Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 18:48

Leuk dat jullie komen kijken!
Ik heb het topic bij RIJ-ITP gezet omdat ik niet perse rijtechnisch commentaar hoef, het mag uiteraard wel maar houd het vriendelijk en denk aan waar wij vandaan moesten komen :D
Alle soorten tips mogen uiteraard, ik heb wekelijks les en om de week 2x per week dus er word onder begeleiding gereden!

Kort over ons:
Ik rijd dit paardje nu 3 maand, ze is nu 12 jaartjes oud en dressuur gefokt.
Voor ik haar ging rijden had ze geen idee wat de hand volgen was, been aanleggen betekende heeeeel hard gaan en een gekke sprong was heel normaal.
In de eerste weken zijn we vooral bezig gegaan met het accepteren van mij als ruiter en het opvolgen van een gevraagde oefening, hoe simpel die ook mag zijn, eigenlijk bij A weer beginnen.
Na 1 oefenwedstrijdje hebben we besloten om toch te gaan startten en niet onverdienstelijk! we zijn nu na 3 wedstrijden B+9 en nog geen wedstrijd zonder prijzen thuis gekomen!

Verbeterpunten:
Voor mij:
* ik moet een onafhankelijkere zit gaan krijgen, hierna hoop ik ook dat ik mijn tenen meer naar binnen ga draaien.
* Handen niet terugwerken, vooral mijn rechterhand wil nog wel eens vasthouden terwijl ik meer moet ontspannen
* Snel tevreden zijn met klein resultaat

Voor Ari:
* Meer halslengte, Dit komt voort uit het niet tegen de hand willen komen
* Minder gehaast gaan lopen, er komen geen wespen achter je aan :+
* Galop, Dit is echt wat ze het allermoeilijkste vind om te doen.

Ik heb een paar foto's en een korte video, de video staat ongeveer op chronologische volgorde dus als het goed is gaat het er steeds beter uitzien :+

Uiteraard doen we tussendoor ook aan lekkere bosritjes en maken we af en toe een sprongetje! (record is 70 :') )


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de video :D


Bedankt voor het kijken!
Afbeelding

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)


Anomien

Berichten: 7299
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:20

Zo das een leuke merrie. Maar schuift je zadel niet? Er zit nog wel wat werk in ook wat betreft je eigen houding. Als je zelf werkt aan je eigen balans, zal je vos je ook makkelijker tegemoet komen.

Maar het was een leuk filmpje waar aardig wat verbeterin in te zien was!

Mama van mijn lieve meisjes

kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 19:25

Zadel is voor ik haar ging rijden nagekeken door een zadelmaker. Dit gaan wij deze zomer weer doen aangezien ze heel erg in bespiering aan het veranderen is.
Dankjewel! Zeker mijn houding is punt 1 in de lessen op moment :D

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:00

Mooi paard, loopt heel braaf. Er is inderdaad nog wel wat werk te doen. Allereerst ontspanning. Ze loopt veel achter de teugel, en het is aan jou daar wat meer ruimte te geven. Er zijn al mooie momenten te zien (oa 1.12).
En die wespen prikken in haar zij...sporen heeft ze nu nog niet nodig. Eerst de basis goed, rust in het tempo (voeten recht) en daarna de verfijning. Ik vind het echt een leuk dier :) Veel succes!

kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 20:08

Floortz, de sporen hebben we er in het begin aan gedaan omdat ze ontiegelijk doof aan het been was. (lees: Been betekende of rennen of gewoon helemaal niks) Maar het is misschien geen gek idee deze ondertussen er af te gaan halen.
Dankjewel voor je tips!

EDIT:
Als mensen nog tips hebben hoe ik bijv. makkelijker mijn voeten naar binnen kan draaien hoor ik hier graag iets over!

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

Gin_93
Berichten: 112
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:59

Leuk paardje!

Tip: je handen iets meer gaan dragen :) als je wat meer in balans komt, komt het iok beter met je tenen naar binnen :) vooral veel oefenen!

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:04

Allereerst, leuk dier heb je daar! Naast de kleur lijkt de rest er ook heel aardig op :D

Voor wat betreft je benen... Zou het kunnen zijn dat je ergens teveel klemt in je benen (ik denk aan knie/onderbeen) waardoor je voeten naar buiten draaien? Ik zeg altijd zitten op je kont en je bovenbeen (dijbeen) en de rest vanaf de knie rustig af laten hangen naar beneden.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-17 07:14

Dankjulliewel! Ik ga de tips meenemen in de training!
Wat betreft het klemmen, ik heb eigenlijk geen idee. Zal er eens bewust op gaan letten

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

pientjuhlove

Berichten: 83
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Dronten

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:20

Op sommige foto's lijkt het soms of je armen een beetje op slot zet. Probeer je handen daarom meer te dragen. Mooi paard om te zien!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:37

Aangezien je in de OP aangeeft dat je het topic bij RIJ-ITP wil zetten, maar het toch bij RT-HAW staat, verplaats ik het naar het gewenste form, RIJ-ITP.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:26

kionasuppie schreef:
EDIT:
Als mensen nog tips hebben hoe ik bijv. makkelijker mijn voeten naar binnen kan draaien hoor ik hier graag iets over!


Leg de nadruk niet op tenen naar binnen, maar probeer het anders; draai je hakken naar buiten

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:26

Prachtige merrie! Heel lief en braaf.

Allereerst vallen mij je handen op, je werkt op alle foto's terug, behalve op foto 3, daar geef je na, en kijk eens: je paard wordt los achter de schoft, komt prachtig laag en is heel mooi nageeflijk :) ik denk dat deze merrie een heel goede spiegel is wat dat betreft. Rechtop zitten, schouders los, bovenarm los, buiskspieren aanspannen, en voelen wat die mond doet. Niet teveel willen regelen ook, geen binnenteugel, binnenhand is altijd ontspannen en nageeflijk, buitenteugel eraan, en met een ontspannen bovenarm kun je meeveren in de beweging. Een te zwaar in de hand paard corrigeer je met je been en niet met je hand.
Tja, en dan je benen. Allereerst: zitten op je billen, zachte billen, probeer je benen te openen vanuit de heup, zodat je bovenbeen lang is en los, als een natte dweil zeg maar. Niet je voeten naar binnen draaien, maar je hele been, en dan liggen je voeten automatisch goed. Bijkomend voordeel is dat je niet meer onrustig bent in je kuiten.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:47

Hier ook een fan van foto nummer 3...!

Verder rijd ik een portret van een KWPN'er, een .....vosmerrie. "In de volksmond" en naar mijn ervaring niet de makkelijkste typjes....!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-17 17:11

bedankt voor jullie tips, Hier heb ik zeker wat aan!
Bedankt voor het verplaatsen, had het niet eens door :D
Janneke, tja dit ligt ook een beetje aan de opleiding in de eerste jaren van haar leven, maar het is en blijft een vos }>

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:19


Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:59

Mooi dat je er wat aan hebt :) zie je ook hoe luchtig je binnenhand is, en je buitenhand ondersteunt daar prachtig :) wat mij soms helpt is dat gevoel terug te halen en dan weer daarnaar op zoek :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-17 14:48

Bedankt voor het filmpje en de tips! Ik ga hier zeker even mee aan de gang

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-17 16:32

Hahah Filmpje oeps ik bedoelde de link :')
Heb hem even doorgelezen en is wel heel duidelijk! dankjewel!

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:47

Wat een mooi paard! Als ik het filmpje zo bekijk vind ik er zeker een stijgende lijn in zitten en komt het vast helemaal goed met jullie.
Qua tips kan ik alleen zeggen dat ik geen professional of instructeur ben dus is het meer mijn mening, wat ik dan vooral wil aanmerken is dat je zelf aangeeft dat je beenligging (nog) niet ideaal is en desondanks wel met sporen rijdt. Een wiebelend of klemmend been leid dan tot onnodig en onbedoeld geprik met een stukje ijzer. :)

Maar ik zie jullie in het filmpje duidelijk vooruit gaan! Veel succes en plezier nog met je knappe vos!

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 06:26

@dreamguide dankjewel! We gaan deze week de training oppaken zonder spoortjes en kijken hoe dat gaat. Mocht ze niet aan mn been zijn pak ik er even een zweepje bij, we gaan het zien!

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:43

Best een aansprekend dier maar als ik jou was, ondanks dat het niet jou paard is, investeer in een echt goed passend zadel, vooral voor jou. Lichtrijden op het filmpje ziet er zwaar en geforceerd uit en je zit in stoelhouding en je klapt wat achter tegen het zadel aan. Een voor jou goed passend zadel zal je houding ontzettend verbeteren en daarmee direct het paard nog beter laten lopen en verder alleen maar lof, het is niet zo gemakkelijk om een ouder paard weer netjes op de rit te krijgen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:04

Leuk paard zeg! En knap wat je al voor elkaar hebt weten te krijgen in 3 maanden.

Probeer je handen goed voor je te dragen. Waarschijnlijk kan je je teugels iets korter pakken, dan hoef je ook niet meer je polsen zo in te knikken. Handjes rechtop, polsen recht, trots gaan zitten alsof je een GP-ruiter bent. Zo geef je je paard de ruimte om meer op lengte te komen. En ja, je hebt best kans dat ze er dan af en toe juist iets te ver uit komt met haar neus. Dan leg je gewoon rustig je kuit aan totdat ze je hand weer op zoekt.

Is het mogelijk om een keer een zitlesje te nemen? Ik denk dat wanneer jij meer in balans kan zitten en rustiger kan lichtrijden je paard ook makkelijker ruimere passen kan maken. Maar goed zitten is natuurlijk ook lastig als het paard nog wat zoekende is ;)

Veel succes samen!

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:16

Heel knap wat je in zo'n korte tijd hebt bereikt!

Ik zie in het filmpje een behoorlijk sensibele merrie. Ik zou dan ook zeker iets doen met de tip over het zadel. Zorg voor een zadel waar jij stabiel in zit en ongeforceerd in kan bewegen. Anders kom je in een negatieve spiraal terecht. Paard sensibel - jij een ongebalanceerde zit - paard nog sensibeler - jouw zit nog meer uit balans.

Daarnaast vraag ik me af waarom je voor een Engelse neusriem kiest? In dit geval zou ik kiezen voor een gecombineerde neusriem of lage neusriem, voor een stabielere bitligging, waardoor je ook weer een stukje desensibiliseert.

Heel veel succes! En ik hoop snel meer te zien, want ik vind jullie een erg leuke combinatie om naar te kijken! Biedt veel perspectief!

darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Chestnut mare....Eindelijk braaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:21

Leuke combi. Ik weet niet of de foto's recent zijn, want daar zie je idd je handen/armen soms wat naar beneden drukken wat hier boven mij ook al eerder genoemd is. Blijf ze idd dragen. Foto 3 is een mooi beeld voor nu.
In het filmpje zie je wel duidelijk al vooruitgang, en best knap wat je in relatief korte tijd al met haar hebt bereikt!
Spoortje zou ik idd ook nog af doen, gezien je eigen balans nog niet optimaal is. Betreft de tenen naar binnen: Het kan idd helpen om eens te denken hakken naar buiten. Wat ook kan helpen is iemand anders een keer jouw been in de goede positie laten leggen vanuit je heup. Ik heb dit zelf laten doen op een zit&houding simulator. Is anders dan echt op je paard, maar merkte erna wel ook verschil met rijden. Ondanks dat ik wel netjes mijn tenen rechtuit kon houden zat ik vanuit mijn ene heup toch wat vast.

kionasuppie

Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 18:12

Bedankt weer voor alle tips etc.

@Bigone, Dankjewel voor je tip over het zadel. Helaas zit het wat gecomliceerd reden hiervoor kan via pb..
Ik neem alle opmerkingen over het zadel zeker mee en geef het door, hope for the best..

Dee_es: Zitles.. geen idee het is vast en zeker mogelijk. weet jij nog iemand in Drenthe? Ik woon dicht bij de grens van drenthe/friesland/overijssel.

Janine, Wat betreft het sensibele daar zit je helemaal goed, ze is erg onrustig met alles zoals in het begin van de video te zien is.
En de neusriem ja, die heb ik erop omdat ik met mijn vorige wedstrijdpaard niet met gecombineerde kon rijden, dan ging alles de lucht in. Ik zal eens kijken hoe ze reageert op de gecombineerde neusriem, deze hebben wij nog liggen.

Darkadia. Foto's zijn van afgelopen donderdag :D
Bedankt voor je tip. Simulator staat ooit nog op mijn lijstje als ik er geld voor heb (eerst dus maar sparen voor het zadel)

Ook bedankt voor de fijne woorden! (was eerst nog wat huiverig om iets op bokt te zetten gezien sommige reacties die ik wel eens ergens voorbij zie komen)

EDIT: Wat gaaf we staan in uitgelicht!! *\o/*
Laatst bijgewerkt door kionasuppie op 29-05-17 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers