Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 11:31

Tsja, de titel zegt het al.
Van
Afbeelding

Naar
Afbeelding

De beste overstap ooit :D
Al een hele tijd liep ik elke keer op hetzelfde punt vast met Jim in de dressuur. Elke keer weer een gevecht en discussie en de lol in het rijden verdween.
Ik had al van meerdere mensen gehoord: waarom stap je niet over op western?
Tsja, na 20 jaar dressuur doe je dat niet zomaar. Maar uiteindelijk was de maat vol, de knoop doorgehakt en een westernlesje gedaan op een ervaren quarter. Wat was dat leuk!
Ik heb toen een aantal lesjes gehad, nog gewoon met mijn Engelse tuig en spullen. En na 3 lessen was ik eruit: we gaan het doen!
Dressuurzadel verkocht, westernzadel gekocht en stukje bij beetje meer spullen vervangen.
En wat hadden we er een lol in! Het plezier was weer helemaal terug, het vertrouwen kwam ook weer.

In onze nieuwe outfit mochten we als eerste op de foto met een fotomeeting.
Nog geen complete outfit zoals jullie zien. Gewone schoenen, simpele bustrens, niet bij elkaar passend hoofdstel met reins. Maar het mocht de pret niet drukken :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben zo om de week les en ook daar werden foto's gemaakt.
Afbeelding

En af en toe pakken we een lesje mee van Paulette Zorn
Afbeelding

Samen wijken voor het been met behulp van de omheining
Afbeelding

Jim pakt het allemaal zo goed op, dat ook andere mensen eens willen proeven hoe het westernrijden nu is.
Hier een stopje met Vera. Zijn favoriete oefening :D
Afbeelding

Naast lessen rijden we inmiddels ook buiten. Van neuroot die echt niet alleen weg kon, genieten we nu van onze ritjes samen door de polder.
Het vertrouwen is helemaal terug en zelfs beter!
Afbeelding

Afbeelding

Daarom zoeken we ook wat stoere dingen op de laatste tijd, zoals het Waterspektakel in Strijen :):)
Afbeelding

En schriktrainingen, waar Jim nu zelfs leidpaard is voor de bange paarden.
Afbeelding

Afbeelding

Kortom: een overstap die enorm goed heeft uitgepakt! Jim is een geboren alpenquarter, pakt het razendsnel op en vindt het ook nog eens enorm leuk.
En ik? Ik hobbel lekker met hem mee, geniet van mijn blije en fanatieke pony en vooral ook van de dingen waarvan ik vorig jaar nooit had gedacht dat ik dat ooit nog eens met mijn neuroot zou doen :+:

Bedankt voor het lezen! :evaw:
Afbeelding

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:32

heerlijk, de rust en het vertrouwen is van de foto's af te lezen :D

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:34

Wat fijn dat de overstap zo goed heeft uitgepakt en jullie weer zo genieten!
Hele mooie foto's!

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:37

Gaaf, mooi verhaal!

schumiegirl
Berichten: 309
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Putten

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:39

Wat een leuk topic!Heel groot verschil te zien op de foto's!

Lisette1990
Berichten: 707
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:41

Gave overstap!! En inderdaad heel goed uitpakt! Geniet lekker verder van je leuke paard zou ik zeggen!

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:43

Wat is er toch een hoop gebeurt in zo'n jaar tijd hè?
Mooi om te zien hoe goed dit bij jullie past en hoe trots hij jou maakt *D

shaddy82

Berichten: 1845
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:47

Leuk topic Amanda en wat fijn dat de overstap zo goed voor jullie heeft uitgepakt !
En mooi fotoverslag zo, erg leuk :)

Anoniem

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:49

Leuk amanda! Fijn dat het zo goed bevalt :)

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:51

Leuk overzicht!
Die overstap heeft heel erg goed uitgepakt! Ik vind Jim ook erg stoer met westernoutfit :))
Ik ben zelf met mijn haf ook overgestapt van Dressuur naar Western, wat een verschil merk ik aan haar en mezelf. Het is allemaal zoveel relaxter!

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:53

Leuk om te zien :) En wat een effect joh, jullie zijn beide haast onherkenbaar :)
Waar zit volgens jou nu echt het grote verschil in?

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:53

Wat dapper dat je de overstap hebt gemaakt, je weet toch niet hoe het gaat uitpakken! En zo te zien is het een super overstap geweest, het ziet er heel ontspannen en plezierig uit
En wat een knappe haflinger zeg, de westernoutfit staat hem prachtig :j

Veel plezier en geluk samen!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:53

Daar ben ik ook wel benieuwd naar want de goede basis van western is toch ook dressuur?

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:59

@Amaris Naar mijn mening rijdt je met western veel meer in vrijheid dan op z'n Engels. Tuurlijk moeten de paarden in de western ook buigen etc. maar alles gaat met een lange teugel waardoor het minder 'gedwongen' voelt. Alles gaat meer vanuit vrijheid. Maar dat is hoe ik het ervaar. :)

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:05

Wat een mooi verhaal en mooie foto's. Er straalt rust en vertrouwen uit.

Nog lang genieten van je mooie Haf.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:08

Amaris schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar want de goede basis van western is toch ook dressuur?

Zelf rijd ik dus ook western, maar mijn trainingen hebben een sterke dressuurmatige basis. Ook ik vraag nageeflijkheid, ruggebruik, stelling, buiging, etc.
Als ik het vergelijk met mijn stalgenoten dan zit het vooral in signaalhulpen, meer nadruk op zithulpen, lossere teugel (maar zeker niet helemaal los gooien). En ik ben best streng tegenover mijn paard, tov een heel aantal anderen... dus meer vrijheid, in mijn ogen is dat maar ten dele waar.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 12:09

WEndy: De rust vooral. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ga het toch proberen.

Maar wat mij opvalt is dat er bij dressuur veel vanuit een plaatje wordt gedacht. Zó moet het eruit zien en díe hulpen passen erbij. Daarnaast ben je bij de dressuur constant aan het waken. Je hebt altijd contact, met hand en benen, je ondersteunt je paard als het waren. Je bent aan het bewaken dat hij een fout maakt. En dan geen zwaar contact, maar wel contact.
In de western is dat heel anders. Daar waak je niet constant, maar laat je je paard juist de fout maken, helpt hem dan weer de goede richting op en laat hem zelf dus eigenlijk nadenken over: dat was fout, dit is goed. Je voorkomt de fout niet, je laat het gebeuren en lost het dan op. Wat betekent dat je niet constant contact hebt. Je hebt geen contact, tót je dus iets op moet lossen of iets aan moet geven (want de bocht om gaat natuurlijk niet vanzelf :+).
Daarbij denk je veel meer vanuit het paard. De hulp is niet volgens een boekje, maar volgens jouw paard, hoe hij reageert en jij past je daarop aan. Alles is veel meer vanuit het paard gedacht. Wat past bij hem/haar en zo doe je het. En niet omdat het volgens een reglement een bepaalde hulp moet zijn.
Dat klinkt heel negatief naar dressuur, maar zo bedoel ik het niet. Ik heb namelijk ook een paard gereden dat dressuur erg leuk vond en je echt niet blij maakt met western. Maar Jim is een geboren alpenquarter en bloeide er helemaal van op.

Ik merk dat Jim nu veel scherper is op alles. Omdat ik pas wat doe als hij iets moet doen of verkeerd doet. Hierdoor is hij op de kleinste hulp te rijden. Een simpele beweging van mij in het zadel kan er voor zorgen dat hij ineens stil staat. Zelfs vanuit galop :))
En je begint echt niet meteen met een lange teugel. Dat kan ook niet, zeker als je paard gewend is aan het constante contact. Dat bouw je af. Dat zie je ook bijvoorbeeld op die eerste lesfoto, daar heb ik nog gewoon teugelcontact. Dat was 1 van de 1e lessen. En bij de laatste foto van de schriktraining zie je weer een loscontact. Maar daar zit wel 8 maanden werk tussen :D

Wat de basis betreft: je streeft allebei hetzelfde na. Een soepel paard, dat op de juiste manier zijn lijf gebruikt. Alleen de weg er naartoe zit wel degelijk verschil in.
Het lijkt relaxter, maar eigenlijk is het net zo intensief. Alleen met wat andere hulpen.
Maar ook ik werk aan correct ruggebruik, juiste stelling en contrastelling, goed onderbrengen van de achterhand.

Oh en bedankt voor de leuke reacties allemaal!

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:12

Die overstap is totaal geen verkeerde keuze geweest :D Zo leuk om de vooruitgang te zien van jullie samen :j

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:13

Prachtige foto's van het verhaal wat ik al kende. Je hebt een prima beslissing genomen door lekker verder te gaan waar Jim al in getraind was. Heerlijk hoe jullie plezier van de foto's spat!!

Je 11e en laatste foto zijn mijn favoriet!! ZO GAAF!!!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:40

wat enorm leuk om de verandering te zien, foto,s zijn ook gaaf

muppetmayo

Berichten: 3396
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:50

Knappe jim! Volgens mij hebben jullie het beide inmiddels helemaal gevonden, super om te zien! Moet die knapperd nog steeds eens in het echie zien ;)

Het plezier straalt er bij beide vanaf en kijk met plezier naar jullie foto's.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Van dressuurmuts naar cowboyhoed...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:55

Wat een onwijs mooi topic Amanda! <3

Zo te zien hebben jullie elkaar op nieuw gevonden en is jullie vriendschap intenser dan ooit.
Jim ziet er goed maar ook gelukkiger uit.

Goed bezig samen!

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:40

Ziet er goed uit zeg, hij ziet er veel meer ontspannen uit met western rijden.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:57

Jeetje mina Aman, kijk nou es naar de eerste en de op één na laatste foto. Wat een verschil!

En ik ben diep onder de indruk hoe jij met Jim in je eentje! naar buiten gaat :j +:)+

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:59

Wat een geslaagde overstap! :D