Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 20:28

Botticelli is een 11 jarige hengst v. Paddox. We zijn sinds kort M1 gestart en afgelopen weekend reden we 195 en 188,5 punt met een 1e en 2e prijs, toen was ik wel even heel trots!
Wat een moeilijk punt blijft is de aanleuning, hij krult zich graag op en houdt zo z'n rug strak, daarnaast pruts ik hem ook nog eens graag rond. Ook heb ik de neiging om linksom de binnenteugel er meer aan te houden. Nog genoeg om aan te werken dus!

Aan de foto's van vanmorgen kon ik heel duidelijk zien waar ik onszelf tegenwerk. Laten we daar maar gelijk mee beginnen ;)

Hier wil hij dus eigenlijk heel mooi vertrekken, op het achterbeen en mooi bovenin. Wel iets moeilijk in de mond, waarschijnlijk omdat ik alweer bezig ben om hem rond te prutsen.

Afbeelding

En hier weer rond geprutst -O-
Afbeelding

Nog een ding, volgens mij galoppeert hij ook niet juist in de 3 takt. Ik heb er nog nooit een opmerking over gehad, maar als ik zo naar de foto's kijk.. Iemand hier tips voor?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even een foto van afgelopen weekend :)

Afbeelding

Tips voor de aanleuning en galop zijn altijd welkom :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:36

Geen tips maar ik vind het heel knap dat je zo kritisch naar jezelf bent. Dat doen niet veel mensen je na en zal zeker helpen om vooruitgang te boeken.

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:38

Knap peerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:39

Idd knap dat je t zelf ziet. Wat kan helpen is een instructeur die gewoon 100 zegt dat je los moet laten aan de voorkant. ;)

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:41

Je mag diep paaltjes wel een poetsen in ‘t Haske :o

Ik kan het gepruts en weet hoe lastig het is. Enige dat werkt is een drammer in het midden die je er steeds of vaak op wijst.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 20:44

Lithya schreef:
Je mag diep paaltjes wel een poetsen in ‘t Haske :o

Ik kan het gepruts en weet hoe lastig het is. Enige dat werkt is een drammer in het midden die je er steeds of vaak op wijst.


Haha nieuw hek er om heen zou beter zijn ;)

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:48

Wat een gaaf paard! Ik heb ook een merrie gehad van Paddox :) .

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:51

Inderdaad iemand die het continue roept, hoeft niet eens iemand te zijn door weet wat je verder doet. Haha.

Wat mij ook altijd goed hielp was iets bij twee letters zetten, vlaggetjes of zo. En elke keer als je daar dus voorbij rijd moet je er weer aan denken. :)

Verder goed dat je zo kritisch bent, leer je alleen maar van, maar je moet ook zien wat goed gaat/je goed doet. Minstens zo belangrijk.

Regelmatig even halsstrekken en van daar uit op lengte weer op pakken.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:53

Super dat je zo eerlijk bent over je eigen rijden! _/-\o_ Een open blik is al de halve weg naar de oplossing. Je hebt een prachtig paard onder je kont, ben heel benieuwd hoe die gaat lopen als hij wat meer schwung in zijn lijf krijgt. :)

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:56

Zag jullie al langstappen vanochtend :) je was met Vanessa of niet?

Ziet er goed uit hoor! Gaat hij nog naar de hengstenkeuring?

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 20:57

Kabayo schreef:
Zag jullie al langstappen vanochtend :) je was met Vanessa of niet?

Ziet er goed uit hoor! Gaat hij nog naar de hengstenkeuring?


Was met Julia ;) Ik wil hem in maart voor het Bonte Paarden Stamboek doen.

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:58

Leuk paard,
Als eerste vindt ik het super goed van je dat je zo kritisch naar jezelf kijkt en ook fotos plaatst waarop duidelijk te zien is dat jullie het samen wat lastig vinden.

Ik vind persoonlijk dat je paard nog meer mag loslaten in de kaken en wat strak ogen in het lijf. Ik zou graag de hals iets meer op lengte hebben ( in je losrijden vooral concentreren op lang laag door het lijf heen)
En denk dat op het moment dat je dit hebt je galop ook beter zal worden.
Verder zie ik dat ie wat verkanteld in je schouderbinnenwaarts en zou de buitenschouder wat meer geplaatst mogen worden.
Probeer zelf wat meer om je paard heen te zitten ipv erboven op. In de galop ook echt op je billen blijven zitten en lage buikspieren aanspannen.

Veel succes samen

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:00

littleroosie schreef:
Kabayo schreef:
Zag jullie al langstappen vanochtend :) je was met Vanessa of niet?

Ziet er goed uit hoor! Gaat hij nog naar de hengstenkeuring?


Was met Julia ;) Ik wil hem in maart voor het Bonte Paarden Stamboek doen.

Ahh kan ook
Ben benieuwd

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:17

Leuk dier!
Het oogt alsof hij een beetje stijf en stram loopt. Daarbij heb ik het idee dat je hem wat te kort en te veel omhoog probeert te pushen, al heb ik niet het idee dat hij daar zelf moeilijk over doet in de hals.

Ik zou het omhoog rijden een beetje laten en hem met meer lengte in de hals voorwaarts neerwaarts (en dat mag op lengte best wat dieper) rijden en daarin de oefeningen gaan doen en oprijden. Steeds kleine stukjes schakelen, niet meer dan 3 of 4 passen omdat hij wel wat de neiging heeft om van het achterbeen af te lopen, zo aan de foto's te zien.
Daarbij ook wat extra inbuigen, met extra stelling door een hoek, volte van 10 meter met extra stelling een beetje sluiten etc. Als je cavaletti hebt, ook lekker gebruiken. En als je zelf tevreden bent, ga dan vooral nog een stukje verder, want dan ben je er nog niet. Ik spreek uit ervaring :')

Leg de focus op het lekker losmaken van het paard, de oefeningen kent hij wel getuigen je punten! Door hem los te maken kan hij lekkerder op achter komen en wordt hij makkelijker in de bovenlijn, waardoor alles makkelijker wordt en er beter uit gaat zien.

Áls hij niet in drietakt galoppeert, dan heeft dat ook te maken met het stramme in zijn lijf en wordt dit ook beter. Is alleen niet goed te zien op een foto.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:26

Wat een leuk dier! Hij is super knap!
Duidelijk is dat hij linksom moeilijk vindt en niet door en aan rechts komt. Daardoor verkantelt hij. Je moet hem beter door de buitenkant zien te krijgen en zodoende de juiste buiging en stelling verkrijgen linksom. Verder er inderdaad goed op letten dat je de hals op lengte kan houden.

Alja

Berichten: 25593
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:31

Is dit die hengst van je die je kreeg toen hij zo slecht eruit zag?
Jee wat is hij dan opgeknapt!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:35

Superleuk dier! En mooie resultaten :D

Mijn tips
De hals meer op lengte houden, door ruimte te geven en van achter naar voor te rijden, bijvoorbeeld door heel veel kleine schakelingen.
Probeer te rijden alsof je teugels stokjes zijn en je het bit wilt wegduwen.

Ook op de hoefslag spelen met de buiging, stelling binnen-buiten, schouder binnen-buiten
Ook hierin kun je schakelen voor meer lossigheid en een actief binnenachterbeen.

De takt in galop zal ook beter worden met iets meer lengte.
Ik wissel zelf met zo'n paard veel in tempo, eerst een paar basisrondjes, daarna paar sprongen vooruit, iets terug en weer vertrekken.
En ook spelen met de halshouding, eens wat opgerichter en ook eens wat richting hals strekken in galop.

Veel succes !!!

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 21:39

Alja schreef:
Is dit die hengst van je die je kreeg toen hij zo slecht eruit zag?
Jee wat is hij dan opgeknapt!


Dat is hem :)

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 21:41

Afbeelding

Hier een foto van laatst. Hier wil ik eigenlijk niet graag heen rijden, maar hij neemt bijna geen druk op t bit en dan vind ik het heel moeilijk om de neus eruit te rijden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:10

Maar hier loopt hij niet echt op meer lengte, hij kruipt achter de teugel zodat hij zijn bovenlijn wat kan ontzien. Is echt niet rampzalig hoor.
Als hij op een beetje meer lengte zo er achter kruipt, doe het dan in stapjes. Een beetje, tot je weer wat contact hebt met de mond, en dan geef je er weer een beetje bij.
Kan best zijn dat je een uur lang simpel aan het rijden bent voordat je een beetje het idee hebt dat je wat verder komt. Maar het levert je wel absoluut veel rendement op uiteindelijk!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:25

Je geeft zelf al je eigen commentaar, maar wat ik ook zie, wat misschien ook wel met het "prutswerk" van voren te maken heeft, is dat je niet echt zit. maar voorover gaat, en op je bovenbenen steunt.
Dit is wel een beetje een kip-ei verhaal, veel gedram van voren maakt dat je dat snel gaat doen, maar als je niet zit, nodig je ook uit tot meer gedram.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:08

In de galop zie ik een achterbeen wat lekker naar voren grijpt, maar ook dat de beweging niet verder door het lijf kan omdat de voorkant geen ruimte krijgt.

Dat gaat botsen, hij houdt z'n rug vast, jij kan niet lekker zitten en gaat op zoek naar een fijne aanleuning.
Maar daardoor krijgt ie nog minder ruimte.

Heel lastig om te doorbreken en te weten naar welk gevoel je op zoek moet.
Misschien is het iets om eens met barebackpad te rijden en de teugels los te gooien, desnoods paard aan de longe.

Laat hem zelf z'n houding kiezen en jij lift alleen maar mee om te voelen wat er gebeurt.

Ik vind het knap en goed dat je zelf ook ziet dat je wellicht te veel wil doen aan de voorkant.
Je hebt een geweldig knap paard, wat ook graag z'n best voor je wil doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:12

De laatste foto is echt niet goed. Heb je al eens met een zachter bit geprobeerd?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:15

Wat een leuk dier!

Hand mooi voor, neusje eruit rijden en in je SB je binnenhand iets optillen. Dan ben je al zoveel verder!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:21

Tip, het paard zet zijn voorvoet neer waar de neus is.
Dus....hoe korter je hem voor "prutst" hoe korter de passen worden.
Als je het zo bekijkt, wordt het misschien gemakkelijker voor jou om lengte te maken in de hals.
Lekker balkjes neerleggen, neus naar voren, hals op lengte en ruimte in de passen trainen. En dan vooral bij jou.
Als de kaken niet los zijn, kan het achterbeen ook niet verder ondertreden. Paar stappen terug naar de basis. Eerst door zijn lijf en jouw lijf trainen.