een stalgenoot ook haar paard. De kudde lijkt er weinig last van te hebben, gelukkig.


November

Deze maand komt er weer een nieuw paardje bij. De kudde is uiteraard wel van slag. Cheana vind het heerlijk om even een buitenrit te maken, even weg uit de stress :)

Afbeelding

We maken zelfs een rit van 8 km, uitdaging! Want we gingen naar een nieuw pad. Dat vind Cheana best eng en spannend allemaal. Maar ook dat ging best goed, ze heeft dan ook veel steun aan mijn vriend die meeloopt.

Eind deze maand vertrekt het nieuwe stalgenootje weer, ze kon de hoeveelheid klusjes toch niet aan.


December

Deze maand is Cheana wat nerveus. Wellicht komt het door het weer, wellicht omdat we al een tijdje geen les hebben gehad? Who knows. We gaan gewoon door!

Stalgenoot en ik dachten: lekker op zaterdagochtend van het bos genieten. Nou... dat dachten meer mensen, het was druk! Op een gegeven moment rent er opeens een hond tussen de benen van de paarden, die schrokken enorm! Paard van stalgenoot stond op het punt te gaan rennen. En ik dacht: uuhm, als die gaat, dan gaat Cheana ook! Dus ik draaide haar al om. Wonder boven wonder gebeurt er niets. We hebben ons rondje afgemaakt, super goed leermoment weer. De volgende dag heb ik weer gereden, een super ontspannen ritje. Ook heel fijn voor Cheana.

We vinden deze maand ook heel snel weer een nieuw stalgenootje, weer een nieuw paard dus! De kudde reageert beter op dit paard, gaat best goed!

Volgens mij hebben wij nu welgeteld 1 dag sneeuw gehad. Wij hebben gereden! Ik heb wel mijn vriend meegenomen, ik had zo'n vermoeden met die tuttebel van mij. En jahoor, binnen 2 minuten van 0 stress naar bommetje. Geprobeerd op te lossen (voordat ze bommetje zou zijn) en het werkte niet. Ik voelde haar ontpoppen tot een heuse bom. En toen... ben ik afgestapt. Het is dan zo belangrijk dat ik haar vertrouwen terug krijg en haar ontspannen krijg. Dus hup: op de grond gewerkt en daarna gewandeld. Na 10-15 minuten begint ze los te laten en te briesen. Jeeey! En we gaan er weer op. Ze krijgt direct weer spanning (maar geen bom!). Leadrope zit eraan, vriendlief loopt voor haar, stalgenoot ernaast. En ik praat als de malle tegen haar. Lekker kletsen en kletsen en om haar heen allemaal vertrouwde mensen. En ook dit ritje hebben wij ontspannen af kunnen sluiten. Knap paard! En ook knappe ik.

Kijk waar ik nu sta! Hoe ver we al zijn gekomen. We zijn er nog lang niet. In de bak rijden vind ik eng, zonder leadrope in draf (als we alleen op pad zijn) vind ik eng, galop hebben nog niet eens gedaan. Is dat allemaal erg? Zeker niet, gaan we in 2019 lekker mee bezig!

En om het in cijfers uit te drukken. Vanaf augustus dit jaar t/m nu hebben we 175 km aan buitenritten gemaakt :)

Afbeelding

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Een jaar met overwonnen obstakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:29

Wat zijn jullie gegroeid als combinatie dit jaar! Leuk om te zien :j

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Een jaar met overwonnen obstakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:36

Heel knap hoor dat je elke keer een stap verder bent! Leuk paardje en leuke ruiter. Jullie komen er wel!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Een jaar met overwonnen obstakels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 09:45

Wij zijn zeker gegroeid! Zo trots op ons.
En dan te bedenken dat ik in augustus 2017 nauwelijks erop durfde :)

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Re: Een jaar met overwonnen obstakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:08

Wat leuk! Mooi paardje ook....
Je verhaal geeft vertrouwen, ik zit in de zelfde situatie en voel me soms zo'n kneus haha.... ik wil zo graag maar vind het ook doodeng na 2 x een harde valpartij...succes in 2019

Anoniem

Re: Een jaar met overwonnen obstakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:11

Herkenbaar verhaal, ik heb er ook wat jaren over gedaan maar ga inmiddels weer vol vertrouwen alleen op pad, hele dagen soms. Galopperen wat af. Komt goed dus.

Ik vermoed dat ik in die tijd ook dezelfde instructie gehad heb ;)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:24

Meteen ook je verslagen van voorgaande jaren gelezen. Open en eerlijk omschreven. Dapper van je!
En wat fijn dat je steeds verder durft!
Heel veel paardenplezier gewenst voor 2019!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Een jaar met overwonnen obstakels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 23:38

@ Elizabeth: jezelf geen kneus voelen. Je angst is gegrond, want je bent hard gevallen. Je onderbewuste probeert je te beschermen. Is echt lastig om hieruit te komen. Succes! Hopelijk heb je net zulk goede hulp als ik heb.

@robijn: fijn om te horen! Het duurt allemaal wel langer dan ik dacht. Maar stiekem zijn we in een jaar wel enorm gegroeid. Kan niet wachten om weer zo te rijden zoals jij!

@zodiac: dank je wel! Ik ben gelukkig geen opgever. Ben wel altijd reƫel gebleven. Wilde alles doen wat ik maar kon doen om hieruit te komen. Als dat niet ging lukken en er geen vooruitgang in zat, wilde ik haar verkopen. Gelukkig zit er mega vooruitgang in :)