2013 met Laila en Delano

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 09:43

Ik wil graag het jaar bespreken van Laila, mijn oudje van 38 en haar opvolger wat betreft het rijden Delano.

Januari
een koude natte maand waarin we niet zoveel gedaan hebben. Chewano was net overleden (1e kerstdag 2012) en hoe stoer laila ook deed, je zag dat ze hem toch wel miste. Delano heeft deze maand ook niet veel meer gedaan. Filmpjes en fotos heb ik dan ook eigenlijk niet.

Februari
Beide pony's doen mee aan een grondwerkles. Laila staat helemaal links achter in de bak, Delano is de palomino die je daarvoor ziet staan. Vanaf 1:09 loopt Delano een stukje door het scherm. Daarna zie je de bruine Laila aankomen. Laila liep toen erg slecht (gevoelig) en is daarna op schoenen gaan lopen ondanks dat ze een maatje te groot waren beviel dit haar prima :D



Maart
In maart hebben Delano en ik een filmpje gemaakt voor de online cursus die we volgden om een betere band te creëren met elkaar. Het tweede gedeelte heb ik mijn camera (mobiel) maar vast omdat hij steeds om waaide.


April
Eind maart vonden we pocahontas wel erg dik worden. Toch maar de dierenarts laten kijken maar eigenlijk wisten we het wel door de uier die eronder hing. Drachtig. Stoute poca die met pensioen was wat betreft het fokken en nu kinderpony is geworden heeft ons maanden voor het lapje gehouden. In dit jaar is zij veel aan de antibiotica geweest en een aantal keer onder narcose omdat haar oog is verwijdert. Verder hebben we toen nog veel moeten ontwormen met moxidecine. 5-4-2013 was het dan zover geheel alleen in het halfuurtje dat wij er even niet waren geweest een hengstveulentje. Maar wie is de pappa? De enige mogelijkheid was dat zij gedekt was in dezelfde nacht als haar vriendin Debora die ik zeer hengstig terug heb gehaald bij de hengstenhouder vandaan omdat de hengst ziek was geworden. Zij is toen 2 weilanden verderop gaan staat in de nacht en heeft zich laten dekken. Ik zag 's morgens delano erop en zijn vriendje (ook hengst) van een jaar jonger mocht staan kijken en knuffelen met de merrie aan de voorkant. Poc stond nog rustig te eten in haar eigen weide achter half draad en zonder enig teken van hengstigheid of interesse in de hengsten.
Pas geleden heeft dna onderzoek uitgewezen dat Delano idd de vader was.
Delano is in april vader geworden van nog een verrassing, een vos merrie en van een geplande hengst.

Poca's veulen 3 dagen oud (drinkt bij haar dochter maarja poca ziet niet alles met 1 oog)


11 dagen


3 weken op dit filmpje is laila ook nog even te zien. Nog altijd een lekkere teddy.

Delano heeft Dewi mogen dekken en ik hoop op net zo'n mooi veulen als haar moeder heeft gegeven.

Mei
Ook mei was een koude en natte maand. Laila genoot dus vaak nog steeds als enige lekker van de wei met meerdere malen per dag een emmer warm water en een slobbertje.


Op 4-5-2013 werd het vriendinnetje voor Dyranka een palomino merrie uit Evy.


Juni
Een maand met leuke en minder leuke hoogtepunten. Het was nog steeds veel nat en koud. Delano heeft Evy mogen dekken. Ook heeft hij veel mogen schouwen en deed dit erg netjes. Daarna is hij gecastreerd.

Laila kreeg koliek, een erge dit keer. Laila erkent niet zo snel pijn dus als zij blijft liggen weet ik al hoe laat het is. Aan haar hele gedrag zag ik ook dat dit niet over ging met een uurtje wachten en een beetje colosan. De dierenarts kwam. Ze zat goed verstopt. Kreeg zware pijnstillers, parafine en buscopan. Ze toonde ook iets uitgedroogd hoewel ze ook toen nog warm water te drinken kreeg.

De avond lag ze te schokken van de pijn. Telefonisch overlegd en de dierenarts kwam om haar in te slapen. Maarja mijn dierenarts zou zichzelf niet zijn als ze niet toch nog even zou onderzoeken. Alles van binnen voelde al een stuk beter als de ochtend en Laila zelf wilde opzich ook nog wel. Omdat ze zelf nog niet had gedronken moest ze aan het infuus.
Afbeelding

We hebben wat afgewandelt want na het lopen leek het wel iets beter te gaan.
Afbeelding

In 2009 en 2011 heeft ze ook erge koliek gehad en is het weer gaan doen en ook deze keer besloot ze nog een tijdje te blijven. Een andere dierenarts was op stal voor een ander paard en Laila gooide een lekkere parafine hoop neer voor zijn neus.

Eind juni was er een onderlinge wedstrijd die Laila niet wilde overslaan. Op snelheid had ze gewonnen alleen hindernissen volgorde was niet helemaal correct.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Juli
De maand van Delano. Op de keuring in Assendelft werd hij eerste en ster bij de ruinen.
Afbeelding

Laila begon weer steeds stouter te worden en verliest twee keer haar ruiter.


Ook mocht Laila mee op trektocht (8 km heen, dag rust en 8 km terug). Ook de zoon van Delano was mee met zijn moeder.


Augustus
In Augustus zijn we wat met de jonge pony's gaan rijden.


Delano mocht lekker mee naar het strand.


September
Ook in september lekker naar het strand geweest Delano en zijn zoon waren mee. Delano mocht even lekker los.


Oktober
In oktober was er een fotoshoot op stal!
Afbeelding
Afbeelding

Ook waren er twee herfstkampjes waar Delano nu rijdend aan mee doet.
Afbeelding
Afbeelding

En had ik met de meiden een filmpje gemaakt over het zadelmak maken.


November
November werd Laila steeds stouter. Mede omdat zij steeds beter in haar velletje komt te zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er was een fotomeeting bij egmond aan zee waar delano mee mocht doen.
Afbeelding
Afbeelding

En ik ben zelf meer op delano gaan rijden. Eind november zijn we op trainingsweekend gegaan naar marjolein en heeft delano zijn vader ontmoet.
Afbeelding

December
De eerste wedstrijd met Delano! Een niet te beoordelen pas de deux maar vond het super om mee te maken.
Afbeelding

Op naar de veulentjes van Delano en de 38,5 jarige verjaardag van Laila :D

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


WhiteLogness

Berichten: 818
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Amstelveen

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:34

Leuk overzicht zo!

Ik zoek geen prins mét het witte paard, mijn prins ìs het witte paard!

DorienA

Berichten: 489
Geregistreerd: 29-06-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:13

Echt leuk :D

marjolein88

Berichten: 4041
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:59

Hartstikke leuk topic!
Die taaie ouwe heeft zich er gewoon weer een jaar doorheen gesleept!

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 11:09

Vandaag een leuk filmpje van laila gemaakt, kijken of ik hem kan uploaden :D

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 11:25


3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anoniem

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:33

Wat een mooi overzicht, jammer dat je chewano hebt moeten laten gaan, dat is chewano vd langenieuw?

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 11:37

Ja klopt, maar ik heb nog wel een aantal van zijn kinderen. Vier om precies te zijn en tevens een kleinkind en twee kleinkinderen op komst.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anoniem

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:23

Dat is wel nog heel mooi dat je nakomelingen van hem hebt!
Mijn merrie heeft jaren geleden ook een veulen van chewano gehad, alleen jammer genoeg niet te traceren waar die gebleven is, was wel erg benieuwd naar zijn nakomelingen. Lijken ze nog veel op chewano dan?

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 19:25

Ze hebben allemaal wel iets van hem, maar wat hij vooral goed vererft is zijn doorzettingsvermogen en het zijn allemaal sobere paardjes die bijna nooit wat hebben.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anoniem

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:29

Wel positieve punten dus die hij doorgeeft.
Ben wel benieuwd naar fotos eigenlijk, heb en wil je die naar mij sturen?
Toevallig geen nakomeling met de naam Alex-Xander?

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 19:32

Je kan het stamboek daarover mailen. Ik heb chewano pas in 2008 gekocht. Anneteska en Evy zijn twee nakomelingen van hem. De andere, Myrthe en Yuma kan ik wel eens een foto van plaatsen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anonymous86
Berichten: 1977
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: in een huis naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:33

Ben ik de enige die zich af vraagt hoe je het voor elkaar krijgt dat delano er niet vandoor gaat? :')

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 19:40

Ja dat vroeg ik me eigenlijk ook af, maar hij is nogal een bangerd dus blijft graag bij de andere,paardjes of kruipt achter mij. Romy sorry in dit topic staan die twee niet die staan in mijn andere topic bij de kraamstal omdat die drachtig zijn.
[KS-ITP] Aparte kleurtjes in de maak

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anonymous86
Berichten: 1977
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: in een huis naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:45

lailapri schreef:
Ja dat vroeg ik me eigenlijk ook af, maar hij is nogal een bangerd dus blijft graag bij de andere,paardjes of kruipt achter mij. Romy sorry in dit topic staan die twee niet die staan in mijn andere topic bij de kraamstal omdat die drachtig zijn.
[KS-ITP] Aparte kleurtjes in de maak


ah vandaar, mijn pony is heel volgzaam, maar laat haar echt niet los lopen.
Toch leuk dat je het aandurft.
Ik volg je andere topic overigens ook.
Delano is echt een droompony <3

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 19:49

Moet eerlijk zeggen dat ik hem ook niet zelf had losgemaakt en ook dat ik na het filmpje meteen touch heb geroepen en koekjes erin heb gedaan hihi.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Anoniem

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:05

Die zijn wel heek gaaf zeg!
Stamboek had ik al gemaild maar die kunnen mij helaas niet meer info geven als alleen de naam en kleur, ook op bokt kent helaas niemand hem.

Maar goed ik dwaal af, je hebt een stel gave paarden bij elkaar hoor.
Hoop dat 2014 een mooi en vruchtbaar jaar mag worden voor jou en je paarden!

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: 2013 met Laila en Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:00

Wauw laila, lieve oude oma, wat is ze toch geweldig <3
haha die stoute foto's van haar in de bak, jeetje zo heb ik haar nog nooit bezig gezien :')
delano is echt mooi mandy :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers