Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 19:01

Oh 2018... wat een smerige streek heb je me geleverd. De afspraak was dat 2018 een beter jaar zou worden. 2017 was heel erg heftig. De komst van Feyre, het gapende verlies van Jessie en op de achtergrond altijd stabiele Flynn. Leren leven met het verlies van Jessie, na 16 jaar haar in mijn leven te hebben gehad. [RIJ-ITP] 2017: een zwart jaar met een gouden randje

En dan 2018. Het jaar begon best wel heel prima, zoals was afgesproken. Beide paarden gingen goed, waren blij en gezond.

Feyre speelde voor blonde ijsbeer:
Afbeelding

En Flynn genoot van de zeldzame droge dagen:
Afbeelding

Feyre bleek de lol van selfies wel in te kunnen zien:
Afbeelding

En met Flynn maakte ik vooral eindeloos veel buitenritjes. Met z'n tweetjes of met andere paarden, het was elke keer weer genieten.
Afbeelding

Het werd eindelijk weer voorjaar!
Afbeelding

Zo kabbelden we wat voort. Flynn schommelde wel wat qua fitheid en gezondheid, maar niets alarmerends. Dacht ik. Feyre groeide en groeide en groeide en groeide.

In juni ben ik op vakantie gegaan, beide paardjes werden goed verzorgd door mijn staleigenaren. En toen.. toen werd het juli. Flynn was niet goed. Viel af, was niet blij en werd naar stal gehaald voor meer toezicht, meer rust en meer eten. Hij verveelde zich alleen de tandjes, dus op 7 juli nog een stapritje met hem gemaakt. Hij vond het práchtig:
Afbeelding
:+:

En toen werd het 15 juli. De dag dat de wereld zwart werd. Ik zou naar de springwedstrijd van een vriendin, maar het zat me niet lekker dat Flynn niet fit was. Dus eerst naar stal. Daar trof ik een doodziek paard aan. Hij kon niet meer lopen, had een idioot hoge ademhaling en leek heel zwak. Dierenarts erbij, behandeld en hij zou beter moeten worden. Dat werd hij niet. Dus weer de arts erbij, weer een behandeling. Hij zou beter moeten worden, anders kliniek.

Zo stond hij naast me:
Afbeelding

Hij knapte niet op, dus trailer geregeld, ingeladen en naar de kliniek. Van Noordlaren naar Emmeloord. Met de belofte dat we hem weer mee naar huis zouden nemen en dat iedereen hem snel weer zou kunnen knuffelen.

Afbeelding
Lieve, lieve Flynn. Doodziek, zoveel pijn maar zo godsonmogelijk braaf.

Na uitvoerig onderzoek viel het vonnis. Hartfalen. Niet te genezen. Haalt de ochtend niet. Is al stervende. En dan... dan wordt de wereld zwart. Staat de wereld stil. En tot op de dag van vandaag draait de wereld niet zoals voorheen. Mijn grote, onverwoestbare vriend. Altijd opgewekt, altijd wat willen doen. Daar stond hij, zijn hoofd al koud en zijn ogen met zoveel pijn. Ik heb hem daar direct in laten slapen en vertrok met een lege trailer, zijn halster en twee vlechten en een verdriet wat niet te dragen was weer naar huis. Nog geen jaar na het verlies van zijn mammie was ik ook Flynn kwijt.

Gelukkig had ik nog een klein blond meisje, anders was ik definitief met de paarden gestopt. Zoveel verdriet, zo'n wanhoop...

Mijn ouders hebben er op aangedrongen dat ik snel een nieuw paard weer zou kopen. Niet om Flynn te vervangen, want dat is sowieso onmogelijk. Maar wel om mijn dagen weer wat in te vullen, om weer wat om handen te hebben en om weer een toekomst te kunnen plannen.

Op 9 augustus heb ik haar gekocht: Silver Link. Sil voor vrienden (en vijanden :+ ), een 9-jarige Irish Draught.
Afbeelding

Afbeelding

De afgelopen maanden zijn heel dubbel geweest. Zoveel verdriet, zo'n enorme leegte in mijn leven. En het weer op kunnen bouwen met een nieuw paard. Een nieuw avontuur. De voordelen van een warmbloed merken en verzuchten dat Flynn hier toch écht niet bang voor zou zijn geweest. Langzaam maar zeker vindt alles zijn plekje, en is de ergste scherpte van het verdriet voorbij. Komt het plezier met Sil er naast te staan, en is er meer ruimte voor alles in mijn hoofd.

Waar Flynn eerst de stabiele factor was, is dat nu Feytje. Kleine (ha :P ) blonde Feyre. Zo lief, zo dapper, vriendjes met alles en iedereen. Ik kan niet wachten tot ze volwassen is, omdat ik zo benieuwd ben hoe ze uitgroeit. Maar voorlopig mag ze jong zijn, groeien en spelen en eindeloos knuffelen.

Afbeelding

Mijn beide meisjes. Een blond onverschrokken dametje en mijn niet-zo-stoere maar oh-zo-grappige jachtpaard. Ik hoop écht op een onbezorgde(re) toekomst. Een toekomst met beide paarden die nog vele jaren mag duren. Maar erop rekenen doe ik niet meer. Dat heeft afgelopen jaar me wel geleerd. Dus wat 2019 brengt? Ik hoop minder verdriet, minder afscheid nemen en vooral een jaar vol plannen, avonturen en plezier.
Afbeelding

En nog één keer een foto van mijn twee grote bonte liefdes. 16 en bijna 11 jaar in mijn leven geweest. Larger than life, en het gemis is er nog elke dag. Ik troost me met de gedachte dat ze nu toch weer samen zijn, en allebei zonder pijn en ongemak nu samen kunnen blijven.
Afbeelding

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:26

Ik hoop met jou mee op een prachtig 2019! Je hebt veel verdriet gehad, en nog, maar je hebt nog heel veel moois staan. Laat je door die twee kanjers meevoeren en koester de herinneringen aan je twee maatjes die over je schouder meekijken.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:34

Nog steeds voelt jouw verhaal zo veel pijn en verdriet. Weer krijg ik tranen in mijn ogen, jouw pracjtige trouwe Flynn... ;(

Ik gun je een prachtig onbezorgd 2019 waarin knappe Fey nog veel groter wordt en je net Sil vele kilometers en avonturen beleefd. Het gemis zal altijd blijven, maar als iemand een stralend jaar gegund is, ben jij het. Y;(

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:48

Bijzonder.... meer kan ik niet zeggen.

Zoveel woorden passen op de stippellijn, maar ik weet niet wat het beste verwoord hoe ik met je mee leef. Een gezond 2019 gewenst!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:18

Berdien, kippenvel van je schrijven. Wat een liefde komt er door mn schermpje heen . 2018 is voor jou echt een poedersuiker jaar geweest met gelukkig 2 moooie lichtpuntjes. Laten we zooo duimen dat 2019 veel liever voor je is. Sterkte meid

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:26

Er zijn geen woorden voor zo 'n groot verlies. Maar ik wens je toch een enorm fijn 2019. :(:)

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:39

Wat een verdriet zeg. Ik gun jullie vooral een heel gezond 2019, dat je maar weer echt kan gaan genieten zonder zwarte dagen!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:08

Kippenvel, heel veel sterkte met het verlies! Dat 2019 een jaar mag worden met zonnige dagen en goede gezondheid!

‘’Working with horses is a gift, who can learn you more than your own reflection’’

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:11

oliebol wat een ellendig jaar, ik hoop dat 2019 je veel
Mooie momenten gaat brengen. Sterkte

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:26

Lieve, lieve Flynn... Ik krijg het nog steeds benauwd als ik denk aan het appje dat je stuurde. Hoezo inslapen?! Onmogelijk! :oo

Maar toen was er een gruwelijk warme dag en een roadtrip naar het Verre Zuiden en stond daar een bruine krachtpatseresse met vriendelijke ogen en werd de wereld heel langzaam aan weer iets minder gitzwart!

Op naar 2019 met veel gouden en bruine avonturen, ontelbaar veel grappige momenten en eindeloze knuffelsessies!

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 22:47

Wat een lieve reacties allemaal, bedankt!

Dat appje inderdaad Imre... En daarvoor de telefoontjes naar mijn mams en naar stal. Ik hoop, nee ik wíl nooit meer zoiets hoeven doen.

En daarna onze roadtrip naar Verre Oorden. 'Maar we gaan niet kopen hoor, we gaan alleen maar kijken.' Uhu :D Soms moeten dingen zo zijn, want het is inderdaad dat grote bruine paard wat me al bibberend en schrikkend van de rand van die diepe zwarte afgrond heeft weggeduwd. Bizar hoe dingen kunnen lopen. Op naar een mooi 2019! Met gezonde, blije poownies en kraambezoekjes bij een kleine IJslanderbeeb :+:

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:03

Wat een hartverscheurend jaar heb je meegemaakt, jeetje zo heftig en zo oneerlijk.
Ik hoop dat het komende jaar zoveel beter voor je gaat worden en alles een plekje gaat krijgen, zo te horen heb je weer een goede basis ervoor.

Onwijs veel sterkte met je verlies.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 02:03

Ik ken je niet, maar ik voel enorm met je mee. Wat een nachtmerrie ben je doorheen gegaan! Je hebt je portie pech voor de rest van je leven wel gehad. Al dekt “pech” in zijn geheel de lading natuurlijk niet.
Heel erg veel sterkte. Het verdriet blijft. Maar uiteindelijk valt er wel een beetje mee te leven. Verdriet is goed. Dat betekend ook dat het iets heel waardevols in je leven was. Sterkte maar ook veel plezier met je nieuwe paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:22

Ik heb het gelukkig nooit hoeven meemaken, maar het lijkt me zo ontzettend heftig! ;( Het komt weer goed! :(:)

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:40

Jeetje, zo onrechtvaardig dat je na vorig jaar, nog zo'n jaar erbij hebt gekregen :( Heftig!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:51

Ik krijg weer tranen in mijn ogen van de emoties, de liefde en het verdriet tegelijk om je knappe tinkers die je zo treffend weet neer te zetten.
Ik gun je zo'n mooi 2019 met Feyre en Sil. Je verdient het :(:)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:22

Wat een liefde en wat een verdriet. Wat heb je toch een heftige tijd achter de rug zeg. Sommige dingen zijn zo moeilijk te accepteren, maar je hebt geen andere keus want het is zo makkelijk om jezelf helemaal gek te maken met "wat als…" en "waarom?" De liefde voor je dieren, je liefde voor Flynn, het is bijna tastbaar.
Je beschrijft je liefde en je verdriet heel treffend. Het raakt me. :(:)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 15:21

Bedankt voor alle lieve reacties :)

Elke dag is er één. Een dag zonder Flynn, maar ook weer een dag dat alles wat meer een plekje krijgt. Ik ben vooral heel 'blij' met de keuze om naar de kliniek te gaan. Het was de langste rit met de trailer ooit voor mijn gevoel, maar het onderzoek daar heeft zoveel duidelijkheid gegeven. En dat hij rustig heeft kunnen overlijden. Overlijden aan hartfalen is namelijk ontzéttend naar. Ik moet er niet aan denken dat hij op stal 'zelf' was overleden, of dat iemand hem gevonden had. Het maakt het verdriet niet minder, maar ik wel 'blij' dat het allemaal is gegaan zoals het is gegaan.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Een jaar waarin de wereld stil kwam te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:54

Oh en nu zie ik jouw topic ook pas.
Lieve Berdien, je hebt zo'n ongelooflijk zwaar en oneerlijk jaar gehad. Lieve Flynn, zo ontzettend oneerlijk.. :(

Gelukkig heb je twee prachtige paarden in de wei staan waar je lekker van kan genieten.
Ben benieuwd wat jullie aankomend jaar allemaal gaan beleven.
Ik ben in ieder geval voor een ritje Norg met ons <3

Suzy ♥ Just another part of me ♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers