Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fly_Pegasus

Berichten: 38
Geregistreerd: 23-02-16
Woonplaats: België

Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-16 14:52

Zoals sommigen al weten ben ik trainingsjockey !
Het was altijd mijn droom... Vroeger toen ik zes was ging ik zelf stiekem in de verboden gang naar de dravers gaan kijken. Vond het zo'n machtige dieren...
De reden van alles is best grappig... Streep wil racen de film :o
Zo begon alles. Dan een jarenlange weg afgelegd en uiteindelijk is het me toch gelukt, ik ben trainingsjockey geworden ! *\o/* net toen ik de hoop bijna opgegeven had.

Het was letterlijk bloed,zweet en tranen. 10 kilogram vermagerd, hersenschuddingen, whiplash,...maar ik genoot van elke stap die het machtige dier zette.

Wat ik ook belangrijk vond was zien hoe het er nu echt aantoe gaat achter de schermen.
Ik moet toegeven, er zijn uitzonderingen maar in 90% van de gevallen worden de paarden als een koning behandeld. :j vooral mijn huidige renstal heeft een speciale aanpak, hij traint zelf soms op neckrope := (en geloof me, dit is niet vanzelfsprekend met Engelse volbloed renpaarden)

Maar het is prachtig om die man bezig te zien en de liefde voor zijn paarden... <3
Ik heb al op een aantal renstallen mogen werken +:)+

Momenteel blijft het nog even bij trainingsjockey maar ooit is mij doel zelf deel te nemen aan de rennen. Maar dat vergt tijd en die heb ik nu eenmaal momenteel niet... Maar ik ben al erg ver gekomen met de weinige middelen die ik had dus ik blijf erin geloven :j

Van de huidige eigenaar ben ik niet verplicht om de stick (stok/zweep) te gebruiken omdat ik hier eerlijk gezegd niet zo voor te vinden ben... Ik ben hem toch wel dankbaar hiervoor! Want dat is niet de gewoonte.
Dus geen zorgen: ik ben een aardige trainingsjockey ! En de eigenaar zijn paarden... Tjah, die hebben het beter dan wie dan ook :):)


Hier even enkele bijhorende sfeerfoto's

Dit was mijn leerpaard Silver Guilt, hij was 15 en reed steeple. Maar hij was natuurlijk klaar voor pensioen en nadat hij mij wat ervaring bijgebracht heeft mocht hij naar een gezinnetje op een weide.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is Le Bandit, een klein maar dapper paardje ! Met klein bedoel ik echt wel heel klein, net een pony! Maar hij nam het zeker op tegen de grotere paarden, ik heb vaak nek aan nek gereden tegen een merrie van 1m70 op snelheid ! Hij was naast Silver Guilt mijn lievelings. Gewoon omdat hij het buitenbeentje was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dan heb ik ook nog een foto met Making Stride tijdens de training. Met hem mocht ik enkel op de kleine renbaan trainen, want eenmaal op de grote zouden we nu nog aan het lopen zijn :evaw: dat werk was voor die meer ervaren jockeys...
Hij is zo'n machtig dier, vanaf hij de renbaan ziet veranderd hij in raket ! Je ziet hem genieten en openbloeien!

Afbeelding


Ook is er de mooie Storma Norma. Die heb ik zien winnen! En fier dat ik was om haar getraind te hebben :o mijn eerste winnaar ! Ze was heel speciaal, een rasecht renpaard ! Niet iedereen kon zomaar met haar aan de hand stappen of eender wat... je moest haar knopjes weten staan bij wijze van spreke. En erg rustig zijn. Nu is ze omwille van haar beentjes jammergenoeg uit de koers en geniet ze van een weideleven als fokmerrie.

Afbeelding



Dat was de eerste renstal waar ik reed.
Nu even mijn nieuwe !

Hier zijn mijn lievelings Galumatin en Solar Pocket !

Galumatin is een rustige sprookjesschimmel die erg lijkt op secretariat van karakter. Hij is er loom en cool. Maar eenmaal je op de renbaan begint te werken op snelheid, dan gaat hij alle paarden voorbij ! Hij is nu nog in training.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Ja hoor, wij trainen niet enkel op de renbaan. Heel vaak gewoon aan de zee, bos,...

Last But bot least: Solar Pocket. Hij heeft heel wat in zich !!! Maar we zoeken nog de juiste manier om het er helemaal uit te laten komen. Hij rijdt in Frankrijk en heeft in België tijdens de gladiateur (4000m ! De langste !!) alle toeren de leiding genomen tot op het einde. Nu proberen we aan de hand van versterkende oefeningen voor zijn achterhand om deze sterker te maken.

Hier een foto van tijdens de koers:

Afbeelding
( kleuren wit rood)


Ziezo, dit was het !
Hopelijk krijg ik hier geen reacties op dat rennen cru is. Want zoals ik al zei: 90% van de gevallen worden ze super behandeld etc. De andere 10% is natuurlijk hetzelfde als bij springen en dressuur etc.
En over het zweepgebruik: van mij mag dit afgeschaft worden. Ik gebruik ze alleszins niet ! :)


Byebye !

Hermès, my flying Pegasus



Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:58

Heel erg leuk om eens een kijkje 'achter de schermen' te nemen.

Veel succes met voltooien van je droom.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:02

Heeft iemand nog wel eens wat gehoord over de "geredde" Derek Buitzenzorg eigenlijk? Ik lees er niets meer over? Ik weet dat hij in november afgelopen jaar is geopereerd aan botsplinters (OCD), maar daarna valt de info stil? Weet iemand iets meer of heeft iemand een link?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:58

RT-HAW --> RIJ-ITP

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:40

Wow gaaf hoor, mooie paarden! Je hebt echt je meisjesdroom waar gemaakt, dat kunnen niet veel mensen zeggen. Hoewel het vast zwaar werk zou zijn ziet het er erg gaaf uit. :))

Die foto op het strand ziet er echt heerlijk uit en Galumatin komt zo op de foto ook echt over als een vriendelijk paard.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:44

Wat gaaf joh!

MyHu

Berichten: 3025
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Overijssel

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:51

Wow wat lijkt mij het machtig om als het ware boven het paard te 'zweven' terwijl die als een enorme spierbundel vol kracht aan het rennen is.
Echt heel veel succes en ik hoop voor je dat jij ooit als jockey mee mag doen met de grote rennen!

♘ Rockadera

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:58

Wauw wat gaaf zeg! Je leeft ook mijn droom, prachtig lijkt me zo geweldig. Het begint bij mij nu ook weer te kriebelen wat gaaf zeg! Hoe ben jij hier helemaal gekomen als ik vragen mag?

ThreeFingers

Berichten: 4291
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:03

Leuk geschreven!
De schimmel lijkt me een leuk paard!

Mijn dochter is zelfs naar Engeland verhuisd vanwege de rensport.

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

sjannedark7

Berichten: 5
Geregistreerd: 24-02-16

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:47

super gaaf! het paard dat ik rij is een ex ren draver, geweldig om buiten mee te crossen verlies nooit met wedstrijdje rennen :,)

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:30

Ziet er leuk uit. Ik rij zelf ook renpaarden in het weekend. Wanneer ga je op voor je amateur/leerling vergunning?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 07:46

Wat een leuk verslag en mooie foto´s. De schimmel vind ik geweldig !! <3 En de andere paarden zijn ook gaaf.

Hillady

Berichten: 3940
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:07

Heel erg gaaf! Wat een droom :)

Feelin down? Saddle Up :D!
Volg onze drachtige merrie's!http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1883778&lr=481177224#unread

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:12

super leuk topic.
Ben erg benieuwd waar je bent?

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:26

wat fijn dat je je droom waar heb kunnen maken!

Leef: neem en geef!

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:08

Gaaf om te zien, succes!

Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:14

Wow gaaf hoor! Mooi dat je je dromen achterna gaat!

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:27

Super gaaf! Leuk om eens 'achter de schermen' te kunnen kijken :)

Cowgirl_K

Berichten: 430
Geregistreerd: 10-10-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:45

Wauw cool.. en heel leuk om ook eens achter de schermen te zien hoe het er aan toe gaat.
Soms dacht ik ook dat het er heel slecht aan toe ging, maar zo te lezen worden de meeste als koning behandeld. Heel fijn! Succes met het voltooien van je droom :)

Wil jij je negatieve gedachten veranderen? Kijk dan snel op http://www.mindandfeeling.nl voor een coachingssessie.

Anoniem

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:47

Wat geweldig dat je zo je dromen achterna bent gegaan, en dit hebt bereikt :) Bedankt voor het delen van het kijkje achter de schermen. Hopelijk helpt het de beeldvorming die er soms nog is van de rensport wat meer recht te trekken.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:57

Heel leuk om je verhaal te lezen en iets positiefs over de rensport te lezen.

Het lijkt me zeer vermoeiend om heel de tijd zo in de verlichte zit te rijden.

Ook ben ik wel benieuwd hoe de renpaarden getraind worden. Hoe vaak per week en wat voor trainingen. Veel galoptrainingen lijken mij namelijk erg belastend voor een paard. Je schreef ook over het sterker maken van de achterhand, hoe doen ze dit op jouw renstal?

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:33

Wat leuk dat je je droom hebt kunnen waarmaken! Ik las vroeger ook vaak kinderboeken over renpaarden enz, leek me ook geweldig! Veel succes nog, hopelijk kan je later ook echte races rijden :)

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:43

Wat gaaf! Ik weet nog dat ik als 12 jarige met mijn nichtje in zeeland naar een renpaard fokker was gegaan en dat we op de engels volbloed Larosa mochten rijden... Wat een lief dier was dat... Helaas te klein voor de renbaan dus ze werd verkocht. Echt ontzettend tof dat je je zo hebt ingezet voor je droombaan!

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:41

Gaaf hoor! Ik heb ook een hele tijd op een renstal gewerkt, ik vond het waanzinnig!

ponycrosserr

Berichten: 588
Geregistreerd: 07-04-13

Re: Een kijkje in de wereld van de paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:02

Supergaaf!!

Wel hard werken, maar wat een droombaan!

EU-Macoemba: dressuur B+11, L1+1, springen B+21, L+0, SGW B+4, kerstmuts +0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Dorage en 3 bezoekers