Omdat ik in februari ben gegaan was het op dat moment het regenseizoen. Hierdoor zag alles er mooi groen uit in plaats van de dorre savanne die ik mij had voorgesteld. In Swaziland ben ik samen met de gids en een reisgenoot door een wildpark heen gereden. In dit park zijn geen roofdieren te vinden, op de krokodil na. Tijdens onze rit zijn we: zebra's, blesbokken, gnoe's, impala's en krokodillen tegen gekomen.
Zowel ik als mijn reisgenoot konden rijden waardoor we echt in volle rengalop door de velden zijn gegaloppeerd. Ook zijn we toen een kudde zebra's tegen gekomen die ook een stukje met ons zijn mee gegaan. Omdat ik wist dat ik zou gaan rijden heb ik mijn rijbroek meegenomen mijn moeder verklaarde mij voor gek maar ik vond het wel erg fijn.
Paarden opzadelen, ik had aangeboden om te helpen omdat ik het een beetje raar vond om toe te kijken.

Ter paard, ik heb de afgelopen 5 jaar alleen maar op pony's gereden dus het was wel even wennen.

En op pad andere reisgenoten hadden foto's gemaakt ben ze hier erg dankbaar voor. Ik heb mijn andere reisgenootje van de foto's afgesneden. De foto's zullen dus een beetje een apart formaat hebben.

Na het rijden werden de paarden los gelaten en mochten ze nog even midden op de camping/lodge los.

Door alle indrukken heb ik niet heel veel foto's gemaakt maar vooral genoten.
Ook zijn we door wat watertjes heen gegaan met de paarden. Het was volgens de gids veilig omdat het nu niet het jacht seizoen was van de krokodillen.
In Drakensbergen ben ik alleen met een gids op pad gegaan. Dit was drie uur in de bergen rijden en ook hier wauw wat was dit gaaf. Af en toe vond ik het wel een beetje spannend omdat de helling aardig steil waren en af en toe echt naast een ravijn. Gelukkig had ik een heel braaf paard met ervaring die precies wist waar hij moest lopen. Helaas ben ik wel flink verbrand tijdens de rit.
Ik kwam aan en alle paarden stonden in de binnenplaats/poetsplaats. Mijn paard stond al opgezadeld klaar. Ik kon zo opstappen en gaan.

Paardjes even uitrusten in de schaduw.

En uitzicht vanaf de berg op het dorpje

Eindstand van mijn schouders....

Persoonlijk vond ik het in Swaziland net allemaal wat beter geregeld. De paarden en het harnachement zag er ook een stuk beter uit.
Voor iedereen die twijfelt ik zeg doen. Het is een ervaring om nooit meer te vergeten.