Half blinde History op wedstrijd!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 22:36

History is mijn 6,5 jarige FjordxPinto ruin die ik al vanaf veulen heb. Vorig jaar heeft hij een ongelukje gehad op de weide, waardoor het linkeroog zo beschadigd was, dat deze verwijderd moest worden. Sindsdien gaat hij half blind door het leven.

Na een jaar veel grondwerk en kilometers maken, heb ik me weer eens opgegeven voor de oefen dressuur wedstrijd. Gewoon om te kijken hoe His met de spanning en druk om zou gaan, nu zijn wereld voor de helft zwart is.

We hebben hard geoefend op onze proef en elke dag ging deze beter. Maar het doel van de wedstrijd was enkel ontspanning en eraan blijven rijden.

Zaterdag 8 september was het zover. Gelukkig was het 15 minuten lopen verderop. Dus konden lekker stappend er naar toe. Daar aangekomen is het natuurlijk spannend met al die trailers, kraampjes, frietentent en muziek. Maar hij liet zich erlangs sturen. Met losrijden even wat spanning, maar na wat rondjes lange teugel ging dit beter en kon ik hem oppakken.
Los rijden ging daarna best lekker. De andere paarden om hem heen, deden hem niks. Hij begon op mij te letten en te ontspannen.
De eerste proef bevroor hij al gelijk in de eerste hoek. Die was ook wel spannend aangezien daar het meeste gebeurde buiten de ring. Hij liet zich weer naar voren rijden gelukkig. Na ene paar rondjes bleef die hoek spannend, maar hij ging er redelijk in. Dus we starten!
Helaas bleef de spanning te aanwezig en moest ik soms flink bijzetten zodat hij niet alle kanten op ging. Dus veel stuurfouten en het zag er niet netjes uit. Maar al met al was ik wel tevreden. Hij was bij me gebleven en liet zich redelijk rijden. Maar we zouden nog een proef rijden, dus we hadden nog een kans.

Proef 2, zelfde ring. Nu liep hij veel ontspannender rond, hoewel hij wel nog vrij stug bleef. Maar hij liep de hoek in! Dus we beginnen de proef. Heel soms voelde hij nog wat onzeker onder mij, maar bleef bij me en liet zich veel beter sturen en rijden. Zijn neus duwde hij hier en daar flink eruit, om het volgende moment super de aanleuning te pakken en echt lekker te lopen.
Na het afgroeten was ik zo trots als een pauw. We hadden het geflikt! Hij was bij me gebleven en liet zich sturen. Doel behaald!

Met de uitreiking was ik enkel daar om me papiertjes in ontvangst te nemen. Ik was nieuwsgierig naar het resultaat. Prijs was niet ons doel en had ik me niet op ingesteld. We hadden al gewonnen qua gevoel.
Maar toen er omgeroepen werd dat we in de prijzen waren gevallen, viel me mond vol ongeloof open. Een 4e plaats van de 16? Huh.. Wij? Het ongeloof uitte ik voordat ik het doorhad, waarop iedereen moest lachen. Ik heb de prijs aangenomen en liep verbaasd naar mijn man, die net zo raar opkeek. Ik had heus niet slecht gereden, maar we hadden het echt niet verwacht.

Uiteraard ben ik super, mega, trots op mijn knappe paardje die het toch maar weer geflikt heeft. We hadden het niet durven dromen. Maar ik weet nu wel dat we gewoon echt alles aankunnen als we maar willen! Want ondanks de spanningen, voelde dit allemaal goed aan en had hij totaal geen last van zijn blinde kant.

Vanmorgen mocht ik een aantal plaatjes ontvangen.
Zie hier mijn blije en trotse kop.. Want laten we eerlijk zijn.. Op zo een mega heerlijk paard mogen zitten voelt als een hele eer! Mijn Superman! Mijn History!

Kwaliteit dramatisch verslechterd door het uploaden

1. We beginnen met mijn favoriet:
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Foto's uit het filmpje, dus slechte kwaliteit
Afbeelding

7. Ook een big smile met afgroeten!
Afbeelding

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020


theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:44

Wat super leuk dat dat kan! Vind het leuk om te zien dat hij af en toe duidelijk wat vertrouwen heeft en af en toe het wat spannender vind, leuk!

♡♡♡♡♡

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:13

Gaaf paard zeg! En hele leuk team, jullie matchen goed.
Enige wat me opviel was dat je benen eig bestwel heel ver naar achter liggen. Ik dacht eerlijk gezegd dat je een schuine gang aan t rijden was. Misschien hier nog een beetje aan werken!
En zeker vaker starten!!

Naomie

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 23:29

miesnaom schreef:
Gaaf paard zeg! En hele leuk team, jullie matchen goed.
Enige wat me opviel was dat je benen eig bestwel heel ver naar achter liggen. Ik dacht eerlijk gezegd dat je een schuine gang aan t rijden was. Misschien hier nog een beetje aan werken!
En zeker vaker starten!!


Dit is inderdaad momenteel een groot irritatie punt van mijn instructeur haha. Hij valt snel tegen mijn been aan en ipv hem ervan af rijden, leg ik deze zelf juist meer aan en blijkbaar ook naar achter. Hier zijn we dus hard aan het werken. Helaas verval je met een spannende dag, makkelijk terug in je oude gewoontes!

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 00:03

Super! Gek om ineens te lezen dat History zn oog kwijt is. Ik volg jou en History al sinds ie bij jou is geloof ik (toen zat ik nog op het paardenspel:')).
Ik had even het topic van zn ongeluk en de kliniek niet meegekregen dus vandaar dat ik even geschrokken was. Maar als ik dit zo lees, super zeg!

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 00:15

Ik ken het verhaal verder niet en heb geen verstand van dressuurwedstrijden, maar ik vind het gewoon ongelooflijk knap dat je het wel gewoon doet met zo'n paardje.
Zo te lezen zie je zelf waar je problemen nog liggen, lekker aan werken met je instructeur en heel erg trots zijn op History en jezelf! _/-\o_

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 23:24

@ RoyceMack:
Oh wat grappig! Ja volgende maand mag ik me alweer 5 jaar trotse eigenaresse noemen van dit toppaard. Qua centen is hij niet veel meer waard, maar voor mij een onbetaalbaar wereldpaard. Ook hoe hij met mijn dochtertje is van 14 maanden. Een duo voor de toekomst. Dus hij groeit echt heerlijk met ons mee. En het ongeluk met zijn oog en 8 dagen kliniek was behoorlijk heftig. Op dat moment zak je door de grond en ben je bang dat alles verloren is... En dan gaat het maar om een oog eigenlijk.. En His heeft bewezen dat zelfs met 1 oog, hij de wereld aan kan. We hebben ook om de week springles. Dit begint hij nu door te krijgen en echt leuk te vinden.

@ palmera:
Veel verstand van dressuurwedstrijd en heb ik ook niet haha. Ik rijd de proef die ze willen en klaar. Ik rij puur voor mijn eigen doelen. En als je dan een prijsje mee mag nemen is dat een aangename bijkomstigheid en boost voor je zelfvertrouwen. Ook al voelde het door de spanning best bagger haha.
We hebben dit nu weer achter ons, nu weer verder werken aan onze thuis dressuur, springlesjes en kilometers maken om het buiten rijden weer te verfijnen. Doelen genoeg nog!

En trots ben ik absoluut!

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:21

He History die volgde ik ook op paardenspel :D

Knappe prestatie hoor.

Ps. Hoe is zijn nakomeling uitgegroeid?

Leef en laat leven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:29

Mooie vriendelijke combinatie. Van de foto's te zien vind ik het heel verdiend dat je vooraan eindigt !

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:39

Zo knap!

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 21:22

Wat leuk, mijn knappe History in Uitgelicht!!

Zijn nakomeling is alweer 4,5 jaar bijna en wordt beleerd sinds 3 maanden. Tot nu toe precies haar papa qua karakter. Geen kik gegeven met inrijden.

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Monique1963

Berichten: 8627
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:53

Wat super dat hij dit voor je doet! Goed vertrouwen!

Verder even een kleine kanttekening. Als aan 1 kant je oog weg is of je blind bent, 'zie' je aan die kant niet zwart. Je ziet niet voor de helft zwart. Je hersenen corrigeren meteen het gemis en je ziet gewoon alles zoals je het altijd zag, maar wat je niet ziet en dat is heel belangrijk, is 3D. Je ziet geen diepte meer. En daarom is het heel knap om bijv hindernissen te nemen met een half blind paard, want het inschatten van de hoogte en vooral breedte van de sprong is moeilijker.

Als je 1 oog dicht doet, zie je wat ik bedoel.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:01

Volgens mij missen paarden wel degelijk een stuk van hun gezichtsveld, al is dat niet de helft. Hun ogen zitten niet, zoals bij mensen, aan de voorkant van het hoofd, maar aan de zijkant.
Als een paard links blindt is, ziet hij vanaf links niets aankomen... Pas wanneer het in het blikveld valt van het rechteroog wordt het gezien.
Gelukkig worden de meesten wel heel handig in het compenseren door slim te kijken. Ik heb af en toe een paard gereden met één oog. Hij was wel degelijk eerder schrikkerig wanneer iets van zijn blinde kant. (iets wel horen, maar niet zien - of pas iets waarnemen als het al vrij dichtbij is)

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:55

Orsje schreef:
miesnaom schreef:
Gaaf paard zeg! En hele leuk team, jullie matchen goed.
Enige wat me opviel was dat je benen eig bestwel heel ver naar achter liggen. Ik dacht eerlijk gezegd dat je een schuine gang aan t rijden was. Misschien hier nog een beetje aan werken!
En zeker vaker starten!!


Dit is inderdaad momenteel een groot irritatie punt van mijn instructeur haha. Hij valt snel tegen mijn been aan en ipv hem ervan af rijden, leg ik deze zelf juist meer aan en blijkbaar ook naar achter. Hier zijn we dus hard aan het werken. Helaas verval je met een spannende dag, makkelijk terug in je oude gewoontes!



Ja dat is begrijpelijk dat je in oude gewoontes valt.

Toch denk ik dat wanneer je je been op de juiste plek legt jij niet lekker zit waardoor hij ertegen aan valt. Niet dat been is het probleem, maar je algehele zit.

Ik zie namelijk een zit die vanuit je bekken en bovenlijn al niet lekker zit. Om het even grover te brengen dan ik zou willen.

Ga eens beter zitten, werk meer aan je eigen balans, ga eens met een skippybal werken. Dan zul je zien dat je been op de juiste plek... heel goed wordt opgepakt.

Ik zeg het wat aan de grove kant, maar wellicht dat je er wat in herkent..

Mama van mijn lieve meisjes

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:59

Monique1963 schreef:
Wat super dat hij dit voor je doet! Goed vertrouwen!

Verder even een kleine kanttekening. Als aan 1 kant je oog weg is of je blind bent, 'zie' je aan die kant niet zwart. Je ziet niet voor de helft zwart. Je hersenen corrigeren meteen het gemis en je ziet gewoon alles zoals je het altijd zag, maar wat je niet ziet en dat is heel belangrijk, is 3D. Je ziet geen diepte meer. En daarom is het heel knap om bijv hindernissen te nemen met een half blind paard, want het inschatten van de hoogte en vooral breedte van de sprong is moeilijker.

Als je 1 oog dicht doet, zie je wat ik bedoel.



Die theorie is echt onderbouwd door wetenschappers!!

En toch ben ik zo goed als blind aan 1 oog. Ik heb mijn B en BE rijbewijs gehaald en heb zelfs voor de fun vrachtwagen lessen gedaan. Ik kan heel goed diepte inschatten.

Niet met alles... oké... mensen moeten mij geen kleine dingen toegooien.. dan mis ik vaker dan een ander. Maar met veel dingen ben ik zelfs beter in diepte inschatten.

Mama van mijn lieve meisjes

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 08:09

Thnx voor de tips!

Dat kan best dat je hersenen inderdaad je andere oog gaat aanpassen aan wat je mist en uiteindelijk je rondkijkt alsof je dat ene oog nooit gehad hebt.

Maar zoals iemand anders al aangaf zit het paarden oog aan de zijkant. Dus maak je linker oog maar dicht en draai je hoofd een slag naar rechts. En kijk dan nog maar eens wat je nog maar ziet. Je zou constant je hoofd moeten draaien om zoveel mogelijk te kunnen zien.

Bijzondere aan mijn paard is, is dat hij dat dus niet doet, totdat hij iets hoort wat voor hem vreemd is. Dan merk je wel dat de spanning er sneller inschiet dan voorheen. Hij is altijd een paard geweest, dat door middel van rustig laten kijken, snel begreep dat er niks aan de hand was. Dat stukje is nu wat gevoeliger. Maar ondanks dat, merk je nog steeds vrij weinig eraan.

Wij springen ook elke 2 weken in de springles. Dit doen we nu 3 maandjes bijna. En hij springt momenteel als beste en braafste van onze groep! Voor mij is het om eindelijk eens de uitdaging aan te gaan en kijken of ik springen ooit minder eng ga vinden.
Afbeelding

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:54

En hoe bevalt het springen je?
History lijkt er wel plezier in te hebben?
Misschien springt hij als beste van de groep omdat hij voorzichtiger is?

Leef en laat leven.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 22:28

Art_Ificious schreef:
En hoe bevalt het springen je?
History lijkt er wel plezier in te hebben?
Misschien springt hij als beste van de groep omdat hij voorzichtiger is?


History begint het nu echt leuk te vinden. Hij doet dus ook geen moeite voor een laag kruisje.. Dan struikelt hij zowat erover heen bijna. Dan moet ik hem ook echt aandrijven. Maar nu hij al meer zekerheid heeft gekregen en ik langzaam aan steeds een beetje meer durf, begint hij ook beter te gaan. Afgelopen les is hij tot 2x toe op de sprong aangetrokken. Ik schrok er zelfs van dat hij ineens een aanloop nam. Ik stuurde hem de bocht om, hij ziet de sprong en trekt aan. Die oortjes ging kaarsrecht naar voren! Hij lanceerde zich over de sprong heen dat ik even dacht een parachute nodig te hebben. Zoveel power. Daarna werd hij (gelukkig) weer rustiger en moest ik weer wat meer aanrijden. Dat heb ik toch nog even liever haha

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Half blinde History op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:36

Klinkt idd dat hij het plezant vind. :)

Leef en laat leven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers