fijne training in het land

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

fijne training in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 13:34

Hallo,

afgelopen zondag had mijn vader toevallig zin om mijn nieuwe camera weer eens uit te proberen. Hier zeg ik natuurlijk geen nee tegen, en dus zijn we even lekker in het land gaan trainen. Aangezien ze de dag daarvoor wedstrijd had (waar we in de L1 dressuur een tweede prijs haalden met 195,5 punten :D ) deden we vandaag even rustig aan.

Het 'probleem' van ons is dat Larissa nogal snel de neiging heeft om wat te diep te gaan, met name in de galop. Hier proberen we heel bewust mee bezig te zijn, ik heb 1 keer in de week groep les en 1 keer per week privéles. Ook kan ze nog wel eens wat op de voorhand vallen, maar dit heeft dan weer te maken met dat ze te diep gaat. Aan mijn houding valt ook nog heeeeeel veel te verbeteren, maar dit is echt al een heel stuk verbeterd! Ook zijn we sinds kort wat overgangetjes van de stap naar de galop mee aan het nemen, en ik moet zeggen dat ze dit best wel leuk oppakt.
En ook al is er genoeg te verbeteren, ik ben gewoon heel blij met Larissa en hoe fijn en relaxed we nu aan het trainen zijn! Ze begint steeds meer haar best voor me te doen, en ik begin te merken dat we ook steeds meer op elkaar afgestemd zijn.

Larissa is een 7 jarige Welsh NWR merrie. Ik heb haar zelf beleerd toen ze bijna 4 jaar was. Dit heeft me letterlijk bloed, zweet en tranen gekost, maar als ik dan zie waar we nu zijn was het 't allemaal meer dan waard! Toen ik begon met het rijden van Larissa was ze mijn verzorgpony. Maar op 1 september 2016 hebben we haar dan toch kunnen kopen! En dat terwijl ik nooit gedacht had dat ik een eigen pony zou kunnen hebben! Omdat ik haar zelf heb beleerd is ze wel heel bijzonder voor me. Ik heb zoveel van haar mogen leren, ze houdt me gewoon echt een spiegel voor. Omdat ze zoveel voor me betekent is het plan dan ook dat ze gewoon haar hele leven bij me mag blijven. Dit is helaas het laatste jaar dat ik bij de pony's mag starten, dus hierna gaan we vrolijk verder tussen de paarden en dan zien we wel hoe ver we kunnen komen.

Ik heb nu 3 keer een L1 wedstrijd gestart en we zijn nu L1 + 5. Ook heb ik nu 2 keer een B parcours gesprongen en we zijn nu B +3.

Omdat je het best kan zien hoe het rijden nou echt gaat, plaats ik toch maar een filmpje...
1.

En omdat Larissa ook al bijna een heel jaar dus van mij is, ook nog maar wat leuke foto's van die tijd :D

2. De wedstrijd waar we voor het eerst 2 x B sprongen en 78 en 78,5 (met 4 strafpunten) behaalden
Afbeelding

3. Zelfde wedstrijd, maar dan na de dressuur
Afbeelding

4. tijdens onze eerste fotomeeting
Afbeelding

5. toen de bloesem begon te bloeien
Afbeelding

6. Ondanks haar waterangst toch zo door het water galopperen
Afbeelding

7. Op een van onze slechtste wedstrijden... Ik heb astma, en het was zulk benauwd weer dat ik tijdens de proef gewoon echt niet aan rijden toe kwam -O-
Afbeelding

8. en op een van onze betere wedstrijden :D
Afbeelding

9. Maar ik ben vooral gewoon heel erg blij met zo'n geweldige pony als de mijne!
Afbeelding

10.
Afbeelding


11.
Afbeelding


Bedankt voor het kijken! Als jullie tips hebben hoor ik het graag, maar het liefst wel op een opbouwende manier. Ik doe het namelijk niet met opzet verkeerd en wil juist graag horen hoe we nog meer kunnen verbeteren.

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]


moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:57

Leuke pony! Wat betreft rijden zie ik dat je in stoelzit zit, dit zadel maakt dat je zo zit. Je beugels moeten eigenlijk langer, maar dan heb je een nog onstabielere beenligging dan je nu al hebt. Ook ligt het zadel erg op de schouder van de pony. Bij het lichtrijden zie je dat je achter de beweging zit omdat je geen loodlijn door schouder heup hak hebt. Als het mogelijk is zou je voor een , voor jullie allebei goed passend dressuurzadel kunnen kijken en dan de wintec alleen met springen gebruiken. Dat zou je houding en zit waarschijnlijk erg verbeteren. En nog een puntje: je neusriem zit erg laag, zo kan de ademhaling van je pony belemmerd worden.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: fijne training in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 14:01

Bedankt voor je reactie! Ik ben al aan het sparen, maar dit duurt helaas even. Wel heb ik dit zadel na laten kijken en dit ligt voor de pony gewoon goed. Ik heb alleen liever dat ik gelijk een goed op maat gemaakt zadel koop dan zo maar een dressuurzadel, zodat ik gelijk eentje heb waarvan ik zeker weet dat dit past. Dit is alleen wel duur, dus heeft helaas wat tijd nodig. Ik ben het met je eens dat het zadel te ver naar voren ligt, ik moet hem per ongeluk net wat te ver naar voren hebben gelegd die dag.

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:06

Idd een leuke pony en ik ga mee met moorcats over het zadel.

Wat me ook opvalt, is dat je nogal veel aan de voorkant zit. Als je namelijk op de camera aanrijdt, zie je elke keer het hoofd van links naar rechts gaan. Daardoor loopt je pony wat in een houding. Ze is op zich lekker los in het lijf, maar qua nageeflijkheid zou je nog meer van achter naar voren mogen rijden. Ik kan nu heel uitgebreid uit gaan leggen hoe dat werkt, maar je kunt beter een instructeur zoeken die jou kan leren hoe je nageeflijkheid bereikt zonder zo aan die voorkant t zitten. :)

paatie

Berichten: 260
Geregistreerd: 18-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:17

Je hebt wat weg van Cobie Smulders!
Knap paardje hoor :D

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 14:17

Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt! Mijn instructrice is ook juist van niet te veel aan de voorkant, maar ze was zondag wat strak waardoor ik zelf helaas ook strak wordt. (Natuurlijk is dit niet goed!!! Maar ik vind het heel lastig om dan zelf ook los te blijven). De laatste 3 trainingen begon ze zich steeds wat strakker te maken op rechts, heel minimaal, maar wel genoeg om net wat kleine 'storingen' te veroorzaken. (Ik neem aan dat je dit ook steeds op de rechterkant ziet? Daar zag ik het namelijk ;) ) In haar lijf is ze echter nog wel gewoon los en linksom is ze veel fijner in de aanleuning, terwijl dit eerst gelijk was. Om deze reden heb ik voor aankomende dinsdag een afspraak gemaakt met een osteopaat. Niet omdat ze nu al echt 'vast' zit, maar omdat ze net niet los is en ik liever voor wil zijn dat ze wel vast komt te zitten. hopelijk heb ik het zo een beetje uitgelegd.

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:44

Larissajulia schreef:
Bedankt voor je reactie! Ik ben al aan het sparen, maar dit duurt helaas even. Wel heb ik dit zadel na laten kijken en dit ligt voor de pony gewoon goed. Ik heb alleen liever dat ik gelijk een goed op maat gemaakt zadel koop dan zo maar een dressuurzadel, zodat ik gelijk eentje heb waarvan ik zeker weet dat dit past. Dit is alleen wel duur, dus heeft helaas wat tijd nodig. Ik ben het met je eens dat het zadel te ver naar voren ligt, ik moet hem per ongeluk net wat te ver naar voren hebben gelegd die dag.


Wat heb je een leuke pony en jullie zijn ook een hele leuke combinatie maar ik moet toch je zadelmaker tegenspreken. Het ligt voor de pony misschien goed maar met jou erbovenop neem je toch een heel deel comfort weg, je landt tijdens het lichtrijden achterin je zadel en duwt het zo met puntdruk naar beneden in de rug van je pony omdat je jezelf niet kunt ondersteunen met je benen omdat deze een stuk verder naar voren liggen. Als dit zadel goed ligt, waarom kijk je dan niet eens naar een dressuurwintec zadeltje? :) Het moet allemaal niet veel kosten om goed te kunnen liggen :) Ik snap dat je wilt sparen voor een op maat gemaakt zadel maar je ziet in draf best duidelijk dat je pony haar rug er niet zo blij mee is en dit kan ook opgelost worden met een zadeltje dat voor jullie allebei beter ligt :) kan al heel simpel opgelost worden met een betere stijgbeugelophanging voor jou :)

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: fijne training in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 14:51

Ik snap wat je bedoelt. Echter zit ik een beetje in een dilemma, want als ik nu een winter dressuurzadel (bijvoorbeeld) koop, dan ben ik weer 200/300 euro kwijt dat ik beter kan gebruiken voor het sparen voor een echt goed zadel. Dit is inderdaad niet ideaal, daar heb je helemaal gelijk in. Maar als ik nu een zadel koop wil ik gelijk een goed zadel, anders blijf ik bezig en dat kan ik gewoon niet. Ik moet haar al helemaal zelf betalen (wat makkelijk lukt, Mn ouders schieten alleen bij als er medisch wat is trouwens) maar om die reden ga ik wel zuinig met mijn geld om... ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen verwoorden :o

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:03

Wat een leuk stel zijn jullie! Knap hoor dat je zo fijn wedstrijden kan rijden met je zelf ingereden pony, daar mag je best trots op zijn.

Een paar kleine praktische tips. Probeer bij het aangalopperen gewoon rechtop te blijven zitten. Nu knik je in in je heup, nergens voor nodig en moeilijk af te leren als het er eenmaal in zit. En probeer vervolgens in die galop te rijden op je buitenteugel, zeker rechtsom. Door te gaan prutsen aan rechts maak je haar juist strak. Dit is echt prima rijtechnisch op te lossen door haar rechts niks te geven waar ze strak op kan worden. Binnenbeen - buitenteugel, je zal zien dat je dan ook op je rechterteugel een fijne verbinding krijgt. Ik ga mee met het zadelcommentaar, je lijkt er echt niet lekker in te zitten.

Lekker door trainen en genieten van je pony en ook gewoon starten bij de paarden hoor, gaat zeker lukken!

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

susanne_m

Berichten: 961
Geregistreerd: 20-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:04

Die wedstrijd foto met die licht gekleurde huizen op de achtergrond deed me denken, hee dat moet haast wel in de buurt zijn.. haha grappig hoe ons brein soms zo werkt.

Verder, gaaf welshje!! ze glimt ook heel mooi!

Rijtechnisch: meid, laat zien dat je trots bent, ga eens zitten als een Z-ruiter.
Dus handen wat omhoog, handen mooi stil, knik in je ellebogen, dan kan je arm ook meeveren aan de voorkant. En houd je benen lang.
Ik snap wel dat dit zadel je wat tegenhoudt, maar maak er het beste van.
enne niet je buitenhand wegsteken als je een volte/ bocht inzet, deze hand begrenst de buitenkant van je lijn.

En probeer wat aan de reactie snelheid van de hulpen te werken, been is reactie.
Meid de punten vliegen je straks om de oren!

'grijp bij problemen niet naar scherpe bitten of hulpteugels, maar concentreer je op een betere dressuurmatige basis op een simpele trens'
M2+ 7 !!

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: fijne training in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-17 16:59

Bedankt voor jullie reacties! De tips ga ik zeker mee nemen! Ik kan me heel goed vinden in wat jullie zeggen, maar om het dan nog eens extra te 'horen' (ik hoor dit natuurlijk ook van m'n instructrice) helpt ook weer! Ik wil het rijden graag verbeteren om een nog betere combinatie te kunnen worden, dus hier heb ik veel aan!!

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers