Otje (Jazz x Ivanhoe) als oude trut aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Otje (Jazz x Ivanhoe) als oude trut aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:34

Dit is Otje, een inmiddels 19 jarige merrie, afstamming van Jazz uit een keurmerrie van Ivanhoe.
Een eigen topic, dat heeft m'n oude dame wel verdiend, een overzichtje van de laatste 2 jaar.

In januari 2013, we reden net Z2, kreeg ik haar niet meer op de rit na haar 2e peesblessure aan dezelfde pees, ook mijn dierenarts gaf aan dat ze het niet aankon dus we besloten haar niet verder op te bouwen maar te dekken met Negro.
Ik geloofde in mijn autistische Jazz en als het niet als sportpaard was, dan wel als fokmerrie. Het is nooit een makkelijke merrie geweest, sloot zich snel af, was enorm kijkerig en heel flegmatiek om te rijden.
In datzelfde jaar bracht ik haar op 17jarige leeftijd voor op de stamboekkeuring, waar ze onder de indruk waren van de kwaliteit van bewegen op haar leefdtijd en ze werd nog Ster ondanks dat ik haar ongetraind voorbracht, trainen zat er immers niet meer in.

In maart 2014 schonk ze het leven aan Sjaan (stamboeknaam: Jeanne D'arc) Die kleine blijkt inmiddels net zo dapper als de naam die ze gekregen heeft!

Afbeelding

Afbeelding

Sjaan werd groter en Otje bleek een geweldige moeder, ze verbaasde me daarin. Zolang ik haar heb, is ze redelijk gesloten, op het autistische af en dit veulen trok haar daaruit.
Na het Ster predicaat te hebben behaald ging het bij mij kriebelen, als we nog een puntje zouden kunnen rijden, zou ze ook het Sport predicaat behalen.
Dus na het afspenen van Sjaan in Augustus, ben ik heel langzaam gaan opbouwen, in de hoop dat ik haar lang genoeg heel zou kunnen houden voor dat ene puntje in het Z2.

Voor haar blessures had ik weinig foto's van haar dus toen ik in september weer voorzichtig trainde op stang en trens, direct een paar foto's geschoten, echt trainingsplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind september startte we voor het eerst Z2 en daar liep ze direct 2 punten, het Sport predicaat was binnen! Ze voelde echter redelijk fit, dus we zijn rustig door blijven starten, op zoek gegaan naar een nieuwe instructeur en een ander zadel.
Met in mn achterhoofd dat morgen, volgende week of volgende maand haar oude of nieuwe peesblessures op kunnen spelen en we dan echt uit gereden zijn.

Het nieuwe jaar ging van start en is ze 19 geworden.
Eind februari hadden we de punten voor het ZZlicht bij elkaar, nooit meer verwacht en daardoor extra dankbaar hiervoor.
In maart reden we een clinic in het ZZlicht bij Malene Nootenboom (de nieuwe juf) en werden deze foto's van ons geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begin maart zijn we ook voor het eerst van start gegaan in het ZZlicht en zaten we net naast de winst, eind maart liep ze haar eerste punten in het ZZlicht, toen ik haar kocht was dat mijn doel geweest en ik was zo blij dat we dit toch nog behaalde!
2 dagen later was ik mn motivatie kwijt, ik had mn doel bereikt dus waarom zouden we nog trainen, ze is al oud en gevoelig voor blessures, dus waarom?
Aan alle kanten heb ik een schop onder mn kont gehad, ze is nu nog fit en lijkt het werk goed aan te kunnen dus trainen voor het ZZzwaar en kijken hoever je komt!

Dit weekend reden we een thuiswedstrijd, een tweedaagse. Ze is altijd erg kijkerig en sluit snel af maar de buitenbaan thuis, kost nog het meeste moeite. Toch konden we ons er redelijk door heen knutselen, genoeg kleine fouten maar ook genoeg goede oefeningen. In een weekend liep ze 5 punten bij elkaar, ik ben heel trots op dr en heb vooral laatste dag enorm genoten. Vooral van het feit dat we daar gewoon reden, met zn tweeen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb altijd gelooft in haar maar je moet wel reeel blijven, we gaan gewoon bekijken wat we nog kunnen bereiken. Ze is redelijk fit maar je merkt dat ze ouder is, trainen moet met veel beleid. Een dag vrij en een dag een rustig bosritje heeft ze nodig in een week, daarnaast loopt ze 3 dagen in de week alleen maar laag en simpel op een trensje en een lage neusriem en daarnaast dan een keer bovenin op stang en trens. Dat is was ze aankan en prima werkt, maar met een virus of schimmeltje of stal is zij degene die het het heftigst heeft en ook echt hersteltijd nodig heeft en natuurlijk krijgt, haar sporen heeft ze inmiddels wel verdiend!

loveslimpie

Re: Otje (Jazz x Ivanhoe) als oude trut aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:41

Wauw! Wat een mooi paard! Ik hoop voor je dat je nog lang plezier van haar mag hebben!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:47

Mooi hoor, een carriërespurt als senior.
Ik ben ook benieuwd hoe haar 'kind' zich ontwikkeld... ook al zo'n mooi dier!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:49

Wat leuk om weer eens foto's van je te paard te zien, Iris. Gaaf dat je nog zo lekker kunt rijden met 'r, succes met alles wat nog op jullie weg komt.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:49

Wat gaaf, fijn dat ze dit toch nog maar voor je doet en dan nog zo'n mooi veulen heeft gegeven :)
Wordt dat d'r opvolgster voor straks?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:01

Wat een mooi verhaal, echt gaaf dat je alsnog zo ver komt. Dat ze kijkerig is geloof ik gelijk als je dat koppie en die oortjes ziet op de foto's haha :-) Heel veel succes nog de komende tijd!

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:08

Wat gaaf! Nog een prachtig veulen ook!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:11

Mooi topic Iris! Ik tem voor uitgelicht!

Wat hebben jullie een hoop moeten doorstaan. En dan zo ontzettend goed scoren. Vijf winstpunten in twee wedstrijden *\o/* *\o/* Petje af. En nu bijna ZZZ! _/-\o_ Heel veel succes en plezier nog met haar! Ben benieuwd wat jullie nog gaan bereiken :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:15

Jaa! Otje is een topper en wat is ze mooi in haar rol als mamma ook.
Maar dit dressuurpak staat haar zeer zeker ook niet slecht. ZZZ ligt op de loer!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:22

Hey het Otje!
Het is super gaaf Iris om te zien hoe gaaf ze het zo weer doet. Had ik stiekem niet helemaal verwacht na haar blessure...
Ik vind het zo gaaf om zo te zien/lezen hoe
je toch je doel van het ZZlicht hebt bereikt en het is je ook erg gegund dat je samen met de zwarte nog lekker verder mag rijden/genieten.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:27

Wauw op haar 19e levensjaar nog het ZZlicht behalen _/-\o_ en dat na al haar peesblessures. Onwijs goed!!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:03

Super zeg! Heel gaaf dat jullie dit bereikt hebben, en dat ze nog zo mooi oud is. hoop nog wat jaartjes

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:08

Super leuk om zo'n overzicht te zien!

Jullie zijn toppers en echt respect hoe snel je jouw mind hebt weten om te schakelen! _/-\o_

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:19

Mooi verhaal!!!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:45

Dat zijn stoere foto's! Je mag echt met recht trots zijn op je oude wijfie!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:50

Mooie merrie!
Knap dat je dit niveau rijdt, ondanks haar leeftijd en vroegere blessures.
Succes verder!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:59

knappe foto's, knappe merrie!
dat jullie nog maar ver mogen komen en vooral veel plezier mogen hebben samen!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:29

Chique hoor! Ik zou willen dat ik met mijn merrie ook kan doorrijden tot ze 19 is. En dat ze er dan nog zo geweldig uitziet ook! Petje af! Ik duim alvast voor het ZZZ!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:16

Wat een prachtige merrie. Ik hoop dat je nog lang plezier van haar mag hebben!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:23

Wat een mooi verhaal! Heel veel succes en ik ga ook voor je duimen dat het ZZ-zwaar gaat lukken! :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:29

Gaaf dier!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:51

Super mooi verhaal! Hopelijk is mijn ruin op die leeftijd ook nog zo fit ^^
Nog heel veel succes en plezier voor de toekomst

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:58

Wat gaaf!! Die oudjes kunnen er wat van, die van mij heeft op zijn 18e zijn ZZ-Z debuut gemaakt. Met goed management kan het echt!! Je hebt een onwijs knappe merrie, ze ziet er nog hartstikke jeugdig uit. Op naar het ZZ-Z!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:04

Hilli schreef:
Wat leuk om weer eens foto's van je te paard te zien, Iris. Gaaf dat je nog zo lekker kunt rijden met 'r, succes met alles wat nog op jullie weg komt.

Leuk om jou ook weer een langs te zien komen, wat heb je een leuke merrie!

Chessie schreef:
Wat gaaf, fijn dat ze dit toch nog maar voor je doet en dan nog zo'n mooi veulen heeft gegeven :)
Wordt dat d'r opvolgster voor straks?

Ik hoop het, eerst maar eens wachten hoe ze is als ze 3 is maar ik hoop dat ze haar moeder waardig wordt ;)
Behoorlijke eigenwijze tante maar heel lief tegen mensen, nu kijken hoe ze straks gaat lopen.

Zooist schreef:
Super leuk om zo'n overzicht te zien!

Jullie zijn toppers en echt respect hoe snel je jouw mind hebt weten om te schakelen! _/-\o_

Met goede hulp was dat helemaal niet zo moeilijk als ik gedacht had :D

essie_blue schreef:
Wat gaaf!! Die oudjes kunnen er wat van, die van mij heeft op zijn 18e zijn ZZ-Z debuut gemaakt. Met goed management kan het echt!! Je hebt een onwijs knappe merrie, ze ziet er nog hartstikke jeugdig uit. Op naar het ZZ-Z!

Dat vind ik leuk om te horen, oudjes aan de top ;)
We gaan het proberen.

Bedankt voor alle leuke reacties :)

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 05:41

Mooi verhaal! Goed hoor!
En gave fotos :)