2016... :( 2017 wordt ons jaar!! ITP

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Celine_Famke

2016... :( 2017 wordt ons jaar!! ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 02:16

Hoi allemaal!
Elk jaar maak ik een EJL-ITP van Famke en mij :D Dus dit jaar ook weer! *\o/*

Even een paspoortje voor de mensen die haar nog niet kennen:
Famke Elvira ~ Fries ~ 1,64m ~ 01-07-2001 ~ Fêde 350 x Oltman

Eind 2015 was voor Famke en mij een spannende en veelbewogen periode. In oktober hebben wij meegedaan aan de Landbouwdag paardenkeuring in Alkmaar. Daar is Famke derde geworden van de Friezen paarden! Super leuk.
Ook zijn wij in oktober verhuisd naar een nieuwe stal. Enorm spannend, maar nog altijd geen spijt van gehad. De 'nieuwe' stal ligt pal naast het bos/duin/strand en is een stuk luxer dan onze vorige stal. Super fijn dus!

Helaas keerde 18 oktober het noodlot toe. Famke en ik vielen samen (ik zat erop) terwijl wij op het weiland reden. Ze was heel plotseling op de noodrem gegaan, haar hoofd in de lucht gegooid en haar achterbenen gleden weg. Daardoor kieperde ze achterover en opzij. Over mij heen. Als ik er aan terug denk weet ik nog precies hoe het ging. Ik weet nog dat ik vlak voordat zij op mij terecht kwam "Famke!" riep. Alsof dat ook maar iets uit zou maken, haha.
Wonder boven wonder kwam ik er zonder kleerscheuren vanaf. Famke bleek echter een lelijke zwelling te hebben bij haar kaak, het was erg dik en deed haar veel pijn. Ze at amper en deed raar met haar mond wanneer ze at.
Ik heb gauw de dierenarts langs laten komen en die dacht, mede door het verhaal, dat ze haar kaak gekneusd had of misschien wel gebroken. Ze kreeg pijnstillers en antibiotica. Famke bleek ook koorts te hebben.
Niet veel later vertrouwde ik het toch niet. Ik was erg bang dat het toch niet door de val kwam. Dat het droes was.. Ik heb de dierenarts opnieuw laten komen en op dat moment zag de zwelling er ook heel anders uit. Het was nu niet echt gezwollen meer, maar gewoon echt een duidelijke bult onder haar kaak die langzaam open leek te gaan. Bij dit aanblik twijfelde de dierenarts ook niet meer en gokte ook, helaas, op droes. Ze nam een swabje en een aantal dagen kregen we de uitslag.... Toch droes... Balen! Waarschijnlijk was de val dus veroorzaakt door de droes, in plaats van andersom..

Famke moest wekenlang op een apart weilandje staan, afgezonderd van de rest van de kudde. Ik mocht alleen nog maar naar haar toe komen en moest elke keer mijn kleren goed wassen en door een badje met desinfecteermiddel. Een intensieve, slopende tijd. Hoewel Famke zich er met twee hoeven in haar neus doorheen leek te slaan, was ik erg bezorgd. En alle heisa er omheen zorgde voor een pittige lading stress en emoties.

Gelukkig knapte Famke gauw weer op en konden we langzaam maar zeker weer aan de slag! We bouwde rustig weer op en gingen toen weer heerlijk genieten van de geweldige omgeving! <3

In november is Famke voor de aller eerste keer geschoren! Ze had namelijk een beetje een vreemd, lang vachtje door het ziek zijn en ze was direct een stuk fitter zonder die vacht! Door de antibiotica die zij had gekregen had ze erge jeuk gekregen en daardoor een flink stuk van haar manen er af geschuurd, waardoor ik ze tot aan de manenkam kort af geknipt heb.

29 december deden wij mee aan een Bokt fotomeeting op het strand van Hargen aan zee! :D Dit was super leuk en er zijn enorm toffe foto's van gekomen! <3
Afbeelding

januari was een rustig maandje voor ons. We hebben heerlijke buitenritten gemaakt in de omgeving en lekker dressuurmatig getraind. Ook hebben we zo nu en dan even een klein sprongetje gedaan.

Ook februari was een stabiele maand. Ook deze maand hebben we buitenritten gemaakt en dressuurmatig getraind. Ook hebben we wat gewerkt aan vrijheidsdressuur en geoefend met het trailer laden, wat ze echt top deed!
Mijn beste vriendin heeft deze maand ook foto's gemaakt van toen Famke en ik op de rijvereniging aan het rijden waren (in de regen, bah). Famke was super braaf en deed goed haar best!
Afbeelding

In maart hebben we natuurlijk ook weer super fijne buitenritten gemaakt. Ik heb toen ook een topic geplaatst met vooral veel 'oortjes foto's', die bij Famke altijd zo leuk zijn! [RIJ-ITP] ITP Prachtig Nederland vanaf de paardenrug! Geniet mee!
Ook heb ik samen met Bokker mistral830 een strandrit gemaakt. Haar Friese merrie Lobke is Famke haar (half)zusje! Dus dat was heel leuk :j
Afbeelding

Begin april heb ik met Famke meegedaan aan de patatrit bij ons op de rijvereniging. Dat was erg leuk! Verder hebben we dressuurmatig weer lekker doorgetraind en ook af en toe met de lange lijnen gelongeerd, wat ons (bitloos) beide erg goed beviel! :j
Ook hebben wij deze maand onze aller eerste TREC les gehad! :D Super leuk! Deze les ging vooral nog over de MA. En we hebben weer heerlijke strandritten gemaakt.
Afbeelding

Mei was ook weer een maand vol variatie! Buitenrijden, springen, dressuren, longeren, TREC lessen! Heel erg leuk! :) We hebben ook gezwommen in de lagune bij Camperduin! Onwijs gaaf om te doen, we hebben echt heel erg genoten! <3
Afbeelding
Afbeelding

In juni hadden Famke en ik onze allereerste TREC wedstrijd! Super spannend, maar zo goed verlopen! Ik was (en ben nog steeds) super trots op mijn lieve Famke! :D Ook deed een stalgenootje met Famke mee met een BB dressuurwedstrijd. Heel leuk om ook een keer mee te maken, en wat was Famke braaf!
Deze maand is ook de osteopaat voor Famke geweest. :)
Afbeelding

Tijd voor de maand juli. 1 juli was Famke jarig! *\o/* 15 jaar oud alweer! /3
We trainden dressuurmatig rustig door en het ging ontzettend goed! Mijn beste vriendin maakte weer een keer foto's van ons en daar was ik erg blij mee! :D
Afbeelding
9 juli hadden wij op stal de jaarlijkse onderlinge wedstrijd. Daar gaat iedereen zo origineel mogelijk verkleed en elk jaar moet je verschillende dingen doen. Dit jaar moest je eerst een dressuurproefje doen en daarna een behendigheidsparcours. Dressuur ging bij ons echt bagger omdat Famke suuuuper hengstig was. Maar de behendigheid ging wel top!
Afbeelding

Augustus. Deze maand was weer wat negatiever... Famke raakte kreupel nadat ze raar van de laadklep van de trailer af was gestapt. Dat ging vanzelf over, maar kwam steeds opnieuw terug. Dus is de dierenarts al gauw langs geweest. Famke moest een week op rust (ook niet meer in de kudde maar apart). Ze kreeg pijnstillers en we moesten 2x per dag met haar stappen en haar been afspuiten. Dat leek te werken! Na deze week liep ze weer als een zonnetje {:} ! Ik had verder deze maand niet veel tijd voor Famke dus had ze erg veel vrij.

September. Ook deze maand had ik het in het begin best druk waardoor Famke nog steeds een soort van 'vakantie' had. Het enige wat we hebben gedaan is foto's maken! Ik heb zelf foto's van haar gemaakt en kort daarna hadden we een fotoshoot :D Daar zijn super gave foto's uit gekomen waar ik nog steeds onwijs blij mee ben!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Helaas merkte ik niet veel later dat Famke toch weer kreupel was :( Ik heb dus meteen weer naar de dierenarts gebeld en daarna naar de kliniek gebeld voor een afspraak. 15 september zijn we naar de kliniek gegaan met Famke. En na de echo's van haar pees bleek het dat ze een peesblessure had.. Van haar oppervlakkige buiger bij de kogelringband en de sesambeentjes. Dit paste achteraf ook precies bij het plaatje. Steeds weer opnieuw kreupel raken en dan weer opknappen.. Als ze moest werken schuurde haar geïrriteerde pees namelijk langs de kogelringband en dan werd het dik. Dat deed pijn en dan ging ze kreupelen. Als ik haar dan rust gaf, nam de zwelling af en deed het geen pijn meer, waardoor ze weer goed ging lopen.
De dierenarts zei dat dit wel de meest gunstige peesblessure is die een paard kan krijgen, dus dat is tenminste positief! Maar alsnog was het flink balen! :( Al was ik wel enorm blij dat ik eindelijk duidelijkheid had!
Famke moest 3 weken op totale rust. Niets doen en op een apart, klein weitje. Na 3 weken moesten we 10 minuten stappen per dag. En na 6 weken moesten we dan terug komen voor een nieuwe echo.
Afbeelding

Oktober. de 28e was het zover: We gingen terug voor controle op de kliniek. Heel spannend natuurlijk. Gelukkig zag de echo er goed uit! De pees was weer goed en rustig. Het bot is daar wel wat rafelig, dat kon hij nu zien omdat de pees niet zo dik was nu. Maar dat heeft ze waarschijnlijk al héél lang en zien we nu dus 'per toeval' en kan volgens de dierenarts geen kwaad.
Met een behandelplan zijn we terug naar huis gestuurd. Yes! Goed nieuws :D Wat was ik blij! *\o/*

November. Tsja, over deze maand heb ik niet heel veel te vertellen eigenlijk. De komende maanden zijn we nog druk bezig met het revalideren en rustig aan opbouwen. En hopelijk gaat alles volgens plan en blijft alles goed, zodat Famke over een aantal maanden weer terug de oude kan zijn! :D
Op dit moment zijn wij elke dag 20 minuutjes in de bak aan het stappen. En over een paar weken mogen we een kort drafje daarbij toevoegen. We doen het rustig aan en ik hou haar goed in de gaten!
Kijk nou hoe knap ze is in haar nieuwe setje? <3
Afbeelding

Dit was absoluut niet ons jaar, zoals jullie wel duidelijk kunnen zien denk ik. :(:) Hopelijk wordt 2017 wél ons jaar! :D :D

En als afsluiter deze práchtige foto van Famke door SH-shots! <3 <3 <3
Afbeelding

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesian_shenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Kim_97

Re: 2016... :( 2017 wordt ons jaar!! ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:46

Wat een bewogen jaar.. wel mooi geschreven! Goed van je dat je haar telkens zoveel tijd en ruimte geeft om weer op te knappen. Hopelijk is Famke snel weer helemaal de oude en kunnen jullie weer lekker aan de slag met van alles. :)

Vrouwke <3 B+16 / L1+25 / L2+10 / M1+12 / M2

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 12:25

Kim_97 schreef:
Wat een bewogen jaar.. wel mooi geschreven! Goed van je dat je haar telkens zoveel tijd en ruimte geeft om weer op te knappen. Hopelijk is Famke snel weer helemaal de oude en kunnen jullie weer lekker aan de slag met van alles. :)

Dankje :) En ik hoop ook dat ze gauw weer de oude is en we weer lekker aan de slag kunnen :D

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesian_shenna

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:41

Een zeer bewogen jaar zeker weten. Heel veel lange rotperiodes, maar gelukkig ook super mooie en ontzettend toffe momenten! (zoals de TREC bijv) Ik bewonder je doorzettingsvermogen zo erg! Je slaat je er der toch weer doorheen, en Famke vecht voor je! Volgend jaar gaan we er gewoon een topjaar van maken!

“We are all different. Don’t judge, understand instead.”

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 18:04

jesss_amigo schreef:
Een zeer bewogen jaar zeker weten. Heel veel lange rotperiodes, maar gelukkig ook super mooie en ontzettend toffe momenten! (zoals de TREC bijv) Ik bewonder je doorzettingsvermogen zo erg! Je slaat je er der toch weer doorheen, en Famke vecht voor je! Volgend jaar gaan we er gewoon een topjaar van maken!

Ja een beetje jammer van die rotperiodes, maar de TREC was inderdaad onwijs leuk om mee te maken!

Volgend jaar gaat ons jaar worden :D Ook die van jou!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:10

mooi paard +:)+

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 22:44

Dankjewel!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:57

Zo te zien doen jullie veel leuke dingen samen. Jammer van de slechte periodes, hopen dat jullie volgend jaar wel zonder lange tussenpauzes kunnen genieten!

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:07

Jeetje veel meegemaakt. Ik ken de blessure mijn Fries heeft ook een peesblessure aan de oppervlakkige buigpees en dan bij z'n aanhechting . Komt vast helemaal goed met je knappe dame daar duim ik iig voor voor jullie.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 23:40

LisaFalco: We doen zeker leuke dingen! Famke is ook echt een geweldig paard. Ik zou haar nooit weg kunnen doen! Ze is zeker niet 100% perfect maar onze band is zo sterk en ze is echt geweldig! :)
Bedankt en ik hoop ook zeker dat we volgend jaar wel gewoon het hele jaar kunnen genieten :D

Fionami: Ah, balen van de blessure bij jouw paard. Hoe lang gaat dat ongeveer duren denk je?
Bedankt!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 09:31

Aah leuk, uitgelicht! :D

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:53

Wat een prachtig vertellend verslag, ik heb er van genoten ! Ik wil je echt dikke complimenten geven want ik zie hoe Famke is veranderd door al die leuke dingen die jullie samen doen, ondanks haar blessure zie ik een stralend blij paard. Heel veel geluk gewenst samen !

"Our hoofbeats were many, but our hearts beat as one."

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:23

jeetje dit was echt niet jullie jaar nee :( hopelijk wordt volgend jaar beter! *\o/*

Hanne G Tietse 428 stb sport x Folkert 353 stb sport pref.
Dressuur: B+26 L1+11 L2+21 M1+24
insta: hanne.friesian.mare
[RIJ-ITP] Beter laat dan nooit. Geweldige kans!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 13:40

Bedankt beide! :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:17

Famke is zó knap <3

Jesda & Jinn
[o]

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 16:25

Aaah dankje :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:05

Wat een mooi jaarverslag, met ups en downs.
Vele prachtige foto's. Ik vind de september foto's werkelijk prachtig
Hopelijk komt het gauw helemaal goed met haar blessure

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:15

Wat een mooi overzicht zo! Jammer van de rottige periodes.. ik mis wel foto's van de meeting!

<3

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:29

Jeetje wat een verhaal!Hopelijk word 2016 voor jullie een beter jaar! En wat fijn voor Famke dat je haar zoveel tijd geeft als ze nodig heeft!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 21:27

Bootsiebob schreef:
Wat een mooi jaarverslag, met ups en downs.
Vele prachtige foto's. Ik vind de september foto's werkelijk prachtig
Hopelijk komt het gauw helemaal goed met haar blessure

Dankjewel! :)

jUst_eVa schreef:
Wat een mooi overzicht zo! Jammer van de rottige periodes.. ik mis wel foto's van de meeting!

Dankje! En de laatste foto is van die meeting haha! Kon alleen niet meer goed vinden wanneer die was dus heb hem maar onderaan gezet haha :)

aMomentLT schreef:
Jeetje wat een verhaal!Hopelijk word 2016 voor jullie een beter jaar! En wat fijn voor Famke dat je haar zoveel tijd geeft als ze nodig heeft!

Je bedoeld 2017 neem ik aan haha! Ik hoop het ook! Dankje :)

_lisaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:51

pff wat een jaar, gelukkig gaat het nu wat beter en laat 2017 helemaal een top jaar voor jullie tweetjes worden :(:)

“One must always be careful of books and what is inside them, for words have the power to change us.”
FOTOGRAFIE EN FILMMAKER:
https://www.instagram.com/lisa.van.lisa/
https://www.facebook.com/LISA-104450081206081/

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-16 13:15

Dankje! Dat hoop ik ook!

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:56

Mooi topic en ik weet het zekern 2017 word jullie jaar!

‘’Working with horses is a gift, who can learn you more than your own reflection’’

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie