Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 22:31

Toch maar weer eens proberen, een topic op bokt ;)
Vandaag les gehad op vreemd terrein, zodat we onze proefjes ook eens in een 20x60 baan konden rijden. Bak was wel erg zwaar, waar Harrie veel moeite mee had.
Over 2 weken staat ons ZZ-Licht debuut gepland.
Ik heb Harrie (officieel Apart) sinds augustus 2016 op stal, nadat ik mijn vorige topper verloor aan koliek. Harrie is een 12 jarige United x Wolfgang ruin. We werken voornamelijk heel erg aan het scherper krijgen, door veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen te rijden.
Mijn houding laat op het moment erg te wensen over, ik moest er hard aan werken vandaag en heb veel rugpijn wat ook niet meewerkt helaas.

Afbeelding
Loswerken, nog te traag van achteren

Afbeelding
Stukje wijken tijdens het losrijden, hij heeft de neiging om wat tegen het binnenbeen te hangen op deze kant.

Afbeelding
<3 Knap dier

Afbeelding
Stukje richting middengalop op de diagonaal, Harrie was erg bezig met de wissel (die volgens hem echt wel hoort aan het einde van de diagonaal ;))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schitterend voorbeeld, holle rug en te ver naar achteren zitten om mijn rug te ontlasten.

Afbeelding

Afbeelding
:') Geen goed plaatje, maar vond hem erg leuk ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al, paard wat gespannen, houding met beter, maar toch erg tevreden over mijn fijne paard ;)
Tips zijn natuurlijk altijd welkom, maar we hebben wekelijks les van een hele fijne instructrice!

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:38

Wat een gaaf paard <3

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:52

Mooie vos heb je! Ziet er symphatiek uit. :j

Enige wat me stoort is dat je achterover hangt, lijkt me ook niet bevorderend voor je rug. Heb je een aandoening/ziekte of gewone rugpijn? Bij dat laatste wil ik Voltaren en Mustangzalf aanraden. :)

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:59

Change3x schreef:
Mooie vos heb je! Ziet er symphatiek uit. :j

Enige wat me stoort is dat je achterover hangt, lijkt me ook niet bevorderend voor je rug. Heb je een aandoening/ziekte of gewone rugpijn? Bij dat laatste wil ik Voltaren en Mustangzalf aanraden. :)


Ik vind dit wel een beetje erg onaardig :=

TS is hier volgens mij zelf ook van bewust. Leuke combi hoor en wat een kracht heeft je vos <3

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:11

Dat was niet onaardig bedoelt en zo heet dat gewoon als je dat zou hebben. :+ Was een vraag zodat ik haar misschien kan helpen. :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:04

Ik vind het niet onaardig overkomen hoor, Change. Gewoon een normale vraag lijkt me :) Vind het een erg stoer paard! Wat mij opvalt zijn toch vooral je knieën. Die liggen op sommige foto's echt heel erg op/over de wrong waardoor je tipper naar buiten schieten en je benen naar voor. Misschien is het hele achterover leunen daar een gevolg van? Misschien vind je meer balans als je je benen echt mooi onder je lichaam houdt, dan vang je ook meer op in je bekken ipv in je rug.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:15

Over het algemeen ontlast je je rug niet door naar achteren te gaan hangen, in tegendeel, met hol maken en naar achteren hangen maak je het erger.
Ik vind je hele rijden eerlijk gezegd vrij gespannen en dat breng je ook wat over op het paard. :) Het is een erg mooi dier maar IMO zou het hele plaatje veel mooier zijn als er meer ontspanning was, jij je armen wat meer kon ontspannen en de aanleuning dus ook veel losser is. Die toont nu nl. erg strak vind ik.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:12

Klopt het dat hij in de linkerhand stugger is?

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:20

Leuke combinatie! Stoer paard ook :j

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:21

Ontzettend gaaf dier, lekker achterbeen! Het raar opgetrokken dekje kan vertekenen, maar ik krijg het idee dat het zadel van voren teveel zakt. Kun je tijdens/na het rijden nog ruimschoots een paar vingers onder het zadel/tussen zadel en schoft krijgen?
Wellicht heeft het met het zadel te maken, maar de foto's geven de indruk dat het paard te weinig vanuit de schoft omhoog komt. Hij maakt haast een beetje onderhals en zet zo de hele voorkant vast, lijkt het. Meer vanuit de schoft omhoog laten komen + meer lengte op de hals = meer ontspanning in de rug en makkelijker tot dragen komen van achteruit.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:55

Ik vind jouw Harrie zo stoer! Je kan zien dat jullie hard aan het werk zijn maar dat is ook de bedoeling tijdens een les toch?!

Ik vraag me alleen wel af of je niet in de problemen komt door te slappe of te lange buikspieren. Met een holle rug kan je juist niet meegaan in de beweging en wordt de belasting van de rug juist groter. Je kantelt ook nergens je bekken op de foto's terwijl dit juist zo goed werkt om je paard op het achterbeen te krijgen.

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 00:31

Ziet er goed uit hoor.

Hopelijk is je rugpijn snel over.
Leuke combinatie zijn jullie:)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:04

Wat een enorm tof paard! Ik vind alleen voor een paard welke je scherper wil maken op hulpen, dat je behoorlijk botte hulpen geeft vanaf de foto's gezien. Je tenen staan meerdere keren bijna in een rechte hoek t.o.v je paard, terwijl je sporen draagt.
Naar mijn weten horen beenhulpen nog echt vanuit de kuit te komen.

Mogelijk dat dit ook komt vanuit een onbalans door bv zadel/rug/knieen/noem maar op, maar neem dan je verantwoordelijkheid en draag geen sporen als je ze niet kan gebruiken voor verfijning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:26

Ayasha schreef:
Over het algemeen ontlast je je rug niet door naar achteren te gaan hangen, in tegendeel, met hol maken en naar achteren hangen maak je het erger.
Ik vind je hele rijden eerlijk gezegd vrij gespannen en dat breng je ook wat over op het paard. :) Het is een erg mooi dier maar IMO zou het hele plaatje veel mooier zijn als er meer ontspanning was, jij je armen wat meer kon ontspannen en de aanleuning dus ook veel losser is. Die toont nu nl. erg strak vind ik.


Dat is niet helemaal waar, mijn rug is ook veel meer ontlast als ik hem hol trek dan wanneer ik hem recht hou/bol maak. Alleen omdat het holle de houding is waarin hij "gegroeid"/verbogen is en dus het minst pijn doet :j Maakt het je rug beter? Nee dat inderdaad niet, maar het zorgt wel voor de minste pijn en dus af en toe even voor die ontlasting die je nodig hebt :) (geen idee of dat bij TS ook zo is)

Verder vind ik het echt een leuk beest die zo te zien graag voor je werkt! :D Lijkt mij een fijn paard om te rijden :) Mag inderdaad wel wat meer ontspanning komen, van beide, maar ik neem aan dat je daar al mee aan de slag bent aangezien je dat zelf ook opnoemt :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:12

In zie bij de TS dat probleem echter niet.
En dat is goed, want zo'n holle rug hebben is echt niet fijn en behoorlijk pijnlijk ook waarschijnlijk. :) Dus dat gun je niemand. Maar in dit geval denk ik niet dat dat de oorzaak is. :)

AnnucksZooi

Berichten: 27
Geregistreerd: 09-07-17
Woonplaats: Achter je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:56

Ayasha schreef:
Over het algemeen ontlast je je rug niet door naar achteren te gaan hangen, in tegendeel, met hol maken en naar achteren hangen maak je het erger.
Ik vind je hele rijden eerlijk gezegd vrij gespannen en dat breng je ook wat over op het paard. :) Het is een erg mooi dier maar IMO zou het hele plaatje veel mooier zijn als er meer ontspanning was, jij je armen wat meer kon ontspannen en de aanleuning dus ook veel losser is. Die toont nu nl. erg strak vind ik.


Dat ligt er wel aan waar je rugpijn hebt.

Op sommige foto's ziet het er inderdaad wat gespannen uit, en het valt me op dat je knieén wat over het zadel liggen soms, maar dat is misschien omdat je wat naar achter zit door je rug.
Ik vind het er leuk uit zien!
Altijd lastig om dingen te zeggen over iemands rijstijl als je maar 1x een paar foto's ziet want ik ken jou en je paard natuurlijk niet.
Mooi dier, wees er zuinig op! Ik wens jullie veel plezier en geluk voor de toekomst an de paardensport!

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:37

Interessant om vanaf te foto's op te speuren wat er gebeurd in jouw en zijn lijf in verschillende oefeningen. Op de foto's waar jij mooi rechtop zit lijkt hij van achter ook veel meer te dragen, waar je op de foto's waar jij achterover zit meer lijkt te stuwen.
Ik denk dat je al een heel eind komt door wat te oefenen met het openen en sluiten van je heupgewricht, zowel op als naast het paard.

Misschien kun je hier iets leuks mee samen met je instructrice:
https://books.google.nl/books?id=S5A8BA ... ip&f=false

Magicmowgli

Berichten: 73
Geregistreerd: 02-05-14

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:41

Heel gaaf paard heb je! <3

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:59

Mooi paard, misschien beugels een gaatje langer, krijg de indruk dat jij jezelf in deze houding drukt doordat je beugels te kort zijn. Veel succes in het zz licht.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:13

stoer dier, denk inderdaad om je houding, maar je geeft zelf de reden al aan

butterfly84

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:22

Super gaaf paard en een mooie combi. Heel veel succes en plezier tijdens je debuut.

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 18:10

Wat leuk in uitgelicht!

Change3x schreef:
Mooie vos heb je! Ziet er symphatiek uit. :j

Enige wat me stoort is dat je achterover hangt, lijkt me ook niet bevorderend voor je rug. Heb je een aandoening/ziekte of gewone rugpijn? Bij dat laatste wil ik Voltaren en Mustangzalf aanraden. :)


Ik heb geen aandoening ;) Mijn rug is een zwak punt bij mij, ik heb hem deze weken erg overbelast en dat merk ik direct in het rijden. Gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk beter en is mijn houding niet vaak zo slecht als op deze foto's.

ZusJacobs schreef:
Klopt het dat hij in de linkerhand stugger is?

Hij heeft eigenlijk een hele fijne aanleuning, maar als hij ergens iets stugger is, is het op rechts.

Rindin schreef:
Ontzettend gaaf dier, lekker achterbeen! Het raar opgetrokken dekje kan vertekenen, maar ik krijg het idee dat het zadel van voren teveel zakt. Kun je tijdens/na het rijden nog ruimschoots een paar vingers onder het zadel/tussen zadel en schoft krijgen?
Wellicht heeft het met het zadel te maken, maar de foto's geven de indruk dat het paard te weinig vanuit de schoft omhoog komt. Hij maakt haast een beetje onderhals en zet zo de hele voorkant vast, lijkt het. Meer vanuit de schoft omhoog laten komen + meer lengte op de hals = meer ontspanning in de rug en makkelijker tot dragen komen van achteruit.


Wat je zegt over de onderhals klopt wel een beetje, die neiging heeft hij als hij gespannen is. We zijn veel bezig met hem meer omhoog laten bewegen. Dat is een stukje waar hij sterker in zal moeten worden, dus daar nemen we de tijd voor. Thuis gaat dit veel beter, dan heeft hij die spanning niet, maar daarom ook goed om van tijd tot tijd op vreemd terrein te oefenen.
Zadel zakt inderdaad iets teveel voorover, het is nog een redelijk nieuw zadel, wel helemaal op maat gemaakt voor hem. Het is nu wat ingezakt, maandag komt de zadelmaker om het weer helemaal passend te maken voor Harrie.


Dee_Es schreef:
Ik vind jouw Harrie zo stoer! Je kan zien dat jullie hard aan het werk zijn maar dat is ook de bedoeling tijdens een les toch?!

Ik vraag me alleen wel af of je niet in de problemen komt door te slappe of te lange buikspieren. Met een holle rug kan je juist niet meegaan in de beweging en wordt de belasting van de rug juist groter. Je kantelt ook nergens je bekken op de foto's terwijl dit juist zo goed werkt om je paard op het achterbeen te krijgen.

Bedankt voor je compliment! Je slaat de spijker op zijn kop, volgens mij heb ik geen buikspieren ;)
Ik werk er wel aan, en mijn instructrice hamert op mijn houding.

Nachtlampje schreef:
Wat een enorm tof paard! Ik vind alleen voor een paard welke je scherper wil maken op hulpen, dat je behoorlijk botte hulpen geeft vanaf de foto's gezien. Je tenen staan meerdere keren bijna in een rechte hoek t.o.v je paard, terwijl je sporen draagt.
Naar mijn weten horen beenhulpen nog echt vanuit de kuit te komen.

Mogelijk dat dit ook komt vanuit een onbalans door bv zadel/rug/knieen/noem maar op, maar neem dan je verantwoordelijkheid en draag geen sporen als je ze niet kan gebruiken voor verfijning.


Tenen draaien misschien op sommige foto's te ver naar buiten, maar mijn spoor raakt mijn paard echt niet als ik dat niet wil. Vind je reactie overigens redelijk bot overkomen ;)

DGL schreef:
Interessant om vanaf te foto's op te speuren wat er gebeurd in jouw en zijn lijf in verschillende oefeningen. Op de foto's waar jij mooi rechtop zit lijkt hij van achter ook veel meer te dragen, waar je op de foto's waar jij achterover zit meer lijkt te stuwen.
Ik denk dat je al een heel eind komt door wat te oefenen met het openen en sluiten van je heupgewricht, zowel op als naast het paard.

Misschien kun je hier iets leuks mee samen met je instructrice:
https://books.google.nl/books?id=S5A8BA ... ip&f=false

Bedankt voor je link, ik ga het zeker doornemen ;)

@ rest, bedankt voor de reacties ;)
Ik plaats de foto's ook niet omdat ze foutloos zijn, ik plaats ze omdat ik trots ben op de ontwikkeling van mij en mijn paard. Het is nog niet perfect, nog lang niet. Maar de weg er naartoe is ook leuk om te volgen ;)

lianne__Jarig

Berichten: 830
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Harrie (v. United x Wolfgang) trainen richting het ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:19

Jullie zijn een leuke combinatie en ook hard bezig met jullie verbeterpunten zo te lezen.
Ik vind het leuk dat je foto's plaatst. Succes tijdens je ZZlicht debuut!

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:34

Anoniem schreef:
Ayasha schreef:
Over het algemeen ontlast je je rug niet door naar achteren te gaan hangen, in tegendeel, met hol maken en naar achteren hangen maak je het erger.
Ik vind je hele rijden eerlijk gezegd vrij gespannen en dat breng je ook wat over op het paard. :) Het is een erg mooi dier maar IMO zou het hele plaatje veel mooier zijn als er meer ontspanning was, jij je armen wat meer kon ontspannen en de aanleuning dus ook veel losser is. Die toont nu nl. erg strak vind ik.


Dat is niet helemaal waar, mijn rug is ook veel meer ontlast als ik hem hol trek dan wanneer ik hem recht hou/bol maak. Alleen omdat het holle de houding is waarin hij "gegroeid"/verbogen is en dus het minst pijn doet :j Maakt het je rug beter? Nee dat inderdaad niet, maar het zorgt wel voor de minste pijn en dus af en toe even voor die ontlasting die je nodig hebt :) (geen idee of dat bij TS ook zo is)

Verder vind ik het echt een leuk beest die zo te zien graag voor je werkt! :D Lijkt mij een fijn paard om te rijden :) Mag inderdaad wel wat meer ontspanning komen, van beide, maar ik neem aan dat je daar al mee aan de slag bent aangezien je dat zelf ook opnoemt :)

Inderdaad wat Dreamer zegt. Ik ben ook rugpatiënt vanaf m'n 11de al, en voor mij is mijn rug bol maken de minst pijnlijke manier, ook inderdaad omdat mijn rug zo gegroeid is. Je neemt de houding aan die voor jou het minst pijnlijk is.