van fokmerrie naar sportpaard!

Moderators: zonnebloem18, RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

UltimOo

van fokmerrie naar sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 23:11

Hallo allemaal! :wave:

Dit jaar begon voor mij met een afscheid.
Met de eigenaren van het paard dat ik reed had ik afgesproken dat wanneer het paard Z1 geklasseerd zou zijn, hij verkocht zou worden.
In februari dit jaar was die dag dus aangebroken..
Ik heb ontzettend veel geleerd met dit paard, toen ik met hem begon kon hij niks, en 2 jaar later reden we Z, een droom die uit kwam!!
Afbeelding

Maar ja.. toen was ik ineens paardloos!

Via via kwam ik in contact met mensen die nog iemand zochten voor het rijden van 1 van hun "fokmerries".

Een hele omschakeling voor mij, van een Z paard naar een paard dat af en toe wat recreatief werd bereden, maar wel een super leuke uitdaging!
Na de eerste kennismaking met het paard was de klik er gelijk, en daarom ook besloten om met haar verder te gaan.
Ze was op dat moment 10 jaar, had 4 veulens gehad, en was qua niveau braaf gereden, alleen al een hele tijd niet in training geweest.

de eerste keer rijden, eind maart 2013:
Afbeelding
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3458_n.jpg
Ik ben vooral begonnen met conditie training, meer kracht in de achterhand krijgen, en lekker lang en laag rijden.
Ze is heel mee werkend, en vind het ook echt leuk om wat te doen.
Het ging elke keer een stukje beter.

Een sprongetje vooruit naar begin mei.
Ze begon zich steeds mooier te ontwikkelen, kreeg een gigantische kap er op, en werd steeds sterker in de achterhand:
Afbeelding

Tussendoor ook lekker veel afwisseling, en mn dochtertje van 3 vond haar ook helemaal geweldig:
Afbeelding

Eind mei hadden we een onderlinge wedstrijd van onze vereniging, dus heb ik haar mee genomen voor een oefen rondje in de B, om eens tussen de andere paarden te rijden en een keer op een ander terrein dan thuis.
Hier deed ze echt super goed haar best, dit was voor haar de aller eerste keer "op wedstrijd", we hadden hier 200 punten en de eerste prijs! Dit smaakte naar meer, en in overleg met de eigenaren hebben we toen een stratkaart aangevraagd *\o/*
Afbeelding

7 juni hadden we one eerste officiële wedstrijd in de B, welke direct werd beloont met beide proeven winst, en ook nog 2x bij de prijzen!
Afbeelding

de 2e wedstrijd die we reden ging al weer veel beter, veel kilometers maken, en ze begon zich steeds beter te ontwikkelen. deze proeven gingen zo fijn, dat we 2x een 1e prijs behaalden! *\o/*
Afbeelding

in juli zijn er ook nog een aantal super mooie foto's gemaakt op concours, waar je ziet dat ze een echt "sportpaard" begint te worden:
Afbeelding

25 augustus gingen we over naar de L1, waar we bij ons debuut weer gelijk winst reden, en de 2e prijs mee naar huis namen:
Afbeelding

van september t/m oktober hebben we af en toe ook een wedstrijdje mee gepakt, waar we alle proeven een winstpunt en diverse prijzen hebben mee gepakt.

Tussendoor hebben we veel getraind, en ook een boel "ontspannen" dingen gedaan, waaronder helemaal tuigloos door de bak rijden:
Afbeelding

In november hebben we ons L2 debuut gemaakt. De eerste keer ging niet zo geweldig, het was onze 2e binnen wedstrijd, wat ze niet gewend is. We rijden thuis altijd in een buitenbak, en nu moesten we ook in een kleinere ruimte los rijden, tussen een boel frisse paarden, waardoor ze heel erg gespannen werd.
Deze proeven hebben we ook geen winst gereden, maar heeft ze wel super veel geleerd!

Vandaag hebben we voor de 2e keer L2 gestart, en hebben we veel fijner gereden, en onze eerste winstpunt behaald!
Met ons beste onderdeel, perfect vierkant halthouden:
Afbeelding

Volgend jaar ga ik het indoor seizoen lekker door in de L2, ik wil haar nog constanter in de proef hebben, meer gesloten en op de achterhand, en nog verfijnder kunnen rijden.
Ik hoop dat we het outdoorseizoen de overstap naar het M1 kunnen maken!
Bedankt voor het kijken! :wave:

Afbeelding

Z1 + 32

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:23

Wat een mooie combinatie zijn jullie!! Ik blijf een zwak voor friezen houden en vind dit ook echt een hele mooie merrie! Succes verder! :D

♥ Fortune Cookie (Valeron x Zelhem) ♥ [ITP] Fortune Cookie, my fairytale
[ITP] Fortune Cookie mijn sprookje!

Fortune Cookie L2+5

Nynke_Mandy

Re: van fokmerrie naar sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:15

Wat een mooi paard! <3

Sylvester EINDSTAND Dressuur B+13 L1+19 L2+11 M1+3 Springen BB+2 | Mandy L1+5 eindstand onderling
[EJL-ITP] Mijn laatste jaar met schimmel Sylvester.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:37

Wat een gave Fries zeg! <3

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:41

Als friezenliefhebster kan ik dit alleen maar toejuichen! Mooie merrie! Fijn dat jullie het zo goed doen samen! Doe zo verder en geniet van elkaar!!!

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 13:18

bedankt voor de leuke reacties!! :o

Z1 + 32

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:25

Wauw wat een prachtig dier en een mooie combinatie, gaaf wat jullie tot nu toe al hebben bereikt!

Gidde

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:04

Wat een mooie fries <3
Leuk dat jullie zoveel bereikt hebben in het afgelopen jaar!
Nog heel veel plezier samen :)

Throw kindness around like confetti

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:26

Heel leuk overzicht!
Prachtige foto's van een knappe friese dame

B + 13 L1+13 L2+11 M1+11 M2+11
Douwe fan 'e sanhusterwei
https://link.marktplaats.nl/m1303017761 leuke stal in Zeist heeft plek.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:37

Waaw wat een prachtdier <3 <3 Wordt ze nu niet meer als fokmerrie gebruikt?

Sultan <3
Barefoot Cheyenne Maat 1 Leder te koop

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 15:41

bedankt voor de leuke reacties! :D

TrIjNiE__ schreef:
Waaw wat een prachtdier <3 <3 Wordt ze nu niet meer als fokmerrie gebruikt?

Nee op dit moment is ze niet drachtig, de bedoeling is om volgend jaar Ibop te rijden, en nog een keer naar de keuring te gaan, zodat ze meer predicaten krijgt, en zo hoog mogelijk klasseren in de sport, en daarna mag ze weer veulentjes fokken haha :D

Z1 + 32

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie