Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:43

Wat een prachtig paard!

Toen ik de tekst las dacht ik dat ik op de foto's een enorm gespannen paard zou zijn met grote ogen met oogwit, weggedrukte rug met een ruiter erop die koste wat kost haar paard voor uit wil knijpen. Maar ik zie op elke foto een super relaxte ruiter met een grote glimlach en een paard met enorm veel uitstraling :D

Ik herken ook wel het bevriezen, als ik er naast loop durft ze nog wel maar als ik er eenmaal op zit moet ze natuurlijk zelf het eerste stapje zetten. Doe je ook grondwerk met hem (ja sorry 'typisch bokt weer' :+)?
Bij mij heeft deze oefening heel veel geholpen! Je leert ze zodra ze een stap naar het enge doen dat het weg gaat. Ze hebben het idee dat ze de situatie zelf onder controle hebben. Na een tijdje veranderd hun mindset 'als ik rustig blijf gaat het enge ding vanzelf weg'
https://www.youtube.com/watch?v=3sRaubtrjxc

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:56

Mooie combinatie!
Bij Manege Oostmoer (Stad aan 't Haringvliet) doen ze een paar x per jaar schriktraining op zaterdagavond. Is niet ver van jou vandaan. Misschien eens kijken of het wat is voor jullie.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:23

Oooh wat issie mooi <3

Ik herken wat je zegt over op de rem gaan uit angst.
Maak dit zelf ook mee, helaas... Al zeker drie kwart jaar geen wedstrijd meer gereden door meerdere redenen. Maar op een proevenclinic gebeurde het weer. Maakte mij ook onzeker, ook al werd ik daar onwijs goed en leuk geholpen! Ik was al enige tijd bezig te erkennen dat ik toch ergens een stukje spanning had zitten. Maar het werd steeds erger en nam ook mijn gewone training in beslag. Zoeken zoeken, via een Bokker op iemand bij mij in de buurt gewezen die aan stress release doet, een soort EMDR?
Anyways, ik ben nog niet weer op wedstrijd geweest. Maar ik heb een 3-tal sessies gehad, waarbij ik onwijs veel over mezelf heb geleerd en ik merk heel veel groei in het rijden. Mijn plezier is terug, ik heb meer controle over mijn lijf, waardoor ik minder spanning over breng. Ik kan weer letterlijk en figuurlijk loslaten! Kan niet wachten om het weer in de praktijk te brengen op wedstrijd.
Niet het standaard soort grondwerk :') Maar ik heb het als onwijs waardevol ervaren.

Misschien is zoiets ook wat voor jullie?

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 20:01

overzee2 schreef:
prachtige combinatie!

Ik vond het een eye opener hetgeen Tristan Tucker zei over de transfer van ernaast en erop. Die maken paarden niet automatisch of helemaal niet en daar zit soms de sleutel.
Nou hoe het ook loopt, je bent Z2 en rijdt m geweldig (wil dus niet betweterig overkomen maar vond dat een heel goede uitleg en cursus van hem om die transfer echt heel expliciet aan te leren)


Bedankt! Wat bedoel je met de transfer van ernaast en erop precies? Klinkt interessant in ieder geval!

Bamii schreef:
Wat een prachtig paard!

Toen ik de tekst las dacht ik dat ik op de foto's een enorm gespannen paard zou zijn met grote ogen met oogwit, weggedrukte rug met een ruiter erop die koste wat kost haar paard voor uit wil knijpen. Maar ik zie op elke foto een super relaxte ruiter met een grote glimlach en een paard met enorm veel uitstraling :D

Ik herken ook wel het bevriezen, als ik er naast loop durft ze nog wel maar als ik er eenmaal op zit moet ze natuurlijk zelf het eerste stapje zetten. Doe je ook grondwerk met hem (ja sorry 'typisch bokt weer' :+)?
Bij mij heeft deze oefening heel veel geholpen! Je leert ze zodra ze een stap naar het enge doen dat het weg gaat. Ze hebben het idee dat ze de situatie zelf onder controle hebben. Na een tijdje veranderd hun mindset 'als ik rustig blijf gaat het enge ding vanzelf weg'
https://www.youtube.com/watch?v=3sRaubtrjxc


Bedankt voor je reactie! Er waren ook wel wat mindere momenten hoor, zeker voor de jury langs heeft hij echt als een giraf met wit oog gelopen maar hij kwam gelukkig daarna wel weer terug. En dat moet ik gewoon verder bij hem uitbreiden.
Ja ik doe zeker grondwerk met hem en dat is dus eigenlijk ook waarom ik vastloop, aan de hand lukt het me allemaal wel maar erop is hij me ''kwijt''. En eigenlijk zou ik er dan naast moeten lopen en erop moeten zitten om hem te leren dat die overgang niet erg is maar dat gaat zo lastig :+ .
Wel heel erg bedankt voor je filmpje, ik heb dit in mindere mate ook gedaan met paraplu's en dergelijke alleen dan haalde ik het weg als hij stopte met wegrennen als het ware. Maar ik denk dat dit ook wel iets is wat ik ga uitproberen. Ik vind het in ieder geval een manier waar ik achter kan staan. Dan zou ik eigenlijk alleen nog iemand moeten vinden die me kan helpen op het moment dat het op de grond bevestigd is om het onder het zadel verder te bevestigen.

@Electra
Bedankt! Zeker iets om naar te kijken! Ik zag helaas nog geen data op de site staan.

@Janine
Dankje! Het is bij mij geen geval van spanning, dit weet ik heel zeker. Ik heb dit met een ander paard wel gehad en weet dus zeker hoe het voelt maar met Floyd weet ik gewoon dat hij het zelf eng vindt. Maar zeker bedankt voor je input! Wel fijn dat het bij jouw al zoveel geholpen heeft!

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:28

Eclare daarmee bedoel ik dat als hij ernaast weet hoe hij stress/spanning of spannende dingen kan laten afvloeien ( iets anders dan desensibiliseren) hij niet (automatisch) de link legt dat dit met jou erop dus hetzelfde werkt. Dat moet je hem dus expliciet aanleren door middel van een ruiter plus een begeleider die dingen kan doen (situaties kan creëren") waarbij je je paard kunt leren wat hij beter kan doen bij dit soort dingen ipv spanning, wegrennen of in jouw paard zijn geval bevriezen.

Dat vond ik destijds zo'n eye opener omdat ik dacht maar dat snapt hij nu toch. Dus niet! Wel met mij ernaast, niet met mij erop... .

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:33

Laatst was ik schrijver voor de jury en was er een combinatie die ook vlak voor het einde aangaf er mee te stoppen omdat het niet zo goed ging voor haar gevoel.
De jury (er waren er meerdere) konden het geen van alle waarderen dat ze de proef niet uitreed.
Ze werden er zelfs een beetje boos om.
En de grap van alles was nog wel dat ze wel degelijk goede punten scoorde!

Mooie combi ben je, ontzettend mooi paard ook.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:33

TS,
Het heet obstakeltraining en is op 1 september en 8 december.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 11:40

overzee2 schreef:
Eclare daarmee bedoel ik dat als hij ernaast weet hoe hij stress/spanning of spannende dingen kan laten afvloeien ( iets anders dan desensibiliseren) hij niet (automatisch) de link legt dat dit met jou erop dus hetzelfde werkt. Dat moet je hem dus expliciet aanleren door middel van een ruiter plus een begeleider die dingen kan doen (situaties kan creëren") waarbij je je paard kunt leren wat hij beter kan doen bij dit soort dingen ipv spanning, wegrennen of in jouw paard zijn geval bevriezen.

Dat vond ik destijds zo'n eye opener omdat ik dacht maar dat snapt hij nu toch. Dus niet! Wel met mij ernaast, niet met mij erop... .

Klinkt goed! Thanks

@electra
Bedankt, ik ga even kijken of ik in september kan en me wellicht opgeven!

@justdiesel
Bedankt!
Het is nou eenmaal toegestaan om vrijwillig te stoppen met je proef. En het ging echt niet zo goed bij mij dat ik winst zou hebben gehad of dergelijke. Als ik de proeven wat verder af had gepunt had ik waarschijnlijk rond de 180/185 gekomen maar dan moet ik zeggen dat ik de jury ook erg vriendelijk vond. Voor onderdelen die echt niet goed waren kreeg ik nog 4-en of 5-en waar ik zelf en andere jurys 2en voor had gegeven.
Ik vind het zelf belangrijker wat voor les ik en mijn paard eruit kan halen en zolang ik mij aan de regels houdt mag een jury daar eigenlijk niet boos om worden. Snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom ze daar boos om worden?

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:43

Gelukkig worden de meeste juryleden niet boos als je af groet. Ik heb het tenminste nog niet mee gemaakt

EQFix

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-08-18

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:46

Ziet er goed uit! Nog de bange stukjes eruit en dan gaan jullie zeker scoren!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:54

Leuke foto's en het grondwerk vs. rijden herken ik.
Doe je wat betreft grondwerk ook aan werken aan de dubbele longe? als je vanuit het werk ervoor(gewoon leiden), naar ernaast(enkele longe of dubbele longe) naar erachter kan verschuiven(dubbele longe) kan je het paard langzaam-aan zelfstandiger krijgen.
Door het afbouwen van jouw steun, maar ook op moment dat je er(half) achter loopt, en het wordt toch te spannend kan je weer even terug naar vanuit de zijkant hem helpen.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 07:39

siskeh schreef:
Leuke foto's en het grondwerk vs. rijden herken ik.
Doe je wat betreft grondwerk ook aan werken aan de dubbele longe? als je vanuit het werk ervoor(gewoon leiden), naar ernaast(enkele longe of dubbele longe) naar erachter kan verschuiven(dubbele longe) kan je het paard langzaam-aan zelfstandiger krijgen.
Door het afbouwen van jouw steun, maar ook op moment dat je er(half) achter loopt, en het wordt toch te spannend kan je weer even terug naar vanuit de zijkant hem helpen.


Goed idee, eigenlijk nooit over nagedacht maar dat is een mooie manier om afstand te leren nemen vanaf de grond. Hij kan aan de dubbele dus ga dit zeker is uittesten!

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 07:42

Buiten dat ik het echt een prachtig dier vind, vind ik ook dat ik moet zeggen dat ik onwijs respect heb voor jou.

Jij rijd in belang van je paard, en weet wanneer te stoppen.
Ik denk dat daar heel veel mensen van mogen leren.

Respect en erg netjes gereden!

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 08:32

Vealosz schreef:
Buiten dat ik het echt een prachtig dier vind, vind ik ook dat ik moet zeggen dat ik onwijs respect heb voor jou.

Jij rijd in belang van je paard, en weet wanneer te stoppen.
Ik denk dat daar heel veel mensen van mogen leren.

Respect en erg netjes gereden!


Wat een mooie compliment, dankjewel :o

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:48

Wat een prachtig paard!
Succes met de wedstrijden en lekker genieten!

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:03

Ik heb geen commentaar of tips voor je O:) maar wat een prachtige paard, wat een mooie foto’s en wat een geweldige combinatie!! Super om te zien! Heel veel plezier nog samen!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:53

Je zou eens kunnen kijken naar Feeling control: https://www.paardendrogist.nl/product/f ... 00/102415/
Ik heb mijn kijkerige en bange paard dit heel lang gegeven.
Het maakt het niet "dood" voor de omgeving maar liet hem wat meer in controle over zijn gedrag.
Mijne ging dan niet stilstaan maar er juist keihard vandoor.
Met dit middel haalde we net de scherpe randjes eraf en bleef hij wat meer ademen waardoor hij voor mij bereikbaar bleef.
Je stukje van het afgroeten herken ik... heb ook al redelijk wat proeven afgegroet 8-) Maar juist daardoor hou je voor een paard wel ene fijner kader om binnen te werken.

Je hebt een prachtig paard en als ik je verhaal zo lees ben je juist heel goed met hem bezig door hem goed de tijd te geven.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Fries Floyd (Z2) op wedstrijd; als winnen niet je doel is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:02

Je rijdt hem mooi op lengte! Dat zien we niet zo vaak bij Friezen helaas (komt niet door de Friezen maar door de training die ze krijgen)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:07

Heel erg leuke foto's en ze geven echt een fijn beeld. Die glimlach in je proef is al de halve oplossing van je probleem denk ik.

Bij mij speelt precies hetzelfde alleen loopt mijn paard nog B. Ik heb mij ook voorgenomen dit 'probleem' serieuzer aan te pakken dan onze wedstrijd resultaten of de punten. Ik wil sámen plezier beleven op wedstrijd.
Ik ben ook nog zoekende hoe ik hem hier echt in kan helpen maar zet iedere wedstrijd een aantal bewuste stappen. Eerst een rondje over het terrein aan de hand lijkt al een eerste stap. Maar dan inderdaad de moed naast (achter) mij nog meenemen naar ín het zadel.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 14:19

Kelly_Taco schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar Feeling control: https://www.paardendrogist.nl/product/f ... 00/102415/
Ik heb mijn kijkerige en bange paard dit heel lang gegeven.
Het maakt het niet "dood" voor de omgeving maar liet hem wat meer in controle over zijn gedrag.
Mijne ging dan niet stilstaan maar er juist keihard vandoor.
Met dit middel haalde we net de scherpe randjes eraf en bleef hij wat meer ademen waardoor hij voor mij bereikbaar bleef.
Je stukje van het afgroeten herken ik... heb ook al redelijk wat proeven afgegroet 8-) Maar juist daardoor hou je voor een paard wel ene fijner kader om binnen te werken.

Je hebt een prachtig paard en als ik je verhaal zo lees ben je juist heel goed met hem bezig door hem goed de tijd te geven.


Bedankt, ik heb wel eens vaker of dat soort supplementen/voer gehoord maar me er nooit echt in verdiept omdat ik vooral het gevoel heb dat het inderdaad is voor paarden die er vandoor vliegen of dat het ervoor zorgt dat ze ''dood'' worden. Maar hoe jij het beschrijft dat hij dan bereikbaar blijft, dat kan ik wel gebruiken. Ik ga me er eens in verdiepen, thanks.

@Dorine,
Bedankt, klopt. Nu heeft de bouw wel met aanleg te maken waardoor ze sneller te diep gaan lopen en heeft Floyd daar een mooiere halsaanzet en schouder voor, ben ik het zeker met je eens dat je dit er altijd uit kunt trainen!

@Pol013
Dankjewel! Het is ook zeker een kwestie van tijd nemen. Ik merk nu dat hij me af en toe verbaasd doordat hij zelf plots toch dat stapje verder doet uit zich zelf en dat betekent wel dat hij zelfverzekerder wordt! Daar lekker van genieten, en altijd blijven lachen, ik weet dat hij zijn best doet.

@Poekkie,
Bedankt!

@AaronYve
Dankjewel, komt goed!

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:23

Citaat:
Dus springen en crossen erbij had voor zijn koppie teveel geworden.
Mijn doel was:
De proeven zo ver mogelijk uitrijden en er voor hem zo'n goed mogelijke ervaring van maken.



Wat fijn dat je zo goed naar je paard luistert, kunnen de meeste ruiters nog wat van leren!
Mooie foto's ook, lijkt erg netjes!