Ons eerste jaar samen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:07

Hoihoi!

Het lijkt me leuk om jullie eens mee te nemen door het jaar van mij en Amado.

Eerst nog wat info over Amado:
Officiële naam: Leverton van de Lage Wierde
Volledige naam: Guepo Y Amado
Roepnaam: Amado/Do
Geboorte datum: 05-06-2015
Ras: Frieslinger (friesxhaflinger)
Van mij sinds: 02-10-2015
Bij mij sinds: 26-03-2016

Vorig jaar heb ik Amado dus leren kennen. Hij is geboren op een paardenmelkerij.
Hij kende mensen handen nog niet en heb er lang over gedaan voor hij mij vertrouwde.
We gaan door naar 26 maart, de dag dat mijn aller eerste eigen paardje eindelijk mee naar huis mocht. We moesten 3 uur heen met trailer en dus weer 3 uur terug.
Na wat gedoe stond hij toch echt wel in de trailer en konden we gaan!!
Afbeelding
Hier waren we al ruim een uur onderweg en zoals je ziet stond hij er heerlijk rustig bij. Gelukkig maar want ik maakte me echt zorgen hahah

Wat zat hij toch lelijk in zijn vacht..
Afbeelding


Daar waren we dan.. Op zijn nieuwe plekje en wat vond hij het spannend! Op stal mocht hij even tot rust komen en zijn buren leren kennen.
De volgende dag mocht hij naar buiten met Jessy, een 2 jarige ruin, en nog 2 jonge paarden.

De ellende begon toen al... Hij kon nog niet vast staan (vraag me maar niet hoe dat goed is gegaan in de trailer), borstelen kende hij niet en halster om doen was onmogelijk omdat ik niet in de buurt van zijn oren mocht komen.
Hij is daar ook vanuit stilstand over de bakrand gesprongen die op dat moment ruim 10 cm hoger was dan hemzelf.

Begin mei gingen de jonge paarden naar het land toe en Amado uiteraard ook! Hij deed ook meerde pogingen tot het bij houden van zijn soortgenoten....
Afbeelding

Ze stonden tegen de weg aan en zo wende hij al een beetje aan de auto's en in juni zijn we een rondje om de rotonde gaan lopen!
Afbeelding
Het ging super, maar toen we het zebrapad over staken dacht iemand even snel achter hem langs te scheuren terwijl we nog op het zebrapad liepen en Amado bijna aan reed. Hij is toen zo erg geschrokken en sinds dien vind hij auto's maar niks.

De staleigenaar heeft de paarden waarschijnlijk nog al naar in de trailer gezet, want toen we verhuisden van stal (heeft meerdere redenen gehad) kwam hij er helemaal gestressd uit. En het waren net 10 kleine minuutjes.

Hier op stal stond hij eerst alleen met een oudere merrie (Amado was zelf nog hengst). Later is Jessy hier ook heen gekomen met dezelfde redenen als ik had om te vertrekken van de andere stal.
Dus de 2 dikke maatjes waren weer samen!

In het weiland konden we enorm veel lol hebben samen;
Afbeelding
Uit het weiland was het gewoon niet te doen. Hij kon wel vast staan nu en geborsteld worden, ook halster om doen ging prima.
Maar goed, leuk hoor zo'n hengst, maar ik was het toch wel zat.
Afbeelding
Hij had al echt enorm hengstengedrag en liep dwars door me heen.

Dus in juli heb ik hem laten castreren. Na 2 weken heb ik het weer opgepakt.
Nogsteeds was voetjes optillen een ramp en ging hij hangen enz.
Van het weiland naar de stal toe (we moesten dan eerst een ander weiland door) liep hij gewoon níét mee en op de terug weg had ik een steigerend, rennend en bokkend paard naast mij.
Na ruim een maand ging dit eindelijk goed!

Ook haalden we samen geld op voor Rebuild Nepal
Afbeelding

En was palen slopen met Jessy het leukste wat er is
Afbeelding

En ook de wintervacht komt er aan!
Afbeelding

Dit was ons jaartje samen en ik kijk enorm uit naar de toekomst!

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:26

Wat is hij in dat jaar enorm veranderd zeg!