De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-17 21:47

Hallo bokkers!

Deze week had ik het geluk dat mijn vriend een training van mijn paard Franco kon filmen. Omdat ik toch wel trots ben op waar we nu staan, durf ik hem hier nu op RIJ-ITP te plaatsen :+ :o (ik weet niet of ik hier goed zit? Anders mijn excuses en zou iemand hem dan kunnen verplaatsen?)

Klein paspoortje:
Frankenstein "Franco" KK
Glock's Voice x BMC Relevant
Net 7 jaar oud, 1.63m, ruin, zwart
Wedstrijddebuut 31-7-2016 in de B, momenteel L2+6; komt altijd met minimaal 2wp thuis
In training M niveau; maar nu ook al spelenderwijs begonnen aan appuyementen, eenvoudige en vliegende wissel


Franco en ik hebben in 2015 vrijwel niet kunnen rijden ivm een rugblessure door slecht passend zadel dankzij onbekwame zadelmaker. Het jaar 2016 begon voor ons dan ook met blessureleed. Voor alle informatie, zie ander topic:

[RIJ-ITP] Franco, en ons jaar 2016!

We komen van heel ver weg; toen we terug naar ons oude stalletje verhuisden, was Franco al zijn bespiering kwijt. Hij zag er net zo uit als toen hij een klein puppypaard van 3 jaar oud was. Dit heeft mij heel erg veel verdriet gedaan; heb menig traantje gelaten, omdat mijn zielenmaatje zo ongelukkig was. Vorige jaar zijn we langzaamaan weer begonnen met trainen; het leek alsof we weer helemaal opnieuw moesten leren rijden. Maar Franco doet zo ontzettend zijn best; hij wil heel graag leren, vindt het ook leuk om steeds bezig te zijn met nieuwe lastigere oefeningen.

Als ik zie welke weg we hebben afgelegd sinds januari 2016, ben ik alleen maar trots op het beeld van waar we nu staan. :j

Mijn leerpunten:
- Franco wil linksom graag in de wendingen duiken; hem stimuleren zijn hals bergop te blijven dragen door van achteren te blijven activeren
- Mijn benen mogen nog wat zachter in het geven van de hulpen (het is al vele malen minder); wel krijgt hij een veel duidelijkere zichtbare beenhulp als hij bij de eerdere zachtere hulpen nog geen reactie heeft gegeven
- Buitenbeen in de galop niet zo ver naar achteren leggen
- Nog meer reactie (bijna explosief) op beenhulp verlangen, zodat ik stil kan blijven zitten
- Franco stimuleren om voorwaarts te blijven denken (hij kan soms blijven "hangen" in een comfortabel tempo)
- Franco reageert heftig op (teugel)hulpen en als hij iets lastig vindt (opdrukken of achter de loodlijn duiken); hier zacht en ontspannen mee omgaan
- Aanspringen rechtergalop (moeilijke kant)
- Mijn pippo-tenen!! _O-
- ... en nog veel meer haha :+ :D

Zie hieronder voor de foto's en het filmpje. Commentaar mag (graag opbouwend), houd hiermee wel rekening waar we vandaan komen ;)

Filmpje:

Doel van de training: ontspanning!

https://www.youtube.com/watch?v=zKBwHxSWo9M&t=236s

Foto's (staan niet op volgorde):

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Klopje op de hals, omdat ie zo braaf is <3
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Even ter controle: überstreichen :D
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Lekker met lang teugeltje uitdraven en belonen! :D
Afbeelding


Dankjewel voor het kijken!! Het zou leuk zijn als je een reactie achter laat! :D
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 28-04-17 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd.

Frankenstein "Franco" KK (Glock's Voice x BMC Relevant) Dressuur B+13, L1+11, L2+20, M1+10, M2+12, Z1+4! <3


Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:16

Wat ontzettend jammer dat jullie zoveel pech hebben gehad, nu in opwaartse stijgende lijn. Dat is fijn. *\o/* Wat een leuk paard en je zit netjes, onderbenen vrij stil en aangesloten zit aan het zadel. Soms iets neiging tot in knikken van je heup.

Je noemt zelf al wat punten. Opbouwend bedoelt. Als ik mijzelf zou terug zien en ik zou in jouw geval rijden, dat is het volgende wat ik graag ook zou willen ''verbeteren''. Beetje krom gezegd. Paar losse dingen uit filmpje en foto (statisch beeld, dus lastiger wat van te zeggen)

Wat mij opviel in het filmpje opvalt, bv ter hoogte van 10:00 is dat je redelijk vaak je handen gebruikt om iets afgedwongen te willen krijgen. Mag wat meer ruimte van voren krijgen en blijf alsjeblieft vriendelijk/zacht in de hand en mond. Van voren en met kracht los je die problemen niet op, die van achteren ontstaan. Motor aan, ben je goed mee bezig, blijf van voren subtiel. Er zitten goeie stukken tussen, dan show je vriendelijk contact met je paard, gelijk meer schwung. Nice. Anders kan de schoft ook nooit gaan liften, waardoor je meer ruimte krijgt en gedragenheid in de beweging van je paard. Benen voor handen, dat idee. Daarbij iets verder, maak je een overgang van stap naar galop rechtsom. Zie inderdaad dat hij weinig reageert op jouw hulpen, waardoor je hem - voor mijn gevoel - van voren meer opsluit en dan ook nog eens met je beenaanleg extra hulpen (lees: spoor prik gebruik) probeert door te geven. Daar geef je ook al aan, dat er verbetering in zit, maar zou dan persoonlijk liever bij ''3'' en geen reactie een tikje met de zweep geven bij, dan blijven prikken met spoor. Als je hem linksom laat halthouden, let eens op je rug en je handen. Algemene handhouding mooi gedragen en gelijkmatig, ontspan wat meer in je bovenlichaam (foto drie, galop linksom).

Goed bezig, foto 9 en 10 mooi en fijn beeld :j . Film met wijken vanuit de middenlijn naar rechts (op beeld gezien kom je aanrijden en ga je in het beeld naar links), buitenschouder iets meer opvangen, binnen been misschien wat losser en langer maken (knikt iets in, momentopname), buitenteugel/schouder iets meer begrenzen. Paar losse fladders en ach, wie ben ik, misschien heb je er iets aan. Hoop dat je nog veel mooie kilometers met je paard mag gaan maken en plezier mag hebben in en buiten te baan, al dan niet met trainen in afwisseling Zet 'm op. Hoop jullie als combinatie nog vaker terug te zien :j *\o/*

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-17 22:49

Hoi Willekes, bedankt voor je feedback!

Wat betreft het wijken heb je helemaal gelijk; hier zijn we dan ook druk mee bezig! Zo krijgen we op wedstrijd een 8 en een 8,5 voor wijken op het protocol, maar ook kan er wel eens een 6 tussen zitten door te weinig reactie, weglopen over schouder. Maar ik zal eens gaan letten op het inknikken van de heup!

Rond de 10 min van de film zag je dat ik een overgang van stap naar galop wilde maken. Dit is rechtsom (zijn moeilijke kant); mijn paard wordt hier erg heet en druk van; dit uit zich in opdrukken, wegdrukken, niet meer willen reageren, verkeerd aangalopperen. Hier ben ik nog erg zoekende in en is iets waar we hard aan werken in de les. Vandaar dat ik hem aan de voorkant er meer doorheen wil houden en wat meer de teugels eraan houd. Ook wil ik dat hij voor mijn binnenbeen naar buiten wijkt om de opdrukkende spanning kwijt te raken, maar reageert hij zeer weinig (sluit zich wat af), waardoor ik ook hierin een keer wat "lomper" en duidelijk zichtbaar reageer, hierbij ook mijn spoor gebruik. Ik wil hierbij expres mijn zweep niet gebruiken, omdat ik wil dat ie op mijn been reageer en niet leert rijden op de zweep. Dit moet hij straks ook kunnen vanaf de M proeven. Zodra hij er weer is, ga ik weer terug naar de zachte hulpen. Maar ik snap wat je bedoelt.
Ditzelfde gebeurt in het halthouden; dit vindt hij lastig en probeert zich op te drukken. Ook hierin geef ik aan dat ie er doorheen moet blijven. Wanneer hij los laat in zijn kaken, ontspan ik mijn hand weer. Als hij dit beter gaat snappen, zal ik steeds minder hulpen nodig hebben.

Het ontspannen in mijn bovenlijf heb je goed gezien! Dat moet ik inderdaad veel meer!

Bedankt nog voor je bemoedigende woorden! :j

Frankenstein "Franco" KK (Glock's Voice x BMC Relevant) Dressuur B+13, L1+11, L2+20, M1+10, M2+12, Z1+4! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:19

Ik heb je filmpje even bekeken, en ik mis vooral een degelijke basis. Je paard heeft een valse knik, dat is goed te zien omdat ie alleen maar op een bepaalde plek in de hals inknikt en daarbij zijn neus achter de loodlijn brengt.

Dit zie je ook duidelijk terug in het instapmoment. Hij is horizontaal met de hals, maar jij werkt constant terug met je hand. Het enige wat hij doet, is letterlijk knikken op jouw hand en hij komt achter de loodijn. Verrder qua ontspanning of nageeflijkheid gebeurd er niks. Probeer dit soort momenten juist te pakken om hem te durven uitschuiven. Geef die hand mee. Laat die controle die zoveel ruiters willen hebben aan de hoofd los! Pas als jij durft toe te staan, durft je paard zijn hoofd te laten zakken en zo voor die loodlijn te blijven. Pas dan kan je paard gaan loslaten, echt gaan ontspannen. Dan gaat hij meer de schoft liften en ga jij meer bweging voelen onder je paard. Het contact aan de voorkant is heel zacht, bijna angstvallig zacht, maar dat is wel waar je naar toe moet willen in de eerste instantie. En het paard leren na te geven op been. Maw, hij doet zijn hoofd omhoog, je sluit je hand(dus niet terug brengen of trekken) en je geeft been. Zo kun je een goede rust en ontspanning creëren zodat je paard een rustigere aanleuning krijgt, doordat jij niet de hele tijd aan de voorkant hoeft te zitten.

In de galop zie je het ook aan zijn houding, hals wat recht, neus achter de ll. Daarnaast mis ik activiteit, een paar wat actief van achter naar voren doorspringt. Soms komt ie bijna in viertakt omdat ie dan zoveel impuls mist. Rechtsom galoppeert ie ook al met meer impuls, omdat het linker achterbeen sterker lijkt te zijn(kijk maar hoe hij het rechterachterbeen weg draait in de linker galop).

Vanuit de galop naar het halt blokkeer je je arm waardoor hij stopt, ik mis hier heel erg de zithulp, zwaar maken, tempo vertragen etc. En dan meteen weer in die mond. Dat is zonde, want je zet er onwijs druk op, en je laat niet los. Ipv wil je naar de galop, vanuit de handrem. Daar gaat al het een en ander mis. Het is daar ook niet gek dat je paard tegen de hand in komt, hij kan namelijk niet anders om aan te galopperen. ;)

In de draf zie je ook dat je heel veel aan het werken bent aan de vorokant, af en toe trek je hem echt bijna met de kin op de borst. Ik mis hier totale verbinding met de achterkant. Je probeert hem ook wat te liften lijkt het, maar hij kan alleen liften aa nde voorkant als hij het gewicht naar achteren kan brengen.
Zonde, want het is zo'n leuk dier, en ik denk dat je met de juiste basis echt een heel ander, nog fijner paard krijgt.

