[VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:29

Succes en geniet!

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 17:49

Nu onderweg naar huis, wat een dag!
Verslagje komt er later aan, eerst m’n rockster terug op stal zetten en verzorgen. <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:55

Ik wil fotooooossss

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:43

Wat deden jullie het ontzettend leuk en wat rijd je haar vriendelijk!

Ik en mijn vriendinnen hebben van jullie genoten als combinatie!
Vooral van de eindshow, echt heel erg tof gedaan!! Had je vriend nou ook de nummers zelf ingezongen?

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:08

Het was zo vet *D
Supergaaf dat het idee zooo goed uitgepakt heeft!

Ik laat de eer even aan Chanelle zelf om foto's te plaatsen :+:

Maar ik vond het een superleuke dag! Heel gezellig en prachtige paarden <3

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:57

Foto’s en filmpjes zijn doorgestuurd, dus ik hoop dat je er wat mee kunt voor je verslag!

Roos en ik vonden het super om jullie als combinatie te zien! Goed gedaan hoor.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:08

IK ZAG HET FILMPJE OP FACEBOOK ECHT ZO VET AAAAAAH

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:44

Granoek schreef:
IK ZAG HET FILMPJE OP FACEBOOK ECHT ZO VET AAAAAAH



Link? Ik kan het niet vinden, of staat het op Chanelle d’r eigen FB account?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:49

Ook in de koudbloeden groep volgens mij

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 10:55

Goedemorgen!
Sorry, was gisteren zo moe dat ik thuis meteen in slaap ben gevallen :') .

Okay, verslag van de dag!
Om 12.10 was ik aan de beurt met ons M1 dressuurproefje.
Wist van te voren dat het waarschijnlijk niet bijzonder goed zou gaan, omdat nog niet alles volledig bevestigd is, maar wilde het toch eens proberen voor de fun.

Dara is nogal een heethoofdje en vindt vrijwel alle nieuwe omgevingen super spannend.
Grootste doel was dus om enigszins een heel rondje over de hoefslag te kunnen rijden en gewoon lekker wat ervaring op doen.
En dat kon daar zeker met al dat geluid, het publiek en alle entourage er omheen. :))


Op naar de binnenbaan!
Afbeelding

Wachten totdat we de ring in konden.
Afbeelding

En aan het werk!
Afbeelding

Het proefje zelf ging een beetje chaotisch. :')
Bocht 1 vlogen we al buiten de baan en sommige hoeken bleven toch nog wel heeeeel eng.
Dingen als contragalop gingen nog niet zoals het moet, maar dat had ik van te voren ook al verwacht en dat is prima. Ze was wel super lekker voor mijn been, dus het was een kwestie van blijven zitten en proberen rond te sturen.
Al met al toch super trots op Dara, want ze heeft zich ondanks dat ze het super spannend vond echt heel goed gedragen en toch maar weer haar best gedaan!!

Oh, en nog een stuurfoutje gehad waardoor we -2 hadden. Anders hadden we winst gereden, want we hadden 179,5 punten! :D



Trots! :D
Afbeelding


Na het proefje kon Dara mooi even een tijdje bijkomen, want om 15.45 hadden we pas onze show.

Ze vond het allemaal wel prima in haar stal!
Afbeelding

Oppaskindje Roos van bokker Daphara kwam Daar nog even knuffelen. Wat een schatje <3 .
Afbeelding

Daarna hebben we Dara wat voer gegeven zodat ze bij kon komen en zijn we zelf even binnen wezen kijken.
Voor mij is het hele Shire wereldje nog nieuw, dus was superleuk om alles eens te zien!

Ennnnn, showtime! *\o/*
Wat ooit als een grap begon, hebben we uiteindelijk toch maar mooi neer kunnen zetten!
Mijn vriend speelt al jaren gitaar en zo is het idee ontstaan om een kur met 'live' muziek te gaan doen.
Het was echt super tof om zo met z'n drieën iets te kunnen doen!!



Op de foto met fan Roos! Ze vond dat Dara in de Penny moest komen, dus ehhh waar kunnen we ons inschrijven?v *D
Afbeelding

En last but not least, een onwijs trotse ruiter!
Afbeelding
Afbeelding

Voor iedereen hier van bokt: super leuk jullie in het echt ontmoet te hebben!
Bedankt voor de top dag!

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:05

Wauw wat gaaf is dit !
Nog heel veel plezier en succes met je Topper <3

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 11:09

Gisteren een paar keer gehoord dat zoiets ook leuk is voor op Horse Event volgend jaar.
Stiekem lijkt mij dit ook wel heeeel erg tof, iemand enig idee hoe je tussen zoiets kunt komen? :))

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:42

Echt super super knap gedaan!!

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:24

Zo, drang voorwaarts is er wel! Dan kont de rest ook wel met de tijd. Goede ervaring voor nu en lekker soort trainen.

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:16

Nogmaals heb echt van jullie genoten!!
Je rijd haar erg prettig en vriendelijk en geeft haar rustig tijd als ze zich die nodig heeft.

Wat je self zegt is dat je soms de. Bocht uit. Vloog of niet lekker uit kwam.. Dat kwam vooral door Dara haar hoge tempo. Als ze straks haar rust meer vind zul je zien dat je meer tijd krijgt voor je oefeningen en dat zr dan ook soepeler gaan!

Met een draver spreek ik uit ervaring :)) die ging soms zo hard dat de voorlezer het amper kon bijhouden hahaha :=

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:16

Roos zei zelfs dat ze alle Penny’s zou kopen van haar spaargeld als jullie er in zouden staan! Jullie zijn echt een leuke combinatie en de special was echt geweldig leuk om naar te kijken!
Je bent zelf ook zo’n heerlijk nuchtere ruiter en heel benaderbaar, ook voor een jong iemand als Roos ben je iemand om letterlijk en figuurlijk naar op te kijken.
Ze heeft vanmorgen nog gezocht, maar je hebt geen YouTube kanaal van jou en Dara, anders was ze je zeker gaan volgen. Haar moeder vind haar nog iets te jong voor social media, dus helaas kan ze je niet volgen op Instagram of Facebook.

Ik hou het hier wel in de gaten en als je met Dara een keertje in de buurt bent, dan zoek ik je met Roos zeker nog wel eens op.

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 22:56

Aaaah wat een superleuke reacties allemaal!
Heb vandaag echt de hele dag nog nagenoten! <3

Heb toevallig vanochtend een YouTube account aangemaakt, maar moet nog even kijken of hij goed te vinden is als je op DaraTheShire zoekt.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:15

*stille meelezer kruipt onder haar steen vandaan*

Wat ontzettend gaaf en wat deden jullie het leuk! :D

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 08:15

Nog steeds aan het nagenieten!
We hebben zo onwijs veel leuke reacties gehad!

Afbeelding

Gisteren al even gekeken welke wedstrijden er allemaal in oktober zijn. Nu eerst thuis nog even doortrainen en daarna gaan we weer knallen!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:31

Ahh die smile op jou gezicht zegt genoeg toch :D

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:47

Met heel veel plezier dit topic gelezen en alle filmpjes bekeken. Meid wat een bijzonder paard heb je onder je kont <3 , geweldig en wat rijd je hem vriendelijk. Het volgende dat ik ga schrijven doe ik om je behulpzaam te zijn, dus is geen kritiek he!!.
Zelf heb ik een merens en ik herken (of ik denk te herkennen) waar jij tegen aan loopt met rijden. Dat ligt niet aan jou maar aan de bouw van je paard.
Je paard is echt een L paard en terecht dat je iedere keer winstpunten rijdt. Ik vind hem nog niet klaar voor de M. Je ziet dat hij echt nog in opleiding is en sterker moet worden van achteren. Dat is met zo een groot paard heel erg moeilijk en daar heb je jaren en jaren voor nodig. MAAR je paard heeft er plezier in en jij ook. Dus als je hem die tijd geeft kom je zeker in de hogere regionen uit.

Dit soort paarden moeten leren te dragen en dat is o zo moeilijk voor ze. Dat hij dat nog niet doet heeft met leeftijd van hem te maken en met ontbrekende kracht en dus niet met jou! Wel kun jij hem daarmee helpen.

1.
Je ziet dat hij heel snel loopt. Dat doet hij opdat hij niet zijn gewicht naar achteren hoeft te verplaatsen. Daarmee omzeilt hij datgene wat hij echt (gezien zijn bouw etc) heel erg moeilijk vindt.
Dus mijn advies aan jou is ga het tempo vele male lager leggen zodat hij niet snel gaat lopen maar tot dragen kan komen. Hoe hoger het tempo hoe moeilijker het wordt voor hem om te gaan dragen. Een leuke oefening die ik deed met mijn ruin, (merens waar ik ook show mee heb gereden) is om met mijn tong te klakken en hem op het tempo van de klak terug te rijden. Paar pasjes heel verzameld en weer naar voren, dan weer terug dan weer naar voren. Het dragend draven kun je iedere keer wat langer doen. Op een gegeven ogenblik kon hij dat zo goed dat voor de middendraf ik op de korte zijde hem heel verzameld in dragende draf reed (zacht klakkend geluid hielp hem daarbij) opdat ik hem daarna paar stappen kon laten strekken. Voor jouw paard en mijn paard is dat hoge school oefening dus ontzettend moeilijk. Je moet als het ware je paard op zijn "gat" zetten.

2.
Datzelfde probleem zie je terug in de overgang van galop naar draf. Dat is zo moeilijk voor dit soort paarden, dat je ziet dat hij eruit valt. Ook hier werd geldt, je rijdt je paard paar stappen goed naar voren in middengalop, dan rijd je terug en je zet hem als het ware op zijn gat door hem heel rustig de overgang te laten maken naar draf. Vraagt heel veel ruitergevoel en ondersteuning voordat hij dat echt goed kan uit zich zelf. De contra galop is gewoon nog te moeilijk voor hem, iets dat hij ook laat zien. Hij heeft die kracht nog niet en tja het is geen KWPN-er die veel gemakkelijker van nature dit soort oefeningen kunnen.

3. Alle M oefeningen zijn uitstekend voor hem om te oefenen, want daar wordt hij leniger van en sterker. Schouderbinnenwaarts erg goed om het binnen achterbeen sterker te maken. Het zal nog wel even duren voordat hij die oefeningen goed kan uitvoeren.

4. Neem hem mee naar buiten en laat hem lange tijden achter elkaar galopperen en echt lekker door galopperen. Dat is leuk voor hem , blijft hij van het werk houden en hij wordt er sterker van. Leuke oefening voor hem buiten is dat je hem verrast en vanuit stap opeens paar passen laat galopperen en weer terug naar stap. Als hij sterker is doe je dat vanuit stilstand (paar jaar verder). Daar wordt hij alert van en sterk van achteren. Je moet hem daarvoor als het ware op zijn "gat" zetten om dat goed te kunnen uitvoeren. Zo ook met overgangen in galop rijden. Lekker galopperen, strekken in galop.
Mijn paarden hielp ik door met middendraf en middengalop het woord "strek" erbij te zeggen. Deed ik ook in de wedstrijd ook al mag het officieel niet.

5. Kleine aanwijzing voor jouw rijden. Rijdt hem niet te strak van voren. Hoe moeilijk het ook is, want je kunt dat ook heel goed, blijf hem lucht geven van voren. Blijf licht in je hand en je hele lijf. Blijf recht op zitten als je doorzit op verende billen, hoe hoog hij ook op gooit. Leun dus niet naar achteren want dat is zonde hoe begrijpelijk ook. En verder geef hem heel erg veel tijd en blijf van hem genieten. Lekker show blijven rijden met je vriend want hij geniet daar ook zo van en is goed voor de band. Ik vind jullie geweldig en daarom heb ik mijn best voor je gedaan om je te helpen vanuit eigen ervaring met paarden die niet zo gemakkelijk in de verzameling te rijden zijn. Als je nog vragen hebt of tips dan stel ze maar. In ieder geval leer je heel goed rijden van dit soort paarden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:43

Pssst pien_2010...

“Hij” is een “zij”. :D

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:09

Goed gedaan TS. Jullie vormen een mooie combinatie.
Met de waardevolle tips van pien_2010 komen jullie wel weer een stap verder.
Aanvullend zou ik willen toevoegen dat veel stapwerk ook helpt bij het verder ontwikkelen van kracht. (dressuurmatig trainen, balkjes lopen, etc.) En aangezien voor zo'n bonk van een paard het galopwerk wat zwaarder is, zou ik zeker ook veel trainen in stap. Succes.

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 20:29

Haha Daphara, mooie toevoeging!

Maar heel erg bedankt voor de tips pien_2010 en senna21!

Kan me er zeker wel in vinden, alleen zien jullie Dara nu wel op film in een zeer gespannen status :+ .
Meer lucht geven doe ik ook echt zeker wel wanneer dit kan, alleen moest ik nu even een keuze maken of ik graag binnen de hekjes wilde blijven of af en toe iets meer los wilde laten.

Daarnaast over het tempo naar beneden: makkelijker gezegd dan gedaan. :+
Ik moet in deze spannende situaties gewoon echt een beetje overleven, aangezien elke hoek wel weer een 'eng' ding te vinden is.
Dan laat ik haar de stukken die ze wel goed loopt nu maar liever even op eigen benen lopen, dan dat ik tussendoor moet gaan lopen rommelen. Geloof mij, zo'n schip krijg je dan echt niet even op je zit terug. :Y)

Zoals ik die dag ook al tegen Daphara zei: Voorheen reed ik een ander paard en die zette ik bij 'enge' dingen wel even met mijn binnenbeen opzij. Maar als mevrouwtje iets heeft gezien dan voelt ze dat been van mij echt niet.

Moet zeggen dat ze wel echt een superfijn mondje heeft, waardoor ze natuurlijk ook iets sneller opkrult.
In spannende situaties al helemaal, maar ik heb beide handen toch echt even nodig om 900 kilo in het gareel te houden. Daarom kan het er inderdaad allemaal vrij kort en strak uit zien.

Thuis zijn we heel veel bezig met (schijn)overgangen, zijgangen en het werken met balkjes.
Het heeft nog even tijd nodig, maar gaat echt wel goed komen! Ben al super trots hoe ze het tot nu toe op heeft gepakt.
In nog geen jaar tijd van grasmaaier naar M1 dressuur. *\o/*

Daarnaast kan ik natuurlijk altijd de 'perfecte' trainingsvideos en foto's hier posten, maar ik vind dat dit ook gewoon bij het proces hoort.
Gelukkig hebben we genoeg mensen om ons heen die ons komen helpen en ik neem natuurlijk ook lessen. :)

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Shire Dara: Van grasmaaier naar wedstrijdpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:40

Nou ik vind het er heel goed uitzien! Ze was gewoon zo te zien nogál haar best aan het doen haha.
Been? opzij, vooruit, waarheen? oooh daarheen, pufje uitademen en volgende ding :D

Tja, dan krijg je misschien niet de beste proefresultaten (al zijn ze ook zeker niet slecht). Maar als ze wat meer kilometers heeft gemaakt komt er vast ook meer rust in. Dat ze zó bereid is om alles voor je te doen, laat zien dat je echt wel goed bezig bent :j