2016 Opnieuw een jaar met veel pech.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

2016 Opnieuw een jaar met veel pech.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-16 22:51

In mei 2015 verloor ik Karlijn aan koliek. Gek om te denken dat het al ruim 1,5 jaar geleden is, ik heb haar halster nog steeds aan mijn bed op mijn kamer hangen.. Benieuwd was ik naar wat 2016 mij met Luus haar nichtje zou brengen.
[ITP] 2015 Het jaar waarin ik mijn soulmate verloor.

Maar 2016 hebben wij Luus haar moeder laten inslapen, dit omdat zij cushing en erg dampig was waardoor er eigenlijk geen kwaliteit van leven meer was. Een klap om weer een stippel van stal kwijt te raken.
Afbeelding

Luus deed het echter prima, en mocht model staan voor de camera. Knap dier <3
Afbeelding

Afbeelding

Ik ging door met veel grondwerk, ze bleef wat traag maar leek erg haar best te doen.
Afbeelding

Ze kreeg bezoek van de fjord van een vriendin van mij.
Afbeelding

We maakte wat buitenritjes, maar eigenlijk bleef ik een beetje aanhikken tegen Luus haar traagheid. Futloos alsof ze constant aan de verdovende middelen zat. Ik deed daardoor maar weinig onder het zadel en heel veel grondwerk/rechtrichten aan de hand.

Afbeelding

In juli kreeg Luus een dijk van een hoefzweer, heb een paard nog nooit zo kreupel zien lopen. Een paar dagen voor de uitbraak (bij de kroonrand) wilde ze haast niet meer staan, veel liggen. Op een gegeven moment ruim 39graden koorts en heeft de DA nog pijnstillers geprikt, ik was even bang dat we kort na elkaar nog een paard zouden verliezen. Het heeft uiteindelijk bijna 3 weken geduurd voordat de zweer er bij de kroonrand uitkwam..


Ze bleef heel lang gevoelig op het rechtervoetje, waar ze daarvoor toch ook al af en toe wat onregelmatig op leek te zijn. Ik besloot wel naar het positive horsemanship kamp van Nikki van Olst & Saskia de Clerq te gaan. Aan de hand en in stap was ze erg leergierig, en na wat vrijheidsdressuur oefeningen ook in draf regelmatig.
Afbeelding

Afbeelding

We hebben thuis lekker gezwommen in de Lek.


Maar 1 ding bleef duidelijk, ze was niet zoals het zijn moest.
[MD] Onderbuikgevoel dat er wat speelt.

Uiteindelijk met haar naar de kliniek geweest, en het werd daar duidelijk dat Luus nooit een rijpaard zou worden. Vergroeiingen/vernauwingen in d'r knie re, vernauwing op L5-L6 waar zenuwen door moeten. Een ontsteking in d'r hals maar die was waarschijnlijk secundair door haar looppatroon. We hebben toen enkel de hotspots laten onderzoeken maar dat zei al voldoende. Luusje was een prachtige grasmaaier die wel wat vrijheidsdressuur, wandelen, stapritjes en rechtricht oefeningen kan maar niet veel meer..

Ik deed nog wat vrijheidsdressuur en rommelde wat maar toch is dat niet wat ik in het werken met paarden zoek.


Het werd duidelijk, Luus mag blijven maar ze kan mij niet bieden wat ik zoek in paarden.. Tsja en dan? Na ruim 7 jaar op dezelfde stal toch opzoek naar iets anders? Wat een rot nieuws en wat een rotsituatie. Ik heb toch een FB oproep geplaatst en werd tot mijn stomme verbazing overspoeld met reacties, waaronder een aantal zeer interessante.

Ik ben onder andere bij Roxy gaan kijken, een 5-jarige arabier die geprobeerd is in te rijden maar eigenlijk niet gelukt is. Wat deed dit dier mij aan Karlijn denken, intelligent, reactief en heel eerlijk. Ik ben gewaarschuwd voor dit dier, het was 'geen lieverdje' en niet mee om te gaan.. Wát een onzin, alles wat ik zag was een hypere arabier die niet wist wat de bedoeling was.
Afbeelding

Ze stond op dat moment veel binnen op stal, iets waar ik het principeel niet mee eens was dus heb voorstelt Roxy naar de stal te verhuizen waar Luus ook staat.. En daarmee werd akkoord gegaan! Nu heb ik dus zowel Roxy als Luus op dezelfde stal, kan ik met Roxy aan de slag en hoef ik Luus niet te missen. Sinds 14-11 staat Roxy bij Luus op stal en ze vind het heerlijk om in de winter zo'n 10u en straks in de zomer 24/7 buiten te staan.
Afbeelding

Rustig ben ik nu bezig met wat grondwerk opbouwen zodat ze vastigheid en duidelijkheid krijgt. Wát een fijn dier, heel sensibel, heel expressief en goudeerlijk. Hoefjes krabben, druk verdragen en eigenlijk alles is nog een ding maar ze is zo lief. Voordat ik het zadel erop leg moet er nog een hoop werk worden verricht maar ik heb weer een doel en kan hier weer enorm veel van leren. Ik doe nu veel grondwerk gericht op ontspanning, rust en eerst nadenken voordat ze reageert. Ze pakt alles zo makkelijk op, wil zo graag ontspannen en zo graag sámen werken.
Ze is nog snel over haar toeren, heeft een hoge tonus in haar lijf maar ze laat ook al hele fijne stukken met potentie zien. <3


Nou dank voor de bikkels die dit allemaal hebben doorgelezen haha.
Opnieuw ben ik erg benieuwd wat 2017 mij gaat brengen, hopelijk minder ellende dan 2015 & 2016.
Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Re: 2016 Opnieuw een jaar met veel pech.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:55

Wat erg van het moederpaard.. maar je hebt vast de goede keus gemaakt! Op naar een 2017 met meer geluk :)

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: 2016 Opnieuw een jaar met veel pech.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:13

Mooi dat je Roxy een eerlijke kans wilt geven.
Met veel geduld gaat het je wel lukken.

Een pracht paardje.

Jammer dat je zoveel tegenslag qua paarden hebt gehad.
2017 moet gewoon jullie mooi jaar gaan worden.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:17

Wauw, wat een verhaal, en nog heell veel geluk in 2017 en nog vele jaren met je paardjes

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:19

Ohh, wat goed dat je je leuke stippel hebt laten onderzoeken en dat ze mag blijven :)

En erg gaaf nieuw paard heb je gevonden, ik hoop dat je met haar de dingen kunt gaan doen die je wil in 2017 :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: 2016 Opnieuw een jaar met veel pech.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-16 11:02

Dankjulliewel, ben erg blij dat de eigenaresse van Roxy zoveel vertrouwen in mijn aanpak heeft en mij zoveel vrijheid geeft. Het is heerlijk weer echt een doel te hebben :).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:23

Is het een bijrijdpaard?? Dat had ik er niet uit opgemaakt. Inderdaad erg bijzonder dat je haar dan mag verplaatsen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: 2016 Opnieuw een jaar met veel pech.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:38

Wens je veel plezier het komende jaar en erna met je twee kanjers, na zoveel narigheid heb
je wel recht op wat meer plezier!

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-16 15:03

Yes alles is bijrijd/verzorg, heb nog nooit een eigen paard gehad. Maar bij de stippels had ik wel alle verantwoordelijkheid van een eigen paard, dus dat scheelde voornamelijk financieel hihi. Nu dus Roxy als bijrijd projectje, idd dus super dat ze d'r voor mij heeft verplaatst naar de stal waar ik al 7jaar rondloop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers