Igneo is een Spaanse patser van inmiddels alweer 9 jaar. En stoere vent (maar stiekem een held op sokken), met gekke fratsen (zo verliest mijn longeersingel nog weleens een ring op de een of andere manier), maar een klein hartje (hij gaat altijd voor me door het vuur). 2017 was een jaar van mooie momenten, genieten, leuke dingen doen en veel leren. Kijk je mee?
... januari, de maand waarin het begon met veel vrieskou, waardoor we weinig konden trainen. Maar we lieten ons niet weerhouden. Met wandelingetjes, buitenritjes en staptrainingen in de bak bleven we toch een beetje in beweging.

... februari, de maand waarin we weer een beetje kunnen beginnen met de echte training.

... maart, de maand waarin we de stoute schoenen aantrokken en ons aan een sprongetje waagden. Maar ook de maand waarin we meededen met een onderzoek van zes weken. Tijdens het onderzoek werd gekeken welk effect drie keer per week 'Equibootcamp' heeft op de beweging en de bespiering van het paard.

... april, de maand waarin we zeker het effect merken van de Equibootcamp. Igneo heeft meer balans, ritmegevoel en spant zijn buikspieren beter aan. Hierdoor gaat ook het trainen onder het zadel met sprongen vooruit.

... mei, de maand waarin we rustig verder trainen en Igneo steeds stoerder wordt bij het buitenrijden. We kunnen daardoor nu ook alleen wat langere ritten maken.

... juni, de maand waarin we op trainingsweekend gaan bij Atletische Rijkunst. Een weekend waarin we veel leren en we weer met veel inspiratie naar huis gaan.

... juli, de maand waarin we uittesten of bitloos bij ons past. Voor de buitenritten vind ik het ideaal, maar in de bak merk ik dat hij zwaarder in de hand is dan ik prettig vindt. Daarom besluit ik voor de trainingen toch met bit te blijven rijden.

... augustus, de maand waarin we veel buitenritten maken. Alleen, maar ook samen met Igneo zijn kleine grote vriend.

... september, de maand waarin we weinig bijzonders doen. We trainen lekker verder, rijden buiten samen met onze hond en het is weer tijd voor Igneo zijn regenjas.

... oktober, de maand van de laatste keren. Nouja, voorlopig dan. Ik ben namelijk al een aantal maanden zwanger en stop deze maand met rijden. We maken onze laatste buitenrit en trainen de laatste keer onder het zadel in de bak. Als alles goed gaat zullen we in mei 2018 de training onder het zadel weer oppakken.

.. november, de maand waarin we wel nog lekker door blijven trainen aan de dubbele longe. En ook de maand waarin ik Igneo zijn manen afknip en hij weer met een sportcoupe door het leven gaat.

... december, de maand waarin ik door mijn zwangerschap niet altijd evenveel energie heb en het weer ook niet altijd meewerkt. De trainingen staan op een lager pitje. Zo nu en dan maken we een wandeling samen of trainen we nog wat aan de (dubbele) longe.

In 2018 zal Igneo zijn jaar rustig starten. Ik blijf hem nog zo lang mogelijk doortrainen aan de dubbele longe. Zodra mijn lijf het weer toelaat zal ik na de geboorte van mijn kindje weer met hem aan de slag gaan en daar heb ik nu al zin in. Dat 2018 ons ook maar weer veel mooie momenten mag brengen!