Een erg bewogen jaar

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Een erg bewogen jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-16 22:36

2016... Ik kan het niet eens beschrijven. Wat een bewogen jaar. Ik ben van 2 paardjes naar 1 gegaan en nu zit ik terug op 2.

Standaard maak ik elk jaar een topic aan met een samenvatting van mijn jaar. Voorgaande jaren hoopte ik steeds dat het volgende jaar beter ging verlopen, in de zin van minder blessures. Ook vorig jaar was dat mijn wens, maar helaas. Het was ons helemaal niet gegund. Het was zelfs zo erg dat ik mijn paard moest laten gaan. Het is nog steeds een gemis...

Ik liep van januari tot en met maart stage. Weinig tijd dus voor de paarden. Na mijn stage ben ik weer volop beginnen trainen met als doel nog eens een wedstrijdje mee te rijden. De enige wedstrijd in 2016... We hadden die wedstrijd geen winstpunten behaald.

In april ben ik met mijn pony Ferdo en een vriendin (die fotograaf is) naar een locatie met bloesem gereden. Helaas stonden de bloesems nog niet helemaal in bloei op het moment dat wij er waren, maar er zijn toch hele leuke foto's uitgekomen <3

Afbeelding

Afbeelding

Helaas was er dan minder goed nieuws. Het ging al een hele tijd slecht tussen mijn ouders en in mei zijn ze definitief gescheiden. Mijn mama zei me dat ik wss Hyrano moest verkopen. Vreselijk vond ik dat, zeker omdat Hyrano een bemerking had. Hij had er niet echt last van (dacht ik tenminste) maar goed, hij had wel een probleem dus ik wou het liever niet. Na een paar weken werd hier niet meer over gesproken, dus ik was erg blij dat het niet zo ver moest komen.

Hyrano <3 Op deze dag werd hij 9 jaar. Hij mocht lekker op de wei en zoals altijd, genoot hij daar duidelijk van!

Afbeelding

Daarna ben ik met Ferdo afgereisd naar de Beekse Bergen. Daar was een foto evenement, namelijk de Fotofair. Horse Photo Experience deed daar een workshop en Ferdo mocht model staan. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna begon de miserie. Ik had eerst 2 weken examens. Mijn examens liepen op zijn einde dus ik besloot het rijden met Hyrano weer op te pakken. Ik pakte hem uit stal en ik zag dat hij moeite had met draaien. Ik zocht er op dat moment nog niet zoveel achter. Omdat hij 2 weken stil stond, heb ik hem eerst gelongeerd. Maar ook daar zag ik dat hij het op een kleine volte moeilijk had. Staleigenaar geroepen en zij voelde pulsatie en ook warmte. Even laten lopen op de verharde weg en helaas kreupel. Benen en hoeven afgespoeld en even aangekeken.
Ik had er toen al geen goed gevoel bij. De hoefsmid kwam toevallig die week ook langs, heeft er even naar gekeken en zei dat hij een hoefkneuzing had.

Ik vertrouwde het niet, dus de dierenarts ook laten komen, die zei net hetzelfde. Toch even gevraagd voor een foto. Gemaakt, maar volgens haar geen verschil met de foto's in september dus gewoon wachten tot de kneuzing uit groeit. Het duurde me toch wat te lang, dus op aanraden van DA en hoefsmid een ijzer met een lapje ertussen. Maar ook dan, minimale verbetering.

En zo hebben we 2 maanden gewacht. Dat was mijn zomervakantie. Wachten. De vakantie is meestal een tijd waarin ik veel ga wandelen met mijn pony en natuurlijk ook veel rijd met Hyrano en de wedstrijden mee doe, maar het kwam er allemaal niet van.
Ik heb na een tijd met mijn moeder beslist om een andere dierenarts te laten komen. Ik heb dit ook met mijn staleigenaar besproken en zij heeft een DA gebeld, situatie uitgelegd en de volgende dag stond hij er al. Foto's laten zien die in juni getrokken waren en hij zei toen al dat het niet meer goed ging komen. Chronisch bevangen, hoefbeenontsteking, rechts ook nog HKO. Hij voelde ook even aan zijn benen en rechts voelde hij een verbening zitten. Dat voorspelde ook niet veel goeds zei hij, maar het was de moeite niet om op de foto te zetten omdat zijn hoeven al zo slecht waren. Hij vermoedde ook dat hij daar een blessure aan de collaterale bandjes had.
Zijn advies: inslapen. Dit zei hij op 25 augustus. 3 maanden na zijn 9e verjaardag. Pff, dat kwam toch even binnen ook al had je het ergens verwacht. Ik ben echt een heel gevoelig persoon dus uiteraard heb ik die dag heel veel gehuild. Ik had ook meteen naar Michelle gestuurd of ze wou komen voor nog wat foto's te maken. De laatste die ik van hem zou hebben. Dat wou ze uiteraard doen. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op maandag 29 augustus is Hyrano dan ingeslapen. ;( Dit verliep gelukkig vrij goed, in hoeverre zoiets goed is natuurlijk. Ik heb een hele tijd niet goed geslapen, de eerste week sliep ik bijna niet en werd ik 'wakker' met dikke ogen van het huilen.
En alsof dat nog niet genoeg was, is op 1 september mijn grootmoeder ook overleden. ;( Ze was al een tijdje ziek.
Y;(

Ik heb Hyrano zijn hele staart afgeknipt. Hier heb ik dan een sleutelhanger en een armband van laten maken. De armband is met een fotobedeltje en een tekstbedel. De armband is met een infinity teken, een schuivertje met een ster en een schuivertje met een hartje. Ik heb dit bewust zo gekozen. Ik ben ook super blij met deze spulletjes <3

Afbeelding

En dan maken we een sprong naar oktober. Mijn mama wou graag weer beginnen rijden en dan vooral buitenritjes maken. We hebben een tinker merrie van 5 jaar gekocht. Momenteel rijd ik ze nog altijd. Ik wil haar zoveel mogelijk leren zodat mijn mama het gewoon super makkelijk heeft straks haha. Maar ze is ook wel heel leuk hoor :))

Afbeelding

Afbeelding

We hebben eerst gewoon in de bak gereden maar ondertussen ben ik ook al 2 keer met haar buiten geweest. Eerst gewoon het bos in, de week erna naar zee <3 Ik heb me super geamuseerd en ze was ook heel braaf! Ook mooi meegenomen als ze uiteindelijk als buitenwandelpaard moet dienen :+
Nog een filmpje van aan zee (veel wind dus mss best het geluid afzetten haha)


En mijn pony doet het ook heel goed. Hij heeft Kissing Spines. Ik heb hem in oktober en november regelmatig gereden en hij doet het erg goed. Hopelijk kunnen we in de lente samen (met mijn mama) wat buitenritjes gaan maken :) Momenteel staat hij ook weer even stil ivm examens, maar ik hoop hem vanaf februari elk weekend te kunnen rijden.

Afbeelding


Dit was mijn jaar. Veel verdriet maar stilletjes aan gaat het beter en beter. Hoewel ik Hyrano natuurlijk nooit zal vergeten. Hopen dat ik volgend jaar gewoon plezier kan maken met de 2 pony's die ik nu heb. Dan ga ik al héél blij zijn!
Bedankt voor het kijken!

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


Anoniem

Re: Een erg bewogen jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:13

Jullie hebben inderdaad een heftig jaar gehad. En dan zat het de voorgaande jaren ook al niet echt mee. :(:)
Ergens toch wel fijn dat Hyrano toch bij jullie heeft kunnen blijven tot het eind, want het klinkt alsof hij het nergens beter had kunnen hebben. Sterkte met jullie verlies, en hopelijk wordt 2017 helemaal jullie jaar. :)

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Een erg bewogen jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:54

Wat een heftig jaar heb je gehad en nog zo'n jong paard. :(

Ga je nu recreatief rijden of toch zo en dan eens een wedstrijd starten met jullie nieuwe dame?
Ik blijf fan van Ferdo, hij heeft zo'n lieve uitstraling!

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-16 19:12

Bedankt voor jullie reacties :)

Prosecco: voorlopig alleen recreatief :j

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

melody7

Berichten: 13682
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:22

Wat een mooie foto's! Heel erg dat je Hyrano in hebt moeten laten slapen :(:)
Hopelijk wordt 2017 een fijner jaar voor jullie, en voor nu succes met je examens!

Zou ik mogen vragen waar je de sleutelhanger hebt laten maken? Ik vind hem echt heel mooi :)

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-16 19:31

melody7 schreef:
Wat een mooie foto's! Heel erg dat je Hyrano in hebt moeten laten slapen :(:)
Hopelijk wordt 2017 een fijner jaar voor jullie, en voor nu succes met je examens!

Zou ik mogen vragen waar je de sleutelhanger hebt laten maken? Ik vind hem echt heel mooi :)

Bedankt!

Sleutelhanger heb ik hier laten maken:
http://tetwinashadowpaardenhaar.weebly. ... bedel.html

:D

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:41

Aaah An heel erg mooi topic! <3

Vind het nog steeds heel erg dat je Hyr hebt moeten laten inslapen na alles wat je voor hem hebt gedaan.. :(:) En Ferdo is nog steeds echt een leukerd :D

Hopelijk wordt volgend jaar heel erg genieten van je nieuwe paardje en Ferdo :))

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-16 20:15

Dankjewel Desi :*

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Bokel

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Vessem

Re: Een erg bewogen jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:25

Wat vreselijk zeg, je hebt veel meegemaakt zowel op paarden gebied als op persoonlijk gebied.. Sterkte nog!

Waar heb je de armband laten maken als ik mag vragen?

Bonito&Blue&Binky&Puck&Joya :# In loving memory of Wisanda

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 08:55

Bokel schreef:
Wat vreselijk zeg, je hebt veel meegemaakt zowel op paarden gebied als op persoonlijk gebied.. Sterkte nog!

Waar heb je de armband laten maken als ik mag vragen?

Dankjewel :) ik heb het niet altijd even gemakkelijk gehad dit jaar :(

Het armbandje heb ik weg bij Lavitana Horse Hair

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers