Fjord Andor, een jaar bij ons en wat voor 1!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Barney1978

Fjord Andor, een jaar bij ons en wat voor 1!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-17 20:00

Januari 2016 is onze Fjord Andor bij ons gekomen. Andor was toen 11 jaar en heeft hengst Manus als vader. Andor is een hele leuke Fjord, hij is zoals ik denk een Fjord betaamt ook sterk en heeft er best een kop op (vooral aan de hand). Tijdens de koop van Andor zat ik vol zenuwen, vooral omdat ik eigenlijk behoorlijk angstig was geworden door een ander paard. Maar tijdens het proefmennen en rijden met hem, was hij zo kalm ondanks mijn gebibber en gebeef dat dit wel goed moest komen :D

Ik probeer een klein foto overzicht te maken van het afgelopen jaar.

Afbeelding
In de week voor kerst zijn we naar Andor gaan kijken, eerst met hem gemend en toen er toch maar op. Gewoon in spijkerbroek met een leencap, vraag me niet waarom maar ik vrees dat ik onbewust dacht dat ik er toch niet op zou gaan. Andor was super braaf, zelf toen ik de weg over ging stappen in mijn eentje en met mijn bibbers.

Afbeelding
Na twee maanden voor het eerst een workshop working equitation mee gereden, Andor gaf me zoveel vertrouwen want hij deed alles en was nergens angstig voor.

Afbeelding
Het buiten rijden is ons hoofddoel, in het begin constant met mijn man erbij. Af en toe met iemand anders mee die te paard was, dat was wennen want Andor wilde erg graag voor lopen en kon zich dan goed sterk en druk maken. Voor mij was dat best even slikken en ik moest er echt mee leren omgaan, ik had nog veel spanning.

Afbeelding
Op de vereniging soms wat lessen Horse Physio mee gereden, ik wilde op ander terrein oefenen met hem. Andor was niet heel goed aan mijn hulpen. De begin periode was ik constant gericht op het elkaar leren kennen en het vertrouwen krijgen in elkaar. Maar gaandeweg merkte ik wel dat hij erg stomp gereden was op de hulpen en gaandeweg begon ik ook te voelen dat hij toch best scheef was.

Afbeelding
In juni een impuls Endurance in Etten-Leur gereden en een derde plaats behaald, ik was samen met mijn vriendin en dat was wel erg prettig.

Afbeelding
Andor voor het eerst mee een weekendje weg, hij stond samen met Barney vlak voor onze tent. Zo konden we hem goed leren kennen en zagen we ook wat zijn gewoontes en gedragingen waren.

Afbeelding
Mijn eerste strandrit werd een feit, Andor liet me toen nog schrikken. Ik reed de opgang op en toen ging hij ineens liggen. Hij wilde gaan rollen, mijn vriendinnen schrokken zich ook rot omdat ik er ineens naast stond en hij lag in het zand. Gelukkig kon ik hem heel snel weer laten staan zonder dat hij ging rollen, dat was even een leermomentje.

Afbeelding
Mijn man is het rijden langzamerhand gaan oppakken, hij had nog nooit gereden en met veel lessen was hij tijdens de zomervakantie zo ver om een eerste bosritje te maken met mij op de fiets erbij. Wat was Andor een toppertje en super braaf, mijn man kon zijn geluk niet op.

Afbeelding
Naast het rijden, vakanties met elkaar doorbrengen, lessen nemen etc etc was er natuurlijk ook heel veel tijd voor wandelingetjes, knuffelen en poetsen.

Afbeelding
Voor het eerst met hem in de zee gezwommen.

Afbeelding
Een Ride en Run in Bennekom gereden met mijn man en broer waar we vijfde werden.

Afbeelding
Weekendje weg met kennissen in Drunen.

Afbeelding
Een patrouillerit gereden, dat was echt heel erg leuk en gaan we absoluut veel vaker doen in 2017.

Afbeelding
En als laatste rit van 2016 ben ik voor het eerst helemaal alleen naar het strand met hem gereden. Dat was echt heel fijn, helemaal alleen op het strand want het was super stil. Wat was dat een leuke rit.

2017
In juli 2016 zijn we van stal veranderd en zijn we heel veel zaken anders gaan aanpakken. Andor en ik waren niet gebaat bij de reguliere dressuurlessen. Ik vond het ook erg onprettig dat hij zo slecht aan de hulpen stond en dat ik zelfs met sporen moest rijden.
We zijn via de manege gestart met privé lessen van Kelly de Geus, zij geeft het gymnastiseren onder het zadel. We zijn gestart met het alert maken op de hulpen zonder gebruik van sporen (die draag ik niet meer) en zonder aan tikken van de zweep op zijn lichaam. Daarnaast ook het gymnastiseren van het lichaam waarbij ik zo ongeveer alles met lange teugel train. Het was een hele verademing dat hij nu niet meer moeizaam liep maar op mijn lichtste hulp goed voorwaarts in draf gaat. Inmiddels ook geen martingaal meer en is hij een stuk rechter geworden.

Hij was ook erg happerig, zowel door dominantie als gewoonte want hij doet dit al jaren en is altijd gecorrigeerd met tikken op zijn hoofd of een schreeuw. Ik ben een aantal weken achter elkaar naar het centrum van Annemarie v/d Toorn geweest en heb hier grondwerk gedaan met Andor en dit was best een hele toer. Er moest een weg gevonden worden dat hij niet werd getriggerd om te happen maar dat hij wel respect voor me ging krijgen. Ook dat gaat echt vele malen beter en weet ik nu ook veel beter hoe ik met hem moet samenwerken zodat we niet in conflict raken op de grond.

Daarnaast ook gestart met cranio sacraal behandelingen omdat hij door zijn verleden wel last had van zijn hoofd en lichaam. Ook dit was een goede aanvulling op de lessen en het grondwerk.

Helaas is hij nu erg ziek door de Droes, alles is nu stopgezet totdat hij weer beter is (dat kan nog wel even duren). Dan gaan we alles weer heel rustig oppakken en zullen we weer verder gaan met hetgeen we gebleven waren. Maar vooral met heel veel plezier maken en buitenactiviteiten met elkaar ondernemen.

No_No

Re: Fjord Andor, een jaar bij ons en wat voor 1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:16

Wat een mooi topic!

Heel veel plezier nog samen!
En beterschap aan je maatje.. :(:)

Fleur ❤️

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-17 20:52

Dank je wel, hij is nu echt goed ziek en ik hoop dat alles snel open barst en wat beter gaat voor hem. Mijn andere pony kreeg het twee weken daarvoor en nu hij erbij.

veerle_1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:11

Wat goed om te zien dat jullie al zoveel bereikt hebben, terwijl je er eerst nog bibberend op zat! Hij ziet er prachtig en super fit uit. Hopelijk weer snel beter!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-17 20:01

Dank je wel

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:35

Heel mooi topic dit, wat hebben jullie veel bereikt in korte tijd!
Hoe gaat het nu met hem? :)

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 09:19

Eergisteren is het abces open gesneden door de veearts. Kwam enorm veel troep uit. Ik moest het daarna met mijn handen omhoog wrijven want het sneetje kon niet aan de onderkant gemaakt worden. Gisteren drie keer geweest om het te masseren en hij had toch weer koorts. Weer koortsverlager en met een jodium oplossing alles met spuit doorgespoeld.

Vanmorgen vroeg weer gespoeld en de troep wordt nu wel minder. Hij had nu 38 graden maar ik vind hem nog niet heel erg prettig erbij staan. Na mijn werk weer langs en dan hoop ik dat hij geen koorts heeft.

Bedankt voor je compliment, doet ons nu al helemaal goed.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:47

Wat een stoere fjord. Ik heb nu ook een manus staan, maar die is nog jong. Fjorden zijn toppers! Ik hoop dat de koorts weg is vanmiddag, niet tof om je vriendje ziek te zien.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 10:49

Wat leuk dat je ook een Fjord van Manus hebt staan, hoe is zijn karakter?

Het is inderdaad nu bij elkaar 5,5 week ellende, beide pony's ziek en nu 1 wel beter. Andor is er nog niet, het blijven zorgen totdat we gaan zien dat hij echt blijvend gaat opknappen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:00

balen, dat hij ziek is. hopelijk knapt hij snel op :(:) mooie fjord.hoe hoog is hij?
geniet van hem :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-17 12:30

In zijn paspoort staat 150 cm

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:25

Wat een team zo samen, helaas heeft het maar een jaar mogen duren... Ik heb ook zo'n gele rakker, bijna 27 jr jong, maar die gele rakkers, die zijn ZO speciaal, ze graven zich een plek in je hart, en gaan er nooit meer uit.

sivie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:22

mooi om te zien dat jullie vol van hem genoten hebben. Heeeeeel veel sterkte. Ik zou zo graag willen dat ik de tijd voor jullie kon terug draaien.

Heel veel liefs, Sivenne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie