2017 Opnieuw een eigen paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

2017 Opnieuw een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 16:31

Eind 2016 verkocht ik mijn jonge kleine D pony Harley omdat ik me echt niet meer goed voelde op hem, ik kwam tot het besef dat ik gewoon niet mooi op hem paste. En dat liet hij merken door te gaan tegenwerken bij het rijden.
Achteraf heb ik wel enorm veel spijt dat ik hem verkocht heb aan de verkeerde mensen (deden zich toen als blijvende thuis voor).

Mijn zoektocht begon al in november maar had ik snel weer stopgezet na enkele paarden te zijn bezichtigen en proefrijden maar het werd allemaal niks. Tot ik in februari opnieuw Kapaza opende en mijn zoektocht hervatte. Ik opende elke interessante aanbieding. Maar bleef toch het vaakst naar dat van een jonge new forest hengst gaan en nog in de buurt ook.
Heen en weer mailen, afspraak gemaakt en de avond erna gaan kijken. En ik was verkocht !!

Joly's Limoncello 13 mei 2014
http://www.allbreedpedigree.com/jolys+limoncello
Afbeelding

eind februari werd hij thuis gebracht. (bij mijn kennissen op de weide dat leek me toen de beste optie).
Hij was wel best schraal en heel angstig, ik kon hem bijna niet benaderen en zich laten vastnemen was echt not done.
Omdat hij zo schraal was kreeg hij twee maal per dag growmix en ik plaatste elke twee dagen een baal hooi waar hij langer over deed dan ik dacht (baal van 5kg). Maar daarnaast had hij ook voldoende gras.
Afbeelding

In maart verbeterde zijn angst naar mij toe en kon ik beginnen oefenen met aanraken en voetjes optillen.
Ik had voor het makkelijk te maken een stuk van zijn wei afgespannen 30X30m ongeveer en daarin een paddock met de schuilstal van 10X10m. In die paddock kon ik heel gemakkelijk met hem trainen. Al was hij ook slim en rende soms de paddock uit net voor ik die wou dichtdoen :')
Hij mocht niet bij de rest van de groep omdat er een merrie tussen staat en Limoncello nog hengst was.
Afbeelding

In april heb ik hem een nieuw halster moeten geven. Hij was door onbekenden opgejaagd geweest, er waren duidelijk remsporen in de wei te zien, er lag een stroomdraad in de wei (die lag daar eerst niet) en mijn dressuurzweep. Hij was ook echt in paniek toen ik aankwam op de wei, durfde niet eens naar zijn voer te komen. Maar zijn halster was stuk, het slotje van de kaakriem was gebroken.
Afbeelding

Helaas overleed de oudste fjord Mylord van de kudde ten gevolge van koliek. Mijn kennis wou graag een nieuwe fjord en zodoende kwam Star erbij. Omdat Star ook nog hengst was en een jaarling mocht hij bij Limo staan.
Inmiddels op een ander stukje wei.
Afbeelding

In juni is de osteopaat langsgeweest voor Limo. De allereerste keer. En toen gebeurde ook vreemde dingen op de wei. Omdat Star erg dominant was en mij onverwachts 2x gestampt heeft omdat ik bij Limo sta heb ik Limo weer apart gezet gehad. Ik wou dat het anders kon, maar ik kon limo met geen mogelijkheid meer trainen door de terroriserende fjord.
Ik had wederom een deel afgespannen zodat Limo niet de hele wei ter beschikking had. MAAR toen de osteopaat moest komen kreeg ik al melding van mijn kennis haar broer dat Limo achter zijn stuk staat in de grote wei. Helaas heeft het lang geduurd voor limo zich liet vangen. In een hoek waar een boom omgevallen was kregen we hem uiteindelijk opgesloten dmv prikpalen en draad. Daar heeft de ostepaat hem kunnen behandelen.
Ook een vliegenmasker was nodig ivm ontstoken oogjes.
Afbeelding

Eind Juni wederom dezelfde gebeurtenis. Ik was het zat, want waarom gebeurde het enkel op dagen dat ik een afspraak had met een persoon voor mijn paard zijn gezondheid. De wildcamera leverde helaas geen antwoorden op (vreemd genoeg). Maar ik had mijn vermoedens en kreeg hierdoor weer bijna ruzie met mijn kennissen. Mijn vriend ging er mee akkoord om Limo naar de manege te brengen dichter bij ons thuis. Zo gezegd zo gedaan Twee uur later stond de manegebaas met de camion op de wei. inladen is vlot gegaan, uitladen was ik niet bij maar ging volgens stalbaas ook erg goed.
De manege had wel voordelen. Limo werd rustiger en beter hanteerbaar.
Afbeelding

In augustus durfde ik het aan om wandelingen te maken buiten de manege. Mijn zus heeft ook foto's gemaakt :)
Afbeelding

September was het DE maand... limo werd gecastreerd.
[VVDD] Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland
Ik had begin september ook zijn manen geknipt :) Vind het wel leuk staan, sportief.
naar aanleiding van de castratie en de best lelijke wonden ging ik veel wandelen om de zwelling te doen verminderen. Ook koelde ik dagelijks met water.
Afbeelding

De laatste maand tot nu toe:
Oktober werd een lastige maand. Limo accepteerde plots geen zadel meer terwijl het eerst zo goed ging. Maar goed dat hebben we dan achterwege gelaten en komt in 2018 pas weer aan bod.
Verder hebben we nog genoten van enkele mooie nazomerse dagen en hebben we oktober afgesloten met een wandeling voor de allereerste keer met een vriendin erbij die op haar paard zat.
Dit vond limo toch wel spannend maar naarmate de wandeling vorderde ging hij zich meer ontspannen.
Afbeelding

November en december staan vooral in het teken van grondwerk en werken aan mijn leiderschap.
In 2018 hoop ik dat Limo mentaal en lichamelijk klaar is voor het echte werk onder het zadel zodat ik in 2019 stilletjes mijn allereerste startkaart kan aanvragen. *D Dat is een doel waar ik enorm hard naar uitkijk.

Leef en laat leven.


Ballard_L

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: 2017 Opnieuw een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:41

Wat een leuke pony en wat ziet hij er goed uit :) ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om Harley te verkopen en voor een groter maatje te gaan. Ik ben erg benieuwd hoe hij het volgend jaar gaat doen!

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 16:44

Ballard_L schreef:
Wat een leuke pony en wat ziet hij er goed uit :) ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om Harley te verkopen en voor een groter maatje te gaan. Ik ben erg benieuwd hoe hij het volgend jaar gaat doen!

Thnx. Limoncello is nu 1m47 ik verwacht dat hij toch 1m50 gaat worden :)

Leef en laat leven.

Irene793
Berichten: 267
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:26

Afbeelding
Ik dacht dat mijn pony uniek was. Niet dus. Mijn Limo, ook New Forrest!

Veel geluk met jouw Limo!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 17:30

Irene793 schreef:
[ [url=m/r5qKxY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik dacht dat mijn pony uniek was. Niet dus. Mijn Limo, ook New Forrest!

Veel geluk met jouw Limo!

Limo of Limoncello?
Mijne is roepnaam gewoon limo maar officieel Limoncello :D

Leef en laat leven.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: 2017 Opnieuw een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:42

Zo, dat klinkt als een paardje waar je je handen vol aan hebt :D Maar wat een prachtig dier, heel mooi ook dat je je zo voor hem inzet!

Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Re: 2017 Opnieuw een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:46

Wat een mooie pony! En interessant verhaal. Ik hoop dat het je allemaal lukt in 2018 :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: 2017 Opnieuw een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 18:36

Ik hoop dat het me idd lukt volgend jaar om hem zadelmak te maken en van de zomer te kunnen rijden.

Maar heb goede hulp met grondwerk nu sinds vorige zondag.
hiermee zal onze verstandhouding alleen maar beter worden omdat ik limo ga begrijpen en hij mij.

Leef en laat leven.

Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: 2017 Opnieuw een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:20

Een andere stalling kan zoveel doen. Hij is er duidelijk door opgeknapt.
Ik vind het geweldig dat je alles op zijn tempo doet :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 14:04

xLes schreef:
Een andere stalling kan zoveel doen. Hij is er duidelijk door opgeknapt.
Ik vind het geweldig dat je alles op zijn tempo doet :)

Thnx.
Ik probeer idd rustig aan te doen. Met een goede trainer in grondwerk geraken we er wel :)

Leef en laat leven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Dorage en 3 bezoekers