S.A. Mishkaljiyah; een jaar met veel tranen en een lach

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sadira
Blogger

S.A. Mishkaljiyah; een jaar met veel tranen en een lach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 21:31

Ik heb lang getwijfeld of ik een topic zou aanmaken of niet, omdat dit jaar niet zo'n geweldig "in the picture" jaar is geweest, met vooral heel veel kliniekbezoekjes, zorgen en angst of alles goed zou komen. Maar toch, omdat ik elk jaar al een EJL aangemaakt heb, om de traditie voort te zetten, toch een topic dan. En dan maar hopen dat volgend jaar eindelijk ons jaar zal worden dan, dat we eindelijk écht de wereld samen kunnen gaan ontdekken, en de klinieken links kunnen laten liggen, want daar zijn we wel weer even klaar mee.

1. Afbeelding

S.A. Mishkaljiyah
S.A. Tawfiq (v. ZK Kuray) x A.F. Shanaya (Sha Lazio x Anthal)
Arabisch volbloed
Merrie
3 januari 2013

[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah
[VN] Eerste Boktveulen van 2013 geboren
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah op de wei
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah in de sneeuw
[KS-ITP] A dream come true: S.A. Mishkaljiyah
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah: de arabier die geen arabier wilde zijn
[ITP] 2013: Het eerste jaar met S.A. Mishkaljiyah
[ITP] S.A. Mishkaljiyah gaat op reis
[ITP] Mish van Aleeneh
[ITP] S.A. Mishkaljiyah helemaal in haar element
[ITP] Arabische S.A. Mishkaljiyah op haar nieuwe stekkie
[ITP] Kleine Mishjes worden groot!
[ITP] Lekker aan de wandel met S.A. Mishkaljiyah
[ITP] Hiep hiep hoera! Mish 3 jaar!
[ITP] Arabier Mish op de AVS Ledendag!
[RIJ-ITP] Het eerste jaar vanaf de rug van S.A. Mishkaljiyah!
[ITP] S.A. Mishkaljiyah op de foto

Voor de mensen die nog niet weten wie Mish is, Mish is een bijna vijfjarige arabier, die inmiddels al 4,5 jaar bij mij is. Dat gekke paardje heeft zich vanaf dag 1 in mijn hart genesteld en ik hoop dat ik haar nooit meer hoef te laten gaan. Mijn doel met haar is om lekker recreatief te gaan rijden (uiteindelijk is het idee om richting de western te gaan, maar voorlopig ligt er nog een dressuurzadeltje op), lekker het bos in te gaan, samen te groeien in het grondwerk (voornamelijk Parelli-georiënteerd) en boven al gewoon heel veel te genieten met en van elkaar.

Ongeveer een jaar geleden stonden onze twee paardenvriendinnetjes nog lekker bij elkaar in de paddock, onze Mish en Olina, en leek er nog geen vuiltje aan de lucht.
2. Afbeelding

Op een dag merkten we alleen dat Mish toch niet helemaal lekker in haar lijf zat; ze bolde haar rug bij het opstijgen met rijden, en ze liep net niet helemaal lekker. Op die dag in november hebben we dus besloten om haar maar even rust te geven, er een paar keer een osteopaat bij te halen, en haar een paar maanden helemaal stil te zetten.

Ze heeft een paar keer mee mogen wandelen aan de hand, we hebben wat grondwerk gedaan, en ze heeft een keertje voor kinderpony mogen spelen (ze is ongelooflijk voorzichtig met kleine kindjes, ondanks haar jonge leeftijd), maar verder heeft ze een heel rustige winter gehad.

3. Afbeelding

In maart wilden we wel weer eens kijken hoe het Mish nu zou vergaan, dus toen ben ik weer een keertje opgestapt. Al vrij gauw merkten we dat het nog steeds niet goed was. Het bollen van haar rug was nog niet weg, en ineens zakte ze door haar achterbenen. We waren natuurlijk hartstikke geschrokken, dus dezelfde week zijn we nog met haar naar de kliniek gegaan. Eenmaal op de kliniek bleek ze op de volte op het harde ook kreupel te lopen... het was het begin van een kreupelheid die maar niet over wilde gaan. Telkens alleen kreupel op de volte in draf, op het buitenachterbeen, allebei de kanten op.

De dierenartsen snapten er niks van. Er zijn foto's van de rug gemaakt, maar die waren helemaal in orde, en daarom wilden ze toch een echo van het SI-gewricht maken, maar dat konden ze niet, dus reisden we af naar de Lingehoeve, om haar daar verder te laten onderzoeken.

Mish onderging het allemaal braaf.
4. Afbeelding

Ook op de Lingehoeve vonden ze het een bijzonder dilemma. Onderbenen uitverdoofd, bovenste deel van haar benen, heupen etc op de foto gezet. Echo van haar bekken en SI gemaakt, maar alles was pico bello in orde. Om toch nog verder dingen uit te kunnen sluiten hebben we een scintigrafie laten maken van haar gehele lichaam. Ook is haar hals nog op de foto gezet vanuit een vermoeden van ataxie, en om ook dat 100% uit te laten sluiten zijn we zelfs nog naar Gent geweest om een MMEP-test te laten doen. Ook een tweede osteopaat, een fysiotherapeut, een masseur en een chiropractor hebben nog naar haar gekeken.

Uiteindelijk kunnen we niks anders zeggen dan dat Mish 100% gezond is (ze zit eigenlijk heel erg goed in elkaar, er mankeert echt niks aan haar). En toch... en toch liep ze kreupel.

Dit was echter wel het moment dat de dierenartsen zeiden: ja, maar, ze is gewoon écht écht gezond, er is niks mis met haar, dus je kunt haar veilig weer gaan trainen en kijken of het werkt om toch weer spieren op te gaan bouwen. Mish is extreem hypermobiel, dus het was ook niet onaannemelijk dat de kreupelheid uit haar hypermobiliteit afkomstig zou kunnen zijn. Dan is het keyword dus kracht opbouwen en spieren aanmaken.

En dus konden we eindelijk weer samen aan de bak. In het begin is alleen ons bijrijdstertje van 50 kilo maar met haar aan het rijden geweest, tot ze weer iets van spier had aangemaakt. Ze reed met Mish in de bak en buiten.

Hier waren we lekker met haar naar het meertje in het natuurgebied bij stal geweest.
5. Afbeelding

En toen sloeg het noodlot toe. We hadden nog 1 kliniekafspraak staan voor Mish, maar omdat het toch beter leek te gaan met Mish hoefde die niet door te gaan. In plaats van Mish besloten we Olina mee te nemen, onze lieve haflinger die al even niet zo lekker liep, niet kreupel maar ook niet helemaal fijn.
We lieten foto's maken bij de Lingehoeve en de uitslag was heel duidelijk; Olina had een hele forse peesblessure.
We hebben een poosje gedokterd, maar het mocht niet baten en we hebben de moeilijke keuze moeten maken om afscheid van onze kleine gekke haflinger te nemen ;(

Dit is een van de laatste foto's die we hebben van ons vieren samen. Een dag later hebben we Olina moeten laten gaan. Nog bedankt, Marlies, voor dit prachtige aandenken. We zijn je nog altijd super dankbaar.
6. Afbeelding

Met wat geluk hebben we wel een nieuwe uitdaging gevonden sindsdien; Mish haar nieuwe maatje is een vierjarige arabierenkruising genaamd Skye, waar we wel heel gelukkig mee zijn. Ook Mish is dikke maatjes met haar.
https://boktimg.nl/img/m/xDQXPe.jpg

Sindsdien zijn we met Mish langzaam weer op aan het krabbelen uit ons dal. We zijn naar de Country Mill geweest voor een fijn nieuw zadel...

7. Afbeelding

...zijn de natuur eindelijk weer vaker onveilig wezen maken...

8. Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/7KQUaM.jpg

...en hebben ons weer eens gewaagd aan het trotseren van het Grote Boze Zeil...

9. Afbeelding

...hebben ons als echte penny's uitgedost in 100% dressuuroutfit :D ...

10. Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/wbLEMo.jpg

...doen af en toe eens lekker gek...

11. Afbeelding

...en rijden weer samen door de baan.

12. Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/V6grzh.jpg

Ik kan wel zeggen dat ik meer dan ooit gelukkig met haar ben. Momenteel is haar kreupelheid met het toenemen van haar kracht helemaal weggegaan, en sinds we haar regelmatig laten masseren blijven haar spieren ook los. Qua grondwerk kunnen we steeds langere stukjes fijn geconcentreerd at liberty werken. Met het rijden gaat ze steeds fijner zelf nageven en haar bovenlijn gebruiken ipv in haar valse krulletje te duiken.
Bovenal wordt ze een steeds fijner relaxter volwassener en prachtiger paard, met steeds meer zelfvertrouwen en steeds meer in balans. Ik hoop dat ik nog zo veel jaren van haar mag genieten. Ik had me geen beter en bijzonderder paard kunnen wensen.

13. Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/bpT2RY.jpg

14. Afbeelding

Dank jullie wel voor het kijken en lezen.
Op naar hopelijk veel meer mooie momenten :)

15. Afbeelding

Synergy Horsemanship! op Instagram en Facebook
C.A. Sadira, Arabisch Volbloed merrie ♥

Les in natural horsemanship, grondwerk, loswerken, longeren, dubbele lange lijnen, etc.
Skye, arabierkruising, merrie ♥

MoppieFilou

Re: S.A. Mishkaljiyah; een jaar met veel tranen en een lach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:41

Ondanks dat het niet echt een tof jaar was, is het toch super dat je weer aan de slag kan met Mish! Op naar een geweldig 2018!

Moppie - For always in my heart little friend! <3

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:01

Wat fijn dat jullie weer op de goeie weg zijn!

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem met mijn 5-jarige op dit moment, kreupel op beide achterbenen op de harde volte en niks aan te vinden. Een aantal weken geleden heeft de dierenarts uiteindelijk ook gezegd dat ik hem toch terug moest gaan trainen. Het voelde wel verkeerd maar ik zie nu wel dat hij geleidelijk terug iets sterker wordt.
Ik ben blij om te zien dat Mish het op dit moment zo goed doet ;)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:06

fijn dat je weer lekker met haar aan het werk kan!!!
blijft een prachtig paard!
op naar een gezond en plezierig 2018

Sadira
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 09:20

Dank jullie wel voor de lieve reacties!

Ik ben ook heel blij dat we weer aan de slag kunnen!

Eline, wat ontzettend vervelend dat jij met een vergelijkbaar probleem zit. Wat erg. Heel veel sterkte en succes met het vinden van een oplossing.

Dankjewel Rayoow :*

Les in natural horsemanship, grondwerk, loswerken, longeren, dubbele lange lijnen, etc.

Olina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:40

Het was een zeer bewogen jaar, maar hopelijk gaat 2018 ons jaar wel worden wat betreft de paardjes!

Ik hoop nog heel veel jaren met z'n viertjes door te brengen <3

[KS-ITP] Even voorstellen: ons arabierenmeisje C.A. Sadira
Skye, arabierenkruising, merrie, 30 mei 2013
C.A. Sadira, arabisch volbloed, merrie, 5 mei 2019

Bellatrix
Correspondent Shadowhunter
Always & Forever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:43

Jullie gaan een super mooie toekomst tegemoet! Ga lekker veel van haar genieten!!
En misschien kom ik volgende zomer nog wel langs voor nieuwe foto's...Sky moet ik natuurlijk ook nog meeten. :D

:*

Fotoshoot boeken? http://www.marliestrapfotografie.weebly.com
Op zoek naar een fijne trainer omgeving Ede? Marlies Maathuis kan je helpen!
http://www.mmhorsetraining.nl --> Zadelmak maken, western en dressuurles, coaching en meer!

Sadira
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 22:36

Ik hoop het ook, Dees :+: Het is fijn om altijd alles samen met jou te kunnen delen met onze paardjes. Ik hoop dat we dit jaar iets meer geluk krijgen.

Marlies, superlief berichtje <3 Je bent van harte welkom om langs te komen, ik vind het altijd heel gezellig om je te zien :D En het zou leuk zijn elkaar dit keer onder wat gezelliger omstandigheden te zien, haha.

Thanks, Letiets, ik hoop het ook. Misschien keertje Djuun meeten ofzo? *D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 06:50

Wat een mooi topic zeg! Ik gun het jullie zo ontzettend dat jullie nu lekker aan de slag kunnen gaan :) En Mish blijft natuurlijk een knapperd :D

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:20

Wat heeft dit dier een ontzettend lief en betrouwbaar uiterlijk!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:44

Mooi overzicht van het jaar. Met een mooie foto van Mish en Olina. Wat lief, die twee.
Veelzijdige kinderpony is ze ook al. Lieve foto.
Poe, wat een medisch traject ben je ingegaan met haar. En wat dubbel dat het met Mish 'goed' was, en verdrietig dat het zo moest lopen voor Olina.

Skye is een mooi paard. Daar gaan jullie vast veel plezier mee beleven in de toekomst.

Die foto van het Grote Boze Zeil, hahaha _O- .Ze is wel heel makkelijk met gekke dingen doen. Dat wordt nog wat met kerstmutsen passen straks.
Ik stuur alvast veel positiviteit en geluk jullie kant op voor 2018!

Aan de studie.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:02

Knap ding is ze ook, ben echt gek op vosjes!
Hopelijk hebben jullie dit jaar meer geluk en wordt dit jullie jaar!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:06

Wat een jaar is het geweest. Ik heb met jullie meegeleefd. Voor 2018 geen klinieken meer en alleen maar lekker genieten van jullie paardjes!

Het blijft een heerlijk dier om te zien die Mish. Arabiertjes zijn vaak ook wel laatbloeiers dus hopelijk kunnen jullie nu lekker verder opbouwen en heel veel leuke dingen doen samen.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 4 [PR 202]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:26

Mooi overzicht van haar. We hebben toen nog contact gehad en ik was nog benieuwd wat er nou uit was gekomen, maar niks dus :+ Wat fijn dat het weer de goede kant op gaat!

Hier was ze nog zo puppy :D
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:34

Aah Mish <3
Wat een mooi overzicht! En 2018 wordt jullie jaar :j

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:52

Wat een bewogen jaar, hopelijk wordt 2018 wat rustiger en beter :) Je hoofdstel staat Mish ook erg goed! Loopt ze daar fijn op? Goed om te lezen dat ze wat sterker wordt en haar kreupelheid langzaam verdwijnt. Je hebt in ieder geval wel alles uit de kast gehaald om te achterhalen wat er met haar aan de hand was.

Running away from your problems is a race you'll never win

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:54

prachtige foto die laatste!

Proud to be a farmer

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:01

Wat een mooi overzicht Eline! Pfoe ik weet nog zo goed hoe je in de stress zat toen jullie voor de MMEP-test gingen. Brrrr... Maar gelukkig 'niets aan het handje' (tussen dikke vette aanhalingstekens!).
En dan na al die zorgen het trieste afscheid van Olina. Zo ontzettend sneu..

Hopelijk brengt 2018 jullie meer geluk dan 2017 en gaan jullie een hoop mooie avonturen tegemoet, samen met Desiree en Skye <3

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

n_i_c_a_evey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:09

Toch nog een uitgelicht voor jou! *\%/* <3

Ook al ben jij ergens waar ik niet weet waar,
In onze gedachten zijn we bij elkaar...

Sadira
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 22:31

Hee wat leuk om te zien dat Mish in uitgelicht beland is! Dat verdient die knappe meid van me ook wel na zoveel tegenslag <3 Dank jullie wel voor zoveel toffe reacties!

Letiets, lijkt me hartstikke leuk! Wij willen sowieso ook nog heel graag een keer een strandrit komen doen O:) Dus we geven wel een keer een gil als het zover is, wellicht van de zomer ofzo!

Sam, lief :+: Mish is altijd een knapperd!

NYC2B, wat een lieve reactie! Dat vind ik ook, en dat is ook echt hoe ze is. Ze is zo zacht en vriendelijk en werkwillig, gaat echt voor je door het vuur.

Ellen, dankjewel voor je reactie! Ja, poeh, wat een traject. Ik ben nu ook wel weer een beetje klaar met al die klinieken (nou ja, nog niet helemaal want we zijn van de week weer geweest, jeej 8-) We hebben een abonnement).
Je zou het niet geloven, maar het heeft best wel wat voeten in de aarde gehad voordat we Mish door plassen water kregen en over zeilen. Een jaar geleden zou dit echt nog niet zijn gelukt, het was een hele overwinning om nu een foto te hebben van Mish op een zeil :+ En dan ook nog enigszins ontspannen. Dat laat wel weer zien dat we een hele weg afgelegd hebben samen want Mish wilde nog niet dood gevonden worden op 10 meter afstand van zo'n ding :')

Inney, ik hoop het ook! :D

Nandipha, lief berichtje :+: Dankjewel en ik hoop het ook. Laatbloeiers zijn het zeker, dus we gaan er nu gewoon voor!

Hahaha Jolien, die foto _O- ik ben al weer half vergeten wat voor malloterige foto's we allemaal gemaakt hadden toen :') Geniaal. Wat een klein droppie was het daar nog he!

Amanda, dankje :+:

ElineThera, Dankjewel! Mish doet het heel fijn op een Micklem. Ik heb haar eigenlijk bitloos ingereden, maar het bitloze ging ze een beetje in hangen, dus toen hebben we het geprobeerd met een bitje en zijn we dus overgegaan op de Micklem, en nu is ze op 2 pinken te rijden. Die Micklem gaat voorlopig niet weg :D

Marcelle, pffff praat me er niet van. Ik dacht echt: dit is het, zometeen heeft ze ataxie en dan kunnen we haar laten inslapen. Krijg al weer nachtmerries als ik daaraan terug denk. Uiteindelijk is het dubbeltje toch de goede kant op gevallen :) *knuf* Ik hoop het ook!

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:43

Knappe Mish! op naar een topjaar!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie