Met temperaturen beneden nul staat het kamperen momenteel op een laag pitje, maar ik ga eigenlijk het hele jaar door graag op bezoek bij deze bijzondere kudde in Maryland. Meer dan 35km strand, bos en moerasland bieden een thuis aan 88 wilde paarden. Ze worden niet bijgevoerd en alleen in uitzonderlijke situaties wordt er medisch ingegrepen (anticonceptie daargelaten).
1. Mijn foster pony Gokey Go Go Bones.

Een groot deel van de paarden worden "ter adoptie" aangeboden. De paarden blijven gewoon op het eiland en je hebt geen zeggenschap o.i.d., maar de stichting kan deze donaties goed gebruiken.
2. De kudde bestaat voornamelijk uit vosjes en pintos, maar er zitten ook een paar bijzondere kleurtjes bij, zoals deze buckskin, Patty.

3. Een beetje adrenaline en zelfs de merries zien er imposant uit (ik was op een takje gestapt

4. Susi Sole in de ochtendzon. In de zomer zie je ze vaak op het strand om de insecten te ontsnappen en om verkoeling te zoeken bij de zee. Op de allerheetste dagen gaan ze soms zelfs het water in.

5. Bella Boo en hengst Fonzi "I said, NO!"

6. In de zomer trekken veel paarden naar het toeristische deel van het eiland in een poging om de insecten te ontsnappen en helaas ook om te bedelen en eten te stelen (benaderen, aaien en voeren zijn ten strengste verboden). Met zoveel paarden op een "klein" stukje wordt er af en toe flink geknokt door de hengsten, maar ook de merries kunnen er wat van. Hier rende Chama Wingapo zo vol overtuiging achter Braidwood aan dat ze finaal onderuit ging. Haar dochter Noelani kijkt vol interesse toe in de achtergrond.

Helaas is Chama deze zomer overleden nadat ze een grote hoeveelheid hondenvoer gegeten had, dat een kampeerder onbeheerd achter had gelaten. Ook de populaire hengst, Jester, overleefde de zomer niet, nadat hij geschept werd door een auto. Dit zorgde voor een flinke discussie ... zou het beter zijn om het eiland voor het publiek te sluiten? Gelukkig is daar (nu nog) geen sprake van.
7. Bayberry heeft niet alleen de mooiste manen, maar met 11 merries ook de grootste kudde. In tegenstelling tot veel andere hengsten, die om de haverklap merries wisselen, is zijn kudde erg stabiel.

8. Miss T is met haar 30 jaar een van de oudste merries op het eiland. Dat valt ook wel te zien aan haar bovenlijn, maar toch is haar buikje tonnetje rond. In gedomesticeerde paarden denk je dan al snel aan een wormbesmetting, maar bij deze paarden komt het door de grote hoeveelheid zout die ze binnen krijgen.

9. Sinds de introducie van PZP (anticonceptie via een blaaspijp) is de levensverwachting flink gestegen, vooral onder de merries, maar het werkt voor sommige paarden beter dan andere. Bij Carol's Girl werkte de PZP niet. Op deze foto is ze 23, vel over been, met een veulen aan de voet en alweer drachtig van de volgende.

De kudde wordt meerdere keren per jaar geinventariseerd en bij de volgende survey was ze ondanks een uitgebreide zoektocht nergens te vinden. Haar lichaam zal waarschijnlijk nooit gevonden worden. Maar met haar vele kinderen (van gelukkig een aantal verschillende hengsten

10. Kleine veulentjes worden groot! Hier Gokey's zoon, Taco Chip, die in mijn vorige topic pas een paar uur oud was en nu een prachtige jaarling.

11. Gokey had ook dit jaar weer een mooie verrassing voor me! Ze liep al een tijdje rond alsof ze een skippybal had ingeslikt en ineens stond er een prachtig pinto meisje naast. Uiteraard net nadat ik de dag daarvoor pas laat thuis gekomen was na een weekend op het eiland, dus hup, alle kampeerspullen weer terug in de auto geslingered om maar zo snel mogelijk mijn nieuwste "grandpony" te ontmoeten.

Het is echt een spring in het veld.

http://boktimg.nl/img/m/DLXGcM.jpg
12. Bodacious Bob, een van mijn favoriete hengsten

In de zomer ziet hij er vaak flink gehavend uit door alle insectenbeten (zie foto 13), maar verder is het verbazingwekkend hoe schoon hij blijft.
http://boktimg.nl/img/m/VncxN7.jpg
En dat terwijl ze door de grote hoeveelheid drasland toch vaak onder de modder zitten, zoals Patricia Irene hier.
http://boktimg.nl/img/m/2zSzBf.jpg
13. Bob op het strand met zijn kleine kudde. Je hoort wel eens dat hengsten de veulens van andere hengsten doden, maar Bob geniet van zijn rol als stiefpapa en dat zie je op Assateague wel vaker.
Arme veulen zit helemaal onder het zand na zijn dutje haha.

14. Elk jaar kan je op Ebay bieden om een van de nieuwe veulens van een officiele naam te voorzien, maar ze hebben ook allemaal een Keiper code waaruit je de hele moederlijn kan aflezen. Een paar van de oudere paarden hebben helaas geen naam, maar alleen een code zoals knappe M2EINS.

15. Een wel heel wollige Mieke's Noe'lani (die dreads bij d'r buikje

Noelani's Keiper code is N2BHS-AIO en zoals ik hierboven al zei kan je daar veel informatie uit halen. Noelani is in 2016 geboren wat aangeduid wordt met de letter O. Door telkens de laatste letter te verwijderen kan je haar hele moederlijn volgen:
* N2BHS-AI ... is moeder Chama Wingapo uit 2010.
* N2BHS-A ... is haar grootmoeder, mijn lieve Gokey Go Go Bones uit 2002.
* N2BHS ... is haar overgrootmoeder, de inmiddels overleden Carol's Girl uit 1994.
Etc, etc, tot je bij N2 uitkomt, een van de paarden uit de originele kudde toen ze met het Keiper systeem begonnen.
Als afsluiter nog een gekke bek van Gokey.
http://boktimg.nl/img/m/yYvRfZ.jpg
Gelukkig kan ze er zelf ook om lachen!

http://boktimg.nl/img/m/mAOD4w.jpg
Vragen zijn altijd welkom!