Krachtpatser weer rustig aan het werk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:21

Wat een leukerd!
Ik zou meer variatie willen zien in de 'hals/hoofd houding' lang en laag over de rug. Jammer dat hij constant achter de loodlijn kruipt.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:27

Gaaf paard! Wat een power <3

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:32

Wat een kanon! Benieuwd hoe hij eruit ziet als hij volop aan het werk is!!!!


P.s

Waar heb jij je stijgbeugels vandaan

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:11

appalin schreef:
Dankjewel voor jullie leuke reacties.

Bij de reactie waar gelet wordt op de hoofd hals houding en waar een aantal van jullie dit trekkerig en strak over vindt komen, snap ik volkomen. Waar ik mee bezig ben is een middenweg vinden. Voorheen kroop hij achter de teugel en klapte daardoor dubbel en liep hij snel veel te diep, nu probeer ik hem in zijn natuurlijke houding eerst naar de hand toe te rijden, waardoor ik eindelijk echte aanleuning en verbinding krijg.
Vanuit hier kunnen we straks weer lekker verder werken. Lang, laag, diep en rond aan een los teugeltje is allemaal geen probleem voor hem. Maar in verbinding lopen vind hij lastiger, vandaar dat het nu nog wat strak oogt. Maar ik weet zeker dat dit goed komt.


Dit komt ook goed! Van mij mag je foto’s blijven posten...

Froukje_J

Berichten: 2189
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:18

Yee Linda en Herman back to work!!
Hij is zo enorm gaaf Lin!
Jullie komen er wel dat weet ik zeker!

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 22:44

Jeetje wat een prachtig dier <3 met recht een krachtpatser!! Wat een paard heb je daar, zo imposant!

appalin
Berichten: 1522
Geregistreerd: 06-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 10:03


karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:39

Ik vind hem geweldig! Helemaal mijn type. Prachtig dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:25

Zoals door anderen ook benoemd, wat een super gaaf dier heb je. Krachtpatser is ook zeker passend. Erg leuke combinatie.

Rijtechnisch zou ik enkel willen aanvullen met het volgende. Zorgen dat je jouw balans alleen vanuit je core ( aangespannen buikspieren en ontspannen bekken) haalt.
Nu is het natuurlijk zo dat de meeste tuigers niet zo heel makkelijk doorzitten :):) en daardoor ga je snel compenseren en zoeken naar een manier om zo goed mogelijk te blijven zitten.
Als je kijkt naar foto 4 en 5 zie je dat je voeten (vergeleken met de andere foto's ) afsteken naar voren. Dit kan puur een moment opname zijn en wellicht dat je een meter verderop weer correct zit.
Maar even uitgaand dat dit jouw voorkeurshouding is om jezelf iets makkelijker te laten zitten.
Doordat je jezelf dus afzet kun je je balans niet in je core houden. Hierdoor (dit gaat totaal automatisch) worden jouw handen jouw balans. Het gevolg hiervan is dat je je handen meer statisch houdt. Dit houdt communicatie tegen.
Ik zou je in dit geval adviseren: zorg dat je jezelf niet afzet in je beugels. Laat jezelf echt over het zadel vallen en hoe meer ontspannen je je bekken houdt, hoe makkelijker het is om je met je buikspieren in balans te houden. Hierdoor kun je ook je handen makkelijker zelf dragen en komen jullie elkaar niet "onnodig" tegen.
Je ziet het een klein beetje terug komen op foto 1 met lichtrijden. Hierdoor lijkt het misschien trekkerig vanuit de foto, maar is het enkel dat het paard jouw hand opzoekt.

Ik bedoel het enkel goed en opbouwend. Wellicht kun je je erin vinden. Anders lekker niks van aantrekken, je hebt tenslotte ook gewoon begeleiding +:)+

Coentjuh

Berichten: 9844
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:07

Dat is zeker een krachtpatser. Leuke combinatie zijn jullie!

PS.

Wil je mijn PB'tje nog even beantwoorden :D?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:43

@[***]; Kleine correctie- Herman is een Gelderse, geen tuigpaard.
@maria; constant achter de loodlijn? Mwoah. Op sommige foto's loopt hij er net iets in. Echter niet ver genoeg om dit "jammer" te noemen....

Het trekkerige zie ik ook niet. Ik zie een paard wat makkelijk in wedstrijdhouding loopt, daar wordt hij niet in getrokken. Dat is simpelweg het front, dan heeft de mijne ook. Als hij vanuit de schoft zich leert/kan uitleggen, wordt zijn bovenlijn boller en zal hij ook achter het zadel verbinding en bespiering opbouwen. En dan kan hij ook met de neus eruit lopen, omdat daar dan de kracht voor is. Gaat ze nu focussen op alleen de neus voor de loodlijn met de hand voor, dan krijg je een paard wat uit elkaar loopt. Schakelen en daarin kracht opbouwen, dan kan hij de hand gaan volgen. Maar volgens mij weet appa wel hoe dit werkt ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:50

@viennanova, excuse et moi, geloof dat ik iets te breed gegeneraliseerd heb O:) . CORRECTIE: Tuiger had een Gelderse moeten zijn :# ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:48

Viennanova schreef:
@[***]; Kleine correctie- Herman is een Gelderse, geen tuigpaard.
@maria; constant achter de loodlijn? Mwoah. Op sommige foto's loopt hij er net iets in. Echter niet ver genoeg om dit "jammer" te noemen....

Het trekkerige zie ik ook niet. Ik zie een paard wat makkelijk in wedstrijdhouding loopt, daar wordt hij niet in getrokken. Dat is simpelweg het front, dan heeft de mijne ook. Als hij vanuit de schoft zich leert/kan uitleggen, wordt zijn bovenlijn boller en zal hij ook achter het zadel verbinding en bespiering opbouwen. En dan kan hij ook met de neus eruit lopen, omdat daar dan de kracht voor is. Gaat ze nu focussen op alleen de neus voor de loodlijn met de hand voor, dan krijg je een paard wat uit elkaar loopt. Schakelen en daarin kracht opbouwen, dan kan hij de hand gaan volgen. Maar volgens mij weet appa wel hoe dit werkt ;-).


Dit inderdaad. Mooi verwoord. Een Gelderse heeft gewoon veel zelfhouding. Wat uiteraard ook rijtechnische uitdagingen heeft. Maar je hoeft ze niet in wedstrijdhouding te trekken.

En op het moment dat een Gelderse mooi los over de rug loopt zullen ze net zo makkelijk uit te zitten zijn als ieder ander paard.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-10-18 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:58

Pfffff zit helemaal te kwijlen vanachter mijn computerscherm. <3

Renss

Berichten: 174
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:51

Wat super fijn dat jullie weer aan het werk zijn! Herman blijft een erg imposant dier.
Lekker mee bezig en stapje voor stapje naar de top! ;)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:55

bigone schreef:
Machtig paard maar ergens zou ik het plaatje nog mooier vinden wanneer hij net als op de foto waar jij hem beloont gaat lopen. Daar komt zijn neus er mooier uit en oogt hij lekker ontspannen. Maar wat een kanon heb je onder je kont!!!!


Prachtig dier! En eens met bovenstaande.... mooier beeld, maar zal ook duurzamer zijn voor zijn hals. Lekker verder genieten :-)

wortelvan12
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-09-18

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:17

Wat een machtig mooi paard. Heel indrukwekkend!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:12

Prachtig imposant paard!

Deze houding is niet per se 'minder duurzaam' voor zijn hals.
De observatie dat ie jammer genoeg steeds achter de loodlijn klopt ook niet, hij is op de meeste foto's op de loodlijn.

Als er sprake is van een fijn, ademend teugelcontact dat door het paard positief beantwoord wordt door het bit op te zoeken en bij activering van het achterbeen met ontspannen bovenlijnspieren in het contact terug te veren, is er veel variatie mogelijk in hoofd-halshouding, en is ook een houding iets achter de loodlijn niet per se schadelijk.
Graadmeter is of het paard in de verschillende hoofd-halshoudingen steeds goed in evenwicht blijft lopen, met aansluiting van achteren naar voren. Dan is die variatie juist goed, want het bevordert een goed spiergebruik, de spieren moeten afwisselend rekken en meer verkorten.

Schade ontstaat pas als een paard structureel in een houding wordt gefixeerd door middel van een vastgezette ruiterhand. Dan ontstaat spanning in de hals/nek en kunnen de halswervels de beweging niet meer doorlaten.

Dit paard moet nog leren vanuit deze houding, die door zijn conformatie (erg opwaartse hals) een beetje zijn comfort zone is, wat meer naar voren uit te schuiven en rekken in zijn bovenlijn, maar dat kost tijd. Als hij nu steeds zo gereden zou worden, zou hij waarschijnlijk enorm van het achterbeen af lopen.
Op de foto van het belonen oogt het paard weliswaar fijn ontspannen, masr hij loopt niet in verbinding, hij verliest takt en de balans is op de voorhand.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:24

Askja: volledig mee eens!

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:30

Normaal ben ik niet zo van dit soort paarden, maar die van jou is wel gaaf!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:35

Ik vind Herman echt geweldig en jullie een enorm leuke combinatie!

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:54

Oh wat een mooi dier is 't! Verliefd! <3

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:55

Mooie bijdrage! Leerzaam, dank daarvoor!



Askja schreef:
Prachtig imposant paard!

Deze houding is niet per se 'minder duurzaam' voor zijn hals.
De observatie dat ie jammer genoeg steeds achter de loodlijn klopt ook niet, hij is op de meeste foto's op de loodlijn.

Als er sprake is van een fijn, ademend teugelcontact dat door het paard positief beantwoord wordt door het bit op te zoeken en bij activering van het achterbeen met ontspannen bovenlijnspieren in het contact terug te veren, is er veel variatie mogelijk in hoofd-halshouding, en is ook een houding iets achter de loodlijn niet per se schadelijk.
Graadmeter is of het paard in de verschillende hoofd-halshoudingen steeds goed in evenwicht blijft lopen, met aansluiting van achteren naar voren. Dan is die variatie juist goed, want het bevordert een goed spiergebruik, de spieren moeten afwisselend rekken en meer verkorten.

Schade ontstaat pas als een paard structureel in een houding wordt gefixeerd door middel van een vastgezette ruiterhand. Dan ontstaat spanning in de hals/nek en kunnen de halswervels de beweging niet meer doorlaten.

Dit paard moet nog leren vanuit deze houding, die door zijn conformatie (erg opwaartse hals) een beetje zijn comfort zone is, wat meer naar voren uit te schuiven en rekken in zijn bovenlijn, maar dat kost tijd. Als hij nu steeds zo gereden zou worden, zou hij waarschijnlijk enorm van het achterbeen af lopen.
Op de foto van het belonen oogt het paard weliswaar fijn ontspannen, masr hij loopt niet in verbinding, hij verliest takt en de balans is op de voorhand.

SophievdV
Berichten: 14750
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Krachtpatser weer rustig aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:27

Het dier wordt juist in zijn natuurlijke houding naar de hand toe gereden. Als iets duurzaam is :)

Ik vind er echt fijne stukken tussen zitten! En ik weet hoe Appalin rijdt. Dit paard wordt niet stuk getrokken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:52

Ninx, graag gedaan, en leuk dat je zo positief reageert. Het gaat om de biomechanica achter het plaatje.