Ga de controle loslaten aan die voorkant. Maw, een keer een ophouding mag, een keer je hand breed maken mag, maar niet wat je nu aan het doen betn, het constant rommelen in die mond, hem doorbuigen in die bovenhals. Want dat heeft geen enkel effect verder in het lijf, het geeft een vals gevoel van controle over het paardenlijf.
Om je paard sterker te maken van achteren, ga schakelen, in alle gangen, terug en weg, en weer terug. Niet teveel, korte stukjes, 3/4 passen. En terugschakelen op de zit, niet op de hand. Tuurlijk, een ophouding mag altijd, maar je kunt meer met je zit dan je denkt. Verder nog niet te moeilijk willen deon, eerst die basis in orde krijgen. Want anders ga je onnodig veel stappen overslaan.

Kimmutjuh89

Berichten: 586
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-17 17:24

Wauw, dit is dus de reden dat ik nooit wat op bokt deed zetten, maar wat ik vanaf nu ook gewoon niet meer ga doen...

Paard was lekker los in de aanleuning; alleen in het los stappen moest ik er even voor werken. Dit deed ik met de hand van me af en niet naar me toe; verder had ik een fijne mooie verbinding.
De galop naar halt was inderdaad geen mooie overgang, omdat ik mijn paard ineens op de rem moest rijden ivm de andere ruiter die haar proef aan het oefenen was en toevallig net daar moest zijn. Voor de overgang terug naar galop, zie reden hierboven.

Ik snap wat je wil zeggen, maar is niet van toepassing hier. Plus, zoals ik hierboven in mijn topic ook al uitlegde zijn we pas een jaartje weer aan het rijden. Het zou fijn zijn als je korte opbouwende feedback geeft en niet meteen alles aan mijn rijden en doen afkraakt. Heel erg bedankt.

Frankenstein "Franco" KK (Glock's Voice x BMC Relevant) Dressuur B+13, L1+11, L2+20, M1+10, M2+12, Z1+4! <3

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:03

Ik sluit me eigenlijk wel bij de voorgaande reacties aan, en vind je reactie op Jolien dan ook een beetje jammer. Ik heb vanochtend tijdens mijn pauze je filmpje bekeken en had toen geen tijd om erop te reageren en zag dat er nu een reactie was die, misschien in iets andere woorden dan de mijne, wel zegt wat ik ook zou zeggen en dan zie ik alleen een reactie van jouw erop dat je daarom nooit wat op Bokt zet.

Ik snap het wel hoor, waarschijnlijk had je zo'n lap tekst niet verwacht, en ''in your defense'' het is RIJ ITP dus geen HAW maar ik zie juist een opbouwende post, zeker als je het laatste stukje van Jolien lees.

Vergeet niet dat je ons dit laat zien en wij dit zullen ''beoordelen'', wij voelen het niet, wij zien het alleen vanuit deze hoek. Maar probeer wel open te staan voor wat er gezegd word, desnoods reageer je even niet en lees je het bericht een halve dag later nog een keer. Misschien zie je dan dat niet alles meteen bedoelt is om je af te kraken maar juist om je te helpen.

En hartstikke fijn dat jullie na een rotperiode samen nu weer een jaar aan het rijden zijn maar juist dan is het belangrijk om gelijk de basis goed erin te leggen en ik vind die inderdaad ook niet helemaal lekker ogen. Ik vind hem overal met teveel verbinding(druk) lopen (behalve foto 9, daar vind ik hem heel fijn, alleen daar heb je eigenlijk te ''weinig'' verbinding door het uberstreichen, maar je wilt wel dat hij op die manier zijn lichaam gaat gebruiken) en ik denk dat dit voornamelijk ook komt doordat je je handen iets te hoog houdt en teveel terugwerkt, je ziet dit vooral goed op de foto's. Je ellebogen zouden een rechte lijn naar je bit moeten volgen. Maar bij jou zit er een knik in, dit zorgt ervoor dat je, en scherper inwerkt, maar ook verkeerd inwerkt. Want hierdoor knikt je paard ook in en kan hij niet vanuit de schoft gaan nageven. Wanneer hij vanuit de schoft gaat nageven kun je ook lengtebuiging beter gaan oefenen wat je zeker gaat nodig hebben in de komende klasses.

En ik zie ook te veel been/spoorgebruik, ik zag je reactie op Willekes wat betreft het rijden met een zweep, maar die vond ik niet logisch. Je geeft aan dat je wilt dat hij gaat leren reageren op je been en niet op je zweep. Dat is helemaal goed. En dat je dus niet met zweep wilt rijden omdat je in het M dat ook niet mag. Maar nu stomp je hem af op je kuit en sporen. Ga werken met het principe, hulp 1 lichte kuitdruk - geen reactie? hulp 2: duidelijke goed voelbare kuitdruk - geen reactie? hulp 3: tikje met de zweep op de achterhand tegelijk mét kuitdruk. En daar moet hij op reageren. Doe je dit consequent genoeg dan laat een paard het niet snel komen tot de 3e hulp. Is hij dit gewend en snapt hij dit kan je van de 3e hulp zweep, de 3e hulp spoor maken.

Ik houd het even hierbij!
Ik hoop dat je dit niet te negatief opvat, want dit is echt opbouwend. Het is een leuk paard en je bent een leuke ruiter en jullie kunnen wanneer het rijden wat harmonischer en duidelijker wordt alleen maar een mooiere combinatie worden. Neem gewoon de tijd voor je basis. Als je basis goed is, zijn die oefeningen niet zo spannend meer. Maar is je basis het net niet, blijf je daar tegenaan lopen. Heel veel succes.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 01:59

Wat een mooi paard heb je daar! Fijn dat je nu naar de toekomst kan kijken! Het lijkt me erg moeilijk dat je nagenoeg opnieuw moest beginnen met hem. Maar desondanks mag je best trots zijn op waar jullie nu samen alweer zijn.

Je geeft zelf genoeg verbeterpunten aan dat je misschien wat op moet passen dat je niet te enthousiast door de niveaus gaat. Beter te langzaam dan te snel.

Je krijgt overigens van anderen echt hele uitgebreide goed onderbouwde feedback, fijn dat ze die moeite doen toch? Misschien niet wat je wil horen maar dat is toch eigenlijk wel positief? Je krijgt zo de mogelijkheid om beter te worden. ;). Je moet het niet persoonlijk opvatten, het gaat niet om jou als persoon maar om jouw vaardigheden/situatie.

Vooral dit soort topics blijven openen hoor!

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 06:37

Ik vind je fijn rijden op het filmpje! Er zijn altijd verbeterpunten en die weet je vaak zelf ook wel. Als alles perfect zou gaan zouden we allemaal Anky's zijn

Gewoon blijven posten hoor.

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 07:32

Wat een gaaf dier! :D Ik ben benieuwd wat dat zal geven in de toekomst ;)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Anoniem

Re: De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:31

Ik vind jullie een hele leuke combinatie :)
Lijkt mij ook een braaf en werkwillig paard om mee te werken, vind het dan ook knap om te zien hoe je hem rijd na een jaar.

Wat mij wel opvalt is inderdaad wat je zelf al zegt je beenhulpen, ik denk dat het al een heel verschil maakt als je probeert meer op je zitbeenknobbels gaat zitten en dus daarmee meer op je zit probeert te rijden, dan word je paard meer voorwaarts (omdat jij wat losser komt met je bovenlijf, want die houd je nu redelijk stijf) en hoef je zelf minder beenhulpen te geven.
Ik denk als je daar eens mee begint jij en je paard een stuk soepeler worden, dus meer actief waardoor je minder reactie hoef te geven om te bereiken wa je wilt :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, vind jullie echt een leuk stel zo :j

Anna_Leo

Berichten: 90
Geregistreerd: 10-10-12
Woonplaats: Nijmegen

Re: De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:08

Ik had even verder gekeken naar jou andere video's en zag dat Manon jou instructrice is, wat leuk! Zij geeft bij ons op de manege ook les en ik vind haar een enorm fijne instructrice :)
Wat een knap beestje heb je, leuke combinatie! <3

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:41

Wat een leuk paard! Mooi om de progressie te zien :)

Ik heb er niet zo'n kijk op als Willekes, Joolien en Eclare, maar ik vind dat er nuttige en opbouwende feedback wordt gegeven. Fijne tips om mee aan de slag te gaan.

Ik zag je reactie op Joolien en ik vraag me af of je de post niet verkeerd hebt geïnterpreteerd, als ik zo vrij mag zijn. Ik vind het juist een reactie waar je ontzettend veel van kunt leren. Misschien is het niet de reactie die je had gehoopt, maar probeer het positief - als een leermoment - te zien.

Bovenstaande bedoel ik niet verwijtend en ik hoop dan ook niet dat je het verkeerd opvat ;) Ik wens je heel veel succes met je paardje. Jullie komen er wel!

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:42

Joolien schreef:
Ik heb je filmpje even bekeken, en ik mis vooral een degelijke basis. Je paard heeft een valse knik, dat is goed te zien omdat ie alleen maar op een bepaalde plek in de hals inknikt en daarbij zijn neus achter de loodlijn brengt.

Dit zie je ook duidelijk terug in het instapmoment. Hij is horizontaal met de hals, maar jij werkt constant terug met je hand. Het enige wat hij doet, is letterlijk knikken op jouw hand en hij komt achter de loodijn. Verrder qua ontspanning of nageeflijkheid gebeurd er niks. Probeer dit soort momenten juist te pakken om hem te durven uitschuiven. Geef die hand mee. Laat die controle die zoveel ruiters willen hebben aan de hoofd los! Pas als jij durft toe te staan, durft je paard zijn hoofd te laten zakken en zo voor die loodlijn te blijven. Pas dan kan je paard gaan loslaten, echt gaan ontspannen. Dan gaat hij meer de schoft liften en ga jij meer bweging voelen onder je paard. Het contact aan de voorkant is heel zacht, bijna angstvallig zacht, maar dat is wel waar je naar toe moet willen in de eerste instantie. En het paard leren na te geven op been. Maw, hij doet zijn hoofd omhoog, je sluit je hand(dus niet terug brengen of trekken) en je geeft been. Zo kun je een goede rust en ontspanning creëren zodat je paard een rustigere aanleuning krijgt, doordat jij niet de hele tijd aan de voorkant hoeft te zitten.

In de galop zie je het ook aan zijn houding, hals wat recht, neus achter de ll. Daarnaast mis ik activiteit, een paar wat actief van achter naar voren doorspringt. Soms komt ie bijna in viertakt omdat ie dan zoveel impuls mist. Rechtsom galoppeert ie ook al met meer impuls, omdat het linker achterbeen sterker lijkt te zijn(kijk maar hoe hij het rechterachterbeen weg draait in de linker galop).

Vanuit de galop naar het halt blokkeer je je arm waardoor hij stopt, ik mis hier heel erg de zithulp, zwaar maken, tempo vertragen etc. En dan meteen weer in die mond. Dat is zonde, want je zet er onwijs druk op, en je laat niet los. Ipv wil je naar de galop, vanuit de handrem. Daar gaat al het een en ander mis. Het is daar ook niet gek dat je paard tegen de hand in komt, hij kan namelijk niet anders om aan te galopperen. ;)

In de draf zie je ook dat je heel veel aan het werken bent aan de vorokant, af en toe trek je hem echt bijna met de kin op de borst. Ik mis hier totale verbinding met de achterkant. Je probeert hem ook wat te liften lijkt het, maar hij kan alleen liften aa nde voorkant als hij het gewicht naar achteren kan brengen.
Zonde, want het is zo'n leuk dier, en ik denk dat je met de juiste basis echt een heel ander, nog fijner paard krijgt.

Ga de controle loslaten aan die voorkant. Maw, een keer een ophouding mag, een keer je hand breed maken mag, maar niet wat je nu aan het doen betn, het constant rommelen in die mond, hem doorbuigen in die bovenhals. Want dat heeft geen enkel effect verder in het lijf, het geeft een vals gevoel van controle over het paardenlijf.
Om je paard sterker te maken van achteren, ga schakelen, in alle gangen, terug en weg, en weer terug. Niet teveel, korte stukjes, 3/4 passen. En terugschakelen op de zit, niet op de hand. Tuurlijk, een ophouding mag altijd, maar je kunt meer met je zit dan je denkt. Verder nog niet te moeilijk willen deon, eerst die basis in orde krijgen. Want anders ga je onnodig veel stappen overslaan.


Duidelijk verwoord. Had hetzelfde willen schrijven.

Bovenstaande is als opbouwend kritiek bedoeld neem ik aan. TS, bovenstaande zijn belangrijke punten die je zal moeten toepassen om lang plezier van je paard te houden en blessures te voorkomen in de toekomt.

Met de huidige rijmethodes heb ik vroeger menig paard kapot gereden, nu inmiddels klassiek trainer en instructeur en de paarden worden weer gereden zoals de dressuur bedoeld is.
Doe er je voordeel aan, de reacties zijn immers bedoeld om je vrijblijvend tips mee te geven en dat lijkt mij erg waardevol!

Ter dekking: Djamal Bahir, goedgekeurde & geprimeerde zwarte hengst

Pension/herplaatsing/vakantieopvang voor konijnen & cavia's Den Haag // Gedragsproblemen, inrijden of trailerprobleem? pb voor info!
zie http://www.knabbeltuintje.nl

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:19

Eens met de post van Joolien, wees blij dat die de moeite neemt om zo'n lap tekst te typen.
Doe er je voordeel mee joh.
Leuk paard en leuke ruiter er is alleen veel meer uit te halen als er de tijd word genomen voor een betere basis. tijd tijd tijd en geduld nemen voor een correcte opleiding v/h paard.

succes

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:23

Wat heb jij een gaaf paard onder je! Ik zat al te kijken, is hij nou zwart of bruin? :+ Maar mooi istie zeg!

Jammer dat je spijt hebt van je topic op bokt maken. Je kan hier juist ontzettend veel leren, zeker als je Jolien haar uitgebreide post ziet. En hij is erg opbouwend en exact verwoord wat er nog verbetert kan worden. Ik zie in je filmpje ook ontspannen stukjes, maar ook zeker stukjes waar hij zijn rug niet loslaat, waar hij alleen wat vooraan doet mede door jouw handen. Dit is zeker niet negatief, maar durf hem los te laten wat Jolien hierboven verwoord. Zie het niet als negatief commentaar, maar als leerpunt. Met feedback kom je ergens toch? Je zegt bijvoorbeeld dat je niet terugwerkt met je handen, maar dan moet je hem even op 9:53 stilzetten, dan zie je denk ik wel wat we bedoelen.

Nogmaals, geen negatief commentaar, maar leer van elk ding :) Succes met hem, daar kom je zeker verder mee!

Niet perfect is ook goed

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: De transformatie van kippetje naar krachtpatsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:17

Ik vind het wel erg interessant die tips, steek ik zelf ook wat van op.

Fijn dat jullie nu weer lekker kunnen trainen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 32 bezoekers