Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:08

Mijn jaar begon niet echt goed, wat je er van kan zeggen. Op dat moment was ik druk in de weer met mijn spierwitte ster genaamd Silvio. We hadden dan ook eindelijk die punten behaald om Z1 te starten! Helemaal in de wolken dus. Alleen daar kwam al snel een draai aan toen meneer kreupel werd en na veel gedoe we te weten kwamen dat hij aan 3 benen artrose had. Boem, pats, droom was weg… Geloof dat ik nog nooit zo veel verdriet heb gehad. Hier een foto van de desbetreffende heer.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/561465_3233937227027_691461594_n.jpg

Het was heel moeilijk, want wat nu! Ik kon nooit meer met hem op dat 'hoge' niveau komen en hij was alleen nog maar geschikt voor recreatie en lichte dressuur en ik had toch wel echt die droom om verder te komen. Uiteindelijk de beslissing gemaakt om hem een nieuw prettig huis te geven. Hij staat nu in Wassenaar en heeft het volgens mij vreselijk naar zijn zin. Het was dus tijd voor mij om een nieuw paardje te zoeken, maar toen kwam de twijfel. Wilde ik nog wel verder met de Dressuur of wilde ik wat anders? In november 2012 heb ik een vreselijk leuke stage gelopen op een IJslander stoeterij in Drunen. Toch maar een carriéreswitch maken? Uiteindelijk toch een beslissing gemaakt, ik zou overgaan op een IJslander! Wij terug naar de stal en ik mocht er dezelfde dag nog eentje uitproberen, een merrie. Uiteindelijk in een week 3 merries geprobeerd, maar ze waren het niet helemaal voor mij, maar toen kwamen de eigenaar en eigenaresse met een IJslander die ik wel mocht proberen. Het was een ruin en hij had een voskleur, ik hield nooit van vossen haha, maar hij was toch wel erg interessant, en het moment dat ik erop ging zitten, ik was helemaal verkocht, helemaal verliefd op dit beestje! Zijn naam is Bjór frá Libèrté en hij is 6 jaartjes jong, hier enkele foto's!

Van de eerste fotoshoot van hem!
Afbeelding
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/1002130_4468583812420_1117188941_n.jpg

Voor de eerste keer sinds jaaaaaaren weer op buitenrit!
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/602713_4577094765126_631239024_n.jpg

Mijn eerste wedstrijd met hem!
Afbeelding

Nog de week dat ik op hem gezeten had mocht ik al mee op wedstrijd, gewoon om hem uit te proberen! was gewoon super om mee te maken! De foto hiervan zie je boven, het ging natuurlijk niet meteen super, maar voor de eerste keer was het wel super! Het was natuurlijk weer heel anders dan een Dressuurproefje en de sfeer was ook geweldig en natuurlijk de temperament en veelzijdig van deze vurige paardjes! :D Ja ik en mijn moeder waren helemaal verkocht, al snel ging ik mee op de tweede wedstrijd in Duitsland en mocht ik in de V5 in de B finale starten en in de Meergangenproef in de A finale, uiteindelijk nog met een geweldige uitslag naar huis gegaan, kon niet trotser zijn op mijn kleine paardje :) Hij was toen dan ook eindelijk officieel van ons sinds juni 2013! De laatste wedstrijd van dit jaar was in Esbeek en daar ben ik uiteindelijk ook nog 5e van de 27 deelnemers geworden in de V5, kon het niet geloven dat dit zo snel zo leuk en geweldig ging zijn!! :D Heb dus ook geen enkele spijt van mijn keuzes!

Hier nog een foto van de wedstrijd in Esbeek op 6 oktober 2013 :)
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1378832_4894392657375_929451474_n.jpg

Heb eigenlijk nooit zo'n "lol met je knol" gehad als dat ik met deze knappe man in deze korte tijd heb gehad en nog steeds heb! :D
Afbeelding

Het wedstrijdseizoen was al weer snel voorbij dus het was tijd voor een 'pauze', even lekker helemaal niks doen! Twee weken hadden een paar mensen op stal een hele leuke sinterklaasstalrit georganiseerd voor iedereen op stal en natuurlijk deed ik mee! En er zijn ook hele leuke foto's gemaakt!

Dit vond ik de mooiste hihi :D Hij is wel een beetje groot, weet niet hoe ik hem kleiner maak :o
Afbeelding
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1484162_10200328466494002_901618268_n.jpg

Ook nog met hem wezen Dressuur'en' bij mijn 'oude' dressuurinstructrice :)
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1480696_10200338034813204_599657122_n.jpg

Zo is alweer bijna een heel jaar voorbij, Sinterklaas is voorbij en ja Kerst staat alweer bijna voor de deur. Wat gaan de jaren toch snel! :) Toch zeggen heel veel IJslanderliefhebbers (houders) dat je het nooit bij 1 IJslander houd en tja dat is toch wel stiekem een beetje waar :+ De IJsjes uit de polder kwamen terug op stal en mijn oog viel meteen op een donkere IJslander, met een lichte snuit en kringen om de ogen, hij was zo verschrikkelijk leuk! En je zag hem al aankomen een paar dagen geleden hebben we besloten om hem te kopen, een 2 jarige hengst genaamd Lest frá Libèrté! :D Ik kon het ook echt niet geloven dat ik nou 2 IJsjes heb!

De knapperd :)
Afbeelding

Uiteindelijk is dit jaar toch een zeer geslaagd jaar geweest en ik sta te popelen wat 2014 ons allemaal gaat brengen! Met de kleine Lest moet ik nog heel lang geduld hebben, maar ben vastberaden om met Bjór volgend jaar heel ver te komen, er staat al een weekend cursus op de planning in Januari! :D

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:15

Echt super leuk! Ik snap dat je verliefd bent want wat een schatjes!
Ik heb zelf al vier jaar een IJslander en het verbaast me nog steeds dat zulke temperamentvolle paardjes je niet alleen veel plezier in het rijden geven maar tegelijkertijd ook zoveel rust en vertrouwen.
Nog heel veel plezier gewenst :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:18

Leuke overstap zeg! Ben jij nou zo klein of zijn de pony's nou zo groot? :D

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:21

Hihi ja ik was verkocht op het moment dat ik Bjór voor het eerst zag, hetzelfde geld voor Lest :D En inderdaad op een jong dressuurpaardje was ik niet gestapt en ik stapte op een 6 jarige (Bjór) voor de eerste keer en het vertrouwen was niet weg te krijgen haha :D Hartstikke bedankt! :) Wat heb jij een vreselijk leuk ijsje btw!

Ja, had het zelf nooit kunnen bedenken :P ik ben 1,66, meneer is 1,43 en de andere meneer heb ik nog niet kunnen meten maar die word nog een stuk groter waarschijnlijk :D

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:26

Wat leuk! En haha, het gezegde is niet voor niets dat het moeilijkste aan het hebben van een IJslander, is om het bij één IJslander te houden (is mij ook niet gelukt, zie m'n profiel. :o ) Herkenbaar ook, van die leeftijd. Mijn eerste IJs was net geen 5 toen ik 'm kocht, paar weekjes onder het zadel, en reed er ook zo mee weg. Ik zeg: op naar nog een heeeeleboel kilometers samen. +:)+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:27

Ik zou ook super graag een ijslander willen maar met mijn bijna 1.80 vind ik het gewoon geen gezicht. :P
Maar als ik 15cm kleiner was, graag! :D

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:31

grappig, ik herken het.. ook Z gereden en rijd nu een IJslander. Heb me nog nooit zo enorm vertrouwd op een paard gevoeld, zoveel plezier gehad.. :)

leuke ijsjes zijn het :)

Tessaatjexxx
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-12-13

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:32

Gaaf!!

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:44

Bedankt voor de leuke reacties!

Sientje, haha ik zie het, jij hebt ook een leuk stel IJsco's :D en indd dat ze zoveel vertrouwen geven op zo'n jonge leeftijd! :) ik wil geen ander ras meer :)

myself, dankjewel! ze voelen zeer vertrouwelijk aan en is niks te vergelijken met een Dressuurpaard, hetzelfde geld voor de wedstrijden :)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:53

Bedankt joh!

Ook echt leuk dat iedereen het zelfde gevoel erbij heeft, het zijn toch bijzondere beestjes hè! <3

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:27

Jeetje, wat een overgang!!! Fijn dat het de goede bleek te zijn!!! Everything happens for a reason???
Ik vind je nieuwe aanwinst ook wel ERG leuk!! <3

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:20

Ontzettend jammer van je dressuurpaard, maar wel echt heel leuk om te lezen dat je zoveel lol hebt met je IJslander. En inderdaad, één IJslander is geen IJslander. Ik weet er alles van! :))

Wist je dat er al jaren een gezellig HK-topic loopt voor IJslanderliefhebbers? We zijn bijna toe aan deel 6! Je bent welkom! :j [HK] IJslands vuur maakt pannekoeken in deel 5!!

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:25

Niets gebeurt voor niks, dat heeft jouw verhaal wel weer bewezen voor me ;) Ik vind het prachtig om te lezen hoe een negatief iets je de kans heeft gegeven om helemaal een nieuw pad in te slaan en dat het voelt als "thuiskomen" vind ik al helemaal geweldig!

Heel veel succes en plezier met je ijsjes :)

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:03

Gefeliciteerd :) Geweldige zijn ze en wat leuk dat je zo enthousiast bent geworden.

Heel veel plezier en vele fijn ritten gewenst en pas maar op...van 2 kan het vast zijn dat er nog een bij kan hoor.Ik heb er ook inmiddels 3 :P :D

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 19:05

Weer hartstikke bedankt voor de leuke reacties! :D

Het heeft eigenlijk een heleboel veranderd, de enorme stress is van m'n schouders afgevallen want van diehard dressuur 6/7 dagen per week naar een IJslander is toch wel een stuk relaxter voor mij :)

Imre, ik ga zeker kijken, mij zal je wel in het topic zien verschijnen :D

Corelli, Hartstikke bedankt! had ook nooit verwacht dat het zooooo leuk kon zijn :D en het voelt heel vertrouwd alsof ik ze al jaren heb :)

Tinky, Dankjewel! hihi in de toekomst zal dat best wel is kunnen gebeuren ja…. een 3e! :+ maar ik ben al super blij met deze 2 knapperds :D

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:13

Wat leuk!
Een goede vriendin en ik hadden het er vorige week nog over. Dat we misschien wel op IJsjes zouden kunnen overstappen als onze huidige paarden er niet meer zijn. Nu heeft zij Haflingers en altijd recreatief gereden maar ik heb altijd paarden gehad en recreatief gereden maar ook fanatiek wedstrijden gestart.

Door lichamelijke problemen kan ik niet meer op mijn grote paard maar helaas..... het ijsje staat nog even in de ijskast want juist een tweede wedstrijdpaard voor mijn dochter gekocht en je kan niet alles hebben maar als ik jouw topic zie lijkt het me toch wel weer heel erg leuk.

Veel plezier met je heren!

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Re: Het jaar van een Dressuurpaard naar een IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 21:18

Wat vervelend dat je niet meer op je paard kan! IJsjes zijn wel goed voor mensen met rugklachten :)
haha ja indd, ook leuk voor je dochter toch! en ja ik krijg ook altijd zin om te rijden als ik andere mensen zie rijden enz. :) hartstikke bedankt! zal helemaal goed komen met deze heren :)

Miepjo

Berichten: 173
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:30

Leuk overzicht en leuke paardjes!
Een van de eerste keren dat ik iemand naast haar IJslander zie staan en denk: wat een groot paard! ;)

CChanell
Berichten: 1036
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Grashoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:05

Miepjo schreef:
Leuk overzicht en leuke paardjes!
Een van de eerste keren dat ik iemand naast haar IJslander zie staan en denk: wat een groot paard! ;)


hihi dankje! :D
ik ben ook niet zo heel groot :P