FNRS Proef 8B

Moderators: zonnebloem18, RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

purny

FNRS Proef 8B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 22:56

Gister hebben we een proefje gereden, te weten de 8B. Dit is op film vastgelegd en ik wilde dit graag met jullie delen. Ik weet niet of het bij Horses @ Work moet aangezien we niet echt aan het werk zijn samen maar meer voor de gezelligheid. Eventuele kleine tips zijn welkom, maar houd het lief :D

Ik rij elke week op dit paardje. Het is een merrie die wel lui kan zijn maar als je haar goed aan het werk zet wil ze nog wel eens lopen. Ze loopt ook mee met de Nederlands kampioenschappen Carroussel. Het is ook niet mijn eigen paardje maar die van de manege. Onze punten waren trouwens 211.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden... We zijn in ieder geval goed op weg vind ik zelf :+

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3
Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 03:19

Heb een klein boekwerk voor je geschreven. Hoop dat je hier wat mee kan. Ik heb geen geluid en heb beoordeeld vanuit mijn eigen perspectief.

Wat een leuk paard zeg. De proef ziet er ook al aardig uit. Je zit ook netjes rechtop en duikt niet voorover. Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen (waaronder ikzelf).

Wat me opvalt is dat je veel aan het drijven bent, zonder duidelijk een reactie te krijgen. Juist omdat dit paard wat sloom is zou ik graag zien dat je zelf duidelijker bent in je drijven. Als je na 1e keer drijven geen reactie krijgt, dan drijf je de 2e keer duidelijker, dan nog geen reactie, dan een tik met de zweep. Het doel is om de hulp zo klein al kan en zo groot als nodig te maken. Door elke pas te drijven vlak je je paard af, waardoor je op de lange termijn minder reactie op je been krijgt.

Wat me verder opvalt is dat je nog niet helemaal ontspannen zit bij het doorzitten, waardoor je paard ook minder loslaat en met zijn hoofd omhoog komt en dus de rug weg drukt en dat is iets wat je juist niet wil zien in een dressuurproef.

De figuren zijn over het algemeen netjes (je voltes zijn rond en geen ei-vorm). Soms kan je misschien wat meer op de letter rijden; precies bij de letter uitkomen.

Een verbeterpunt voor je is denk ik de stelling en buiging. Ik weet niet of je het zelf voet, maar je gaat erg vlak door de hoeken en tijdens het afwenden, waardoor je abrupt wendt. Door stelling en buiging te vragen maak je je paard losser, waardoor deze eerder ontspant en gaat nageven.

Het stilstaan op x tijdens de proef was netjes actief en mooi vierkant. Erg goed! Wegstappen kon niet iets actiever. Je staat helaas niet helemaal stil aan het eind van je proef. Probeer daar op te letten. Ik snap dat je opgelucht bent aan het eind, maar probeer het toch netjes af te ronden.

Er zit zeker meer in deze combinatie, want het ziet er al leuk uit. Ik hoop ook dat je de kans krijgt nog een tijdje op dit paard te rijde, want ik denk dat je met weinig extra veel vooruitgang kan boeken.

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads

purny

Re: FNRS Proef 8B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 18:10

Allereerst hartstikke bedankt voor het commentaar. Ik drijf inderdaad veel, wanneer ik moet doorzitten weet ik ook niet zo goed hoe ik haar tempo goed moet houden. Vaak valt het tempo tijdens de proef ineens terug en kan ik er geen land meer mee bezeilen :+ Vaak zijn we ook het eerste half uur in de les bezig met een meningsverschil. Ze schiet veel uit de volte en pakt dan volgens mij haar bit vast. Na een half uurtje kan ik haar dan ook met een los teugeltje rijden.

Ik vind het zelf heel erg jammer dat ik de financiële middelen niet heb om haar te leasen. Ik ben erg gek op haar, ookal is ze een beetje lomp en geen dressuurpaard. Er zijn ook maar weinig mensen die haar echt leuk vinden, vandaar dat het vinden van een mede-leaser zo'n drama is.

Stelling en buiging gaan we zeker aan werken, ik neem ook minimaal eens in de maand á 2 maanden priveles met haar.

Ik ben heel lang erg onzeker geweest. Nu speelt de onzekerheid nog wel eens naar boven, maar het is al een stuk beter vind ik. Ik zal eens kijken of ik nog oude rijfoto's heb liggen. Beeldmateriaal heb ik helaas niet meer.

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3
Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen.

ynskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:56

Ik heb de proef gekeken... Ik denk dat 211 wel een redelijk beeld geeft... wat tips met betrekking tot de onderste punten op je protocol... het kan zijn dat ze wat kort af klinken maar ik bedoel het echt als tips waar je op kan letten ;)

- ellebogen licht gebogen houden, druk je handen niet naar beneden weg maar houd ze dragend...
- tenen naar binnen...
- je teugels zijn iets aan de lange kant voor een echt constante verbinding... Ik weet dat die er bij de F8 nog niet op staat maar vanaf de 9 wordt je constante verbinding als apart punt beoordeeld..

en als laatste tip: Ontspan en geniet... een proef rijden moet vooral leuk zijn, geniet van wat je doet en dan gaat het helemaal goed komen ;)

succes

FNRS Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS
KNHS Jury Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+1

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 22:59

Dank je wel, meestal knijp ik hem met de proeven en ben ik blij dat ik klaar ben. Maar ik vind het wel ontzettend leuk om mee te doen. We gaan ook nog niet starten volgende maand wil er eerst helemaal klaar voor zijn.

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie