Bonte Elvira onder het zadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Bonte Elvira onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 23:01

Hoi allemaal! :D

Een tijdje geleden is Jasmijn van Mooiste Momenten Fotografie bij ons op stal geweest om foto's te komen maken. Naast hele mooie portretfoto's zijn er ook rijfoto's gemaakt waar ik heel erg blij mee ben :)
Ik rijd Elvira nu bijna 2,5 jaar bij. Zij is een vrij sensibele merrie, gelukkig leer ik er steeds beter mee om gaan. De laatste tijd zitten we weer op een stijgende lijn met het rijden, en ik ben daarom ook heel erg blij met de foto's <3

Opbouwend kritiek is altijd welkom, al ben ik ontzettend blij met hoe het nu gaat ten opzichte van een tijd geleden.
Als laatste wil ik nog zeggen dat wanneer Elvira iets moeilijk vindt, ze gaat klapperen met haar onderlip. Dit is terug te zien op sommige foto's.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

De galop is verre van perfect, maar toch ben ik trots op deze merrie. Ik ben mij bewust van mijn strenge buitenhand :x
6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Het halsstrekken vinden we nog erg moeilijk, maar het gaat de goede kant op.
8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

En als laatste nog een paar portretfoto's
10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Bonte Elvira onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:24

Leuke pony, erg mooie portretfoto's! Ik vind je strenge binnenhand wel meevallen, ik denk eerder dat ze zich sterk maakt op links als ik zo naar de foto's kijk. Probeer zelf wat meer op je kont, rechtop te zitten en wat actiever te rijden, de pony is al wat op de voorkant, zo help je haar wat meer om op achter te komen.

Anoniem

Re: Bonte Elvira onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:05

Mooi getekend is ze. Het lijkt idd of ze wat van linksachter af komt, omdat ze linksom steeds naar buiten kijkt. Dar kun je aan werken door met je linkerbeen het achterbeen wat te activeren. Dus niet aan die voorkant gaan zitten, maar corrigeren van achteruit.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 20:24

littleroosie schreef:
Leuke pony, erg mooie portretfoto's! Ik vind je strenge binnenhand wel meevallen, ik denk eerder dat ze zich sterk maakt op links als ik zo naar de foto's kijk. Probeer zelf wat meer op je kont, rechtop te zitten en wat actiever te rijden, de pony is al wat op de voorkant, zo help je haar wat meer om op achter te komen.

Dat sterk maken klopt inderdaad. Ik heb destijds een tip gekregen om dit op te lossen door middel van tempowisselingen in galop. Ze is van zichzelf een hele vlotte merrie, dus dan was ik meer bezig om haar terug te rijden dan om haar los te krijgen op links := Het zelfde met de activiteit. Blijft een dingetje, maar we gaan er mee bezig :)


Joolien schreef:
Mooi getekend is ze. Het lijkt idd of ze wat van linksachter af komt, omdat ze linksom steeds naar buiten kijkt. Dar kun je aan werken door met je linkerbeen het achterbeen wat te activeren. Dus niet aan die voorkant gaan zitten, maar corrigeren van achteruit.

Over welke foto heb je het nu? Ze buigt linksom een stuk makkelijker in dan rechtsom, dus ik ben benieuwd waar je dat dan aan ziet :)

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Bonte Elvira onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:43

Leuke foto's, mooi paardje en ik vind de foto's waarop je er naast staat ook erg mooi geworden!
Verder zou ik proberen meer op je billen te gaan zitten, schouders naar beneden en vooral naar achteren. Nu duik je samen met je paard mee naar voren. Succes en lekker bezig blijven want zo te zien gaat het al hartstikke goed!

Avalanche

Berichten: 15962
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bonte Elvira onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:51

Het lijkt erop dat de foto's waar zij klappert met de onderlip, jij je balans wat verliest, en spanning vasthoudt. Kan het ook zijn dat ze daarop reageert? Verder, probeer je binnenhand wat mee opzij en naar voren te geven, zodat ze niets heeft om op terug te trekken, je binnenhand werkt nu wat terug, en een terugwerkende binnenhand blokkeert het binnenachterbeen. Is jammer, want echt ontspannen rijden is zo veel leuker!

Hoe dan ook, schitterende foto's, prachtige merrie, en ze is duidelijk dol op je. Heel leuk om te zien zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:09

_Cassidy schreef:
littleroosie schreef:
Leuke pony, erg mooie portretfoto's! Ik vind je strenge binnenhand wel meevallen, ik denk eerder dat ze zich sterk maakt op links als ik zo naar de foto's kijk. Probeer zelf wat meer op je kont, rechtop te zitten en wat actiever te rijden, de pony is al wat op de voorkant, zo help je haar wat meer om op achter te komen.

Dat sterk maken klopt inderdaad. Ik heb destijds een tip gekregen om dit op te lossen door middel van tempowisselingen in galop. Ze is van zichzelf een hele vlotte merrie, dus dan was ik meer bezig om haar terug te rijden dan om haar los te krijgen op links := Het zelfde met de activiteit. Blijft een dingetje, maar we gaan er mee bezig :)


Joolien schreef:
Mooi getekend is ze. Het lijkt idd of ze wat van linksachter af komt, omdat ze linksom steeds naar buiten kijkt. Dar kun je aan werken door met je linkerbeen het achterbeen wat te activeren. Dus niet aan die voorkant gaan zitten, maar corrigeren van achteruit.

Over welke foto heb je het nu? Ze buigt linksom een stuk makkelijker in dan rechtsom, dus ik ben benieuwd waar je dat dan aan ziet :)


Ik zie t en ik weet niet hoe ik erbij kom. Ik bedoel het anders, nl ze kantelt haar hoofd, en ik kan me voorstellen at ze dan rechts sterker wordt :j Maar dan blijft activeren van het achterbeen hetzelfde :j

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 21:46

Corien_ schreef:
Leuke foto's, mooi paardje en ik vind de foto's waarop je er naast staat ook erg mooi geworden!
Verder zou ik proberen meer op je billen te gaan zitten, schouders naar beneden en vooral naar achteren. Nu duik je samen met je paard mee naar voren. Succes en lekker bezig blijven want zo te zien gaat het al hartstikke goed!

Mijn houding is zeker een ding, bedankt voor je reactie! Ik ga er zeker mee bezig :)


Avalanche81 schreef:
Het lijkt erop dat de foto's waar zij klappert met de onderlip, jij je balans wat verliest, en spanning vasthoudt. Kan het ook zijn dat ze daarop reageert? Verder, probeer je binnenhand wat mee opzij en naar voren te geven, zodat ze niets heeft om op terug te trekken, je binnenhand werkt nu wat terug, en een terugwerkende binnenhand blokkeert het binnenachterbeen. Is jammer, want echt ontspannen rijden is zo veel leuker!

Hoe dan ook, schitterende foto's, prachtige merrie, en ze is duidelijk dol op je. Heel leuk om te zien zo.

Dat kan zeker, absoluut! Zoals ik al in de openingspost schreef is ze een hele sensibele merrie, en verder ben ik (nog) niet zo'n zekere ruiter. Dat reageert wel eens op elkaar en dan ga ik de mist in. Daar moeten we beide van leren.
Binnenhand zijn we ook mee bezig! Dat werkt vooral als er dan iemand in de bak staat en af en toe eens roept dat ik moet toestaan :Y)


Joolien schreef:
_Cassidy schreef:
Over welke foto heb je het nu? Ze buigt linksom een stuk makkelijker in dan rechtsom, dus ik ben benieuwd waar je dat dan aan ziet :)


Ik zie t en ik weet niet hoe ik erbij kom. Ik bedoel het anders, nl ze kantelt haar hoofd, en ik kan me voorstellen at ze dan rechts sterker wordt :j Maar dan blijft activeren van het achterbeen hetzelfde :j


Op foto 5 zie ik het zelf vooral, dat kantelen. Is zeker een fout van mij kant, maar ik wilde hem er wel tussen hebben om een eerlijk beeld te laten zien.
Om het achterbeen meer te activeren, heb je daar voorbeelden van oefeningen voor? Zelf denk ik aan tempowisselingen en overgangen, maar is er misschien meer?

Avalanche

Berichten: 15962
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bonte Elvira onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:52

Wijken is leuk, om het achterbeen te activeren, maar met name het toestaan in je binnenhand. Dan heb je het kantelen ook ineens opgelost. Verder: leer haar te blijven lopen op een hulp. Dus geen been blijven geven, dat roept spanning op, en wss reageer jij daar weer op met je binnenhand. Binnenbeen lang en los, been = gaan. Verder: tempowisselingen, in draf en in stap. Worden ze ook actief van.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 22:55

Avalanche81 schreef:
Wijken is leuk, om het achterbeen te activeren, maar met name het toestaan in je binnenhand. Dan heb je het kantelen ook ineens opgelost. Verder: leer haar te blijven lopen op een hulp. Dus geen been blijven geven, dat roept spanning op, en wss reageer jij daar weer op met je binnenhand. Binnenbeen lang en los, been = gaan. Verder: tempowisselingen, in draf en in stap. Worden ze ook actief van.

Dankje! Wijken vinden we nog lastig, nu pakken we kleine stukjes mee om het te leren omdat we beide nog best groen zijn. Wat we nu wel eens meepakken is volte vergroten/verkleinen of binnenhoefslag naar normale hoefslag en andersom.
Been blijven geven hoeft gelukkig niet, ze is een zeer vlotte merrie. Gelukkig blijft ze wel op mijn tempo lopen.
Tempowisselingen ga ik vaker meepakken in de training. Eerder werd ze daar altijd erg heet van. 2 weken geleden (ik rijd haar enkel in het weekend) heb ik een training gericht op de middendraf en dan vooral het niet heet worden erna, en dat ging gelukkig erg goed :D Die houd ik er dus zeker in.
Mocht je nog meer tips hebben wat betreft het wijken of andere oefeningen ervoor houd ik me ook aanbevolen.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Bonte Elvira onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:06

Mooie foto's en fijn dat het rijden in een stijgende lijn zit en jullie naar elkaar toe groeien.

Op de foto's is ook te zien dat je je schouders aardig vast houdt. Ik weet niet of dat is omdat je keurig rechtop wil zitten? Maar daardoor ontstaat ook spanning in je armen wat doorwerkt naar haar mond. Als het je lukt je schouders los te laten en je armen te ontspannen kan je paard ook meer ontspannen in haar nek en mond. Dit kan je bijv. doen door je schouders een paar keer naar achteren en voren rond te draaien en ze dan ontspannen te laten hangen. En dit dan regelmatig even te checken bij jezelf tijdens het rijden, of ze nog ontspannen zijn. Want als je al langer op een bepaalde manier rijdt kost het tijd om het te veranderen.

Als je inderdaad ook meer op je billen gaat zitten waardoor je bovenlichaam verticaal komt is het makkelijker om je schouders ontspannen te houden want je hoeft je bovenlichaam niet meer in evenwicht te houden, de zwaartekracht doet dan zijn werk. Hierdoor wordt het voor je paard ook veel makkelijker om te ontspannen en minder op de voorhand te lopen en haar mond te ontspannen.

Succes en veel plezier met je mooie merrie!