Het eerste jaar samen met Elano

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
puppy1128

Berichten: 5008
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Het eerste jaar samen met Elano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 12:18

Vandaag is het precies een jaar geleden dat Elano aangekomen is en echt van mij is! Aangekomen als anderhalf jarige hengstje dat het veulen ABC kende. Hij is mijn eerste eigen paardje, amper ervaring met jonge paarden, vrijwel geen ervaring met hengsten, geen ervaring met beleren en toch de beste keus die ik ooit heb kunnen maken! Hij is alles wat ik zocht, inclusief zijn kleur! *\o/*

-Elano
-Irish Cob
-Ruin
-5 April 2015
-Van mij sinds 26 november 2016.

November:
11 November kwam ik terug naar Nederland. Ik was 2,5 maanden in Hongarije stage aan het lopen. In de laatste weken zijn mijn moeder en ik gaan kijken op internet of er leuke paarden tussen zitten. We kwamen uiteindelijk uit op Gale, een anderhalf jarige Irish Cob hengstje. Aangezien ik niet zo veel en vaak internet had, ging mijn moeder berichten sturen. Zo hadden we uiteindelijk een afspraak op 15 November. We moesten met de trein en taxi naar de andere kant van Nederland. Hondsberoerd kwam ik aan (lang leve de taxi..). We waren aan de praat en we mochten natuurlijk naar Gale kijken. Ik wilde er een nachtje over slapen en dat deed ik dan ook!
Afbeelding

De volgende dag besloten dat ik nog een keertje wilde kijken. En zo hadden we de 17e weer een afspraak. Dit keer ging ik hem ook poetsen en klein stukje lopen met hem, om te kijken hoe hij het deed. Ik was erg tevreden, zo braaf en lief! Maar ik vond wel dat hij een andere naam moest krijgen.. Ik wist het vrijwel gelijk. Op een van mijn stages was er een dravers hengst, met de naam Elano. De enige hengst die ik in handen heb gehad en hij was erg lief. De naam heb ik altijd mooi gevonden. Dus dit is zijn nieuwe roepnaam, Elano!
Toen ik besloten had dat ik hem wil kopen, kon de afspraak gemaakt worden wanneer hij gebracht zou worden. Zo kwam hij de 26e aan en heb ik hem echt gekocht!
[ITP] Eindelijk mijn eerste eigen paard!
Afbeelding
Hij wist eerst natuurlijk niet waar hij was. Ver van huis. Al gauw kwamen er twee paardjes aan rennen, dat was toch wel spannend. :+
Hij werd erbij gezet. Het jonge paard wilde wel met Elano spelen. Alleen Elano had daar wat minder zin in, hij wist nog niet zo goed wat hij ermee moest. Een nieuwe omgeving, nieuwe paarden.. En dan de merrie.. Die is nog gemeen ook! Pff, meries. >;)
De eerste dagen heb ik hem vooral gepoetst, want zoals jullie wel kunnen zien, was hij heel vies toen hij aankwam! :D

December:
In December hebben we ook veel gepoetst. Veel oefenen met de achterbenen, want dat vond hij nog erg onwennig. Ook zijn we voor het eerst gaan wandelen. De eerste dag ongeveer 100 meter om te kijken hoe hij het zou doen. Daarna een klein rondje. Van de scooter schrok hij heel even, maar voor de rest? Het maakt hem geen drol uit. Hij is al verkeersmak te noemen na 1 rondje. Ideaal, toch? :+
Afbeelding
Aan het einde van de maand, gingen we dan ook maar naar het strand. Zijn eerste keer dat hij zo'n grote zandbak met heel veel water ziet. Zijn ogen rolde er nog net niet uit toen we er net waren. Hij vond het erg leuk op het strand. Overal snuffelen en even proeven. :9

Januari:
Heb ik een hoop foto's gemaakt. Helaas zag ik dat Elano op 10 januari niet helemaal lekker was. Op de grond liggen, snotneus, hoesten, dikke kaak en wanneer hij at, proppen maken. De dierenarts ingelicht met de vraag hoe en wat en moest het even aankijken. Als zijn temperatuur omhoog zou gaan, moest ik hem bellen. Hij was aan het wisselen en de kans zat erin dat het was gaan ontsteken. En een ontsteking, die breekt natuurlijk uiteindelijk uit. :r
Afbeelding
Maar toen het eenmaal open was, voelde hij zich wel gelijk beter! Beter eten, snotneus was weg en hij liep al een stuk vrolijker rond.
Gelukkig was hij snel weer beter. Samen met love_mandy hier op bokt bedachten we om Elano te verkleden. Dus alle verkleed en carnavals spullen die ik kon vinden had ik meegenomen.

[ITP] Elano's verkleedfeestje


Februari:
We hadden in deze maand heerlijk kunnen wandelen. Op het strand en door het dorp. Halverwege de maand kwam er sneeuw. Dus snel de camera gepakt en de bus ingestapt.
[ITP] Wat sneeuw met je paard kan doen..
De dag erna wilde ik met Elano wandelen. Grotendeels was de sneeuw weg, maar het was nog erg mooi om te zien. Elano krijgt heel veel dingen voor elkaar, zo ook deze dag.. Hij kwam vast te zitten in een steen met zijn hoef.. Hoe hij dat voor elkaar kreeg? :roll:

We waren deze maand ook naar het strand gegaan om mooie foto's te schieten!
[ITP] Snorremans Elano op het strand!

Hier stond ik voor het eerst boven hem, hij vond het allemaal wel best. Lief en braaf paard is het toch ook!
Afbeelding


Maart:
In maart gingen we ons vooral richten op het draven op commando. Ondanks dat hij er in het begin er geen drol van snapte, is het ons vrij snel toch nog gelukt. En hoe beter hij het snapte, hoe leuker hij het begon te vinden!
[VVDD] Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Hij was ook een keertje ontsnapt naar een ander stuk land.. Stond hij daar in zijn eentje: 'Kijk meisje, allemaal gras.. Helemaal van mij!' :+
Afbeelding

Hij was ook begonnen met verharen. En begon grijs te worden.
[ITP] Elano, wat ga jij met je vacht doen?


April:
Elano werd steeds grijzer en grijzer. Ik had een fotoshoot gepland staan, mijn honden mochten een keertje mee om samen op de foto te gaan, hij mocht even bij de bloesems poseren (hij had er toen alles behalve zin in..) en mijn nichtje mocht een keertje samen met mij mee naar Elano. En ondanks dat hij hengst was, liep hij super braaf mee met een klein 6 jarig meisje. :D

Afbeelding
[ITP] Snorremans Elano pret op het strand!

Hij werd heel erg grijs. :+
[ITP] Een ochtendje paarden volgen

Hij begon langzamerhand ook te veranderen in een echte hengst. Zowel zijn nek als zijn gedrag. De ene dag was hij net een lief lammetje en de andere keer was ik na 100 meter buiten adem door hem. :')


Mei:
In mei veranderde hij weer langzaam terug naar zijn donkere kleur. We waren door de duinen gaan lopen en gaan draven, heerlijk braaf en zijn hengstengedrag was die dag weer weg. Heerlijk als je niet de hele tijd hoeft te corrigeren.

Ik was hem ook een keertje kwijt. Ik was naar de fjordenmerrie gelopen, aangezien hij daar vaak te vinden was. En jahoor, hij lag heerlijk languit bij het riet. Lekker verstopt. Toen hij wakker was, moest hij zichzelf even heel goed uitstrekken.
Afbeelding

Ook werd hij deze maand gecastreerd. Ik wilde hem hoe dan ook ruinen, alleen wanneer was nog de vraag. De castratie verliep super goed en was ook zo klaar. Ik ben erbij gebleven en vond het reuze interesant. Hij moest eest even op stal blijven staan, zodat er gekoeld kon worden en medicijnen gegeven konden worden. Daarna mocht hij weer de wei op.. Helaas dacht meneer daar anders over en besloot te ontsnappen. Hij moest een dagje op stal blijven en de volgende dag kon hij naar een nieuw groot stuk land. Met heel veel gras.

Juni:
4 Juni mocht Elano verhuizen naar een stal dichterbij. Van een half uur tot drie kwartier naar max 10 minuten fietsen van huis. Omdat het allemaal rechtdoor was, besloot ik om met Elano met de fiets naar de nieuwe stal te gaan. Mijn moeder voorop zodat zij het tempo kan bepalen.
Afbeelding
De eerste keer met de fiets ging echt super. Nog wat onwennig voor hem, maar toen we gingen draven was het erg leuk. :))
Eenmaal aangekomen mocht hij eerst bij het hek snuffelen bij de paardjes. Hij vond de paardjes niet zo leuk, ze waren niet zo lief. Behalve de shetlander, daar was hij gelijk vriendjes mee. Even later mocht hij bij de kudde staan. Er werd veel gejaagd, want hij was nieuw. Hij vond de nieuwe paardjes toen helemaal niet meer leuk en kwam naar mij toe. Arm paard. :(:)
Toen hij een beetje gewend aan het raken was op zijn nieuwe stal, nam ik hem mee naar de tuin. Onderweg kwamen we langs het park. Daar gingen we eerst wat foto's maken en de honden waren ook mee.
[ITP] Paard meenemen naar?

Juli:
Juli was een maandje minder. Elano was niet helemaal zichzelf en ik ook niet. Hij viel enorm af in 2 weken tijd. Dus had ik seniores priores gekocht zodat hij hopelijk niet nog meer zou afvallen. Hij was slomer, schrikkeriger en wilde het liefst alleen maar grazen. Hij was dus duidelijk niet zichzelf. Omdat hij afviel, wilde ik eerst alles nachecken zover dat lukt. Omdat het natuurlijk veel energie vergt om te groeien, nieuwe stal, de castratie en positief getest was op wormen, wilde ik eerst kijken of alleen SP, kuurtje en tandarts (want die kwam toch al binnenkort) zou helpen. Elano vond de SP helemaal niet erg, hij vond het namelijk erg lekker! :9
Afbeelding

Augustus:
De kinderen van mijn zus mochten weer een keertje mee naar Elano. Zij vinden het erg leuk. Ze mochten dit keer iets veel leukers doen met Elano, verfen! Hij stond gewoon lekker een beetje te grazen en te genieten van de aandacht.
http://i.imgur.com/5e49Q7t.jpg

Zo zag hij eruit nadat ik +/- twee weken gestopt was met de SP..
http://i.imgur.com/c1BGft8.jpg

Aangezien Elano nog niet veel verbeterde en zijn tanden goed waren, was ik alweer opzoek naar een andere stalling. Hij was nog steeds zichzelf niet. Als ik in de middag kwam, wilde hij ook het land niet meer op. Gelukkig had ik dé stal gevonden waar zo'n beetje iedereen van kan dromen.. Genoeg te eten, altijd buiten, mooi droog een schuilstal en achteraf gingen twee stalgenootjes mee. Dus staat hij ook nog met een oudere merrie en een leeftijdsgenootje! En dat op 5 minuten loop afstand.

Elano voelde zich al erg snel thuis op zijn nieuwe plekje. Hij was al een stuk rustiger en niet meer zo gefocussed op het eten. Hij begon langzamerhand weer zichzelf te worden!
Ik besloot eind van de maand op een mooie dag om naar het strand te gaan. Om foto's te maken en om voor het eerst te zwemmen. Wat een magisch mooie avond was dat zeg! Niet alleen een mooie zon en warm water, maar er kwam ook nog een echte zeehond dichtbij zwemmen!
[ITP] Van die magische momenten..



September:
Elano voelde zich al helemaal op zijn gemak op zijn nieuwe plekje. Lekker spelen met zijn vriend, niet meer gefoccused op het gras tijdens het wandelen, niet meer om de stomste dingen schrikken en geen sloom paard meer. Hij was weer heerlijk zichzelf aan het worden!
[ITP] Elano's speelkwartiertje!

Hij mocht met zijn vriendjes naar het andere land. Een land met nog meer gras! Op een mistige ochtend ben ik een paar mooie foto's gaan maken.
Afbeelding
In dit land was er ook behoorlijk wat riet te vinden, Elano vind riet erg lekker. Hij stond dan lekker in het water en als ik hem wilde pakken.. Tjah, dan was ik toch wel blij dat ik een longeerlijn heb. :')
http://i67.tinypic.com/2wrd851.jpg

Oktober:
Oktober was een foto maand. Samen met mijn zus wilde ik mooie foto's schieten van Elano. Helaas was de eerste keer in het park niet zulk mooi weer. Het zonnetje scheen op de heen en terug weg.. Maar tijdens het foto's maken was het bewolkt en zelfs buien.
[ITP] Elano weer op de foto
Gelukkig ging poging 2 al een stuk beter!
[ITP] Elano herfst foto's poging 2

Ook mocht Elano even zichzelf showen. Hij snapte niet veel van het losgooien. Normaal lopen ze dan met zijn 3en en nu moest hij in zijn eentje. Dus dat is nog iets om te oefenen.
Afbeelding

We hebben ook weer heerlijk gefietst en dat gaat ook keer op keer steeds beter. We draven meer stukken en langs drukke wegen is er ook niks aan de hand naast de fiets. Hij kan ook keurig wachten wanneer dat moet.
[ITP] Rondje met de fiets met Elano

Hij mocht ook voor het eerst een longeersingel om. En zijn reactie? Hij liep naar het poortje en keek mij aan 'Ben je klaar? Kunnen we dan nu gaan wandelen?' :+

November:
Deze maand zijn we onder andere naar de snackbar gelopen voor een ijsje, paar keer naar het strand gefietst en gelopen en een paar foto's gemaakt van ons samen.
Afbeelding


Nog enkele foto's van ons eerste jaar, nog lang niet alles maar wel een hoop!
Afbeelding


Op naar nog meer mooie, leerzame en gezellige jaren! **\O/**


Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:28

Wat een leuk overzichtje! :)


“Horses were never wrong. They always did what they did for a reason, and it was up to you to figure it out.”
― Jeannette Walls, Half Broke Horses

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Het eerste jaar samen met Elano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:35

Wat een super leuk overzicht. Draakje af en toe hahaha. Veel plezier met nog heel veel mooie jaren samen!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Het eerste jaar samen met Elano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:37

Wat een leuk verslag! Jullie hebben een mooi actief eerste jaar gehad! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de oorzaak van het dunner worden nog gevonden?

AnnickT

Berichten: 1461
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Het eerste jaar samen met Elano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:42

Elano is zo leuk <3 Je ziet echt dat ie een beetje puppy-af is bij de latere foto's.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:47

Leuk!!

puppy1128

Berichten: 5008
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 22:07

Bedankt allemaal! :D

sakvis schreef:
Wat een leuk verslag! Jullie hebben een mooi actief eerste jaar gehad! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je de oorzaak van het dunner worden nog gevonden?


Kans is heel groot dat hij te weinig ruwvoer binnen kreeg iedere dag. Het is een langzame eter, werd vaak weg gejaagd bij het eten en uiteindelijk was het eten op. Meer hooi in zijn stal doen had geen zin, dat liet hij liggen.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het eerste jaar samen met Elano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:02

Ik mis de like-knop! <3

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

EefkeShanti

Berichten: 37
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:16

Mooi paard met een mooie naam! Ik hoop dat jullie nog lang samen blijven. :D


Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Het eerste jaar samen met Elano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:58

Ik weet waar jij stage hebt gelopen :P Ik heb daar een tijdje getraind. Heel grappig, ik klikte het topic aan omdat ik dacht "hé Elano!" Het is geen naam die je heel vaak tegenkomt volgens mij, leuk :)

Het is een leukerd! Heel veel plezier nog met hem!

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

puppy1128

Berichten: 5008
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 11:24

Sanned schreef:
Ik weet waar jij stage hebt gelopen :P Ik heb daar een tijdje getraind. Heel grappig, ik klikte het topic aan omdat ik dacht "hé Elano!" Het is geen naam die je heel vaak tegenkomt volgens mij, leuk :)

Het is een leukerd! Heel veel plezier nog met hem!



Leuk! Ik ga volgend jaar weer heen. Alleen dan niet als stage maar als vakantie. Heb er nu al weer zin in. :):)
Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers