Eerste wedstrijd met Esprit!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 19:20

Hoi Bokkers!

Eerder dit jaar een topic geopend, ook op HAW en veel tips gekregen. Heb in de tussentijd niet heel vaak gereden (voor zomervakantie), maar daarna weer iets actiever geworden. Dit omdat de New forest sportdag voor het eerst op de planning stond! Nog nooit gestart, ook niet onderling, dus eigenlijk nooit geoefend met proefjes. Heb wat lesjes genomen op Esprit (is niet van mij maar staat hier, dus die mag ik zo pakken) , en heel veel geoefend met los in zijn lijf, buigen, ontspanning etc. Ik ging totaal zonder verwachtingen naar de newforest dag, wist ook niet wat ik er van moest verwachten. Het was dan ook vooral wat ervaring opdoen, en mijn protocollen krijgen zodat ik aan dingen kan gaan werken. En wat mijn dag nog leuker maakte, was dat ik van de eerste proef (deed er maar 1, was B hobbyklasse) 1e werd met 202 punten! *\o/* *\o/* Noooooit verwacht, maar echt superleuk!
Ook wat puntjes meegekregen waar ik dus aan kan gaan werken!

Aan de ene kant wilde ik graag laten zien waar ik trots op was, aan de andere kant wil ik ook opbouwende kritiek omdat ik nog heel erg veel dingen heb waar ik aan kan werken. Ben ook pas dit jaar serieuzer met dressuur bezig, wist een jaar geleden niet eens wat nageeflijkheid etc was :+ Maar goed, genoeg dus nog om aan te werken, maar het beginnetje is er zo'n beetje.

Graag opbouwende kritiek :D
Mijn eigen puntjes waar ik aan ga werken:
- Benen lang houden, ik heb de neiging om mijn benen soms wat op te trekken. Dit komt misschien omdat ik niet helemaal lekker in het zadel zit.
- Handen is zo'n groot puntje. Ik blijf ze soms vastzetten. Zo kan ik thuis en met les beter ontspannen, alles loslaten maar met spanning op een allereerste wedstrijd is dat niet gelukt. Dit zie ik ook op foto's terug met strenge binnenhand, mijn handen draag ik hier niet maar leg ik op mijn bovenbenen. Belangrijk puntje dus!
- Soms ga ik scheef zitten, verlies zo mijn balans nog weleens. Misschien binnenkort eens een zitles nemen.

Maar al met al ben ik toch, ondanks dat dit nog maar een klein beginnetje is, tevreden met het beeld :D

Hoe ik een half jaar geleden rondreed:

Afbeelding

Inrijden :


Afbeelding

Afbeelding
Moment opname misschien, lijkt hier niet echt actief terwijl die dat juist wel was.

Afbeelding

Weet even niet meer wat ik hier aan het doen was. Of een te vroeg ingezette middendraf, of binnenstelling in een volte. Hij loopt in ieder geval iets over zijn buitenschouder weg heb ik het idee. Wel blij met zijn achterbeengebruik, en zijn voorbeen natuurlijk :D
Afbeelding

De proef:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een beeld waar ik blij mee ben :) Loopt misschien nét iets teveel op de voorhand.

Afbeelding

Afbeelding

En groeten!

Afbeelding

Daar stonden we dan tegen de zon in te kijken :D

Afbeelding


Ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden ! :) Aan de ene kant lastig omdat ik niet goed weet of ik echt de goede kant op ga, maar vind het juist ook wel weer fijn om eens van iemand anders commentaar te krijgen!

Niet perfect is ook goed


Anoniem

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:16

Jullie zijn al op de goede weg hoor. Wat me opvalt bij je pony, is dat ze niet los is in de kaak. Ze drukt het neusje er steeds iets te ver uit, en op de foto waarbij je blij bent is ze te strak aan de voorkant. Daar rijd je haar eigenlijk van voor naar achteren, en dan valt ze idd op de voorhand en gooit ze de achterhand eruit.
Ik denk dat je met les moet gaan proberen om die achterhand erbij te krijgen, en enkel moet gaan werken met een begrenzende hand. Dus niet gaan terug trekken, maar haar loswerken door middel van stelling en buiging, en daarbij begrenzing aanbieden met je buitenteugel, en binneteugel mooi opzij brengen zodat je niet terug gaat werken. En dan vooral het werk doen met je benen.
Maar dat leg ik zo allemaal theoretisch uit, het is beter om dat met les te doen, een instructeur kan je helpen op het juiste moment te vertellen welke hulp je moet geven ;)

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 21:36

Bedankt voor je commentaar! Daar heb je absoluut gelijk in. Hier heb ik zelf nog moeite mee soms. Met les maak ik hem eerst helemaal los en dan komt hij echt onder mij en pakt hij achter er goed bij. Echter als ik thuis ben, ben ik soms geneigd om hem voor snel op te pakken (absoluut niet iets doen met mijn handen) , maar moet dan echt even bewust denken dat ik eerst aan achter werk. Hier op de foto s is dat ook het geval dat ik hem niet helemaal los onder mij voelde, misschien door de spanning, ik weet het niet! Heb dan thuis inderdaad ook weleens dat het er net niet door komt, maar op het randje en net niet helemaal loslaat. Heb dan ook als tips mee gekregen om overgangen te blijven rijden, stelling buiten, stelling binnen, schouderbinnewaarts etc en hem zo lekker los te krijgen dat hij echt van achter komt. Thanks!

Niet perfect is ook goed

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 05:01

Waarom haw? :P
Leuke pony! Past absoluut beter bij je dan Tommy! :)) ziet er al netjes uit!

En omdat het haw is... uuuuh...


Blijf lekker actief rijden en werken aan jullie puntjes met goede instructie, zo te lezen weet je waar je met je instructrice mee bezig bent! Keep up the good work!

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 05:48

Bedankt Kimberley :D Ja, dit gaat echt beter dan Tommy. Maar dat komt ook vooral omdat hij ook groen was, en deze niet :D

Tja, waarom HAW. Ik heb zitten twijfelen en wilde aan de ene kant er toch van leren maar achteraf had ik het toch liever op Rij ITP geplaatst. Heb een mod al gevraagd of het nog verplaatst mag worden.

Niet perfect is ook goed

Muronia

Berichten: 19404
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:57

Op verzoek van TS verplaatst naar RIJ-ITP

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:25

Wat leuk dat je hebt mee gedaan aan de New forest dag! Ziet er als een erg geslaagde dag uit. :)
Je zou der misschien kunnen proberen om der wat te gymnastiseren met behulp van stelling in buiging. Zoals Jolien ook zei.
Dan zal ze los gaan laten in de kaak. En dan ook wat fijner nageefelijk lopen. Nu blijf ze soms net hangen op het randje van nagefeelijk.
Maar zo te lezen heb je ontzettend fijne tips gehad! Dus dat komt zeker wel goed :)

Anima Del Cacciatore Z v. Air Force HH x Oramé x Nimmerdor x Voltaire In opleiding
Trijntje Op rust
[PP] [VOLG] Anima weer in training!

AnoukvE

Berichten: 26
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Zwartsluis

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:28

Wat leuk!

Orlando2013

Berichten: 118
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:32

Super goed gereden Jolande!! Ik doe je het niet na haha...

Zelfs een gewoon paard kan heel bijzonder zijn in zijn eigen wei.<3

winnielove

Berichten: 386
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: ergens in Nederland :)

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:34

ziet er netjes uit hoor!!

Kerstmuts ;)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Eerste wedstrijd met Esprit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:44

Wat mij opviel waren inderdaad je handen. Teugels paar cm korter en handen meer voor je uit en rechtop! Maar zie dat je het zelf ook al aangeeft! Verder lekker zo door blijven rijden en dan komt het vanzelf wel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers